Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, jag visste inte att Tre Bröder var en uppföljare. Tre sekunder tyckte jag var jättebra, har läst någon annan av samma författare men det var inte riktigt min stil. Har inte läst Tre Bröder men skippar den då.
Nu har vi rört ihop det. Var det inte Tre minuter du hade? Den är skitbra. Nästa, däremot, Två bröder, var deras sista i serien. Jag gillade den inte alls.
 
Nu har vi rört ihop det. Var det inte Tre minuter du hade? Den är skitbra. Nästa, däremot, Två bröder, var deras sista i serien. Jag gillade den inte alls.

Jag är ledsen att behöva hoppa in och rätta er, men nu kan jag inte hålla mig längre. :D

Tre sekunder följdes av Två soldater. Efter det kom i fjol ytterligare en som heter Tre minuter.
 
Jag är ledsen att behöva hoppa in och rätta er, men nu kan jag inte hålla mig längre. :D

Tre sekunder följdes av Två soldater. Efter det kom i fjol ytterligare en som heter Tre minuter.

Och Roslund & Thunberg har skrivit En bror att dö för (som är uppföljare till Björndansen). Så där fick vi in en bror också. Tralala!
 
Jag är ledsen att behöva hoppa in och rätta er, men nu kan jag inte hålla mig längre. :D

Tre sekunder följdes av Två soldater. Efter det kom i fjol ytterligare en som heter Tre minuter.

:laugh:

Tack!

Har hört att det kommer en film också. Tre dagar :cool:

Jag har läst tre sekunder men inte tre minuter.

Samma här! Efter Två br ... soldater är jag skeptisk till dem så Tre minuter kommer jag inte att läsa.
 
Jag behöver tips på deckare! vilka är era bästa tips?

Jag gillar
Arne Dahl
Anne Cleeves
Tana French
Agatha Christie
Jo Nesbö
Nevada Barr

@Anna har du förslag på brittiska deckarförfattare som är bra?

Peter James är bäst! Men jag har en känsla av att du redan läst honom? Kanske tänker fel.

Elizabeth George är ju himla bra, men hon har skrivit så himla mycket att det är svårt att veta var man ska börja. Jag gillar även Colin Dexters böcker om kommissarie Morse mycket, lite mer old school sådär och väldigt annorlunda i stilen mot traditionella deckare.

Peter Robinson är också bra, men jag har bara läst två-tre stycken av honom tror jag. Har fler som väntar men ni vet hur det är...

Sedan tänker jag på Louise Penny, som jag inte har läst själv men som folk hela tiden tycker att jag ska läsa. Så jag ska. Sen ;)

Och vad sägs om lite Maria Lang och Stieg Trenter, om du gillar Christie?
 
Efter lite klickande på Storytel igår insåg jag att huvudet var för trött för Istvillingarna eller Eldpojken, de får vänta lite. Hittade istället en serie producerad av Storytel som heter Vespers vidunderliga äventyr och är uppdelad i 10 avsnitt à ~1 h. Varför de inte slagit ihop det till färre vet jag inte, men det var lagom avancerat för mig just nu!
 
Ska snart läsa om Elizabeth Moon, Vattas War, eftersom en ny bok kommit i serien. Eller snarare en ny bok kommit i en ny serie efter den gamla seriens slut :D
 
Kör ett uppsamlingsheat igen:
- Det blå mellan himmel och hav av Susan Abdulawa. Bra, men inget jag kommer minnar något längre. Den handlar om en flicka med palistinskt ursprung so m växer upp i USA men som av en slump kommer tillbaka till Palestina, samt om hennes släkt. Väldigt politisk så klart, vilket inte störde mig jättemycket då jag nog har lättare för det åt det hållet i den konflikten...

- Väggen av Marlen Haushofer. En dystopi från 60-talet. Handlar om en kvinna som är ensam i en fjällstuga när en vägg kommer och skärmar av henne från allt annat. De som är på andra sidan väggen dör. Boken följer hennes liv efter detta och hur hon kämpar för att klara sig. I början tycker jag den var rätt intressant, men sen maler den liksom bara på i samma tempo och känsla till boken tar slut. Vi diskuterade den i bokcirkeln, och som diskussionsunderlag var den bra, men inte en bok i min smak i övrigt.

Mamma försöker få mig att läsa den men jag har inte kommit mig för. Blev kanske lite mindre frestad nu, och lite mer. Osäker.

Nu lyssnar jag på:
- Royal Assassin av Robin Hobb. Andra delen i "farseer trilogin". Spännande än så länge, även om jag behövt dra upp tempot rejält pga den superlångsamma uppläsaren :p
- So long and thanks for all the fish av Douglas Adams :D

Gillar :) och att den är långsam. De andra är tyvärr inte alls riktigt likadana. Kan du inte läsa den själv? Så är det lättare att påverka tempot. Fast iofs då måste man skaffa nytt exemplar.

Samt läser Steglitsan, har insett att Donna Tartt nog helot enkelt inte är för mig. Förstår inte henens storhet riktigt, även om böckerna inte alls är dåliga. Men lite överhajpade kan jag tycka. Har halva boken kvar och det går rätt långsamt, så vi får se vad jag tycker när jag är färdig med den!
Den hemliga historien var helt underbar, levde på den en vecka efter att jag hade läst ut den när jag var 20 eller något. Men de andra har varit hemska besvikelser. Eller Den lille vännen var det. Steglistan bläddrade jag bara lite hastigt igenom och läste någon recension innan jag insåg att hon inte är för mig längre.
 
Peter James är bäst! Men jag har en känsla av att du redan läst honom? Kanske tänker fel.

Elizabeth George är ju himla bra, men hon har skrivit så himla mycket att det är svårt att veta var man ska börja. Jag gillar även Colin Dexters böcker om kommissarie Morse mycket, lite mer old school sådär och väldigt annorlunda i stilen mot traditionella deckare.

Peter Robinson är också bra, men jag har bara läst två-tre stycken av honom tror jag. Har fler som väntar men ni vet hur det är...

Sedan tänker jag på Louise Penny, som jag inte har läst själv men som folk hela tiden tycker att jag ska läsa. Så jag ska. Sen ;)

Och vad sägs om lite Maria Lang och Stieg Trenter, om du gillar Christie?

Tack!!
 
Jag läste Elizabeth George i den takt hon kom ut, kanske 5-6-7 böcker, sedan tyckte jag att hon blev sämre. Men fram till dess var hon jättebra och väldigt brittisk. Tyckte jag då i alla fall, vågar inte säga vad jag skulle tycka i dag.

Ja, jag har nog mest läst hennes äldre faktiskt, gillar verkligen hennes huvudkaraktärer. Tittade på en bibliografi nu och mina favoriter är hennes två första, från 88 och 89 :)
 
Läst klart Ur askan av Leigh Bardugo. Jösses vad jag blev såld på hennes böcker riktigt bra fantasy. Man sitter och håller andan nästan hela tiden. Jag gillar verkligen hur hon formar karaktärerna och även hur de utvecklas under de tre böckerna. Älskar hennes humor också den är sarkastisk och härlig.
.
Jag bara måste fråga, är det ungdomsfantasy? är det balklänningar utseenden och triangeldramer? För jag blev jättesugen men jag är sjukt trött på triangeldramer och ineffektiva kvinnliga huvudpersoner :D. (Efter Mortal Instruments, Beautiful Creatures, och några till likadana.)
 
Jag bara måste fråga, är det ungdomsfantasy? är det balklänningar utseenden och triangeldramer? För jag blev jättesugen men jag är sjukt trött på triangeldramer och ineffektiva kvinnliga huvudpersoner :D. (Efter Mortal Instruments, Beautiful Creatures, och några till likadana.)

Den ligger under ungdomsfantasy men tom med min mamma i 50års åldern älskade den. Den handlar mycket om vad som är rätt och fel och ens egna principer, lite politik på det. Världen som den utspelar sig i är inspirerad av 1800-talets Tsarryssland. Huvudkaraktären är ganska mesig i början hon har noll självförtroende så de onda försöker styra henne typ, men hon växer verkligen och blir ganska badass och får alla killarna att göra som hon säger. Ett par välförtjänta örfilar delas ut. Tycker att alla kvinnliga karaktärerna är starka och modiga faktiskt.
Läste Mortal instruments innan och den här serien är tusen gånger bättre. Beautiful creatures borde inte ens få hamna i samma kategori :mad:
 
Den ligger under ungdomsfantasy men tom med min mamma i 50års åldern älskade den. Den handlar mycket om vad som är rätt och fel och ens egna principer, lite politik på det. Världen som den utspelar sig i är inspirerad av 1800-talets Tsarryssland. Huvudkaraktären är ganska mesig i början hon har noll självförtroende så de onda försöker styra henne typ, men hon växer verkligen och blir ganska badass och får alla killarna att göra som hon säger. Ett par välförtjänta örfilar delas ut. Tycker att alla kvinnliga karaktärerna är starka och modiga faktiskt.
Läste Mortal instruments innan och den här serien är tusen gånger bättre. Beautiful creatures borde inte ens få hamna i samma kategori :mad:
Ok, jag ska testa. Jag gillar ungdomsböcker annars, prova Garth Nix och Abhorsen.

(Jag bara avskyr den nya trenden med flickor som är så mäktiga att de kan spränga månen (Beautiful Creatures) men är så mesiga och korkade att de inte lyckas göra annat än ställa till med elände tills två män fixar det. Det är det som är den nya "girl power" bleh, att locka två män att lösa problemen man borde fixa själv.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
766
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 842
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp