Vad kan det vara för ridinriktning?

Balahé

Trådstartare
Kära Buke-orakel.

Jag fick tips av en person om att det fanns en ridstil/inriktning med övningar som skulle kunna passa min häst men jag fick inget namn på vad det kallas. Det var inte akademisk ridning som jag trodde och har lite erfarenhet av.

Det var ändå något i stil med akademisk ridning men hästen skulle gå utan stöd på bettet (olika AR-tränare är ju olika noga med detta). Det handlade mycket om mentalt lösgörande om jag förstod saken rätt och målet var att hästen skulle bära sig själv bak utan stöd fram. Det skulle även finnas övningar som man kunde göra stillastående och sedan i skritt osv. Trängande tygeltag var tydligen något som användes inom denna ridstil. Någon som har en idé? Skall givetvis försöka få den här personen att komma på vad det kallades, men det kan ju ta tid/aldrig ske.

Varför personen tyckte att denna stil skulle fungera för min häst kan vi lämna därhän, men jag funderar på att läsa på för att bilda mig en egen uppfattning. Vill inte experimentera med något jag inte förstår.
 
Kära Buke-orakel.

Jag fick tips av en person om att det fanns en ridstil/inriktning med övningar som skulle kunna passa min häst men jag fick inget namn på vad det kallas. Det var inte akademisk ridning som jag trodde och har lite erfarenhet av.

Det var ändå något i stil med akademisk ridning men hästen skulle gå utan stöd på bettet (olika AR-tränare är ju olika noga med detta). Det handlade mycket om mentalt lösgörande om jag förstod saken rätt och målet var att hästen skulle bära sig själv bak utan stöd fram. Det skulle även finnas övningar som man kunde göra stillastående och sedan i skritt osv. Trängande tygeltag var tydligen något som användes inom denna ridstil. Någon som har en idé? Skall givetvis försöka få den här personen att komma på vad det kallades, men det kan ju ta tid/aldrig ske.

Varför personen tyckte att denna stil skulle fungera för min häst kan vi lämna därhän, men jag funderar på att läsa på för att bilda mig en egen uppfattning. Vill inte experimentera med något jag inte förstår.

Påminner lite om den högre spanska skolan (de som visade upp sig i globen för si så där 10-12 år sedan) och western ...
 
Hade det varit western tror jag inte att personen glömt vad inriktningen hette:), men visst låter det lite, lite åt det hållet.
 
Jadu, det låter ju nästan som en enskild tränares stil? Oavsett inriktning. Min första tanke var att det är en akademisk inriktning men med egna förtecken, kanske något i stil med de Jong (straightness training kallar hon sin "skola") eller Markus Horsts ridakademi.
 
Påminner lite om den högre spanska skolan (de som visade upp sig i globen för si så där 10-12 år sedan) och western ...

Jag brukade gå och titta på deras träningar när jag bodde i Wien, och spanska hovridsskolan rider definitivt inte utan stöd. Så det låter inte som deras ridning.
 
Varför är det viktigt att sätta ett namn på?

Det kan ju vara någon som själv tagit russinen ur kakan och lär ut delar av allt möjligt som de tycker känns logiskt.
 
Låter som det skulle kunna vara klassisk fransk dressyr.

Det beror på vad som menas med stöd här. Om det är stöd som i kontakt i tygeln, sträckt tygel, borde det inte vara klassiskt franskt. De brukar rida med kontakt. Så även SRS.

KL

Jag tycker det låter som någon egen, liten undergren förutsatt att det inte är AR. Kan vara Drangels "vad det nu heter", Holst eller någon av de andra som ursprungligen kom från AR.
 
Jag tänker på Craig Stevens variant av den franska ridningen. Och till viss del Michel Robert (som ju är hoppryttare).
 
Varför är det viktigt att sätta ett namn på?

Det kan ju vara någon som själv tagit russinen ur kakan och lär ut delar av allt möjligt som de tycker känns logiskt.

För att kunna googla och läsa på om det, så behöver man ju veta vad det heter. Eller för att leta rätt på en tränare, för den delen.
 
Ok. Tänkte att det liksom inte spelade någon roll om det fungerade.

Saken är väl att TS fått en väldigt luddig beskrivning av nån som inte kom ihåg så mycket, ska man verkligen försöka använda det måste man ju få reda på lite mer, och det är svårt att ta reda på mer om något man inte vet vad det heter.
 
Ok. Tänkte att det liksom inte spelade någon roll om det fungerade.

Haha.. Jag rider ju själv något som jag inte sätter namn på. Jag har inget behöv av att namnge och sätta etikett på. Funkar det så funkar det.
Men jag kan ju av den här tråden förstå att vill man kolla upp vad något är innan man sas slösar tid på att åka dit och kika är det inte helt lätt att veta vad fasen folk pratar om och vad man ska kolla upp. ;)
 
Nu skall jag försöka få med allt här. Holst var det inte för honom har jag tränat för förr om åren och frågade specifikt om det var hans filosofi som menades.

Ang westernfunderingen så trängande tygeltag påminner ju lite om neckreining så den kopplingen förstår jag, men inte i övrigt. Och som sagt, det är så pass stort och etablerat så det tror jag inte personen hade glömt namnet på.

Jag tror att Tua är något på spåren med att det är litet och något som kan springa ur AR-tänket. Det var något som lät som det jag hört någon beskriva som "det magiska tygeltaget". Någon övning som skulle få hästen att släppa underkäken och överlinjen (om jag fattade rätt).

Det där "straightness training" låter ju på namnet som något som alla behöver:D Rakriktade ryttare och hästar är ju väldigt sällsynta:)

Måste nog dra iväg ett mail och fråga om personen kommit på vad det hette. Återkommer här om jag får svar.
 
Det var något som lät som det jag hört någon beskriva som "det magiska tygeltaget". Någon övning som skulle få hästen att släppa underkäken och överlinjen (om jag fattade rätt).

Tycker fortfarande att det låter som något fransk-inspirerat. Baucher/Racinet osv, just det där med att släppa underkäken. Craig Stevens använder ju ett lite speciellt tygeltag, där man gör halvhalt genom att röra handen i en liten cirkel, uppåt-bakåt-nedåt-framåt.
 
@Fideli Baucher kan det vara, det har jag hört tidigare. Skall kolla på det, tack. Craig Stevens förklaring har jag också läst, men vet inte om det var det som åsyftades här. Jag tyckte iaf att det lät likt på den lilla info jag fick.
 
Tycker fortfarande att det låter som något fransk-inspirerat. Baucher/Racinet osv, just det där med att släppa underkäken. Craig Stevens använder ju ett lite speciellt tygeltag, där man gör halvhalt genom att röra handen i en liten cirkel, uppåt-bakåt-nedåt-framåt.

Man gör det inom AR också. Allt som är kommet ur det gamla klassiska använder sig av en variant av de tygeltagen. De gamla mästarna beskriver de i sina böcker. Och det har använts av alla som inte moderniserat sin ridning till att ta över det signalsystem som infördes då armen skulle börja forsla folk från plats A till B för att strida med skjutvapen.
Det signalsystem som idag används av gemene man tillkom rätt sent, då skjutvapnen gjorde entre. Så det finns en massa läror som använder sig av liknande tygelsignaler, i stort sett samtliga som baseras på något klassiskt. Det finns även inom western såna inriktningar/system.

I Sverige brukar det ofta vara AR-avfällingar då det är frågan om kontaktfritt sas. Ganska många av de som från början var med inom AR i Sverige har av olika skäl klivit av det tåget. Det finns fler såna än fransk-besläktade saker.. Dock kan det absolut vara frågan om en sådan.

Jag rider själv en tolkning av klassiskt med lite modernisering. Men jag vill ha kontakt.
Är det högre form och mer fokus på "loss-känsla"skulle jag gissa franskt. Är det mer fokus på framåt/nedåt skulle jag gissa AR-avfälling.
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 019
Senast: Magnum
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 927
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 276
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp