Vad kan det vara för ridinriktning?

@Fideli Baucher kan det vara, det har jag hört tidigare. Skall kolla på det, tack. Craig Stevens förklaring har jag också läst, men vet inte om det var det som åsyftades här. Jag tyckte iaf att det lät likt på den lilla info jag fick.

Var i landet finns den här tränaren?
Och menar man stöd som i kontakt eller bara så att man inte vill ha häng mot bettet?
 
@tuaphua Ingen aning om det ens är rätt, men detta som Fideli nämnde är det första som fick det att plinga till i skallen på mig. Har nämligen diskuterat min häst med samma person tidigare och fick då namnet på inriktningen, men eftersom vi då höll på med rehab enligt veterinärråd var det inte aktuellt alls då och jag glömde bort det hela :o tills vi nu möttes igen häromdagen.
 
@tuaphua Ingen aning om det ens är rätt, men detta som Fideli nämnde är det första som fick det att plinga till i skallen på mig. Har nämligen diskuterat min häst med samma person tidigare och fick då namnet på inriktningen, men eftersom vi då höll på med rehab enligt veterinärråd var det inte aktuellt alls då och jag glömde bort det hela :o tills vi nu möttes igen häromdagen.

Baucher är en av de gamla klassiska mästarna som en hel del byggt sina system efter hans böcker och tänk. Likt man byggt många system på De la Gueriniere, gammal mästare.
Racinet är en fransk nutida som har tolkat Baucher. Honom kan du googla och kolla upp. :)
 
Integrerad ridkonst? (Christina Drangel)
Error free training? (Cricco Åkerberg)
Riding in lightness? (Racinet) (Cricco använde väl också det ett tag, eller variant av. "Light riding" el dyl)

Många tidigare AR-tränare ha ju nu blandat upp AR med fransk/portugisisk/spansk/tysk ridning, kanske med en skvätt Centrerad ridning, och så sätter de ett eget namn på det, inte alltid så lätt att hänga med i svängarna...
 
Jag tänker på Craig Stevens variant av den franska ridningen. Och till viss del Michel Robert (som ju är hoppryttare).

Fast Craig Stevens vill ju ha stöd på tygeln eftersom han anser att det är den primära hjälpen, så det skulle jag inte vilja påstå.
 
Jag kan inte så mycket om vad detta innebär, men hört nått som kallas Drangelmetoden. Är det det du tänker på?
 
@Twihard Jag vet inte vad metoden kallas. Har försökt få tag på personen utan att lyckas så jag har inte kunnat få något klargörande i om personen kom ihåg namnet heller.
 
Haha.. Jag rider ju själv något som jag inte sätter namn på. Jag har inget behöv av att namnge och sätta etikett på. Funkar det så funkar det.
Men jag kan ju av den här tråden förstå att vill man kolla upp vad något är innan man sas slösar tid på att åka dit och kika är det inte helt lätt att veta vad fasen folk pratar om och vad man ska kolla upp. ;)
Oavsett om en tränare jobbar med något som har ett namn eller ej så tror jag att bästa/enda sättet är att sätta sig och åka som publik/fotfolk på den tränarens träningar/clinics. Då kan man också få en möjlighet att fråga tränaren om hur denna ser på olika saker, och utifrån det kan man bilda sig en uppfattning om det är något man gillar.
Att få möjlighet att ta en lektion med tränarens egna häst för att få se och känna på slutresultatet är också helt suveränt!
 
Nu fick jag tag på personen och hen hade kommit på namnet! Det var Bauchers vidareutvecklade idéer som åsyftades alt ecole de legerete (Philippe Karl). Någon som vet vilka böcker eller hemsidor jag bör kolla på till en början? Om någon har tips på läsning eller tränare som sysslar med någon av dessa stilar/inriktningar (helst Skåne/Blekinge/södra Småland iom var vi finns) så får ni gärna skicka det på pm så att det inte tas bort från tråden.
 
Nu fick jag tag på personen och hen hade kommit på namnet! Det var Bauchers vidareutvecklade idéer som åsyftades alt ecole de legerete (Philippe Karl). Någon som vet vilka böcker eller hemsidor jag bör kolla på till en början? Om någon har tips på läsning eller tränare som sysslar med någon av dessa stilar/inriktningar (helst Skåne/Blekinge/södra Småland iom var vi finns) så får ni gärna skicka det på pm så att det inte tas bort från tråden.
Philippe Karl har egen hemsida
http://www.philippe-karl.com/422/
Där har har skrivit en massa artiklar. Han har skrivit många böcker och har gett ut flera instruktions-DVD.

På hemsidan under länken "Teachers' course" finns namnet på kontaktperson för Sverige. Hör med henne, jag tror att det finns någon i Skåne. I Danmark (Lille Skensved, Ejby) finns en instruktörselev. Det är kurs i Enköping i mitten av oktober.
 
Tack @Brille, skall kolla på det. Har just nu parkerat hästen i hagen över vintern eftersom att häst är skadad och jag är satt ur spel av gravidmagen, men skall absolut ha det i åtanke när det är dags att sätta igång.
 
Det du beskriver är AR för mig, sen "trängande tygeltag" är ju bara ett ord, vem som helst kan använda det. Går ju att kalla för neckreining eller vad som.

Monika Sanders är min AR-"guru". Alexandra Wirgart min favoritbloggerska/inspiratör.
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 019
Senast: Magnum
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 927
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 276
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp