Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara för fel?

Patientnämnden, IVO eller något. Jag ser det som rätt allvarligt när man försöker förvägra en patient tid.

Nej, hen har gjort en bedömning att läkare inte behövs. I det här fallet kanske en felaktig bedömning.

Sedan kan man alltid framföra sina åsikter till patientrådet eller vad det nu heter, det är kontaktpersoner knutna till vårdcentralen.

@Miljon: Om det är kört att ta sig förbi bokningen kanske det är värt att börja med gå till en distriktssköterska? Om hen tycker det är en bra idé kan ju hen se till att du blir inbokad på ett besök.
 
"Har du provat ta Alvedon?"
"Har du provat ta Ipren?"
"Prova ta Alvedon och/eller Ipren"
"Du kanske ska gå till en sjukgymnast"
Osv. Upplever att jag inte blir tagen på allvar och börjar tvivla på mig själv, kanske är det helt normalt att må såhär. Det är kanske helt rimligt att bli gråtfärdig av att gå en kort promenad, jogga en häst eller handla i mataffären för att man blir så trött, slut, klen och har ont överallt.

Lät ju verkligen inte roligt :(

Det är såklart inte friskt att må som du gör men orsaken till den kan bero på typ vad som helst. Om du har provat det dom tipsar om utan att det hjälper förstår jag inte hur dom kan fortsätta propsa på. Jag kan tycka att sjukgymnast ibland faktiskt kan vara en mycket bra väg in när man har icke akut smärtproblematik, är det så att sjukgymnasten inte hittar något fel som denne kan hjälpa med burkar dom säga åt en att boka en tid hos läkare.
 
Ja, det var ju mycket som stämde in där iallafall och du är inte den första som nämner problem med sköldkörteln. Alltså värt att försöka få ta prover på det.
Värt det ja, men av de symptom du listar är en del för överproduktion och andra för underproduktion, så enbart den lär inte vara roten till problemen om ett sådant prov skulle visa på något avvikande, för man kan inte ha både över och underproduktion samtidigt.

Vet inte vad din hc har för system, men här får man ringa inte en sekund senare än 07:30 för att få en tid samma dag. Går heller inte att boka in nån dag framåt utan enbart en dag i taget, men att vägras tid blir man inte om man ringer innan alla dagens tider hinner bli bokade.
 
Låter rätt märkligt att du inte får en tid med de symtomen. Det låter som om det skulle kunna vara sköldkörteln men är ju så klart omöjligt att säga. De symtom som du beskriver brukar de alltid ta sköldkörtelprov på samt lite annat som Hb, B12, glukos.
Ring direkt på morgonen som ngn skrev, är det ont om tider så finns det alltid akuttider men de tar slut snabbt. Förklara det som du skrivit här och förklara att du är väldigt orolig över dina symtom. Tycker de att du ska söka sjukgymnast så gör det, beskriv dina symtom där också för sjukgymnasten kan skicka dig vidare till läkare. Får du inte hjälp så gå in till vårdcentralen och säg till i receptionen att du behöver hjälp, de får egentligen inte neka dig hjälp om du är på vårdcentralen men de kan så klart hänvisa till att det inte är akut osv men du kan ha lite flyt och få prata med en sköterska och på så sätt komma fram till en läkare.
Finns det möjlighet att lista dig på annan VC så kanske det är bättre, vet inte var du bor men det brukar ofta finnas privata vårdcentraler eller så kan du välja en i grannkommunen.
Har du företagshälsovård på jobbet kanske det är ett alternativ?
I sista hand, om du känner dig riktigt desperat så kan du ju beställa blodprov på egen hand och bekosta själv (finns t ex Werlabs), det kostar en slant men visar det ngt så kan de knappast neka dig en tid.
 
Byt läkare/vc? Skicka meddelande via "Mina vårdkontakter"? Fråga varför hon i telefonen faktiskt inte vill ge dig en tid, alltså varför.
Det finns inget att anmäla. Alls.
 
För att vara lite seriös @Miljon låter ju helt vansinnigt att du inte får träffa en läkare.

Som andra skrivit, prova en annan vårdcentral? Eller har du någon närakut du kan vända dig till?
 
Tycker du?

Själv fick jag råd av en läkare att omgående, påföljande dag, låta undersöka ett födelsemärke.

VC går inte ens att kontakta. Sjukhuset kunde boka tid i oktober om de fick remiss från VC. Utan remiss, ingen koll hos dem.

Folk hinner dö innan de ens får träffa läkare.

Jag hade alla symptom på akut blindtarmsinflammation, blev rådd av englands version av 1177 att ringa närmaste sjukhus och meddela att jag är på väg, det går snabbare att köra dit själv än vänta på ambulans. Ringde vid midnatt en måndag och blev erbjuden tid kl 8 på tisdags kväll :meh:
 
Hade lite liknande men både färre och mindre symptom än dig, fick tid till läkare utan minsta problem, och då kollades sköldkörtel, järndepå, hb, folsyra, kalcium, b12, blodkroppar, blodsocker och säkert nåt mer. Nu var det i mitt fall bara lite låg järndepå pga riklig mens troligtvis. Jättedåligt att du inte blir kollad, man ska inte behöva tjata!
 
Men kära nån, det är väl inget konstigt att inte få tid på en vårdcentral - det hände hela tiden i Göteborg tills jag bytte vårdcentral. Jag ringde in med rätt allvarliga besvär och sköterskan trodde att det kunde vara hjärtmuskelinflammation. Detta var i slutet på maj. Jag kunde inte ens gå upp för trappen en våning upp hemma utan att bli helt yr och spy och sköterskan lät väldigt oroad samtidigt som hon fglatt meddelade att jag var välkommen på undersökning en tid den 22 augusti. Jag blev helt förbryllad och ifrågasatte att jag fick en tid flera månader senare trots att hon misstänkte att det var hjärtmuskelinflammation. Hon svarade helt kallt: "Ja, jag vet, så jag rekommenderar dig att du tar det lugnt under sommaren."

Tack vare en av Buke-läkarna som hade en fd kollega som jobbade på den privata vårdcentralen i närheten fick jag komma in dit samma dag på EKG. Jag bytte sedemera till den privata vårdcentralen och blev mycket bättre bemött där.

Nu bor jag i Falköping och här älskar de patienter! :D Sååå himla bra. Man ringer och får tid samma dag eller dagen efter som det är någonting. Jag ville forsätta min terapi då jag har en livskris och här behövdes inte en remiss utan KBT-terapeuten ringde upp mig själv för ett samtal om jag behövde hjälp och så ville hon ses för att prata och efter det planerade vi upp hur vi ville ha det tillsammans. Hade aldrig hänt i Göteborg!
 
Kan ju säga att jag sökt för liknande symptom i 10 års tid. Och har varje gång fått svaret att börja motionera.... När jag cyklade 3 mil per dag, red 2 hästar per dag, gymade och simtränade 4 ggr i veckan så hade jag lust att sparka in ansiktet på läkaren.

Sånna symptom tas inte på allvar. Nu är jag gravid och har sökt för andra symptom så har min sjukgymnast äntligen hittat felet på mig. Men läkarna vägrar utreda pga att jag är gravid men ska få en utredning efteråt. Dessutom togs äntligen prover på sköldkörteln och den visade riktigt kassa värden. Kan ju säga att såhär pigg som jag är nu har jag inte varit sen innan tonåren.

Mitt tips är att följ råden och fortsätt ringa om det inte funkar. Ligg på så får du tillslut hjälp.
 
Min erfarenhet av norrort Sthlm är samma som @Miljon. Otrevliga sköterskor i telefon som inte släpper en vidare trots klockrena symptom på sjukdom. De vill liksom inte ens "ta i en".
 
så här ser det ut i hela sverige, jag som är kroniskt multisjuk med mycket mediciner klarade inte att komma förbi sjuksköterskan i tidsbokningen i 3 år, utan om jag ville ha kollat mina leverprover (om jag hade påverkan pga medicinbruk, vilket ska göras) så fick jag betala hela besöket själv för det var en hälsoundersökning. i 3år skrev olika läkare ut mina mediciner på telefon utan att ha träffat mig och utan att kunna ge mig en tid, för det fanns inte, nu fick jag tillslut en tid på en annan vårdcentral och jag hade leverpåverkan, när provet äntligen togs. Läs och begrunda om det ska gå till så här i vårt "rika" sverige
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-1...al-bloder-och-denna-blodning-maste-stoppas-nu
 
Det finns bra vårdcentraler också. Den hos oss tex går det att få tid samma dag vid akuta ärenden och några dagar- två veckor för icke akuta tider (beror lite på hur snabbt man behöver tiden).

En distriktssköterska kan man så gott som alltid få tid hos samma dag (kostar dessutom inget) och skulle det vara något så skickar hon en vidare.

I värsta fall finns närakuten som är öppen 07:00-24:00.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 801
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Alltså nu är jag lite uppgiven om min rygg och tänkte höra efter erfarenheter. Min rygg har varit en tråkig historia av och till under...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 102
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp