Bukefalos 28 år!

Vad kostar era hundar?

Sv: Vad kostar era hundar?

Vi har en finsk lapphund, som jag tippar kostar:

Mat: 200-250 kr/månad
Försäkring: 200 kr/månad

Sedan ger vi mycket tuggben från våra egenslaktade lamm, även rått lammkött och godis i form av torkade inälvor. Ibland köper vi någon leksak eller går en kurs, men det är inte särskilt ofta.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

kl

Boxer

Mat: 400;-
Försäkring: ca 660:-
Vacc.: 25:-
Klubbagvifter: 25:-
Prylar: 50:-
Belöningsgodis: 50:-
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Det som kostat mig mest är klippmaskinen, skär och saxar men köpte ju inte allt samtidigt utan under 4 års tid, bilburen och då hittade jag ändå en bra begagnad för 500 kr som är stor. Sedan metallburen vi hade innan 500 kr där med samt bra täcken och Amokenselen... I början köpte jag mycket men sedan har ju det där minskat och nu köper jag mest begagnat.

Mina kostnader idag för 2 hundar på 17 kg ( pudelblandis och vinthundsblandis ) är:

Försäkring: ca 365 kr
Mat vilket är BARF ( där ingår godis i form av torkad lever, hjärta o sånt samt torrfoder): 500-1000 kr beroende på ( där ingår tillskott som fiskolja o kalk )

Agility/hundträffar : 500 kr/termin a´ 10 ggr
+ diverse smsbiljetter för lokaltrafik eller bensin om vi åker på ngn träff eller så
Medlemsskap i SKK och västra vinthundsklubben: 280 nåt...
Loure Coursing ( simulerad harjakt ) : 40 kr per start blir ngn träning per år bara
Vaccination: 380 kr vart fjärde år per hund

Numera köper jag bara ngn pryl eller så för pengar jag får från hundvakt/hundklippning så det känns inte i kassan längre =)

Jag har inga utgifter för pälsvård tack o lov eftersom jag klipper själv och de har varit friska utöver tonsillit en gång + kastering på den ena samt tyvärr bitskada där jag inte fick ersättning av hundägaren. På den andra hunden är det ett klokapselbrott bara hittills.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar era hundar?

Inte är det billigt med hund. Jag har en Australian kelpie på ca 16kg.

Foder och godis: Varierar mycket men vi har satt av 500kr/månad
Försäkring: ca 250 kr månad
Medlemskapsavgifter: Ca 100kr/månad
Tävlingar, kurser och träningsavgifter: ca 500kr/månad
Diesel: Uppskattningsvis 500kr/månad
Simning i pool: ca 230 kr/månad utslaget på hela året
Veterinär- och andra friskvårdskostnader: Säkert runt 500 kr/månad
Daghusse: Upp till 2000 kr/månad
Utrustning till hund och förare: Säkert 500kr/månad i genomsnitt

Har kanske missat något med vill nog inte räkna längre.

Totalt upp till: 4580kr/månad :o

Innan jag skaffade hund trodde jag att det skulle vara mycket billigare än att ha en häst men har fått inse att det inte är det, iaf inte om man betalar hundvakt.

När vi köpte honom som valp så var ju inköpet av själva valpen den lilla kostnaden. Vi la säkert tre gånger valpens inköpspris på att köpa utrustning det första året. Inte nog med att vi skulle ha en bilbur och en massa andra saker till valpen så fick vi i princip lov att köpa oss en varsin ny garderob med friluftkläder, jag och husse :D
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Tror inte jag vill räkna på det... Bara dagpassningen ligger på nätta 3100kr/mån, sen är det mat, försäkring, tillskott.. + Allt övrigt som tillkommer: vet, träning mm.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Nu hargjag det, då jag inte kan ha med mig hundarna till jobbet. Att ha de enaamma de dagarna jag och sambon är borta länge samtidigt är inte ett alternativ (men jag hade såklart föredragit att ha kunnat ta med dem, inte minst ekonomiskt. Fördelen är att de fått motion etc medan jag är på jobbet så då slipper jag om jg inte orkar).
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vågar inte räkna, eftersom ena hunden kräver specialfoder och medicin pga sjukdom. Men det är det värt :)
 
Sv: Vad kostar era hundar?

För vallningsstarterna får man punga ut med 200-250:-/start. Det blir löjligt dyrt om man har för avsikt att tävla regelbundet, eftersom det är så långt att resa mellan tävlingarna och svårt att komma med.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

För vallningsstarterna får man punga ut med 200-250:-/start. Det blir löjligt dyrt om man har för avsikt att tävla regelbundet, eftersom det är så långt att resa mellan tävlingarna och svårt att komma med.

Fast en vallningstart tar väl lite längre tid än 30 sekunder? Det är rätt hög minutkostnad för ett lopp i agility med.

Hur ofta tävlar man i vallning? I agility kör man oftast minst 2 lopp per dag och tävlar minst ett par gånger i månaden, varje helg om man ska hålla sig i toppen under högsäsong. Jag har redan bokat två 4-dagars meetings med boende denna sommaren :o
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Retrieverprov har dom höjt till 400kr per start. Och ska man gå på A-prov, praktiskt jaktprov, får man punga ut 600kr.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Med lite tur tar det tio minuter. Ibland tar det bara nån sekund;)

Ska man hålla sig i toppen får man tävla i princip varje helg hela säsongen från april tom oktober. Nu ska de tydligen göra om kvalperioderna dock för att korta ner säsongen lite...
 
Sv: Vad kostar era hundar?

För vallningsstarterna får man punga ut med 200-250:-/start. Det blir löjligt dyrt om man har för avsikt att tävla regelbundet, eftersom det är så långt att resa mellan tävlingarna och svårt att komma med.

Det låter som lure coursing ungefär. Det kostar 250 kr/hund för två lopp som tar mindre än en minut att springa. Oftast har man minst 30 mil enkel väg att åka.

Fast jag klagar nog inte på att det är dyrt egentligen. Jag vet ju att det inte direkt är någon verksamhet som går med vinst. Domare, veterinärer och funktionärernas bensinkostnader ska betalas. Det ska hyras bajamajor, etc. Jag gissar även att markägaren får en slant för besväret också.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Här är min kalkyl över mina 2 dvärgpinschers. :)
Då har jag bara räknat in det "nödvändiga", sen tillkommer det godis, leksaker, tuggisar och annat när matte stöter på det och vill skämma bort sina småttingar! :)

Kalkyl 2 hundar/år:
Foder: 3640 kr
Försäkring (1st): 2100 kr
Vaccination: 640 kr
Totalt år: 6380 kr
Totalt månad: 532 kr
Totalt 1 hund: 266/3190 kr
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Jag vill inte ens räkna efter..

Men spontant kommer jag att tänka på:
- Mat
- Försäkring
- Veterinärkostnader
- Bensinpengar då jag kör omkring en del för träning och tävling
- Träningsmaterial
- Godis
- Leksaker
- Kurser
- Tävling
- Övrig utrustning som kanske behöver fyllas på då och då
 
Sv: Vad kostar era hundar?

KL

Tja, dom vanliga utgifterna är:
Försäkring 800 per kvartal för 2 hundar - kommer dock byta bolag snart och då blir 450-500 kr per månad för 2 hundar (japp, blir dyrare, men känns säkrare och bättre självrisk).

Färskfoder 2 hundar ca 250 kr per månad
Revben ca 100 kr per månad
Leksaker (bollar förbrukningsvara) 50 kr per månad

Utöver det tillkommer ju vaccineringar, anmälningsavgifter till utställningar, resor till utställningar, resor till kennelträffar och ev andra saker.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vad byter du från och till?

Jag tröttnade ju på Agria tidigare och bytte förra våren till Optimal. Optimal kändes då både billigt och bra... Nu känns tyvärr inte Optimal säkert längre, då dom gjort en del ändringar i självrisk och kommer höja premien rejält till nästa försäkringsperiod.
Nu går jag efter noga övervägande över till Folksam i maj. Haft bra erfarenhet av dom med andra försäkringar, men aldrig haft dom på hund då dom inte tecknar shar-pei som jag hade förut. Men jag tror det ska bli bra, då jag pratat igenom allting ordentligt med dom :)

Jag har ju turen att ha friska hundar, så jag behöver inte oroa mig för något pga bytet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 578
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
978
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 286
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 059
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp