Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

det var bara en tanke! inte fan vet jag var pengarna ska komma ifrån då det bara var en fundering! :mad:

Fast bakom sådana idéer borde det ju finnas en tanke också. Eller?
Pengar växer ju inte på träd, inte ens hos kommunerna.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag vet att arbetsförmedlingen har något som heter lönebidrag, där de betalar en del av lönen till arbetsgivaren för att få in "utsatta grupper" på arbetsmarknaden, är det något sådant Legolaz tänker på kanske?
Minns att på den tiden jag inte hade eget så hade de en man som varit sjukskriven länge pga psykiska besvär som genom lönebidraget blev anställd där.
Men vad jag förstod så finns det för att hjälpa den som anställs att hitta en anställning där h*n kanske inte kan göra alla arbetsuppgifter till 100 % men ändå få en avtalsenlig lön och samtidigt inte "bli en belastning" för företaget eftersom det då inte kan sätta samma krav som om de i stället anställt någon som var 100 % arbetsför.
Rätta mig om jag har fel, jag kan inte alla detaljer!

Generellt är jag däremot mot att sätta in bidrag åt verksamhet som inte bär sig själv och att hästägare ofta inte har en susning om vad hästarna egentligen kostar. Då framförallt inte i arbetet i helinackorderingsstall där en stallhyra borde ligga på minst 5000 kr för att täcka arbetet....
Tack för mig!:laugh:
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Nu kapar jag tråden en litet stund.

Jag planerar min framtida gård och försöker vara realistisk. Ska jag få det att gå ihop måste jag jobba minst 80%, det innebär att jag behöver ha en anställd som jobbar 4 dagar i veckan, 5 timmar mellan kl13-18, mockar, sopar, fodrar och tar in hästar. För dessa 20h/v tänkte jag betala 100kr/h vitt, dvs 130kr/h om man inkluderar arbetsgivaravgifter. Jag tänkte att den som jobbar kunde vara student fråna annnan ort tillexempel som vill tjäna en liten slant plus kunna ha råd att ha sin häst på en fin anläggning.

Skulle ni nappa på (om ni va student eller bara behövde halvtidsjobb):
100kr/h innan skatt, 20h/v = halvtid
Du betalar bara för det foder och strö du använder
Du har tillgång till hela anläggningen med ridhus, skrittmaskin, stora boxar osv.
Dina arbetsuppgifter är fodring, mockning, intag + spolning av ben och av och på med täcken.
Det innebär att du får ca 3000kr i handen "vitt" varje månad efter att ha betalat stallplatsen.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Men blir inte 100kr/h a 20h/v ca 8000kr i månaden? Det blir väl inte 3000kr efter skatt?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Du glömmer semesterersättningen, du måste betala ut 12 % i semesterersättning också (lämpligen på varje utbetalning, så du slipper ligga med en semesterlöneskuld). Full arbetsgivaravgift på det.

D v s din kostnad ligger på närmare 150 kr/timme. För arbetstagaren blir det 78 kr/timme efter 30 % skatt (sidoinkomst). Räknat på 80 timmar/månad alltså 6270 kr ut för arbetstagaren och 12 000 kr i kostnad för dig (sjuklöner etc inte inkluderade). Räknar du på att absolut bara anställa någon under 25 kommer du undan med 130 kr/timme och 10 400 kr/80 timmar eftersom du kommer ner i halva arbetsgivaravgiften.

(grovt räknat och avrundat)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

bollen_: det blir typ det dubbla efter skatt, men jag räknar kallt med att människan har häst och stallar upp den hos mig och då betalar för det hon använder dvs hö/strö/kraftfoder osv. Då blir det ca 3000kr kvar för den personen varje månad.


Lovisaleonora: tack för din uträkning! Jag funderade på att ge människan semester istället för att betala ut semesterersättning, när jag är ledig från mitt jobb kan jag sköta stallet själv på sommaren och då kan hon/han få semester, fast då tillkommer väl semesterrlön på 0.08%? Å andra sidan får jag också semesterlön. Hur ser kollektivavtalet ut där för hästskötare?

Jag hoppas väl på att hitta nån på 19-23år, som sagt en student, kanske kan hyra ut ett av rummen i huset till denna person också för en riktigt billig slant så får de allt i ett.

Det är kanske lagvidrigt att åldersdiskriminera, men man måste ju överleva och ha råd med att detala en någorlunda vettig lön, jag hade mått dåligt om någon kände sig utnyttjad. Samtidigt blir jag utnyttjad eftersom jag kommer jobba övriga 36 timmar i veckan och då blir det inte många kronor kvar av stallhyran till min "lön".
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Men ska du dessutom ha kollektivavtal så måste du ju hålla avtalsenlig lön. Rent ekonomiskt är det ju ingen stor skillnad fr dig som arbetsgivare mellan betald semester och semesterersättning, mer än att det blir enklare i böckerna. Rent bokföringsmässigt (och som anställd) är det ju att föredra att få semestersättningen direkt vid lönetillfället.

Regeringen vill ju att vi ska anställa ungdomar, annars hade de ju inte sänkt arbetsgivaravgiften för den kategorin.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

bollen_: det blir typ det dubbla efter skatt, men jag räknar kallt med att människan har häst och stallar upp den hos mig och då betalar för det hon använder dvs hö/strö/kraftfoder osv. Då blir det ca 3000kr kvar för den personen varje månad.

Alltså om jag förstår rätt, tänker du att hö/strö/kraftfoder kommer ligga runt 3000kr i månaden? Alltså inte själva stallplatsen(boxen) för det ingår men det man förbrukar betalar man för helt enkelt?
Då kan man ju själv dessutom välja hur mycket man vill förbruka, man kanske vill snåla för att få mer pengar över osv.

Kan man dra av dessa kostnader direkt på lönen då sas?
Funderar bara, jag kanske är helt ute och cyklar, men på ett extrajobb jag hade, så gjorde arbetsgivaren så att när vi "köpte" vissa saker, så drog h*n av dem på lönen före skatt, blev billigare för oss på så vis?! (tror jag)
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Nej, du får inte dra före skatt. Du måste dra skattade pengar (annars är det en form av svart lön vilket är brottsligt)
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jaha! Ajdå, vad lite man vet! :angel: det hade jag ingen aning om!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Semester, detta gäller;
Som hästskötare vid ridhusföretag eller hos travtränare har du 13 % i semesterersättning på allt du tjänar under året. Sedan har den som har minst 2 års yrkesvana ett lägsta garantibelopp i semesterlön.

Om du däremot arbetar på ett stuteri gäller jordbruksavtalet. Där gäller också 13% för dig som är timavlönad. Får du månadslön gäller istället att din månadslön löper på men att du dessutom får semestertillägg som är 0,8 % per betald semesterdag samt 13 % av alla rörliga lönedelar ex övertidsarbete och ob-tillägg.

Återigen: när det gäller skattedragningen av lönen, se till att lönen och skatten är dragen innan du betalar stallhyror, boende eller vad än nu arbetsgivaren har tänkt dra från hästskötarlönen annars är det att betrakta som en svart tjänst. Det blir absolut inte billigare för arbetstagaren att arbetsgivaren inte betalar skatt eftersom alla skattepengar ligger till grund för vad du kommer att få i pension, sjukersättning, föräldraersättning och evt a-kassa (om du är ansluten till a-kassan). Du får alltså en lägre lön i det långa loppet om skatten inte dras eftersom du förlorar dina sociala förmåner.

Med vänliga hälsningar
Frida
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Har du semesterersättningen inbakad i lönen ska detta klart och tydligt stå i anställningsavtalet, och ska dessutom specificeras på varje lönespec.

Ska du betala ut semesterlön (dvs betald semester) måste du ha din anställda på månadslön. Ska du betala ut semesterersättning till din anställda så är det timlön som gäller.

Kan tillägga att om du ska teckna kollektivavtal så bör du ha en bra anledning till att ha semesterersättningen inbakad i lönen sålänge det inte rör sig om en korttidsanställning eller ett vikariat.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Dra ingenting på lönen verken före eller efter skatt, idag är det så enkelt att betala så det blir "renare" hantering om man fakturerari vanlig ordning!

Byta sifror med varandra i datorn helt enkelt.

Mvh Ptr
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Blev lite smånervös nu när jag satt och tittade igenom disskusionen.. Har sökt ett hästjobb, som jag tycker verkar vara seriöst. Har inte pratat med dom ännu, men är eventuellt att jag ska komma och träffa dom.. Som sagt, vet inte vad som gäller med lön eller arbetstider.. Tänkte vänta med detta till om jag ev. ska träffa dom.
Ska jag kunna kräva minst (ca) 17.000/månaden och hur många timmar/vecka?
Var hittar jag vilka de lägsta lönerna är? Känner just nu att jag vill vara lite förberedd!
Att det är vitt är självklarhet för mig!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Någon som vet var jag kan hitta lägstalönerna? och kräver man detta av hästjobben?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Det finns inga minimilöner i Sverige, det är i så fall en fråga om kollektivavtal, om företaget har kollektivavtal (och med vem)
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

ok, vet inte om företaget har något kollektivavtal.
Är inte så insatt, men det finns alltså inget speciellt att gå efter när det då gäller lönen, utan det är vad arbetsgivaren och jag själv kommer överens om? Vad kan man då "kräva" att få som lön?

(Sorry att jag kapar tråden lite grann;))
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Hejsan!

Har redan tidigare i denna tråd svarat på hur kollektivavtalslönerna ser ut men svarar igen. Är det något som verkar kostigt eller om du har andra funderingar om anställning är du välkommen att höra av dig till fackförbundet Kommunal som organiserar arbetstagarna i hästbranschen. Tänk på att stuteribranschen ligger under jordbruksavtalet som ser lite anorlunda ut men har snarlika löner.

Enligt kollektivavtalet ska en hästskötare som jobbar hos ridhusföretag ha:

arbetstagare 16 år 13 385 kr i mån vilket motsvarar 76,92 kr i timmen,

arbetstagare 17 år 14 540kr alltså 83,56 kr i timmen,

arbetstagare 18 år 17 655kr alltså 101,46 kr,

stallpersonal/ridinstruktör med 2 års yrkesvana 19 075 kr alltså 109,62,

stallper./instruktör mer 3 års yrkesvana 19 620 kr alltså 112,75 kr i timmen

stallpers./instruktör m 5 års yrkeserfarenhet 20 095 kr alltså 115,48 kr.

Dessutom tillkommer 13 % på allt du tjänar i semesterersättning och instruktörerna har ytterligare tillägg för utbildningsgrad etc. Sedan har du ju övertidstillägg mm.

Dessa löner gäller fram till och med mars i år, därefter höjs lönen ytterligare.:)


Med vänliga hälsningar

Frida
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Kanske en dum fråga, (som du egentligen svarade på i förra inlägget.?..)
Men är det Kommunal man ska vända sig till, när det gäller jobb inom hästbranschen. Eller finns det andra fackförbund som det också kan gälla?
Finns dessa siffror att hitta på nätet. Jobbet ifråga gäller i första hand ett stuteri, kan jag hitta jordbruksavtalet och lönerna och i så fall var?
Ska säga att ja googlat runt en hel del, men inte hittat vad jag söker...
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Japp det är kommunal som äger förhandlingsrätten inom hästbranschen. Normalt finns inga kollektivavtal att hitta på webben, jag har gjort ett undantag och publicerat lönerna i detta forum pga att just hästbranschen är så svårhanterlig pga alla svartjobb. Kollektivavtalen i skriven form delas endast ut till fackanslutna som en del av tjänsten de betalar för som medlemmar. Om man är gymnasieelev på något av landets naturbruksgymnasium kan man bli medlem gratis.

Själv är jag förtroendevald inom Kommunal och sitter i sektionsstyrelsen som handhar de gröna näringarna i östergötland. Ett av mina uppdrag är att vara ute på naturbruksskolorna för att berätta om arbetsrätt och arbetsmiljö.

Med vänliga hälsningar

Fridatycker
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 043
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
544
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp