Vad letar jag efter för täcke?

Krystalline

Trådstartare
Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi.
Ofodrat regntäcke har jag (eller ja, det är ett tunt lager av nåt mjukt material som foder).
Hon går på lösdrift och har under våra 20 år tillsammans aldrig behövt täckte mer än någon enstaka dag, så jag har noll koll.

Det jag behöver är ett som håller henne garanterat torr och som har så pass mycket foder att hon inte fryser men inte heller blir för varm.

Vintrarna här i GBG ligger oftast och pendlar mellan 0-3 plusgrader och regn, eller högst 10 minusgrader nån dag då och då.

Jag gissar att jag ska titta i kategorin övergångstäcke, men alltså hur varmt är 100/150/200g?
Jag har inte en susning.
 
Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi.
Ofodrat regntäcke har jag (eller ja, det är ett tunt lager av nåt mjukt material som foder).
Hon går på lösdrift och har under våra 20 år tillsammans aldrig behövt täckte mer än någon enstaka dag, så jag har noll koll.

Det jag behöver är ett som håller henne garanterat torr och som har så pass mycket foder att hon inte fryser men inte heller blir för varm.

Vintrarna här i GBG ligger oftast och pendlar mellan 0-3 plusgrader och regn, eller högst 10 minusgrader nån dag då och då.

Jag gissar att jag ska titta i kategorin övergångstäcke, men alltså hur varmt är 100/150/200g?
Jag har inte en susning.
Beror på hur mycket hon rör sig, min fick ett tjockt med hel hals som hon älskade och när det var skitväder vek hon ner öronen och sänkte halsen och sen upp med huvudet igen så hela huvudet försvann in i "luvan", hon såg ut som Kenny i South Park. :laugh:
 
Beror på hur mycket hon rör sig, min fick ett tjockt med hel hals som hon älskade och när det var skitväder vek hon ner öronen och sänkte halsen och sen upp med huvudet igen så hela huvudet försvann in i "luvan", hon såg ut som Kenny i South Park. :laugh:
Haha! :D
Mja hon lufsar väl runt en del, men helst står hon och äter!
 
Haha! :D
Mja hon lufsar väl runt en del, men helst står hon och äter!
Då kan du nog ta ett tjockt, hellre det än ett för tunt som gärna blir våtkallt omslag när det är skitväder. Min hade två täcken, ett Bucas regntäcke som var lite fodrat och så ett värstingtjockt med hel hals, regntäcket fick också funka som "pyjamas" om det var riktigt kallt. Hon varken slet ut täckena eller förstörde dom och täckena höll i 17 år och var fortfarande hela när jag blev tvungen att ta bort henne.
 
mina två lite mer tunnhudade hästar har ett täcke som håller torrt (HW, ena amigo andra bravo) med 200g innetäcke under. så länge de har att äta blir de sällan kalla. Min erfarenhet är att ett vanligt täcke är lite mer förlåtande om man råkar övertäcka, de släpper ut värme från hals och under mage. ett halstäcke gör det mer känsligt med att täcka rätt eftersom de bara kan släppa ut överskottsvärme från under magen.
 
Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi.
Ofodrat regntäcke har jag (eller ja, det är ett tunt lager av nåt mjukt material som foder).
Hon går på lösdrift och har under våra 20 år tillsammans aldrig behövt täckte mer än någon enstaka dag, så jag har noll koll.

Det jag behöver är ett som håller henne garanterat torr och som har så pass mycket foder att hon inte fryser men inte heller blir för varm.

Vintrarna här i GBG ligger oftast och pendlar mellan 0-3 plusgrader och regn, eller högst 10 minusgrader nån dag då och då.

Jag gissar att jag ska titta i kategorin övergångstäcke, men alltså hur varmt är 100/150/200g?
Jag har inte en susning.
Jag brukar ha ett 100 g-täcke som jag vid behov (när det är riktigt ruskväder eller svinkallt en kortare period, jag bor ju också på västkusten så sällan vargavinter snarare minus tre och underkylt regn) häktar på en liner under. Förra vintern gick båda mina med 100g hela vintern mer eller mindre, trots helklippta. Blev ju aldrig kallt på "riktigt".
 
Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi.
Ofodrat regntäcke har jag (eller ja, det är ett tunt lager av nåt mjukt material som foder).
Hon går på lösdrift och har under våra 20 år tillsammans aldrig behövt täckte mer än någon enstaka dag, så jag har noll koll.

Det jag behöver är ett som håller henne garanterat torr och som har så pass mycket foder att hon inte fryser men inte heller blir för varm.

Vintrarna här i GBG ligger oftast och pendlar mellan 0-3 plusgrader och regn, eller högst 10 minusgrader nån dag då och då.

Jag gissar att jag ska titta i kategorin övergångstäcke, men alltså hur varmt är 100/150/200g?
Jag har inte en susning.
Om pålle aldrig har behövt täcke tidigare och har ett vindskydd för riktigt ruskväder så skulle jag välja 100 gram. Jag är övertygad om att fler hästar är överhettade under sina täcken än tvärtom.

Och såklart riktig kvalitet så att du kan lita på att det håller torrt. Rambo eller bucas i ballistiskt nylon. Blött täcke är mycket värre än inget täcke.
 
Jag hade börjat med 100 gram. Möjligen 150 gram beroende på vad du hittar. Skulle det sedan behövas så kan du komplettera då.

Eftersom hon går på lösdrift så hade jag köpt två täcken. Oavsett hur bra ett täcke är så ösregn i flera dygn håller inget täcke för och täcket blir tungt vilket ger onödig tyngd på hästen. Det är också en fördel att kunna variera trycket som även ett passande täcke ger när hästen har det dygnet runt. Sedan beror det så mycket på hur hästen är. Endel är varma, dvs. de släpper ut värme och där torkar täckena medans andra är ganska kalla, dvs. de släpper inte ut någon nämnvärd värme och där blir täckena lätt blöta igenom även om det är uppehåll då och då.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 023
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: Siggan
·
Utrustning Måste köpa nytt övergångstäcke åt hästen. Kraven är ca 150-200g foder, avtagbar hals samt att det ska vara otroligt regntåligt då han är...
Svar
13
· Visningar
1 412
Utrustning Jag rakade min häst igår, han har alltid haft vinterpäls så jag är inte så erfaren på den fronten. I alla fall, jag äger ett regntäcke...
Svar
9
· Visningar
1 037
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp