Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Och hur menar du att kommunen ska hjälpa ett företag som inte klarar sig själv? Ska det i så fall inte gälla alla branscher? Och var ska de pengarna komma från?

Problemet är att HÄSTÄGARNA inte vill betala vad det kostar att ha häst. Och jag kan inte se att det är kommunens sak att finansiera dyra fritidsintressen.

:bow:

Kan bara instämma helt och hållet.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

OK, hur många tror du det är som tycker det är rimligt att betala 5000 kr för att helinackordera sin häst - förutom i Stockholm? Ska du ha heltidsnställd är det ungefär vad ett medelstort stall behöver ta ut. 20 000 kr i lön till en anställd kostar företaget ungefär 30 000 kr med semester och arbetsgivaravgift. Sedan tillkommer sjukdagar, personalvård etc.

30 000 kr varje månad är rätt mycket pengar - har man under 3 000 kr i månaden i stallhyra måste man ha nästan gratis foder för att få det att gå ihop.

Din kompis pratar sannolikt om sysselsättningsbidrag som inte hör ihop med branschen, och det är ju en helt annan skillnad än att sponsra hästägare med en dyr hobby genom gratis arbetskraft.


helt seriöst så fattar jag inte ett smack om vad du är ute efter?
Jag menar att om företagen hade fått hjälp att betala rätt löner till sina anställda så hade det blivit mindre svart jobb och folk hade fått dom lönerna dom skulle ha. istället för att slita röven av sig 24/7 för ingentin!
+ mindre hade suttit hemma utan jobb. vilket många ungdomar gör idag för det finns inga jobb!


Det va dessutom inte "en kompis" utan några som jobbar med hästar, dels med unghästar(hingstar) som dom tar emot på lösdrift och hjälper till med osv, + avlivning, kör djurambulans m.m + hade egna hästar som var i utbildning.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Vad tycker du var svårt att förstå i mitt resonemang? Jag ifrågasätter att KOMMUNEN eller STATEN ska gå in och sponsra hästägares dyra fritidsintresse. Hade hästägare betalt vad det faktiskt kostar att hålla häst (c a 5000 kr/månad med vitt anställda och normalstort stall) så hade detta inte varit ett problem.

Nu ÄR det ett problem, eftersom ingen vill betala 5000 kr för att stalla in hästar (utanför Stockholmsområdet). Och då tycker du att skattepengarna ska användas så att hästägare kan hålla häst fast de egentligen inte har råd att betala vad det kostar.

Ska vi dra in på dagis? Äldrevård? Sjukvård? Skolmat? Eller ska vi slaska på med en rejäl skattehöjning för alla, så stackars hästägare kan hålla häst fast ekonomin inte räcker till - egentligen?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Vad tycker du var svårt att förstå i mitt resonemang? Jag ifrågasätter att KOMMUNEN eller STATEN ska gå in och sponsra hästägares dyra fritidsintresse. Hade hästägare betalt vad det faktiskt kostar att hålla häst (c a 5000 kr/månad med vitt anställda och normalstort stall) så hade detta inte varit ett problem.

Nu ÄR det ett problem, eftersom ingen vill betala 5000 kr för att stalla in hästar (utanför Stockholmsområdet). Och då tycker du att skattepengarna ska användas så att hästägare kan hålla häst fast de egentligen inte har råd att betala vad det kostar.

Ska vi dra in på dagis? Äldrevård? Sjukvård? Skolmat? Eller ska vi slaska på med en rejäl skattehöjning för alla, så stackars hästägare kan hålla häst fast ekonomin inte räcker till - egentligen?


jag lägger ner. jag förstår inte och ni förstår inte heller.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Vad tycker du var svårt att förstå i mitt resonemang? Jag ifrågasätter att KOMMUNEN eller STATEN ska gå in och sponsra hästägares dyra fritidsintresse. Hade hästägare betalt vad det faktiskt kostar att hålla häst (c a 5000 kr/månad med vitt anställda och normalstort stall) så hade detta inte varit ett problem.

Nu ÄR det ett problem, eftersom ingen vill betala 5000 kr för att stalla in hästar (utanför Stockholmsområdet). Och då tycker du att skattepengarna ska användas så att hästägare kan hålla häst fast de egentligen inte har råd att betala vad det kostar.

Ska vi dra in på dagis? Äldrevård? Sjukvård? Skolmat? Eller ska vi slaska på med en rejäl skattehöjning för alla, så stackars hästägare kan hålla häst fast ekonomin inte räcker till - egentligen?
:bow:
jag kan bara hålla med dig! Hästsport ÄR en dyr sport och att ha egen häst är inte gratis. Häromkring tycker folk att 2000 - 3000:-/ månad för helinackordering är dyrt, jag kan inte förstå det. De flesta som har hästen inackorderad har väl det för att de inte hinner/vill/orkar/kan ha hästen hemma och sköta allt, men är det så konstigt att man då måste betala för att någon annan gör det? Och räknar man på det så inser man ganska snabbt att 2-3000:-/ månad är orimligt lite.
Nej, hästsporten är dyr och vill man ha häst tycker jag man ska vara beredd att betala vad det kostar.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Hejsan!

Enligt kollektivavtalet ska en hästskötare som jobbar hos ridhusföretag ha:


stallper./instruktör mer 3 års yrkesvana 19 620 kr alltså 112,75 kr i timmen

Hej!

Jag försökte med lönehöjning till 100 kr förra året, men fick det inte. Jag otg upp avtalsenlig lön, min yrkesvana och utbildning, men det räckte inte..

Så jag sa upp mej. Nu jobbar där 3 st underbetalda förmågor varav den ena jobbar dygnet runt, för samma lön som när hon började för 5-7 år sen..

Detta är en "godkänt ridskola (med ridlärare som inte är utbildade)..

Jag tycker det är dåligt att det ska behöva vara så- seriösa kunniga människor slutar och de som tar över kan ingenting- läskigt!

/ Lavinia
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Du tycker att pengarna ska trollas fram utan att belasta något annat, och jag tycker att var och en får betala vad det kostar för att ha sitt intresse - vita jobb kostar för den som konsumerar tjänsterna.

Jag förstår utmärkt ditt resonemang - någon annan än hästägaren ska betala för vita jobb, för det är bättre med vita jobb.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Det är ofta lättare att räkna normaltimlön och sen värdesätta de tjänster som man köper av arbetsgivaren ganska normalt. Summan av kalaset behöver inte vara sämre för arbetsgivaren! Om du tex är anstäld och blir utbildad så är det på andra håll i arbetslivet inte ovanligt att arbetsgivaren betalar utbildning och du skälv står för utebliven lön. Och så därgår det att dribbla med siffrorna så det både ser ut som lönen är skälig och att kostnaden för ditt arbete blir rimlig! Skilja på arbete och utbildning/tjänster helt enkelt!

Mvh Ptr
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Du tycker att pengarna ska trollas fram utan att belasta något annat, och jag tycker att var och en får betala vad det kostar för att ha sitt intresse - vita jobb kostar för den som konsumerar tjänsterna.

Jag förstår utmärkt ditt resonemang - någon annan än hästägaren ska betala för vita jobb, för det är bättre med vita jobb.

Tyvärr är det inte så jag menar
:grin:
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Då får du nog bekväma dig med att förklara vad du menar, för som du har skrivit i tidigare inlägg tycker du att det ska utgå bidrag från stat och/eller kommun för att vita hästjobb ska finnas i större utsträckning.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

jag tror att det kanske hade hjälpt om hästföretagen hade fått hjälp av sina kommuner eller något så dom har råd att betala oss så vi kan få jobba vitt.
Alla vet att hästar är dyra att hålla osv. kanske har företagen inte ens råd att betala en heltid med den lönen vi ska ha egentligen? :confused:
Eller? :confused:


Om "min" kommun använde skattepengar för att "hjälpa" hästföretag så skulle jag flytta bums! Jag skulle bli vansinnig! Skattepengar ska INTE användas till att betala löner till hästskötare hos flummiga hästföretag utan något som helst sinne för ekonomi.

Ska man driva ett hästföretag så får man helt enkelt sätta sig in vilka lagar o regler som gäller, precis som vilket annat företag som helst. Har man sedan inte råd att driva sitt hästföretag på ett eknomiskst sätt, dvs med viss vinst o anställda enligt de arbetstids- och arbetsmiljöregler som gäller i Sverige, ja, då får man ägna sig åt något annat. Eller driva sitt företag själv och i en omfattning som man själv klarar av.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

ingen aning men jag vet att en jag hjälpte lite med hästar som sa att det fanns något bidrag dom kunde få så att dom hade råd att ha mig där.

Hästägarna betalar väl vad det kostar för sina hästar det är ju dom anställda som inte får rätt betalt. :cool: och alla vet hur dyrt det är med hästar så det är inte så konstigt att mindre stall inte kan betala ut 16 000 kr i månaden..
därför hade jag tyckt att genom arbetsförmedling eller liknande kunde ställt upp och hjälpt oss.. visst det hade blivit för andras skattepengar men dom som lever på socialen lever också på våra skattepengar..


Tycker du verkligen helt allvarligt att bidrag ska ges till icke vinstdrivande mer eller mindre flummiga hästföretag bara för att socialbidrag, dvs boende, mat o kläder till de allra sämst ställda i samhället, ges utifrån skattemedel? :crazy::mad:
Du får ursäkta, men så här på morgonkvisten ser jag rött! :mad:
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

tycker du verkligen helt allvarligt att bidrag ska ges till icke vinstdrivande mer eller mindre flummiga hästföretag bara för att socialbidrag, dvs boende, mat o kläder till de allra sämst ställda i samhället, ges utifrån skattemedel? :crazy::mad:
Du får ursäkta, men så här på morgonkvisten ser jag rött! :mad:

nej det Är inte sÅ jag menar!!!!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Då får du nog bekväma dig med att förklara vad du menar, för som du har skrivit i tidigare inlägg tycker du att det ska utgå bidrag från stat och/eller kommun för att vita hästjobb ska finnas i större utsträckning.

Nej jag tänker inte lägga ner energi på detta eftersom ni bara hoppar på en så jag skiter i det rent ut sagt.
Här får man inte skriva vad man vill eller vad man tänker som kanske kan hjälpa oss hästfolk utan att bli påhoppad av er som "vet bättre".
Jag vet hur verkligheten ser ut, jag bara funderade och tänkte lite(tydligen inte tillåtet här heller :grin: )
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Kort sagt; du har ingen realistisk tanke bakom, utan det ska bara finnas pengar att lämna till de som vill ha.

Seriösa hästföretag klarar sig om de har en ekonomiskt hållbar plan. Har man inte det ska man inte driva företag.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag undrar också hur du menar och var du tycker att pengarna ska komma ifrån? Kommunerna idag har inte hur mycket resurser som helst, det finns i många fall knappt pengar till det som absolut är nödvändigt ens. Eller tror du att varje kommun har ett särskilt konto där de kan ta pengar och ge till hästföretagare som lever i en drömvärld?

Detta är inte menat som ett påhopp utan jag är seriöst nyfiken på hur du resonerar.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Tycker du verkligen helt allvarligt att bidrag ska ges till icke vinstdrivande mer eller mindre flummiga hästföretag bara för att socialbidrag, dvs boende, mat o kläder till de allra sämst ställda i samhället, ges utifrån skattemedel? :crazy::mad:
Du får ursäkta, men så här på morgonkvisten ser jag rött! :mad:
:bow:

halft knapplån..

Jag har för mig att jag ganska så nyligen har läst någon stans att inte kommunen FÅR ge ett företag som går dåligt pengar "bara för att". Eller är jag helt ute och cyklar?
Och även om de fick så är det en sjuk tanke, klarar man inte av att driva runt sitt företag får man byta bransch/lägga ner. Det är ju de hela tanken med marknadsekonomi går ut på, att de som är bra på sin sak klarar sig de som gör ett sämre jobb gör det inte. Det ÄR svårt att leva på hästar mne det är ju också ett fritt val, man måste inte.

Förlåt för ett aningen rörigt inlägg...
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag undrar också hur du menar och var du tycker att pengarna ska komma ifrån? Kommunerna idag har inte hur mycket resurser som helst, det finns i många fall knappt pengar till det som absolut är nödvändigt ens. Eller tror du att varje kommun har ett särskilt konto där de kan ta pengar och ge till hästföretagare som lever i en drömvärld?

Detta är inte menat som ett påhopp utan jag är seriöst nyfiken på hur du resonerar.

det var bara en tanke! inte fan vet jag var pengarna ska komma ifrån då det bara var en fundering! :mad:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 043
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
544
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp