Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nyss läst ut Never let me go av Kazuo Ishiguro. Jag snubblade över filmen för ett tag sen och var tvungen att även läsa boken. Både film och bok var helt i min smak!

Den vill jag också läsa! Dök upp i flera inlägg i en blogg"utmaning" denna veckan där temat var snyftböcker och många hyllade den.
 
Jag har nyss läst ut Never let me go av Kazuo Ishiguro. Jag snubblade över filmen för ett tag sen och var tvungen att även läsa boken. Både film och bok var helt i min smak!

Jag har också löst den men det var längesen så jag kommer inte ihåg den sådär i detalj. Hans andra bok Återstoden av dagen kan jag verkligen rekommendera.
 
Jag är ofta ganska kritisk när jag läser och blir (tyvärr) sällan riktigt förtjust i en bok. Denna bok är en av mina få femmor (på femgradig skala). Jag läste den på engelska i England, gav nog en extra dimension till historien men jag tror absolut att man kan uppskatta den utan att resa till England :) Edit: Googla inte, spoilers förstör den!
Jag har laddat hem den, och sex till böcker av honom, och började med boken igår natt. GRYMT bra såhär halvvägs igenom! Alltså jag är så hooked, ligger och ryser när jag läser men vet inte riktigt varför. Han skriver ju fantastiskt och storyn är så intressant. Stort plus för att han är en av få manliga författare som inte känns manlig i sitt skrivsätt. Jag läser liksom inte boken genom en mans ögon. Hade jag inte googlat honom hade jag tippat på kvinnlig författare (så här långt). Stort plus i min värld!

Nu ska jag fortsätta läsa!
 
Jag har också löst den men det var längesen så jag kommer inte ihåg den sådär i detalj. Hans andra bok Återstoden av dagen kan jag verkligen rekommendera.
Då ska jag läsa den när jag är klar med Never let me go :)
 
Jag har laddat hem den, och sex till böcker av honom, och började med boken igår natt. GRYMT bra såhär halvvägs igenom! Alltså jag är så hooked, ligger och ryser när jag läser men vet inte riktigt varför. Han skriver ju fantastiskt och storyn är så intressant. Stort plus för att han är en av få manliga författare som inte känns manlig i sitt skrivsätt. Jag läser liksom inte boken genom en mans ögon. Hade jag inte googlat honom hade jag tippat på kvinnlig författare (så här långt). Stort plus i min värld!

Nu ska jag fortsätta läsa!

Vad roligt att du gillar den! Jag håller med dig om att han inte känns manlig i sitt skrivsätt och han lyckas så väl med tonen i boken tycker jag. Jag rös mest hela tiden, handlingen är verkligen spooky (i mina ögon). Se gärna filmen också. Jag tycker att den var riktigt bra gjord och jag älskar det långsamma tempot, berättelsen och fotot i den.
 
Vad roligt att du gillar den! Jag håller med dig om att han inte känns manlig i sitt skrivsätt och han lyckas så väl med tonen i boken tycker jag. Jag rös mest hela tiden, handlingen är verkligen spooky (i mina ögon). Se gärna filmen också. Jag tycker att den var riktigt bra gjord och jag älskar det långsamma tempot, berättelsen och fotot i den.
Läste klart boken för en stund sedan och ja, jag är mållös. Vilken otrolig bok. Jag är så glad att du tipsade om den här i tråden, annars hade jag säkert aldrig läst den. Ryste och grät om vartannat gjorde jag, även om jag inte egentligen var ledsen. Vet dock inte om jag fixar att se filmen, i mitt huvud ser jag allt framför mig och jag vet inte om jag vill ändra på det. Men kanske, nån gång i framtiden.

Den påminde mig om filmen The Island faktiskt, även om den filmen är värdelöst dålig såklart. Som om någon tagit idén från The Island (som är otroligt intressant) och sedan gjort en bok som är miljarder gånger bättre. Just när vi såg den filmen sa jag till min sambo att jag tyckte att det var synd att de gjort den så grymt dålig för grundtanken är intressant. Och ja, här har han ju verkligen skrivit en helt fantastiskt bra bok baserat på lite samma idé.

Jag tycker också att han porträtterar vänskapen mellan Kath och Ruth så vackert, och kärleken mellan Kath och Tommy.
 
Vad spännande boken låter @niphredil och @Miljah ! Jag blir himla sugen på att läsa den också efter att ha läst era omdömen :)

Jag blev klar med Fyren mellan haven tidigare idag och det känns himla vemodigt. Sista kapitlen snyftade jag konstant, den var så fin och sorglig och jag älskade boken. :love:
 
Läste klart boken för en stund sedan och ja, jag är mållös. Vilken otrolig bok. Jag är så glad att du tipsade om den här i tråden, annars hade jag säkert aldrig läst den. Ryste och grät om vartannat gjorde jag, även om jag inte egentligen var ledsen. Vet dock inte om jag fixar att se filmen, i mitt huvud ser jag allt framför mig och jag vet inte om jag vill ändra på det. Men kanske, nån gång i framtiden.
Jag fattar inte hur man döljer spoilers så jag svarar bara att jag inte sett den filmen och jag håller med dig om det där med vänskapen och kärleken! Jag är så glad att du har läst den och gillade den. Jag har försökt att få folk i min omgivning att läsa den för att sen höra vad de tycker, men eftersom jag bara har den på engelska vill ingen låna den :( Du ska kanske inte se filmen direkt efteråt, det brukar bli fel. Jag såg ju filmen först och såg karaktärerna framför mig så som de såg ut i filmen (jag tycker att det var riktigt bra casting).
 
@Miljah Nej men vad tråkigt att ingen vill låna den :(. Apropå engelskan så tyckte jag att det störde lite att han skrev "even so.." så många gånger. När jag hade lagt märke till det kunde jag inte sluta se det :p.

Du har nog rätt angående filmen, ska jag se den får det gärna dröja lite först. Kul att höra att du gillade den i alla fall :).
 
Den ÄR spännande och annorlunda! Jag upplevde den inte som någon snyftbok (som t ex The fault in our stars som jag vägrar att läsa, fixar inte ämnet) men man blir väldigt berörd och en och annan tår föll, visst gjorde det det.
Tycker inte heller att det är en snyftbok. Men den är vacker, känslosam, lite spöklig och väldigt consuming? Vet inte vilket ord jag ska använda, min hjärna står still, men ni vet när man läser nåt och man blir alldeles consumed by it. Hur fan man nu uttrycker det på svenska. Man blir liksom fast i den, sugs in i den.

Äh, jag ger upp. Att lära mig språk gör bara att jag blir sämre på de två jag redan kan...
 
Avslutade precis bok ett i Maze Runner serien. "Maze Runner" av James Dashner. Som snart kommer på bio dessutom.
Blev sugen när jag såg trailern för bio filmen. Skall börja med bok 2 helgen "The Scorch Trails".

Men so far so nöjd inte super fantastisk men helt ok och roande. Ett litet sidstick från den annars ganska enkelspåriga fantasy jag läser i normala fall =)
 
Purple Hibiscus påbörjad, men fy vad jag är ovan att läsa engelska. Med andra ord är det på tidadjävulen att jag kommer igång med det igen.

Råkade loppa lite böcker häromdagen, och utöver redan nämnda Purple Hibiscus köpte jag(för en femma styck): Ni älskar dem inte(Belinda Bauer, visst har någon i tråden snackat om henne?), La Peregrina(Cecilia Samartin), Drama kring ung dansör(Dorothy Sayers) och en för mig okänd roman av en för mig okänd författare; Desirada av Maryse Condé. Enligt omslaget är Condé Västindiens främsta författare och berättelsen sägs sträcka sig över tre generationer och tre kontinenter. DN utlovar nobelprisklass, spännande!
 
@Koltrast
Jag har läst Ni älskade dem inte och jag var inte så värst imponerad. Tyckte det var platta karaktärer, knackigt språk och rätt sopig story med mer vidrigheter är nödvändigt. :( Fast jag kan ju ha fel också såklart :)
 
@Koltrast
Jag har läst Ni älskade dem inte och jag var inte så värst imponerad. Tyckte det var platta karaktärer, knackigt språk och rätt sopig story med mer vidrigheter är nödvändigt. :( Fast jag kan ju ha fel också såklart :)
Det låter ju inte nåt vidare! Onödiga vidrigheter och knackigt språk går fetbort här.

















Ps. Kan du ha fel? Krossa inte min världsbild!:mad:

:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp