Bukefalos 28 år!

Vad ingår i fullskötsel?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag står i ett fullservice-stall och har gissningsvis lite andra åsikter än stallägaren om vad som borde ingå.

Vad anser ni ska ingå?
Tvätt av vattenhink?
Tvätt av krubba, tömma på matrester?
Visitering efter hel dag i hage där det går relativt vilt till pga ny häst?

Ni som har fullskötsel vad ingår i det?

/ Lavinia, nyfiken och som vanligt- vill ha mer på benen innan hon säjer nåt.. (saknar faktiskt att mocka själv).
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Beror nog lite på vad det benämns som. Fullservice hade jag tolkat som att alla service ingår, jag behöver bara komma dit och rida och ta hand om själva hästen. Fullskötsel, då tolkar jag det som att jag inte ens behöver komma dit - allt sköts (vissa saker mot kostnad för tjänsten, t ex hovslagare).

På inackorderingsstall brukar det vara mockning, insläpp och uttag, ev. täckesservice, fodringar men resten får man själv ta hand om (t ex vattenspannar, krubbor etc). Men i slutänden handlar allt om vad som gjorts för utfästelser, vad som ingår enligt kontrakt/överenskommelse.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Hej!


När jag flyttade till stallet hette det att man inte behövde komma alls, hästen ses efter på bästa sätt. Jag vet inte om det har med den långa vintern att göra men nu kommer jag på mej själv med att mocka varje dag (eftersom det är så dåligt gjort) och önskar att vattenhinken inte var full med vatten- jag får liksom inte ner den från kroken och kan skura den...

Konstraktet säjer tyvärr ingenting om krubba/vattenhink, däremot läste jag mej precis till att mockningen kan jag klaga på utan problem allt med kontraktet i bakhuvudet..

/ lavinia
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

och hur ofta vill du ha hinken skurad?? det ar en fraga, inte kritik.

nar jag hade stall for uthyrning, ingick byte av hink, en gang per vecka. dagligen tomning av hink och uppfyllning forstas. Krubban skurades nar den blev smutsig, kanske varannan manad. Och forstas om ny hast flyttade in.

Annars var det allt som kan forvanta sig, och mot betalning halla for hovslagare och veterinar..

Dock ingick inte sadling och sant, det fick de allt gora sjalva.. likasa ryktning..
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Hej!

Jag vill kunna komma till stallet och tro att det är rent vatten i hinken och att hinken inte är full med hö- och kraftfoderrester. Sen om det är varje dag eller 1 gång/vecka spelar ingen roll, bara jag kan tänka mej att dricka ut hinken själv. (min förra häst skurade jag hinken på ca 1 gång/vecka, men bytte naturligtvis vatten varje dag).

Och med tanke på att min häst inte äter sin "kraft" när krubban är full av lämnad mat (bra val tycker jag) vore det trevligt om krubban åtminstone rensades ur varje dag. Det har jag fått lära mej ingår i mockningen (men det är klart.. arbeta som hästskötare och vara stallägare som har fullservice är kanske anorlunda?). Det har hänt att krubban är full av skit när man kommer.. ingår inte det heller? Om det nu är utlovat att man inte ska behöva komma alls?

Hålla häst vid vet- och hovisbesök gör jag själv eftersom min kära häst har bestämda åsikter om allt.

Jag inser att jag är mycket kräsen med vad som ska göras med min häst, men nånstans anser jag att om man ändå betalar (hutlöst!) med pengar för viss service så ska den väl skötas- även om det bara är muntligt att man inte ska behöva komma ut varje dag.

/ Lavinia, som vill vara i stallet varje dag, men måst satsa på sej själv för att få det så igen.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Fast med de kriterierna hade vi fått ha någon permanent i stallet för att sköta hinkbyte, våra slaskar rätt mycket i sina spannar. Så fort de ätit (och fullblodet sparar mat) så gurglar han ner lite mat. Grovfoder har han fri tillgång på och lägger frikostiga mängder i både krubba och hink.

Jag torkar ur spannarna varannan dag.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Jag säger så här; Vad som ingår i fullskötsel är precis det som du och stallägaren kommit överens om.

Jag står oxå i ett "fullskötsel"-stall men där ingår ingen skurning av nånting överhuvudtaget. I bland fylls vattenhinkarna på, ibland inte (finns vattenkoppar). Jag måste skura vattenhinkarna varje dag annars blir de uräckliga. Krubban när det behövs (ca 1 gång i veckan). Detta beror ju på hur mkt hästen slabbar ner. Jag eftermockar även alltid på kvällen.

Visitering ingår inte, möjligtvis ringer personalen om de ser någon uppenbar skada.

Att inte åtminstonde titta till hästen varje dag skulle kännas svårt för mig men om man vet att hästen blir tilltittad av nån man litar på så skulle det gå.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Hej!

Jag kan i såna fall känna att om skurandet av max 3 hinkar skulle vara jobbigt så kan stallägaren låta bli att fylla vatten tills insläppet så man själv hinner skura- men det är som med mockningen- sånt får vi inte göra själva, allt ska göras på morgonen det ingår i "rutinerna".

Eftersom det är så få hästar och hinkarna ändå är tomma varje morgon (iaf de jag varit där) känns det inte som en väldig ansträngning att skura ur dom innan nytt vatten fylls på, skulle inte jag känna iaf. Och eftersom hästarna är ute tills jag kommer (jag tar ofta in dom) verkar det väldigt osannolikt att det är hästen som skitat ner under dagen...

Angående mockningen så gör jag det när jag kommer innan häst tas in. Den har alltså inte varit i boxen alls sen boxen mockats. Jag tycker att betalar man för mockning ska man inte behöva göra det själv, men om jag går i boxen så klafsar det under fötterna så jag har inget val. Vi får inte heller mocka själva ens om vi vill- antar att det är en ekonomifråga- då vill vi gissningsvis dra av på hyran.

Som sagt, jag antar att jag är kräsen- själv tvättade jag ur alla 20 vattenkoppar varje dag, samt torkade ut krubborna vid behov när jag jobbade i stall. Som sagt, för mej ingår det i mockningen, men jag antar att alla lärt sej olika. Rent dricksvatten och fräsch tallrik är något jag värderar högt.

/ Lavinia, som nu känner att hon måste hitta nån pålitlig som kan titta på hästen när hon inte hinner dit.. jobbigt.. jag ville så gärna lita på stallägaren..
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Jag har alltid tvättat ut vattenhink eller -kopp varje dag. Jag har hört en skräckhistoria om en vattenkopp som inte fungerade och ingen märkte det förrän hästen blev sjuk.:eek:

Att ta en svamp och dra ett varv tar inte många minuter.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Förhoppningsvis så står det i kontraktet exakt vad som ingår och inte ingår... annars om det inte är reglerat i detalj så är det inget att göra något åt förrän det börjar att bli ett djurskyddsproblem - eller så skurar du din egen hink när du är där.

Det borde även av kontraktet framgå vem som har tillsynsansvaret för hästen, om det är du eller om det är stallägaren.

Att skura 3 hinkar varje dag representerar en arbetskostnad på 600-900 kr per månad, så tiden och ansträngningen kan inte betraktas som försummbar.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

För mig (som hyr ut fullskötselplatser) så ingår allt i full skötsel. MEN! Vad som är full skötsel av en häst kan ju variera.... Som ngn skrev - hur ofta är rimligt att vattenkoppen görs rent?

Mina fullskötselinackorderingar kollas igenom varje dag men jag klämmer inte på några senor.
Jag borstar av dem ibland när de fäller men det är ingen daglig rykt.
Etc.

Jag sköter mina inackorderingar precis som mina egna, men för att vara nöjd med det så måste man ligga på samma nivå som mig i sitt hästhållande.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Här i stallet kan man ha helinackordering (borde vara samma sak) då sköter den personen precis allt utom motionering av hästen. Så ska hästen inte motioneras så behöver man alltså aldrig åka ner.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Här i stallet kan man ha helinackordering (borde vara samma sak) då sköter den personen precis allt utom motionering av hästen. Så ska hästen inte motioneras så behöver man alltså aldrig åka ner.

Och det var så den muntliga överenskommelsen löd, men den finns ju inte på papper, tyvärr.

Det som gör det hela ännu värre är faktumet att stallägaren anser att torr bädd är samma sak som ett tunt tunt lager torv är att betrakta som bra, även om hästen står på skiten/golvet så fort den rör sej. Oavsett hur grisig hästen är får den inte mer torv än de renliga..

Som sagt, jag kan utan problem tänka mej att skura hinken själv när jag är där, men jag kan inte lyfta ner 20 kg vatten från väggen och hälla ut vattnet för att skura hinken och stallägaren kan inte tänka sej att fylla vatten vid insläppet.

/Lavinia, som nu börjat se sej om efter stall där stallägaren inte har denna syn på vad som är rent eller vad som behöver göras.. Vi är helt enkelt för olika i vår inställning till hästarna..
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Det där med renlighet har vi samma problem med vår stallägare.. Vi har tom blivit tillsagda att inte strö så "mycket" som vi gör.. Lagom enligt dom är lite halmstrån som precis täcker golvet, att hästarna står på betonggolvet efter en stund är det ingen som bryr sig om så länge det är lättmockat. Vi har dock skaffat eget strö nu även fast vi fortfarande får betala för det dom har.
Punktligheten är också en bristvara, "morgonutsläpp" här äger rum mellan 11.00-15.00 :mad:

Ett rent stall och en renlig och punktlig stallägare vore drömmen (näst efter eget ställe såklart:D )
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

tyvärr finns det allt för många oseriösa stallägare/uthyrare av boxar.. det känns ungefär som att handla på TV-shop.. men när man väl är "i klistret".. dvs sagt upp sin förra stallplats som sedermera blivit full pga att andra vill flytta dit.. så står man där.. med skägget i brevlådan..

det jag kan konstatera är att av de stall vi står i/har stått i så har det varit som så att ju mer annonsering desto sämre.. vissa stall var kollektiva, lite mycket pass att ta (pga få ståendes i stallet), alla har inte riktigt samma syn på häst- och stallhållning och därmed variation i hur noga folk är med att sopa gångar, runt fodervagnar osv.. inga stora grejjer egentligen, men har man 4-7pass per vecka tär sådanna bagateller på en. sedan är den mängden pass inte är hållbart i längden för de flesta, att ta mornar o så i veckorna när man jobbar tidigt, och dessutom åt fel håll jämte jobb/skola.. andra stallar vi stått i har varit sk helinackorderingar.. där saker sett jätte bra ut från början men det visar ju sig att det är fasad då de vet att kunder väntas besöka.. för en månad sedan (efter att vi flytta från det stallet) fick en häst skjutas då den farit så illa däran pga nonchallans och att de som sköter det bara skiter i vesentliga saker då det innebär avbrott i rökandet.

för den som är intresserad så var det denna gång (en av flera incidenter på gården) ett gammalt metallkärn som stod o skräpade i hagen, ditställt som nå slags långtidsförvaring då det inte användes, hästen trampade igenom metallkärl och skar upp ett ben, senor och alltihop rök med.. grisigt värre. Det har även hänt andra olyckor pga denna typ av slarv tidigare, men ingen dödlig utgång vad jag vet.

det är inte heller ovanligt att sådanna här pajasar är jättetrevliga och sköter sitt som sig bör i början när man kommer och sedan kommer det mer och mer slarv och latheter.. eftersom de då börjar bli "bekväma" och tycker man borde vara hygglo, inte klaga.. en del (iaf som jag stött på i verkliga livet) har tyckt att man ska vara glad att hästarna ens kommer ut iprincip.. att om denne inte orkar köpa strö som i avtalet så kan man gott betala det själv (alltså dubbelt).

det känns också som att stallar med bäddar bäddar (ordvits :P) för slarv och visar lite vad det är för nivå på människorna.. att folk har bäddar hemma på gårn köper jag, det är enkelt, billigt och bekvämt, men det är ingen arbetsmiljö när man ska jobba i stallet, vistas och ha massa folk där.. ex om man har helservicestall och ridskola kombinerat (inte så ovanligt).

faktum är att där vi har stått har mockningen inte sköts/slarvats med när det varit bäddar (ingen har varit direkt nöjd av de som stått där och betalat för sig).. däremot där vi står nu där det inte är bäddar sköts det anmärkningsfritt, hästarna tas ut och det mockas direkt efter utsläpp.. således luktar det alltid fräsht i stallet.. jag förstår faktiskt inte varför någon som jobbar i ett stall vill ha bäddar, det luktar äckligt, blir jobbig luft (mycket ammoniak o så).. och vinterhalvåret vill man ju inte vädra mer än nödvändigt pga kylan (koppar fryser).. jag personligen tycker inte det gör något om det är 0-5 +grader i stallet.. man blir varm av att jobba... sedan får ju gärna fikarummet vara uppvärmt men det är en annan femma.

man kan väl konstatera (åtminstone i stockholmsregionen där det är hyffsat mycket hästar på liten yta), att står det tomma boxar så tyder det på att något inte sköts som det ska, om det är väldigt eftersatt fastighetsvård (alltså boxar, ridbana, ridhus etc) eller servicen på människorna så är det ju skitsamma.. allt måste ju fungera om man ska ha fullskötsel.. man ska kunna lita på människorna och man ska känna att hästarna är säkra på anläggningen så de inte far illa vid pga eftersatt underhåll.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Full service = allt skall vara gjort som har med hästens skötsel att göra borstad ren om benen frpn lera, ren box, rena hinkar inne samt ute, alla fodringar, in utsläpp, kort och gott allt! annars är det halv skötsel. (tex namn är ju namn för vissa)
Jag hade bestridit räkningen om någon av dessa punkter eller någonting annat som har med detta hästens skötsel att göra om jag betalar och har kontrakt på fullskötsel.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Jag anser helt klart att du kan kräva det du skriver men tyvärr har vi alla olika syn på vad god hästhållning är och det är där det brister. Ni har helt enkelt olika syn för alla gör inte ens det du skriver för sina egna hästar.

Vi gör rent hinkarna varje dag och eftersom vi ger våra hästar blöt mat så görs "krubborna", (vi har hinkar istället) rent varje dag eftersom det är äckligt med foderrester.
Hästarna ses självklart över när de kommer in även om vi inte ryktar om de är ridna under dagen, då kratsas bara hovarna och ev. lera borstas/sköljs av.

Om det är sagt att du inte ens ska behöva komma dit så ska du mötas av ren hink och krubba och självklart mockat när du kommer. Att hästan ska vara visiterad anser jag hör till när man tar in, jag hade aldrig kunnat stå för om en hästägare hade kommit och sagt att dens häst var skadad och jag hade missat det. Även om det inte ingår så kollar man ju hästarna för hästarnas skull.

Jag har aldrig jobbat i en helinackorderings stall men att hästarna mår bra är ju ändå det viktigaste oavsett.

Jag tycker helt klart att du ska ta upp detta för det här är inte ok.
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Betalar du för full sköttsel så ska allt ingå, utom ridning (såvida det inte står i kontraktet). Tanken med Full Sköttsel är att du ska kunna lämna hästen i någons omvårdnad, om du själv inte kan ta hand om hästen.
Vad är annars meningen med att betala för full sköttsel?

Annars är det frågan om ett stall utan jour där du betalar extra för mockningen ska bli gjord.

Full sköttsel innebär Full sköttsel.


Sen utgår jag ifrån att du betalar rätt bra för det?


En ansvarsfull uthyrare vet att en vattenhink är Lätt att skura ur när den är tom.
Det är bara att ta som vana att skrubba av den snabbt när den töms, så kommer den vara i bra skick och det kommer inte ta lång tid att skrubba av den. Beroende på antal hästar så mellan 5-10 min/dag för Alla vattenhinkar tillsammans om man gör det samtidigt.


/Sammet som stått i 4 olika stall med helinackordering.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Hej!

Ja, lite så tänker jag med...

Jaja.. Jag ska väl inte klaga.. Det finns så mycket värre ställen, vi har ok hagar, ridbana som funkar ok, och enligt uppgift massor med ridvägar- om man bara hittar dom....

Oavsett vilket... Jag letar efter bättre ställe med mer av min inställning- tyvärr är det inte lätt att hitta..

Jag ska försöka prata med stallägaren också, även om jag misstänker att jag vet vad hon säjer... Hon är makalöst bra på att argumentera bort en..

/ lavinia
 
Sv: Vad ingår i fullskötsel?

Det där med renlighet har vi samma problem med vår stallägare.. Vi har tom blivit tillsagda att inte strö så "mycket" som vi gör.. Lagom enligt dom är lite halmstrån som precis täcker golvet, att hästarna står på betonggolvet efter en stund är det ingen som bryr sig om så länge det är lättmockat. Vi har dock skaffat eget strö nu även fast vi fortfarande får betala för det dom har.
Punktligheten är också en bristvara, "morgonutsläpp" här äger rum mellan 11.00-15.00 :mad:

Ett rent stall och en renlig och punktlig stallägare vore drömmen (näst efter eget ställe såklart:D )

Och jag går och smygmockar hos mina inhyrda för att jag inte tycker de är tillräckligt noggranna. Jag vill inte ha grisigt i mitt stall.

Så kan man få renliga och punktliga inhyrda vore jag glad. ;)

Med andra ord - det gäller att hitta ett ställe där man trivs och har ungefär samma värderingar! Och sen får man kanske ibland kompromissa!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp