Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah, borde anat. Du börjar ju bli lite senil. :)

Men på allvar, läs den på engelska om du får lust vid senare tillfälle. Nu har jag ju inte läst den på svenska i och för sig, men jag minns att när jag läste den och tänkte på hur mycket som rimligen borde gå förlorat i översättningen. Amerikansk tonårsjargong och den där torra sarkasmen känns ohyggligt svår att få med när man växlar språk.

Souvlaki :rofl::rofl:
 
Sa jag förresten att Purple Hibiscus sög mig i sig och att jag efter en natts sträckläsning längtade efter en massa Nigerianska maträtter jag bara känner till namnet och inte har en susning om vad de innehåller? Yollof rice? Gari? Ogi? Måste googla. :D

Vi läste hennes En halv gul sol i bokcirkeln och jag lagade jollof rice till träffen. Gott!
 
Har varit hemma på semester och fått läst lite :love:

Först Tillsammans är man mindre ensam (kanske skrev om den här?) Gillade den skarpt ända till slutet :)

Läste sen Jojo Moyes Sophies Historia vilken inte alls levde upp till Livet före dig.
Lyssnade på Förnuft och känsla av Jane Austen om gillade den!

Nu har jag tre böcker igång:
- En flicka som kallas Alice av Kristin Hannah. Har läst en av henne tidigare som var helt ok, och letade efter en smidig ljudbok att lyssna på under 140 mils körning. Handlar om en barnpsykolog som reser till sin gamla hemstad (där hon aldrig trivts eller känt sig riktigt välkommen) för att hjälpa sin syster med ett upphittat barn som vägrar tala. Inget litterärt mästerverk, men en ganska spännande historia och alldeles lagom att lyssna på en långkörning!

- Brobyggarna av Jan Guillou. Fick den rekommenderad av mamma, och fastnade direkt. För den som inte vet handlar den om tre bröder från en fiskarby i Norge under 1900-talets början, som genom olika händelser får en hög ingenjörsutbildning i Tyskland. Sedan sprids de för vinden och hamnar i olika delar av välden. Längre än så har jag inte kommit :p

- Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson. Lika osannolik historia som Hundraåringen, och väldigt härlig än så länge :)
 
@Ceta
Vilken är den andra boken av Hannah som du läst? :)

Och om du vill läsa mer av Gavalda då gillade iaf jag lyckan är en sällsam fågel. Den är nästan lika bra som Tillsammans är man mindre ensam :)
 
@Killaloe Det var Sanningens ögonblick. Har du läst något av henne?
Har nästan ingenting kvar av ljudboken för övrigt, problemet är att jag knappt använder bilen när jag väl är här, bara till och från stallet typ, och har bara en jätteliten bit kvar :p Har ingen cd-spelare i lägenheten, så det måste bli i bilen :angel:

tack för tipset! Den skall jag lägga in på att läsa-listan :)
 
Tanken på att jag egentligen skulle befunnit mig på en segelbåt i Medelhavet just nu blev plötsligt mycket jobbigare. För övrigt läser jag, här hemma i Schweden, Det där som nästan kväver dig.
Synd, annars hade vi ju kunnat ha högläsning för varann av Chimanåntingwtfnamnetjagaldriglärmig
 
@Killaloe Det var Sanningens ögonblick. Har du läst något av henne?
Har nästan ingenting kvar av ljudboken för övrigt, problemet är att jag knappt använder bilen när jag väl är här, bara till och från stallet typ, och har bara en jätteliten bit kvar :p Har ingen cd-spelare i lägenheten, så det måste bli i bilen :angel:

tack för tipset! Den skall jag lägga in på att läsa-listan :)


Det är sjukt irriterande att bara bunden till bilen när det gäller ljudböcker!

Och jag har läst Den frusna trädgården och Nattvägen av Hannah och jag tyckte om dem :) De var helt klart läsvärda och underhållande, men inga litterära mästerverk. :) Vad tyckte du om Sanningens ögonblick? Är den också läsvärd?
 
Det är sjukt irriterande att bara bunden till bilen när det gäller ljudböcker!

Och jag har läst Den frusna trädgården och Nattvägen av Hannah och jag tyckte om dem :) De var helt klart läsvärda och underhållande, men inga litterära mästerverk. :) Vad tyckte du om Sanningens ögonblick? Är den också läsvärd?

Ok :) Tycker de är bra, men lite väl orimliga i vissa delar kan jag känna. Känns inte helt vekrlighetsförankrade alla gånger :angel: Sanningens ögonblick var absolut helt ok, så gillade du andra av henne så kan du nog uppskatta den med. Hannah verkar vara en författare där man kan fastna i böckerna och läsa dem snabbt, men sen inte minnas allt för mycket ;)
 
Ok :) Tycker de är bra, men lite väl orimliga i vissa delar kan jag känna. Känns inte helt vekrlighetsförankrade alla gånger :angel: Sanningens ögonblick var absolut helt ok, så gillade du andra av henne så kan du nog uppskatta den med. Hannah verkar vara en författare där man kan fastna i böckerna och läsa dem snabbt, men sen inte minnas allt för mycket ;)

Mycket bra analys av hennes böcker! :D :up: det är ungefär samma med de jag har läst.
 
Jag läste ut Du går inte ensam av Mari Jungstedt igår. Bra som alltid. Jag gillar hennes karaktärer så himla mycket.

Nu tänkte jag läsa ungdomsboken SMS från Soppero av Ann-Helén Laestadius, och I korpars sällskap av Ruth Rendell.
 
Jag har läst ut Vad jag älskade av Siri Hustvedt.

Otroligt välskriven och genomtänkt och bitvis obehaglig och sorglig. Mycket symboler och dolda betydelser som författaren dock ofta gav ledtrådar till. Boken handlar om två konstnärs/författarfamiljer i New York som har akademiska karriärer och stora vindsvåningar i SoHo. Kändes väldigt dekadent och bohemiskt och roligt att läsa om.

När jag googlade såg jag att boken är delvis självbiografisk. Vet inte hur man döljer texten tyvärr så vill inte skriva ut det här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp