Vad har ni för träns?

Ursäkta ett trådkap, men jag ser att det är flera som har PS-träns. Hur skiljer sig den nosgrimman från aachen (som också har ett band ovanför och ett nedanför bettet). En pullarnosgrimma ligger ju ofta bra för att den övre delen inte ligger och trycker in kinden mot tänderna (till skillnad från engelsk). Ligger den här PS också högre än en engelsk?

Stor skillnad. Dels gör bågarna att nedre remmen intr trycker bettet uppåt. Jag tycker personligen infästningen av bågarna i plattan göra att de hålla it och inte trycker på tänderna med.
Remmen under hakan sitter helt annorlunda än en engelsk, så man får helt annat tryck där med.

Jag har nosgrimman mycket löst spänd men den ligger still och fyller sin funktion, men hästen upplever den behagligare än engelsk med aachen. Hon protesterade intr mot sådan heller men den tryckte upp bettet på henne.
 
Har Micklem på min herre. Tidigare ett pullar från Glen Gordon, deras Diablo. Apsnyggt!! Men hästen trivs klart bättre med Mickelm trots liknande funktion :)
Diablo tränset hänger i skåpet och inväntar att herr häst ska ändra sin åsikt. Eller iaf vara lite mer flexibel :D
 
Ursäkta ett trådkap, men jag ser att det är flera som har PS-träns. Hur skiljer sig den nosgrimman från aachen (som också har ett band ovanför och ett nedanför bettet). En pullarnosgrimma ligger ju ofta bra för att den övre delen inte ligger och trycker in kinden mot tänderna (till skillnad från engelsk). Ligger den här PS också högre än en engelsk?

PS nosgrimma ligger dels längre upp på nosryggen, vilket även remmen runt mulen gör och trycker inte över näsborrarna. Den ligger ungefär som en engelsk, alltså nosgrimman, men den är böjd så att den inte går över tänderna vid kinden. (Nu tänker jag på High Jump och Jump off)
 
Jag har ett miklem, rekommenderar skarpt, bra läderkvalité! Men annars ett aachen jag gillar de bredare nosgrimmorna utan snok men det är en smaksak och efter hästens behov, jag gillar även ps tränsen pga breda nackstycket men även för att dem är snygga, annars typ hunter tränset från hööks!! :)
 
Dy'on är alltid inne och håller hög kvalitet, värt varenda krona. Sen har även schockemöhle riktigt bra kvalitet på sina träns. Håller väldigt länge bara man vårdar lädret.

Miklem tycker jag personligen inte är så bra som många påstår. Sen är det fult också.
Jag gillar inte heller PS-tränsen.
 
Dy'on är alltid inne och håller hög kvalitet, värt varenda krona. Sen har även schockemöhle riktigt bra kvalitet på sina träns. Håller väldigt länge bara man vårdar lädret.

Miklem tycker jag personligen inte är så bra som många påstår. Sen är det fult också.
Jag gillar inte heller PS-tränsen.

Men va? Vilka Dy'on träns då? O_o
De enda jag känt på (både som nya och folks använda) har haft läderkvalité värre än Hööks billigaste och varit allmänt sunkiga rent utsagt.
 
Men va? Vilka Dy'on träns då? O_o
De enda jag känt på (både som nya och folks använda) har haft läderkvalité värre än Hööks billigaste och varit allmänt sunkiga rent utsagt.
Alla? Låter som att du har blandat ihop något :angel:
Jag har aldrig hört någon klaga över Dy´ons kvalitet, så du är den första.
Mitt förra jobb köpte bara in Dy´on för tävling (professionell elite ryttare och tränare), och dom håller i en evighet.
 
Men va? Vilka Dy'on träns då? O_o
De enda jag känt på (både som nya och folks använda) har haft läderkvalité värre än Hööks billigaste och varit allmänt sunkiga rent utsagt.

Det låter konstigt. Alla professionella hoppstall jag varit i har haft mängder, om inte enbart, Dyon träns. Jag har två själv, och är supernöjd.
Vilken typ av dyon träns har du erfarenhet av?
 
@Sporthorse @Sunshine @Piaff

Dessa Dy'on träns har jag både klämt på i butik som nya - och hos bekanta som begagnade:
- Aachenträns med brett nackstycke, brett pannband och brodyr på nosgrimma/pannband - Kändes hårt och trist i butik. Bland de begagnade verkade de ha mjuknat något, men kändes fortfarande hårda och såg väldigt "matta" och allmänt "trötta" ut (fast vederbörande bara haft de ca. 6 mån - 1,5 år).
Jag har ett från Börjes som är extremt likt ovanstående - men som kostade typ 1/3 av vad ett riktigt Dy'on kostar. Börjestränset har hela tiden varit supermjukt och fint - trots minimal lädervård och användning i alla väder.
- Dressyrträns med bred "lackad" nosgrimma - kändes väldigt plastiga. Både som nya och begnagnade.
- Hunterträns med platt nosgrimma och pannband - Ungefär samma problem som med aachentränset. Väldigt hårt och stelt som nytt. Som begagnade bättre - men fortfarande stelt. Kräver tydligen väldigt mycket/ofta lädervård för att vara någorlunda mjukt.

Anledningen till att jag klämt en del på begagnade ex. är för att jag själv varit lite sugen på dels aachentränset och dels dressytränset. Men insett att det finns billigare alternativ som är bättre.
 
@Sporthorse @Sunshine @Piaff

Dessa Dy'on träns har jag både klämt på i butik som nya - och hos bekanta som begagnade:
- Aachenträns med brett nackstycke, brett pannband och brodyr på nosgrimma/pannband - Kändes hårt och trist i butik. Bland de begagnade verkade de ha mjuknat något, men kändes fortfarande hårda och såg väldigt "matta" och allmänt "trötta" ut (fast vederbörande bara haft de ca. 6 mån - 1,5 år).
Jag har ett från Börjes som är extremt likt ovanstående - men som kostade typ 1/3 av vad ett riktigt Dy'on kostar. Börjestränset har hela tiden varit supermjukt och fint - trots minimal lädervård och användning i alla väder.
- Dressyrträns med bred "lackad" nosgrimma - kändes väldigt plastiga. Både som nya och begnagnade.
- Hunterträns med platt nosgrimma och pannband - Ungefär samma problem som med aachentränset. Väldigt hårt och stelt som nytt. Som begagnade bättre - men fortfarande stelt. Kräver tydligen väldigt mycket/ofta lädervård för att vara någorlunda mjukt.

Anledningen till att jag klämt en del på begagnade ex. är för att jag själv varit lite sugen på dels aachentränset och dels dressytränset. Men insett att det finns billigare alternativ som är bättre.
Smaken är som baken.
Dy´on är ett märke som håller både i sömmar och läder, och verkligen inte i samma kvalitet som Börjes. Där har du fel. Dom är kanske lite hårda som nya, men lädret är riktigt bra och blir bättre ju mer man använder det, utan att bli sladdrigt, tappa färgen och slitet.
 
Det låter konstigt. Alla professionella hoppstall jag varit i har haft mängder, om inte enbart, Dyon träns. Jag har två själv, och är supernöjd.
Vilken typ av dyon träns har du erfarenhet av?
Precis, otroligt många kända stall använder just Dy´on för att det är snyggt, hållbart läder och bra sytt.
 
Smaken är som baken.
Dy´on är ett märke som håller både i sömmar och läder, och verkligen inte i samma kvalitet som Börjes. Där har du fel. Dom är kanske lite hårda som nya, men lädret är riktigt bra och blir bättre ju mer man använder det, utan att bli sladdrigt, tappa färgen och slitet.

Personligen tycker jag att mitt Börjesträns t.om. har bättre kvalité än det originalet det ska efterlikna.
Men som du säger - smaken är som baken.
 
Jag har klämt på dyon hunter i butik. Mjukt och trevligt. Dock var hööks hunter lika mjukt och trevligt så plånboken vann.

Men absolut inget stelt eller hårt utan finfin läderkvalitet. Och klart bättre än hööks om man kan läder. Första året är de nog lika fina, kanske andra med. Men sen..
 
Smaken är som baken.
Dy´on är ett märke som håller både i sömmar och läder, och verkligen inte i samma kvalitet som Börjes. Där har du fel. Dom är kanske lite hårda som nya, men lädret är riktigt bra och blir bättre ju mer man använder det, utan att bli sladdrigt, tappa färgen och slitet.

Har ett Dyon från -93 med pullarnosgrimma som det är helt fantastiskt läder i. Fortfarande ett av favorittränsen för att det är så snyggt.
Köpte sen ett av deras nyare modeller (fast nu är det väl snart 10 år gammalt) och det är en helt annan kvalitet på det tränset. Ganska stelt redan från början, blev inte mycket roligare när det smörjdes upp. Tappade även färgen rejält efter en regnig tävling, svampen blev alldeles svart när jag skulle torka av det och lädret blev dassigt grått.. Inget märke jag rekommenderar längre, så tråkigt läder ska inte kunna lämna fabriken!
 
Älskade hästaskrället tog sönder sitt träns nu i veckan så har fått göra ett provisoriskt hopplock av gamla tränsdelar.
Nu är det dock snart dax för tävling igen så vi vill ha nått fint. Men vet inte alls vad jag ska välja för träns. Kan ni inte ge lite inspiration? Vilka träns har ni? Vilka är inne nu?
Fälttävlanshäst/allroundhäst så vill ha något som passar till det mesta :)

Kan svara på huvudfrågan också:
Mina favoritmärken på träns är Stübben och OS. Stübben är kanske inte särskilt inne längre, men läderkvaliten är super!
 
jag har ju ett Dyon dressyrträns och nej, det är inte så bra sytt. Det är limmat på de runda sidostyckena och trådar sig en del. Men det är fortfarande snyggt och lädret är mjukt och har bara fällt färg på insidan av det vita. Men det är smällar man får ta. Det syns ju ändå inte.
 
Jag har Döbert och OS på träns och kandar, men de är ju väldigt dressyriga och inte så allround. Rundsydda med breda droppformade nosgrimmor och böjda pannband med bling.

Har också ett hööks med brodyr på nosgrimman i brunt som jag rider ut med, det är helt ok för priset men inte i närheten av Döbert och OS
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: tuaphua
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
891
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp