Vad kan det ha varit?

SkorpSmulan

Trådstartare
Idag hittade jag grannens katt i en av mina hästboxar och mådde uppenbart dåligt. Den bara låg där och skakade och reagerade inte när jag kom. Jag pratade med den och klappade den, då la den sig på sidan lite, jag försökte kolla igenom den om den var skadad och när jag tog den på magen så sparkade den mig. Gav i från sig ett väldigt plågat ljud men det minns jag inte om det hände i samband med att jag tog den på magen eller inte.
Såg även att den skummade från munnen.

Det tog ett bra tag innan jag fick tag på grannen och katten rörde sig inte ur fläcken och vem vet hur länge den legat där när jag hittade den.
Det var en fet, gammal, kastrerad hankatt. Han hade varit som vanligt för två dagar sen enligt ägaren och mått lite dåligt igår tydligen.
Nån som har en aning om vad det kan ha varit för fel på katten?

Den avlivades på en gång då den var så tydligt plågad.
Jag ringde till min mamma och sa att en katt håller på att dö i mitt stall, så det känns som att det var rätt sak att göra (även om jag personligen kanske hade tagit den till veterinären.)
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Tror inte att det var epeleptiskt anfall i alla fall då den mer "huttrade" än skakade som jag skrev i första inlägget.
Min första tanke när jag såg den var: "Oj, den fryser."
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Låter lite som symtom på förgiftning. Någon som lagt ut råttgift i närheten? Stackars kisse :(
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Hur snabbt blir dom så dåliga av det?
Han hade visst kissat normalt dagen före fast han hade dåligt AT då också.
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Hur vet de att han hade kissat normalt dagen innan? Alltså tänkte mest på att det är väl ganska svårt att hålla reda på det när den är utekatt, eller?
Bara spånar lite nu :angel:
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Låter som förgiftning. En av våra unga katter kom hem, såg lite halvdålig ut och la sig. 15 min senare var den stendöd.
 
Sv: Vad kan det ha varit?

:confused:
Nu förstår jag inte. "Utekatt", bara för att dom går ut då och då är dom väl ändå inte ute dygnet runt?

Min katt kommer dessutom in och kissar. Knasfia.
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Den kissade inte alls. Försökte kissa men kom inget och han hade mkt ont...
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Ni hade tur att katten överlevde. En katt med totalstopp i urinröret brukar snabbt bli dåliga och pga elektrolytrubbningarna i blodet brukar de om inte annat dö under narkosen. Man får ALDRIG ALDRIG vänta "några dagar" med en katt som inte kan kissa!!!

Vad gäller ts katthistoria så kan man ju bara spekulera. Den var kanske påkörd. Den hade kanske en blodpropp i aortabifurkationen. Eller så hade den ett akut urinstopp.

ts -
Ställde inte veterinären någon trolighetsdiagnos?
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Mja, vad jag förstod av ägaren så hade veterinären pratat om förgiftning eller nått med kisseriet.
Men det var visst bara telefonkontakt så det var väl lika svårt för dom att veta som för er här på buke.

Jag är mest bara vetgirig och som sagt lite fundersam för min egen katt.
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Så den kom aldrig till veterinär trots att den inte kunde kissa och var riktigt dålig? Jisses...
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Vår ena katt dog på samma vis. Troligtvis ätit en mus/råtta som käkat råttgift enligt vetrinären.

Är verkligen jätte hemska
 
Sv: Vad kan det ha varit?

Han kan ha fått rottgift i sig, eller också blivit sparkad av en häst.

Jag har själv vart med om 2 gånger tyvärr, att de hästar jag hade på den tiden sparkat och skadat mina katter, den ena så allvarligt att den fick avlivas och den andra till den grad att svansen förlamades.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp