Vad kan jag jobba med?

Jag sökte ett jobb en gång som var labbassistent med ansvar för försöksdjuren, i arbetsbeskrivningen var det tydligt att det inte var några obehagliga djurförsök, och det krävdes bara erfarenhet av djurskötsel.
Jag kom aldrig vidare på intervju, men spontant så känns det som ett lämpligt jobb med dina önskemål! I ett labb är det ju lugnt, ta hand om möss och råttor, och det känns även som det borde vara rätt flexibla arbetstider! :)

Annars labbassistent generellt jobbade en (outbildad) vän med, han gjorde enklare prover och dokumenterade och skickade ut provsvar etc.
Ja det skulle kanske funka, men jag tror inte vi har labb här i trakten (jag är tyvärr inte flyttbar). Skulle någon vilja säga emot mig här så go ahead, jag bor i Borlänge i Dalarna :p

Köra truck på ett lager?
Har tyvärr inget truckkort

Hej!

Du behöver nog bara hitta rätt ställe att vara på.

Jag jobbade som receptionist på ett internationellt företag, det var mestadels ett ensamt jobb, hände inte så mycket, jag svarade i telefon, sorterade och skickades företagets post, städade köket och hängde på buke (fast det ingick såklart inte i arbetsuppgifterna). På rätt företag kan det vara ett grymt nice jobb.

Posten hade jag inte satsat på, det är mycket stressigare där nu än tidigare (min pensionerade mamma jobba fortfarande där). På de flesta ställena går man brevbäring på morgonen och sen sitter man i kassan. Beroende på var kontoret ligger kan det vara riktigt stressigt att hinna med allt.

Råttskötare... hmmm... jag gissar att du vill ha lön, annars vet jag ett perfekt ställe för råttskötsel, tyvärr har de inte råd att betala lön :-(.

Kanske nån typ av ekonomi?? Om du ska börja som praktikant kan du säkert lära dig det mesta. Vi har en tjej där jag jobbar som började som supportperson, men nu är den som tar hand om det mesta av ekonomin och hon kunde inget sånt när hon började. Det verkar vara ett jobb med fasta rutiner, samma sak varje dag.

/Lavinia
Ohja! Ofta är problemen olika svåra beroende på just omgivningen så det har du helt rätt i. Det perfekta jobbet på fel ställe blir inte så perfekt ändå och på rätt ställe kan det bli perfekt utan att vara perfekt, så att säga.

Jodå, jag har hyra att betala jag också :) Nu blir det ju ingen lön under praktik och förmodligen som jag fattat det är det lönebidragsjobb som kan vara aktuellt sen om praktiken leder till jobb. Vet inte hur sånt där funkar men har för mig att lönebidrag inte är något man får i all evighet typ. Nyfiken blir jag oavsett, vad är det för ställe med råttskötsel? Det är ju ett ganska udda jobb menar jag :p

Jag är urusel på siffror dessvärre, var nära på att inte ens bli godkänd i matte A :p

Funkar det med stressig arbetsplats om du själv vet vad du ska göra och inte behöver stressa med det? Jag vet en med aspberger som jobbar i kök, där det är stundom mycket stressigt. Men hen har sina tydliga arbetsuppgifter, och de andra vet att hur stressigt det än är så kan de inte be just hen om hjälp. Ibland erbjuder sig hen själv, om hen har en bra dag.
Möjligtvis att det kan funka i vissa situationer, men överlag blir jag stressad av stressade människor så kök är nog helt fel miljö för mig. Kan jag sas mind my own business så kan det gå hur bra som helst men ska jag vara bland folk som stressar så blir jag stressad själv också. Jag har tom fått uppfostra mamma till att inte ställa sig och hålla fast kundvagnen mitt i gången i tid och otid när vi sällskapar till affären, för att jag blir skitstressad av en sån småsak som att vara mitt i vägen :p Det värsta jag vet är att vara till besvär, även om jag inte är det egentligen.
 
På mitt jobb har vi haft praktikanter/arbetstränande som skött lagerpåfyllnad och godshantering i butiken. (Proffsgrossist el/VVS/vent.)

De personerna har fått ta hand om uppackning och avprickning av inkommande gods, och sedan plocka in i butikshyllorna. Sånt som inte gör något om det tar lite tid, det funkar hyfsat att göra i sin egen takt. :) Ibland har det även tillkommit arbetsuppgifter, t.ex. vissa delar av den dagliga inventeringen. (Just inventeringen fungerade dock inte så bra för tjejen med grov dyskalkyli, men det gick ju att anpassa uppgifterna i övrigt.)
Att stå och fylla på och hålla snyggt i butikshyllor kan man göra väldigt anonymt och obemärkt om man vill.

Visst, det rör sig väldigt mycket kunder på ett sådant ställe, men de behöver (och ska inte, de ska ju komma till oss säljare) ju knappast prata ihjäl godspersonalen. ;)

Det ÄR en stressig arbetsplats, men inte för den som gör just de här uppgifterna.

Truckkort läser man in ganska enkelt på arbetsplatsen, åtminstone ett som gäller just där, lokalt.
 
Kyrkogård? Klippa och trimma gräs, kratta gravar och gångar, plantera vårblommor och sommarblommor osv. Lugnt och fint tempo och de är noga med sina rutiner.
 
Jag tror du klarar de flesta typer av arbetsplatser bara det är rätt allt omkring.

Extra resurs på kontor med ansvar för exempelvis ordningen i köket, posten, enklare arkiv och sorteringsarbete, uppkopiering av material, sköta blommor, göra i ordning konferensrum. De flesta arbetsplatser som inte är alltför små skulle förmodligen kunna få fram den här typen av jobb. En variation med enklare arbetsuppgifter och ansvar för de gemensamma utrymmena.

Djursjukhus/klinik - renhållning av burar/boxar, allmän omvårdnad av patienterna ( aktivering, promenader, borsta päls, mata assistera vid omläggning av sår. )

Livsmedelsbutik - plocka upp varor, hålla efter grönsaksdisken/bröddisken, städning.

Hunddagis - vård, aktivering och promenader.
 
Jag tänkte spontant på hunddagis men jag vet inte om det brukar krävas utbildning där?

Djurskötare på större gård där det mesta är automatiserat så att det inte innebär tunga lyft?
 
Tack för alla tips! Har skrivit upp det som fungerar och lämnat in så får vi se om man kan tänkas hitta något som passar. Fler tips är jättevälkomna, ju fler desto bättre :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 514
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 533
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp