Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara för fel?

Miljon

Trådstartare
En fråga till er som är något så när kunniga inom sjukdomar. Jag jagar läkare som en dåre men får ingen tid till någon, så därför vänder jag mig hit så länge i hopp om att få nåt att gå på. Jag tror alltså inte att buke är att likställa med läkare, så ingen blir orolig för det ;) Men när jag inte lyckas få tid till en läkare kan jag lika gärna fråga vad ni tror.

Jag har en rad symptom och funderar på om det kan bero på någon sjukdom, brist eller liknande. Bomba med tankar om ni har några.
* Konstant trött, jag kan lätt sova 15-16 timmar (och mer) på ett dygn men är lika trött ändå
* Ont i kroppen, framförallt i lederna men även i muskler/muskelfästen
* Huvudvärk
* Svaghetskänsla och darrig
* Äter som en häst men går ändå inte upp i vikt, konstant hungrig
* Koncentrations- och minnessvårigheter

Ingen feber men något förhöjd temperatur, om det har någon betydelse. Vad ska jag pusha på? Vilka prover ska jag försöka få tagna? Vad eller vilka sjukdom/ar kan jag säga att jag har symptom på?
Eftersom det här har kommit successivt under ett par månader känns det som att det är något som är på tok och inte ett normaltillstånd.
 
En fråga till er som är något så när kunniga inom sjukdomar. Jag jagar läkare som en dåre men får ingen tid till någon, så därför vänder jag mig hit så länge i hopp om att få nåt att gå på. Jag tror alltså inte att buke är att likställa med läkare, så ingen blir orolig för det ;) Men när jag inte lyckas få tid till en läkare kan jag lika gärna fråga vad ni tror.

Jag har en rad symptom och funderar på om det kan bero på någon sjukdom, brist eller liknande. Bomba med tankar om ni har några.
* Konstant trött, jag kan lätt sova 15-16 timmar (och mer) på ett dygn men är lika trött ändå
* Ont i kroppen, framförallt i lederna men även i muskler/muskelfästen
* Huvudvärk
* Svaghetskänsla och darrig
* Äter som en häst men går ändå inte upp i vikt, konstant hungrig
* Koncentrations- och minnessvårigheter

Ingen feber men något förhöjd temperatur, om det har någon betydelse. Vad ska jag pusha på? Vilka prover ska jag försöka få tagna? Vad eller vilka sjukdom/ar kan jag säga att jag har symptom på?
Eftersom det här har kommit successivt under ett par månader känns det som att det är något som är på tok och inte ett normaltillstånd.

Har du testat Min Doktor på nätet? Jag kontaktade dem häromveckan och fick svar jättesnabbt.
 
Det kan vara nästan vad som helst men du kan be dem att ta prover på sköldkörteln. Speciellt om du har någon i släkten med över/underproduktion eller knölstruma.

Det skulle kunna vara rent stresssymptom eller järnbrist eller typ vad som helst. Gravid?

När du kommer till läkaren är det upp till denne att utifrån dina symptom ställa diagnos så du behöver inte ge förslag på vad det kan vara. Ofta är det bara dumt att göra det också. Sköldkörtelproblem kan de dock missa så har du det i släkten kan det vara bra att nämna att det finns hos anhöriga.

Fortsätt att försöka få tag i läkare och se till att du får dig kollad!
 
Senast ändrad:
Vad ska jag pusha på? Vilka prover ska jag försöka få tagna? Vad eller vilka sjukdom/ar kan jag säga att jag har symptom på?

1. Inget. Berätta om dina symtom precis som du gjort här. Doktorn avgör vilka som är viktiga.

2. Doktorn bedömer vilka prover som kan behövas.

3. Doktorns jobb. Det är just det som hen har så där en 5-8 års utbildning i - att dra slutsatser om diagnoser utifrån symtom.
 
En fråga till er som är något så när kunniga inom sjukdomar. Jag jagar läkare som en dåre men får ingen tid till någon, så därför vänder jag mig hit så länge i hopp om att få nåt att gå på. Jag tror alltså inte att buke är att likställa med läkare, så ingen blir orolig för det ;) Men när jag inte lyckas få tid till en läkare kan jag lika gärna fråga vad ni tror.

Jag har en rad symptom och funderar på om det kan bero på någon sjukdom, brist eller liknande. Bomba med tankar om ni har några.
* Konstant trött, jag kan lätt sova 15-16 timmar (och mer) på ett dygn men är lika trött ändå
* Ont i kroppen, framförallt i lederna men även i muskler/muskelfästen
* Huvudvärk
* Svaghetskänsla och darrig
* Äter som en häst men går ändå inte upp i vikt, konstant hungrig
* Koncentrations- och minnessvårigheter

Ingen feber men något förhöjd temperatur, om det har någon betydelse. Vad ska jag pusha på? Vilka prover ska jag försöka få tagna? Vad eller vilka sjukdom/ar kan jag säga att jag har symptom på?
Eftersom det här har kommit successivt under ett par månader känns det som att det är något som är på tok och inte ett normaltillstånd.

Men hur kan du inte få tid till läkare? Vad säger vårdcentralen när du ringer?

Vi har vårdgaranti i Sverige, görs bedömningen att du behöver träffa läkare ska du få en tid inom sju dagar annars får dom skicka dig till någon som har tid.
 
Där måste man ta prover såklart. Det kan vara många saker, men hypertyreos är en möjlighet. http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomar/hypertyreos-symptom/
Det kan såklart vara brist på något eller andra sjukdomstillstånd också eller t.o.m. vara psykologisk (går inte att säga hemifrån
1f60a.png
)

Så sök VC
 
Det kan vara nästan vad som helst men du kan be dem att ta prover på sköldkörteln. Speciellt om du har någon i släkten med över/underproduktion eller knölstruma.

Det skulle kunna vara rent stresssymptom eller järnbrist eller typ vad som helst. Gravid?

När du kommer till läkaren är det upp till denne att utifrån dina symptom ställa diagnos så du behöver inte ge förslag på vad det kan vara. Ofta är det bara dumt att göra det också. Sköldkörtelproblem kan de dock missa så har du det i släkten kan det vara bra att nämna att det finns hos anhöriga.

Fortsätt att försöka få tag i läkare och se till att du får dig kollad!

Sköldkörteln ska jag försöka komma ihåg. Vet inte hur det ser ut med sånt i släkten, men det kan jag försöka ta reda på.
Gravid är jag knappast om det inte handlar om någon slags mirakelbefruktning :D
 
1. Inget. Berätta om dina symtom precis som du gjort här. Doktorn avgör vilka som är viktiga.

2. Doktorn bedömer vilka prover som kan behövas.

3. Doktorns jobb. Det är just det som hen har så där en 5-8 års utbildning i - att dra slutsatser om diagnoser utifrån symtom.

Du kanske missade att jag skrev det, men jag får alltså inte tid till någon läkare. Jag har fullt förtroende för läkares kompetens, det är verkligen inte det det handlar om, utan att jag behöver veta vad jag kan pusha på för att komma förbi "spärren" hos sköterskan i luren på vc.
 
Men hur kan du inte få tid till läkare? Vad säger vårdcentralen när du ringer?

Vi har vårdgaranti i Sverige, görs bedömningen att du behöver träffa läkare ska du få en tid inom sju dagar annars får dom skicka dig till någon som har tid.

"Har du provat ta Alvedon?"
"Har du provat ta Ipren?"
"Prova ta Alvedon och/eller Ipren"
"Du kanske ska gå till en sjukgymnast"
Osv. Upplever att jag inte blir tagen på allvar och börjar tvivla på mig själv, kanske är det helt normalt att må såhär. Det är kanske helt rimligt att bli gråtfärdig av att gå en kort promenad, jogga en häst eller handla i mataffären för att man blir så trött, slut, klen och har ont överallt.
 
Där måste man ta prover såklart. Det kan vara många saker, men hypertyreos är en möjlighet. http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomar/hypertyreos-symptom/
Det kan såklart vara brist på något eller andra sjukdomstillstånd också eller t.o.m. vara psykologisk (går inte att säga hemifrån
1f60a.png
)

Så sök VC

Ja, det var ju mycket som stämde in där iallafall och du är inte den första som nämner problem med sköldkörteln. Alltså värt att försöka få ta prover på det.
 
"Har du provat ta Alvedon?"
"Har du provat ta Ipren?"
"Prova ta Alvedon och/eller Ipren"
"Du kanske ska gå till en sjukgymnast"
Osv. Upplever att jag inte blir tagen på allvar och börjar tvivla på mig själv, kanske är det helt normalt att må såhär. Det är kanske helt rimligt att bli gråtfärdig av att gå en kort promenad, jogga en häst eller handla i mataffären för att man blir så trött, slut, klen och har ont överallt.
Men när har de sagt dessa saker? När du varit hos läkare eller på telefon?
Har vårdcentralen nekat dig en tid?
 
Men när har de sagt dessa saker? När du varit hos läkare eller på telefon?
Har vårdcentralen nekat dig en tid?

På telefon, jag har inte varit hos läkare. Får som sagt inte en tid till någon.

Jag säger att jag vill ha tid till en läkare och får svar som "Mhm, men du, prova ta Ipren".
Hjälper liksom inte och har inte gjort på flera veckor.
 
Ok. Kan du ta hjälp av någon att ringa? Dvs jag tror man måste stå på sig och bestämt säga att "Jag måste få träffa en läkare för jag mår verkligen inte bra. "

Jag kan försöka. Tidigare när jag bett om hjälp att ringa (för länge sedan och helt andra problem, kan tilläggas) har jag dock blivit nästan idiotförklarad som inte ringer själv. "Hon är väl vuxen eller? Då ringer man själv".

Min vc (eller, den/de som sitter i telefonen) är inte alltid de trevligaste och mest tillmötesgående... Jag förstår att det är ett stressigt jobb och sådär, men det känns ju inte bättre för mig med det bemötandet.
 
Du kanske missade att jag skrev det, men jag får alltså inte tid till någon läkare. Jag har fullt förtroende för läkares kompetens, det är verkligen inte det det handlar om, utan att jag behöver veta vad jag kan pusha på för att komma förbi "spärren" hos sköterskan i luren på vc.
Att du fastnat hos sjuksköterskan framgick inte tydligt, i alla fall inte för mig.

Men om det nu var så: det är ju hen som ska ha kompetensen att avgöra hur snart du behöver få en tid. Och prover och förslag på sjukdomar är ändå inte patientens jobb. Så jag tror ändå att du inte kan göra annat än att beskriva dina symtom som du beskriver dem här. På olika vc om det behövs.
 
Jag kan försöka. Tidigare när jag bett om hjälp att ringa (för länge sedan och helt andra problem, kan tilläggas) har jag dock blivit nästan idiotförklarad som inte ringer själv. "Hon är väl vuxen eller? Då ringer man själv".

Min vc (eller, den/de som sitter i telefonen) är inte alltid de trevligaste och mest tillmötesgående... Jag förstår att det är ett stressigt jobb och sådär, men det känns ju inte bättre för mig med det bemötandet.
Ok jag förstår och det är trist när man inte tas på allvar. Jag rekommenderar dig att ringa igen och stå på dig.
Bor du i ett område där det finns olika VC i närheten? Dvs om du kan lista dig på ett annat i grannkommunen och pröva där istället?
 
På telefon, jag har inte varit hos läkare. Får som sagt inte en tid till någon.

Jag säger att jag vill ha tid till en läkare och får svar som "Mhm, men du, prova ta Ipren".
Hjälper liksom inte och har inte gjort på flera veckor.

Det låter mycket allvarligt om de försöker förneka dig tid! Anmäl, och vänd dig till en annan VC!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 785
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Alltså nu är jag lite uppgiven om min rygg och tänkte höra efter erfarenheter. Min rygg har varit en tråkig historia av och till under...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 102
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp