Bukefalos 28 år!

Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Lillagoajag

Trådstartare
Jag hyr en studentlägenhet där värme ingår i hyran. Dock är mitt element fortfarande avstängt? Det har här varit runt 9 grader på dagarna och närmare nollan på natten. (Ingen frostnatt än vad jag vet.) Oh det går ju mot kallare tider...
Inomhus har jag max 19 grader, på morgonen när jag vaknar är det 16-17 grader, och jag fryser. (När)Kan jag kräva att de sätter på värmen? Hur kallt får det vara?

/Lillagoajag, som börjar undra om det var kyla som ingick i hyran...
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Antagligen behöver elementet luftas, ring till din vicevärd/vaktmästare och be dem kolla på det.
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Jag är i precis samma situation! Dock vet jag inte exakt hur kallt det är då jah inte har en termometer, men skulle gissa på max 16-18. På hemsidan står det att värmen justeras efter utomhustemperaturen, men nu e det ju svinkallt ute och elementet är fortfarande iskallt..
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

ska höra med dom om detta, men har dock för mig att jag läste i papperna när jag skrev på att värmen slås på när det blir kallt nog (och det är kallt nog nu!!!!!)
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Har för mig att du kan kräva att det skall vara 19 grader som kallast inomhus enligt någon hyreslag.
Du har alltså rätt att få detta åtgärdat.
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Du kan komma hit och bo hos oss, här är problemet tvärtom O_o

De startade värmen för drygt en månad sen. Vi har fortfarande inte startat några element och i morse när jag gick upp var det -1 ute och +23 inne. Trots öppet fönster.
Grannarna under brassar på som satan hela vintern, så vi koks levande här uppe på toppen om vi inte har fönster öppna..
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Jag är i precis samma situation! Dock vet jag inte exakt hur kallt det är då jah inte har en termometer, men skulle gissa på max 16-18. På hemsidan står det att värmen justeras efter utomhustemperaturen, men nu e det ju svinkallt ute och elementet är fortfarande iskallt..

Nu vet jag inte vad ni har för uppvärmning i ert hus men generellt sätt då när det styrs av utetemperaturen så är hösten svår! Ofta så pass varmt om dagen att utetemperaturen kommer upp i de grader så värmesystemet slår ifrån, sedan blir nätterna kalla och systemet måste igång.. Dock är det säkert för "trögt" så det hinner inte få upp värmen tillräckligt innan det slår ifrån..

Sedan finns det, om jag minns rätt, en viss temp man "ska ha" i sin lägenhet, hgf vet säkert..
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

'kl'

tack för alla svar! Pratade med hyresvärden igår och de skulle "ta en titt på det", så vi får se vad som händer... Det är spännande att bo i hyresrätt :D
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Klassiskt. När jag bodde i studentlägenheter var det många som köpte egna el-element (el ingick i hyran!) för att hyresvärden var för snål för att slå igång elementen i tid.
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Ja, jag har funderat på att köpa ett till badrummet för jag har inget element i badrummet: :nailbiting:
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Du kan komma hit och bo hos oss, här är problemet tvärtom O_o

De startade värmen för drygt en månad sen. Vi har fortfarande inte startat några element och i morse när jag gick upp var det -1 ute och +23 inne. Trots öppet fönster.
Grannarna under brassar på som satan hela vintern, så vi koks levande här uppe på toppen om vi inte har fönster öppna..

Jag börjar gå nu då.. :eek: Fryser som en idiot hemma hos mig, inte ens filt och katterna kan värma mig nog :mad:. Har heller inga element utan det är någon grej som finns inbyggd i "väggen" som ska "spruta" ut värme runtom i lägenheten.. :S
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

*KL*

Antar att det var nåt fel i systemet (eller så hade de bara glömt oss :mad: ) för nu kommer det värme på elementet! Hallelujah! :banana: :banana:
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Det lät lite läskigt O_o
Men kom hit bara, vi har värme åt alla :D

Fast nu såg jag att tanten längst ner flyttat ut, så nu lär det bli lite kallare. Hon brukade gasa på rätt ordentligt annars.. Kanske ska stänga fönstren inatt då :p
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Eller så betyder "kallt nog" när X antal personer ringt och klagat på temperaturen ;)
 
Sv: Vad kan jag som hyresgäst kräva? (värme)

Hehe, ja :D Isf är jag gladeligen "droppen som rinner över" :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Hemmet ...är vad jag har inomhus. Jag kan inte duscha för då lär jag förfrysa, jag sitter med raggisar, tjocka tofflor, torgvantar, dubbla...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 782
Senast: GotAsecret
·
J
Hästmänniskan Hur mkt kan man egentligen kräva som hyresgst i ett stall? Jag betalar ca 1800kr för min stallplats då ingår begränsat med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 801
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp