Vad kan jag jobba med?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har gått hemma i typ 10 år eller nåt och är nu äntligen i färd med att ge mig ut på praktik som förhoppningsvis ska kunna leda till jobb på sikt. Men vad som skulle vara en passande plats däremot vet jag inte, och jag skulle behöva lite tips. Har funderat och funderat själv men kan inte direkt komma på nånting som jag klarar av. Samtidigt har jag väl inte riktigt någon bra koll på arbetsmarknaden heller, kanske finns det något passande som jag inte ens hört talas om?

Lite bakgrundinfo är att jag inte ska jobba alltför socialt (det är inte så att jag inte kan se människor alls så att säga, men jag ska inte jobba inom typ vård eller sitta i kassor osv. Jag har Asperger som främst är en social funktionsnedsättning). Liten arbetsplats är en stor fördel, större kan fungera men det hänger mycket på om den då har en bra struktur, jag klarar inte av om det blir för rörigt som det lätt blir på större platser. Behöver tämligen fasta arbetsuppgifter - jag är inte helt och hållet oflexibel men jag har däremot galet svårt för att ta egna initiativ. Har inga direkta bekymmer med monotona jobb annat än om det är sånt som sliter fysiskt. Mitt största problemområde är min stresskänslighet, stressiga arbetsplatser är något jag måste undvika.
Jag har inget slutbetyg från gymnasiet och jag saknar körkort. Jag har en dålig rygg, jag jobbar på att bli av med ryggproblemen men tillsvidare går alltså fysiskt tunga jobb bort. Min sömnstörning gör att även tidiga morgnar går bort - likadant kvällar som jag förstått det sålänge det är just praktik då det sker genom daglig verksamhet som inte har verksamhet på kvällstid.

Jag är inte kräsen utan jag är villig att göra i stort sett vad som helst, problemet är att jag inte vet riktigt var jag öht kan ha möjlighet att klara av ett jobb med mina hinder. Ska vara på poliscafé några veckor framöver men det är inget som leder till jobb utan mest ett steg på vägen ut till praktik på en arbetsplats. Men den där arbetsplatsen finns liksom inte än... Allsmäktige buke kanske har idéer? Alla tips är välkomna, ju fler möjligheter desto större chans att hitta en passande praktikplats att börja på :)
 
Jag har gått hemma i typ 10 år eller nåt och är nu äntligen i färd med att ge mig ut på praktik som förhoppningsvis ska kunna leda till jobb på sikt. Men vad som skulle vara en passande plats däremot vet jag inte, och jag skulle behöva lite tips. Har funderat och funderat själv men kan inte direkt komma på nånting som jag klarar av. Samtidigt har jag väl inte riktigt någon bra koll på arbetsmarknaden heller, kanske finns det något passande som jag inte ens hört talas om?

Lite bakgrundinfo är att jag inte ska jobba alltför socialt (det är inte så att jag inte kan se människor alls så att säga, men jag ska inte jobba inom typ vård eller sitta i kassor osv. Jag har Asperger som främst är en social funktionsnedsättning). Liten arbetsplats är en stor fördel, större kan fungera men det hänger mycket på om den då har en bra struktur, jag klarar inte av om det blir för rörigt som det lätt blir på större platser. Behöver tämligen fasta arbetsuppgifter - jag är inte helt och hållet oflexibel men jag har däremot galet svårt för att ta egna initiativ. Har inga direkta bekymmer med monotona jobb annat än om det är sånt som sliter fysiskt. Mitt största problemområde är min stresskänslighet, stressiga arbetsplatser är något jag måste undvika.
Jag har inget slutbetyg från gymnasiet och jag saknar körkort. Jag har en dålig rygg, jag jobbar på att bli av med ryggproblemen men tillsvidare går alltså fysiskt tunga jobb bort. Min sömnstörning gör att även tidiga morgnar går bort - likadant kvällar som jag förstått det sålänge det är just praktik då det sker genom daglig verksamhet som inte har verksamhet på kvällstid.

Jag är inte kräsen utan jag är villig att göra i stort sett vad som helst, problemet är att jag inte vet riktigt var jag öht kan ha möjlighet att klara av ett jobb med mina hinder. Ska vara på poliscafé några veckor framöver men det är inget som leder till jobb utan mest ett steg på vägen ut till praktik på en arbetsplats. Men den där arbetsplatsen finns liksom inte än... Allsmäktige buke kanske har idéer? Alla tips är välkomna, ju fler möjligheter desto större chans att hitta en passande praktikplats att börja på :)

Jag tänker lokalvårdare spontant, dock kan det vara lite tungt för ryggen, men utöver det så tycker jag att det passar in på vad du söker:) på mitt jobb så jobbar LV dagtid när många andra är där men dom arbetar ju ändå ensamma och blir oftast bara ett hej när man möter dom!:)
 
stå i kök på mindre cafe eller lunchrestaurang och göra mackor/ förbereda lunch? funkade för mig som tonåring och jag fixar inte heller för mkt människor.

vad har du för intressen?
 
Jag tänkte också på lokalvård. Annars har vi ju posten t.ex. jag praktiserade på ett postkontor i högstadiet och tyckte att det var rätt trevligt. En mindre kommun så det var ju inte så många brevbärare där. Cykeldistrikten ger ju en del motion och man behövde mest heja på folk. Kan du tänka dig nattjobb slipper man ju ofta människor men det sliter ju lite på en med.
 
Jag tänker arkivarie/-administratör? Har stött på flera genom mitt jobb, när man t ex begär ut offentliga handlingar från kommuner och myndigheter. Det är inte särskilt socialt (man lämnar oftast in en lapp på det man ska hämta ut), det är ordning och reda och innebär inga tunga lyft. Hyllorna flyttar du på med såna vevar och de använder vagnar om det är pärmar/mycket papper som ska hämtas ut. Du drar kopior på papper och det är tyst och lugnt i läsesalen.
 
Jag tänker arkivarie/-administratör? Har stött på flera genom mitt jobb, när man t ex begär ut offentliga handlingar från kommuner och myndigheter. Det är inte särskilt socialt (man lämnar oftast in en lapp på det man ska hämta ut), det är ordning och reda och innebär inga tunga lyft. Hyllorna flyttar du på med såna vevar och de använder vagnar om det är pärmar/mycket papper som ska hämtas ut. Du drar kopior på papper och det är tyst och lugnt i läsesalen.
För att ha begreppen klart för sig: Administratör är en titel som används ganska brett. Kan involvera människor med många olika utbildningar och/eller erfarenheter. För att bli arkivarie krävs flera års universitetsstudier. Sedan kan arbetsuppgifterna och arbetsplatserna vara mycket skiftande. Vissa jobbar helt digital exempelvis.
 
Jag har gått hemma i typ 10 år eller nåt och är nu äntligen i färd med att ge mig ut på praktik som förhoppningsvis ska kunna leda till jobb på sikt. Men vad som skulle vara en passande plats däremot vet jag inte, och jag skulle behöva lite tips. Har funderat och funderat själv men kan inte direkt komma på nånting som jag klarar av. Samtidigt har jag väl inte riktigt någon bra koll på arbetsmarknaden heller, kanske finns det något passande som jag inte ens hört talas om?

Lite bakgrundinfo är att jag inte ska jobba alltför socialt (det är inte så att jag inte kan se människor alls så att säga, men jag ska inte jobba inom typ vård eller sitta i kassor osv. Jag har Asperger som främst är en social funktionsnedsättning). Liten arbetsplats är en stor fördel, större kan fungera men det hänger mycket på om den då har en bra struktur, jag klarar inte av om det blir för rörigt som det lätt blir på större platser. Behöver tämligen fasta arbetsuppgifter - jag är inte helt och hållet oflexibel men jag har däremot galet svårt för att ta egna initiativ. Har inga direkta bekymmer med monotona jobb annat än om det är sånt som sliter fysiskt. Mitt största problemområde är min stresskänslighet, stressiga arbetsplatser är något jag måste undvika.
Jag har inget slutbetyg från gymnasiet och jag saknar körkort. Jag har en dålig rygg, jag jobbar på att bli av med ryggproblemen men tillsvidare går alltså fysiskt tunga jobb bort. Min sömnstörning gör att även tidiga morgnar går bort - likadant kvällar som jag förstått det sålänge det är just praktik då det sker genom daglig verksamhet som inte har verksamhet på kvällstid.

Jag är inte kräsen utan jag är villig att göra i stort sett vad som helst, problemet är att jag inte vet riktigt var jag öht kan ha möjlighet att klara av ett jobb med mina hinder. Ska vara på poliscafé några veckor framöver men det är inget som leder till jobb utan mest ett steg på vägen ut till praktik på en arbetsplats. Men den där arbetsplatsen finns liksom inte än... Allsmäktige buke kanske har idéer? Alla tips är välkomna, ju fler möjligheter desto större chans att hitta en passande praktikplats att börja på :)


Jag säger handelsträdgård om det finns sådan i närheten. Du kan vattna, rensa, pyssla och kundkontakten kan vara liten.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag var lite osäker på arbetstiteln men menade så som jag beskrev yrket. Plocka fram arkivhandlingar på myndigheter och liknande :) En ren arkivarie kanske inte direkt jobbar med att plocka fram grejer och kopiera tänkte jag, var därför jag nämnde administratör.
 
Jag säger handelsträdgård om det finns sådan i närheten. Du kan vattna, rensa, pyssla och kundkontakten kan vara liten.

Det kan vara tungt. Jag har arbetstränat på en handelsträdgård/växtförsäljning och det var kundkontakter hela tiden.

Administratör däremot kan fungera. Med tanke på ryggproblemen så bör det finnas ett höj- och sänkbart bord så man stå upp och jobba ibland. Ryggar mår inte bra av att sitta.
 
Tack för tipsen! Skriver upp alltihop som kan tänkas passa och framför till dagliga verksamheten. Keep it coming, ju fler möjligheter desto bättre :)

stå i kök på mindre cafe eller lunchrestaurang och göra mackor/ förbereda lunch? funkade för mig som tonåring och jag fixar inte heller för mkt människor.

vad har du för intressen?
Djur och foto främst, så tyvärr inga intressen som går att bygga på. Pluggade till hästskötare i gymnasiet (gick dock aldrig ut) men att arbeta med hästar är ju tyvärr inte aktuellt med de problem jag har. I övrigt är det ju på djursidan i stort sett bara jobb som är slitsamma fysiskt eller kräver en del utbildning som jag inte har (och tyvärr inte kan skaffa). Drömyrket är djurskyddsinspektör, tyvärr högst orealistiskt :p
Foto är tyvärr inget jag kan bygga på heller, jag fotar på ren hobbynivå och hoppas mest bli duktig nog för att kanske i framtiden kunna sälja någon enstaka bild.
Jag tenderar att vara väldigt ombytlig i intressen annars och min starkaste sida är väl egentligen råttor som varit mitt specialintresse i typ 10 år. Tyvärr ingenting att bygga på den vägen alltså. Vilket är synd, aspies med rätt intressen tenderar ju att kunna jobba bra med det, men jag tror inte folk vill anställa typ en råttskötare :p

Jag tänkte också på lokalvård. Annars har vi ju posten t.ex. jag praktiserade på ett postkontor i högstadiet och tyckte att det var rätt trevligt. En mindre kommun så det var ju inte så många brevbärare där. Cykeldistrikten ger ju en del motion och man behövde mest heja på folk. Kan du tänka dig nattjobb slipper man ju ofta människor men det sliter ju lite på en med.
Nattjobb är tyvärr inte aktuellt med min sömnstörning det heller - jag har DSPS av en free running-variant. Folk med DSPS funkar ofta bäst på nattjobb och iom att det är en helt naturlig dygnsrytm för oss med DSPS blir det inte lika slitsamt som för normalsovande (tvärtom blir dagjobb enormt slitsamt istället, då är det ju natt enligt våra kroppar). Men - jag skulle förstås få den där jäkla slängen av free running som ställer till det och gör sömnen mycket mer komplicerad och rent av handikappande. Free running får dygnsrytmen att konstant skjutas fram och har gjort nattjobb helt omöjligt, det går i perioder men andra perioder absolut inte vilket mest skulle medföra en hel del sjukskrivning. Rent naturligt sover jag ena dagen from 6 på morgonen eller 12 på dagen tex, och några dagar senare from 10 på kvällen eller 3 på natten typ - alla möjliga tider på dygnet finns representerade i dygnsrytmen. Med medicinering har jag lyckats få en hyfsad dygnsrytm som möjliggör jobb på eftermiddag och kväll (om än inte kväll sålänge det är praktik via daglig verksamhet), andra varianter är inget jag upplevt kunna fungera, vissa perioder är det på håret att ens det här fungerar :(

Vad tror du om en djuraffär?
Jag var på studiebesök här igår http://www.arkivcentrumdalarna.se/853.php
Kanske nåt?
Djuraffär har varit uppe på förslag men iom att jag inte ska stå i kassa, inte har utbildning och inte kan släpa runt på tunga fodersäckar och sånt så är det inte aktuellt. Tyvärr för det vore nog kul, minns att det var kul att praoa för hundra år sen iaf :p
Kan kanske vara något ja, jag får kika!
 
Jag sökte ett jobb en gång som var labbassistent med ansvar för försöksdjuren, i arbetsbeskrivningen var det tydligt att det inte var några obehagliga djurförsök, och det krävdes bara erfarenhet av djurskötsel.
Jag kom aldrig vidare på intervju, men spontant så känns det som ett lämpligt jobb med dina önskemål! I ett labb är det ju lugnt, ta hand om möss och råttor, och det känns även som det borde vara rätt flexibla arbetstider! :)

Annars labbassistent generellt jobbade en (outbildad) vän med, han gjorde enklare prover och dokumenterade och skickade ut provsvar etc.
 
Hej!

Du behöver nog bara hitta rätt ställe att vara på.

Jag jobbade som receptionist på ett internationellt företag, det var mestadels ett ensamt jobb, hände inte så mycket, jag svarade i telefon, sorterade och skickades företagets post, städade köket och hängde på buke (fast det ingick såklart inte i arbetsuppgifterna). På rätt företag kan det vara ett grymt nice jobb.

Posten hade jag inte satsat på, det är mycket stressigare där nu än tidigare (min pensionerade mamma jobba fortfarande där). På de flesta ställena går man brevbäring på morgonen och sen sitter man i kassan. Beroende på var kontoret ligger kan det vara riktigt stressigt att hinna med allt.

Råttskötare... hmmm... jag gissar att du vill ha lön, annars vet jag ett perfekt ställe för råttskötsel, tyvärr har de inte råd att betala lön :-(.

Kanske nån typ av ekonomi?? Om du ska börja som praktikant kan du säkert lära dig det mesta. Vi har en tjej där jag jobbar som började som supportperson, men nu är den som tar hand om det mesta av ekonomin och hon kunde inget sånt när hon började. Det verkar vara ett jobb med fasta rutiner, samma sak varje dag.

/Lavinia
 
Funkar det med stressig arbetsplats om du själv vet vad du ska göra och inte behöver stressa med det? Jag vet en med aspberger som jobbar i kök, där det är stundom mycket stressigt. Men hen har sina tydliga arbetsuppgifter, och de andra vet att hur stressigt det än är så kan de inte be just hen om hjälp. Ibland erbjuder sig hen själv, om hen har en bra dag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 812
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 507
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 514
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 518
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp