Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

Z

zana

den 17/12 vad hovslagaren här och slog på nya skor+ snösulor. på kvällen när jag kom till stallet var hon jätteöm i alla fötter,men främst höger fram. hon stod och lyfte frambenen om vartannant och ville inte stödja ordentligt på något ben. Hon var mycket stel.

ringde till hovslagaren och han sa att det kunnde vara snösulorna som "spännde" och att hon skulle få vila några dagar tills hon blev bättre.

hon stod i tre dagar innan jag började rida igen, men hon kändes fortfarande väldigt stel när jag red.

På juldagen var hon jättehalt på höger fram, och på annandagen kom hovlagaren ut och tog av snösulan där. han sa att det inte var någon hovböld ännu iallafall.

hon fortsatte att halta i ungefär en vecka och blev bättre och bättre, men hon är fortfarande ordentligt varm i hoven-kronranden.

jag har inte ridit sedan julafton. hon älskar att springa i hagen och gör det nu också, men inte riktigt lika mycket (kanske är jag som inbillar mig) men jag tycker iallafall att hon är mer stillastående.

någon som har någon aning om vad det kan vara? :confused:
 
Kanske är hovböld iallf som sitter högt upp och inte kan "kännas" med tång? Inget sömstick eller så?
 
har ingen aning... det kom ju samma dag som skoningen... och ett sömstyck kan det väl inte vara om hon fortfarande är halt efter att han slog om skon?
 
Sticket är ju fortfarande kvar även om han skott om. Det kan ömma ett bra tag om så är fallet. Mvh
 
ok, då kanske det kan vara så... reagerade på att en söm satt väldigt långt upp..

finns det något man kan göra åt det, eller blir det bara bättre och bättre (som det hittills har gjort)
 
Jag har varit med om det en gång. Det blev bra av sig självt men se till att hålla det rent (tur att det är snö ute) annars finns risk att smuts kommer in och då kan lätt hovböld uppstå. Men jag tycker att din hovslagare borde ha uppmärksammat det. Ring och rådfråga honom igen, du kan ju ringa och rådfråga vet. oxå. Mvh
 
låter som hovböld. hur är pulsen?

tycker du bör tillkalla hovis som drar av skon och kolla ev hovböld omgående
 
Tack för svaren! båda två.

Jag ska ringa hovis idag, antar att jag får ringa vet också om det är en hovböld.

Vet inte hur pulsen är. nör hovis var här på annandagen sa han att den var hög, men jag vet inte hur man känner =/

Suck, men hon skulle ju iallafall haft vila nu...men det blir ju ingen skön semester.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 495
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp