Bukefalos 28 år!

Vad jag ge henne?

annie_cool

Trådstartare
Hej har ett sto son har ett föl vid sin sida fölet är ca:10 veckor men mår prima. Stoet behöver mera vitaminer och för att kunna orka att producera mera mjölk vad ska jag ge henne? Övrigt mår stoet bra hon får ju de vanliga som hö och kraftfoder.Hon dricker som hon ska
.a
 
Hej har ett sto son har ett föl vid sin sida fölet är ca:10 veckor men mår prima. Stoet behöver mera vitaminer och för att kunna orka att producera mera mjölk vad ska jag ge henne? Övrigt mår stoet bra hon får ju de vanliga som hö och kraftfoder.Hon dricker som hon ska
.a

Hur vet du att hon behöver mera vitaminer? Vilka vitaminer?

Hur är hon i hullet? Antar att hon börjat falla ur eftersom du skriver att hon behöver mer för att orka producera mjölk, eller tolkar jag dig fel?

I så fall är det bara att ge mer mat. Beroende på hur foderstaten ser ut idag (höets värden?) kan du antingen ge mer av nuvarande foder eller komplettera med något mer proteinrikt. Det är främst protein som går åt till mjölken.
 
Hennes nuvarande är:

Hö (kg) Havre (kg) Müsli (kg) Betfor Vitaminer
Morgon:
5 kg 1 kg 1½ kg 3 msk
Middag 6 kg ½ kg ½ Kg 5 msk
Kväll 5 kg 1½ kg 2 kg 6 msk
 
Vitaminer behöver man inte tillsätta om höet inte är väldigt gammal toch trist. Mineraler däremot behövs.

Om du vill öka mjölken finns det undersökningar som visar att olika proteinkällor kan hjälpa.
 
Lusern anses som något som ökar mjölkproduktionen och kvinnor som ammar rekommenderas att dricka lusernte. Även solrosfrö ska ha en positiv inverkan på mjölkproduktionen.
 
Hennes nuvarande är:

Hö (kg) Havre (kg) Müsli (kg) Betfor Vitaminer
Morgon:
5 kg 1 kg 1½ kg 3 msk
Middag 6 kg ½ kg ½ Kg 5 msk
Kväll 5 kg 1½ kg 2 kg 6 msk


Men nu förstår jag inte?

Hästen får ju ganska mycket kraftfoder (även om det inte framgår vad denna foderstat egentligen innehåller), och oavsett vilka vitaminer du ger är det ju enorma mängder, varför tror du att hon behöver mer än så?

Vad har höet för värden, och vad är det för müsli? Är stoet tunt, är fölet tunt, mjölkar hon dåligt eller vad är det du vill ändra på hos henne och varför?
 
Men, vänta nu! På en stor häst som har föl vid sidan är foderstaten inte orimlig (även om jag nu inte kan tolka mängden energi och protein mm från den information vi fått). Jag tycker inte att du ska ändra foderstaten efter råd från oss som inte har sett hästen och inte vet vad problemet är egentligen (det har du ju inte sagt egentligen) Verkar det som om fölet inte får i sig det det ska?
 
Tack för alla svar. Sorry för att jag inte har skrivit men har legat magsjuk det är på bättrings vägen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 268
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp