Bukefalos 28 år!

Vad kan jag lära min valp??

H

HaRLeKIn

Hon är 9 veckor gammal, jag har lärt henne sitt och ligg men jag haft hjälp av en bok som beskrev väldigt bra hur man gör. Jag vill lära henne mer "trick" men vet ej var jag ska hitta el hur jag lär henne hur man gör. :confused:
Jag håller på med inkallning oxå.

Nån som kan hjälpa mig? Jag är glad för alla tips o beskrivningar jag får. :) :bump:
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Ta det lugnt med trixen så ni hinner lära känna varandra bättre först, det är mitt tips. Inkallning är såklart jättebra att börja med direkt, det och "sitt" var det första jag i stort sett ägnade mig åt de första två-tre veckorna jag hade lagotton (som nu är 5,5 månader).

Saker man kan lära hunden:
-spela död (inte börjat med än)
-rulla runt (inte börjat med än)
-krypa - jag har bett henne lägga sig ner och sen dragit godiset sakta framför hennes nos så hon sträckt sig - berömt- och fortsatt så
-stå - hållt en godis framför nosen, stilla och sen gett flera godbitar samtidigt som jag upprepat "stå". Om hon vill sätta sig kan man killa lite i ljumsken så brukar de ställa sig upp.
-slå med tassen på handen - hon har ganska av sig själv slagit med tassen på handen om jag haft den knuten med godis i.

Finns massa fler saker, men detta är vad jag tänkt på nu.
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Ett hett tips är att antingen köpa eller låna boken "Min bästa vän" av Marie Hansson Hallgren. En stor del av boken (1/3 har jag för mig) består enbart av beskrivningar på olika konster och andra hjärnklurigheter man kan lära hunden. Jag kan också varmt rekomendera klickerträning. Det finns en hel del bra böcker där med tror jag, även om jag själv läste in mig på boken "clicker training your horse" och sedan förde över på hundarna. Kanske inte den vanligaste vägen att gå, men det fungerade :idea:
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

beror lite på vad du har tänkt att göra med hunden.. :smirk:

Jag menar ska du tävla?

Personligen
tycker jag att man ska lägga ner stor vikt på kontakten
med sin hund när den är liten, för har man bra kontakt så blir allt så mycket lättare!
Att leka mycket, ha roligt samtidigt som man bygger upp en fin kontakt.

Jag tycker även att man inte ska lära in för många moment med sin valp, bättre att lära in några som verkligen sitter, än att lära in många halvdana moment/saker/trick..

Jag använder mig av boll i snöre som beröm när jag tränar in momenten
med min valp ( sju månaders schäfertik ska tävlas i IPO)

Nu ska ju hon tävlas så jag tränar in momenten som ingår
i lydnaden med henne redan från början så att det inte blir
förvirrat senare..
Jag har tagit det ganska lugnt med henne, hon är väldigt
lättlärd och jag vill inte tjata ut lynaden så den blir tråkig..
Jag tränar korta stunder och leker lite mellan momenten.

Jag tycker att man ska när de är så små leka in lydnaden,
man kan även träna lite hemma där inget stör, så att det sitter
innan man tränar med allt för mycket störningar..
tex inkallning, jag började att träna henne genom att
leka lite med henne, sedan låta en person hålla i henne, gå i väg
och sedan ropa på henne, massor med beröm när hon kom.
Sedan lade jag in störningar, som andra hundar, människor
osv, har nu även lagt till kommandot "hit", hon ska sitta framför när hon kommer till mig.

Nu blev det långt..,men mitt tips är träna mycket kontaktövningar,lär inte in för många moment i början!

Lycka till!
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Vår lilla (snart elva veckor gamla) valp, kan ligg, nej, kom här, och hopp. Men de flesta sakerna, förutom ligg, har han liksom lärt sig när han ska hoppa upp i trappan, hoppa i väskan osv, inget vi lärt honom, förutom att säga "hopp" när han gör det. ;)

Kom här, börjar bli lite värre, han får mer och mer självförtroende dag för dag, och ska ständigt undersöka, och hålla koll! :smirk:

Mitt tips är att ta det lugnt, och göra allt efter valpens krav. Att liksom leka fram trick, är nog det bästa man kan göra! :p
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Åhh, det finns massor du kan göra med hunden!
Sitt,ligg,kryp, rulla bollar, snurra runt, balansera godis, skall...........
glöm inte bara att träna positivt med massor av beröm och om valpen inte förstår ignorerar du det bara.
Glöm heller inte att ta massa små pauser och sluta när det går bra!!

Lebrozo ;)
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Egentligen ska jag väl bara ha henne som sällskapshund men hundar ska ju aktiveras o jag tänkte som så att lite hjärngympa är bra. :idea: Jag ska inte gå vidare med tricken innan sitt o ligg funkar perfekt men ville ha lite ideer om vad man kan lära henne.

Inkallningsbiten tycker jag är jätteviktig då jag ska ta med henne när jag rider i framtiden o då måste det ju funka perfekt. :banana:

Jag ska gå kurs med henne sen när de börjar men det är väl ett tag dit tyvärr. :( Och om Tova gillar det kanske man kan börja lite med agility el nåt annat som man kan tävla i. Detta är min första hund så jag är inte så insatt i alla träningstyper o tävlingar som det finns. :crazy:

Tack för alla svar!!
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Finns det ingen valpkurs då, de flesta tar emot från 12 veckors ålder bara de är grund vaccinerade...
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Ok :)

du kan ju gå vidare med "sitt stanna", tex, att sätta henne,
och gå några steg tex el om du vill stå kvar hos henne
men så att hon lär sig att stanna kvar..( jag har gjort så att jag sätter henne vid sidan, visar handen framför henne "stanna"tar några steg, säger "nej" om hon rör sig, "bra " om hon sitter kvar,
går sedan tillbaka till samma position och mycket beröm!, men jag gör det så för att hon ska lära sig att det kommer "sättande under gång", när vi i framtiden ska tävla. Man kan lika väl sätta dem, säga stanna och stanna kvar hos hunden under den lilla stunden, och ge ett "varsegod" kommando, när den får gå..

Även läggandet kan du ju börja med, att få den att stanna kvar en stund.

Vi har även börjat att träna in "lägg dig ner", ett kommando
som är lite mindre "allvarligt" än ligg, med det menar jag att hon ska kunna lägga sig ner och slappna av , både hemma och borta,
men inte lika "noga" hur hon lägger sig eller lika noga som ett "ligg"
kommer att bli för hennne som ska tävlas.. ;)

Träna även mycket inkallningar, för ska du ha den med på ridturerna så är det bra att det sitter, även att du senare ( när den blir äldre)
kan lägga och sätta den när du sitter på hästryggen :)

Min hane ÄLSKAR att få vara med när jag rider, tror det är det bästa han vet! Bra motion är det också!
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

Jag lärde "min" tik: Stanna, spela död, High five,Tack.Skälla på kommando.Utöver de vanliga då förstås.
Unghunden har vi lärt:Stanna, Sitt,Ligg,"Vad säger kossan" sen "råmar" han.Han har väldigt lätt för att yla i olika tonlägen så det var ganska lätt att få honom låta som en ko :d :D :angel:
 
Sv: Vad kan jag lära min valp??

*suck*

Valpkurserna börjar till hösten. :( Men man kan åka till träningsbanan 1 ggr i veckan under uppehållet o det finns en instruktör där som kan hjälpa till om man behöver hjälp. :D
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 831
Senast: Lingon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 526
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp