Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter ju inte nåt vidare! Onödiga vidrigheter och knackigt språk går fetbort här.

















Ps. Kan du ha fel? Krossa inte min världsbild!:mad:

:)

Förlåt, jag har givetvis rätt och alla som tycker annorlunda om Bauers böcker har fel! Såklart! :D

Jag har för övrigt haft La Peregrina på min läslista ett bra tag men inte kommit så långt ännu, så jag är hemskt nyfiken på vad du tycker om den :)
 
@Ceta
Jag såg att du gillade Berättelsen om
Pi
när jag skulle betygsätta den på Goodreads :) Kan du berätta för mig vad som är bra med den? Jag förstår den verkligen inte alls (har kanske 1/3 kvar) och känner mest för att lägga ifrån mig den :D Så jag är hemskt nyfiken på vad som gör den bra i andras ögon :)
 
Purple Hibiscus påbörjad, men fy vad jag är ovan att läsa engelska. Med andra ord är det på tidadjävulen att jag kommer igång med det igen.

Råkade loppa lite böcker häromdagen, och utöver redan nämnda Purple Hibiscus köpte jag(för en femma styck): Ni älskar dem inte(Belinda Bauer, visst har någon i tråden snackat om henne?), La Peregrina(Cecilia Samartin), Drama kring ung dansör(Dorothy Sayers) och en för mig okänd roman av en för mig okänd författare; Desirada av Maryse Condé. Enligt omslaget är Condé Västindiens främsta författare och berättelsen sägs sträcka sig över tre generationer och tre kontinenter. DN utlovar nobelprisklass, spännande!
Belinda Bauer har varit uppe här några gånger, hon brukar diskuteras samtidigt som Gillian Flynn ungefär. Jag läste hennes första, tyckte den var mycket bra. Som jag minns det har hon förklarat att hon inte tänkt skriva en krimroman men det blev det ändå, och man märker hennes tanke. Den höjde sig över det mesta i krimgenren, tyckte jag nog.

Jag har hennes tvåa i att läsa-högen.
 
Nu laddade jag ner Never let me go; kan knappast låta bli efter allt beröm! Härligt med bra tips! :)

Belinda Bauer gillar jag. Har läst två eller t o m tre. Tycker om miljön; lite ödslig och dyster...
 
Jag lyssnar på Baskervilles hund nu och det jag funderar mest på är; är Sherlock Holmes alltid en sådan rövhatt? Han är ju apdryg och otrevlig :grin:
 
Då ska vi se!

Jag tyckte att Vila i frid av Sarenbrant var mycket bra. Jag trodde att jag hade spikat in mördaren, blev överbevisad... men hade rätt i alla fall ;) Intressant miljö (Yasuragi-spat, hotellmiljöer blir ju lite extra intressanta i och med att det finns såpass rigorös koll på incheckningar och utcheckningar), välskrivna karaktärer och det där som jag gillar när författaren lyckas få en att tro på saker som kanske inte stämmer.

Detsamma skedde i Svart fjäril av Anna Jansson. Kan vara min favorit av henne hittills, även om jag a) saknade Maria Wern herself som inte var med så mycket och b) jag blev svinförvirrad när den inte utspelade sig på Gotland. Hello läsa serier med många böcker i heeeelt fel ordning ;) Jag var övertygad om att jag visste vem mördaren var ungefär sjuttio gånger, blev överbevisad sextionio... Jansson har lyckats skapa en historia där minst fyra, om inte fem personer skulle kunna vara mördaren utefter parallellhistorien och det är skickligt.

Så läste jag Mörka platser av Gillian Flynn, blev klar idag på lunchen och tyckte att den var helt otroligt välskriven, intressant och spännande. Har laddat ner Vassa föremål till plattan också, men måste sticka in med något annat så: nu läser jag Alltid hos dig av Maria Ernestam, har inte kommit så långt ännu men jag gillar allt annat av henne som jag läst och hittills även denna, parallellt med Andra andningen av Sofie Sarenbrant.
 
Förresten vill jag gärna berätta för er att jag ett stort antal gånger de senaste veckorna läst "villainbrott" som "villain-brott" och tänkt att tja, de flesta som begår brott är väl villains, så okej...
 
Så, allt jobb jag borde gjort blev uppskjutet pga att jag ville läsa färdigt Kafkapaviljongen av Tony Samuelsson. Jag är ganska tagen, faktiskt. Boken utspelar sig i ett Sverige efter krigsslutet 1945 - men där Tyskland segrat och där nazisterna så småningom tar över makten även i Sverige eftersom de anser att Sverige tillhör samma kultursfär som Tyskland. Sigge Eriksson är författare som i början kämpar mot nazismen men som övertalas att bli en av kulturelitens frontfigurer i det nazistiska Sverige. Välskrivet och trovärdigt, nästan thrillerliknande ibland och ofta hjärtskärande. En bok som fastnade!
 
Jag läste precis ut Ancillary Justice av Ann Leckie. Fy fanken vad bra den var! Den vann nyss en Hugo och har tidigare vunnit en Nebula, British Science Fiction, Locus and Arthur C. Clarke Awards. Helt enkelt skitbra science fiction! :bow:
 
ag har precis varit en vecka på semester och laddade upp med en hög med böcker. Två av dem gjorde ett stort intryck på mig. Jakten på Kapten Klänning av Jonas Trolle handlar om polisens arbete för att få fast den höge polischef som kallades Kapten Klänning för att han reste runt och höll föredrag om kvinnors rätt till jämställdhet samtidigt som han förgrep sig på (helst unga) flickor. Han dömdes till sex års fängelse men är tyvärr ute nu redan efter fyra år. En riktigt vidrig människa som blir riktigt utlämnad i denna bok. Jag har inga som helst sympatier för honom och tycker han förtjänar att beskrivas som författaren gör, dock kan jag tycka synd om hans sambo (f.d, antar jag) och hans barn. Inte för att de förekommer i boken men för det faktum att de har en relation till honom. Den andra boken som var mycket fascinerande heter The Immortal Life of Henrietta Lachs (Den odödliga Henrietta Lachs) skriven av Rebecka Skloot. Jag hade aldrig hört talas om denna kvinna men lär inte glömma henne nu. Detta är en berättelse (helt sann) om en fattig svart kvinna i USA som dog 1951 av en mycket malign livmoderhalscancer. På den tiden kunde man inte odla mänskliga celler trots flera års försök. Cellerna dog efter en kort tid. En läkare tog celler från Henrietta - med eller utan hennes medgivande var oklart - och äntligen hittade man celler som överlevde. De var så livskraftiga att hela världen har forskat med hjälp av hennes celler. De lever fortfarande och har fått namnet HeLa celler. Tack vare dem kunde ett vaccin mot polio tas fram. Forskningen på HeLa cellerna har gett upphov till tre Nobelpris och de har varit med i rymden och vid en atombombsprängning. De överlevde även detta. Hennes familj - fattiga, outbildade - hade ingen aning om detta och det ledde senare till stora kontroverser. Kan verkligen rekommendera läsning av båda dessa böcker.

A
 
Min platta laddade på någon vänster ur sig helt inatt, så jag högg första bästa bok när jag gick hemifrån imorse, vilken var Män kan också amma av Jonas Cramby, samlade krönikor ur Café. Jag hann väl med fyra stycken eller något men de är hemskt roliga hittills.

Meningen "Ät aldrig banan och drick aldrig proteindryck utan underbyxor" känns som en visdom för livet.
 
@Killaloe , nu var det fem år sedan jag läste den, men vill minnas att jag tyckte den var fin :p Minns historien såklart, men kan inte säga säkert vad det var jag gillade.. jag är ju en ganska lättpåverkad person, och då jag var lite förtjust i personen som rekommenderade den, och han tyckte ju den var bra :angel:
 
@Killaloe , nu var det fem år sedan jag läste den, men vill minnas att jag tyckte den var fin :p Minns historien såklart, men kan inte säga säkert vad det var jag gillade.. jag är ju en ganska lättpåverkad person, och då jag var lite förtjust i personen som rekommenderade den, och han tyckte ju den var bra :angel:

Jag som hade hoppats på en utförlig förklaring, gärna en avhandling eller så, så jag äntligen förstår storheten och orkar läsa klart! ;) :D Men det är en anledning så god som någon att gilla en bok ;) (och vad säger det om mig när det var min mamma som tyckte att jag borde läsa den och jag inte gillar den? :eek: :D ;)).
 
Läste ut Den Hemliga Historien för ett tag sedan och tyckte den var väldigt bra rakt igenom, förutom kanske något uttryck som jag störde mig oproportionerligt mycket på - någon landskapsbeskrivning som återkom.

Börjat på Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami, lätt att läsa men också lite väl lätt att lägga ifrån sig.
 
@Summerwind Jag läste också boken om Henrietta Lacks för ett tag sedan och gillade den. Den kittlade tanken tycker jag :)

I övrigt roar jag mig fortfarande med Wolf Hall men det går sakta. Så jag stack emellan med En enda natt av Simona Ahrnstedt.
 
Jag tyckte också att Henrietta Lacks var väldigt intressant :-)
Jag borde också tyckt det, ämnet intresserade mig - men jag tyckte att den var så trögt skriven.

Den andra du läst, om Kapten Klänning, läste jag dock till slut. Trots att jag inte gillade den heller, det var dåligt hantverk i mina ögon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp