Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Ok =) Tack så mycket, nu börjar jag hänga me!

Men någon fråga till, nu när det finns så bra folk att fråga :)
Om företaget har kollektivavtal, behöver jag då vara med i kommunal för att reglerna ska gälla mig?
Och om de inte är med, ska jag ändå "kräva" att få lön upp mot vad avtalet ligger på?

Gick naturbruksgymnasie, men det var aldrig någon som pratade med oss angående fack, kollektiv och vad man ska tänka på... så får ta de nu istället...
//coookie
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen så omfattas alla anställda av det. Men finns inget kollektivavtal gäller det att se upp, kolla försäkringar, lön mm. du måste alltså själv förhandla om din lön.

Om det finns fackanslutna medlemmar på arbetsplatsen men inget kollektivavtal finns, kontakta då ditt fackförbund så att de kan försöka få arbetsgivaren att teckna avtal.

Det gäller dock att anslutningsgraden till fackförbunden är hög i Sverige för att vi ska kunna försvara våra kollektivavtal så att vi inte får försämrade arbetsvillkor.

Med vänliga hälsningar

Fridatycker
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Om företaget har kollektivavtal, behöver jag då vara med i kommunal för att reglerna ska gälla mig?


Borde inte lantarbetareförbundet vara rätt fack ifall man jobbar som stallskötare? Kommunal låter inte helt rätt, även om jag vet att kommunal inte enbart organiserar kommunalanställda.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag ska till sommaren börja jobba som hästskötare och jag kommer få en egen lägenhet 3 rok att bo i gratis och sen 3000 kr i fickpeng.

Jag tar jobbet då det är mer pengar än vad jag har nu efter räkningar och boendet är gratis!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Borde inte lantarbetareförbundet vara rätt fack ifall man jobbar som stallskötare? Kommunal låter inte helt rätt, även om jag vet att kommunal inte enbart organiserar kommunalanställda.

Lantarbetarförbundet finns inte längre, det gick upp i Kommunal medans jag fortfarande jobbade som djurskötare och det är iaf 10 år sen.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Borde inte lantarbetareförbundet vara rätt fack ifall man jobbar som stallskötare? Kommunal låter inte helt rätt, även om jag vet att kommunal inte enbart organiserar kommunalanställda.

Lantarbetarförbundet har gått upp i Kommunal, för ett par år sen tror jag.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Japp stämmer bra att lantarbetareförbundet numera är en del av Kommunal. Jag var med redan på den tiden innan vi gick upp i Kommunal. I exempelvis Östergötland finns ett 20-tal så kallade sektioner, där bussförarna, personliga assistenter, svenska kyrkan och natuligtvis lantarbetarna har egna sektioner med egna tillsatta styrelser.

I Östergötland kallar vi oss Sektion 16 Lant och företräds utav 6 ledamöter varav jag är en av dessa. Alla vi i styrelsen har vanliga jobb; 4 arbetar i djurpark, en på golfbana och en inom foderproduktion. Vi är förtroendevalda och har fått ett uppdrag vilket inte ska jämnställas med en anställning. Jag är sekreterare och ungdomsansvarig.

Det största problemet som vi har är att inte fler vill engagera sig fackligt trots att det faktiskt är riktigt bra betalt de dagar vi fixar med våra fackuppdrag. Det behövs verkligen fler fackligt engagerade hästtjejer och hästkillar som vill få till ett bättre arbetsklimat inom hästnäringen. Ett uppdrag är exempelvis att berätta om arbetsrätt och arbetsmiljö för eleverna på naturbruksskolorna i länet vilket är jättekul då vi får bra respons från eleverna.

Det finns massor av utbildningar som du får stipendie för att gå inom facket då du kan lära dig mer om arbetsrätt. Så kom igen och engagera er, hör av er till er sektion i ert län eller kontakta oss i Östergötland så lotsar vi er rätt.:bump:

Med vänliga hälsningar

Frida
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 042
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
544
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp