Bukefalos 28 år!

Vad matar ni era kaniner med?

Scandi

Trådstartare
Jag undrar lite över vad ni ger era kaniner för foder: pelets/hö/grönsaker/annat? och hur det funkar för er, är kaninerna tjocka/normala eller smala/undreviktiga?

Och så får ni gärna svara på detta också: :)
Mina har gått på en diet av enbart hästhö och mycket grönsaker/rotfrukter/ (nu på senaste även knäckebröd och frukt) sen jag insåg att de behövde gå ner en del i vikt. Nu är mina kaniner smala... men hur smalt är för smalt?! Finns det något smart man kan ta till?
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Mina kaniner får ½dl pellets (Stampe), självklart fri tillgång på hö och vatten.
När det gäller grönt, brukar jag ge lite olika.
Vissa ofta, medan annat ges mer sällan (*).
Morötter+blast
Palsternacka
Paprika (röd och grön, gul inge poppis)
Sallad*
Gurka*
Broccoli*
Sockerärtor*
tomat*
Persilja (torkad)
Krasse
Brännässla (torkad)
Maskrosblomma+blad
Groblad (verkar bla antiinflammatoriskt)
Rosor
Solros

Sen lite frukt som godis ibland;
Äpple
Päron
Melon
Hallon
Jordgubbar
Ananas
Banan


Mina kaniner (och familjens 2) är i alldeles lagom hull allihopa.
Något som jag brukar gå efter är hur magen, revbenen och ryggraden känns.
Känns magen rund och stor är det ett tecken på övervikt, i kombination med att man inte kan känna varken revben eller ryggrad.
Om ryggraden+revben är väldigt kännbara (nästan vassa) och magen rund, bör man dock misstänka maskangrepp.
På en kanin i bra hull kan man känna ryggraden lite och ana revbenen, magen ska kännas mjuk och slät.
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Kaninhona, snart 1 år. Normal och bra i hullet.
Har fri tillgång på hö och vatten.

Äter även äpple, morot, hårt bröd, torkat bröd, gurka, persilja osv osv...Äter det mesta faktiskt, fast det är mer som godis. Basen är hö.
Smaskar även i sig diverse gräs och maskrosblad när hon får gå ut på gräsmattan.
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Fri tillgång på hö och vatten, och så grönsaker odyl utöver det.
Får lite müsli som godis ibland också, och nu när det börjat bli grönt ute blir det förstås även en del gräs, maskrosblad odyl också.

Ger inte pellets då jag inte fick med pellets vid köpet utan då blev det bara hö ett tag för att de skulle slippa ett hastigt byte. Sen har det bara inte blivit av att jag börjat med pellets.

Båda damerna har alldeles utmärkt hull :)
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Alexis som blir 5 år i Maj, lägger på sig så lätt numera så hon skulle kunna gå utan pellets, men det känns skönt att hon har lite lite hull ändå, så hon får ca 1 msk om dagen. Dock ingen dubbelhaka :P
Talia och Mosaik som bor tillsammans delar på ½ dl pellets alltså ca 1½ msk var.
Lyra får runt 2 dl om dagen nu, men det är för att hon har ungar, i vanliga fall får hon ca 2 msk om dagen.
Utöver det så får dem självklart fri tillgång på hö och vatten. Gräs och maskrosor plockas såhär på vår/sommaren ett antal gånger i veckan. Minst varannan dag får de grönsaker och frukter beroende på vad som finns hemma.
Ibland får de även betfor, som är en lyx, men bra om man vill smussla ner sådant som är äckligt som till exempel linfrön, då blandar jag ner lite allt möjligt till dem, torkade maskrosor, brännässlor och nypon på vintern och på sommaren färskt i den mån det går :)

/Anna
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Mina kaniner (och familjens 2) är i alldeles lagom hull allihopa.
Något som jag brukar gå efter är hur magen, revbenen och ryggraden känns.
Känns magen rund och stor är det ett tecken på övervikt, i kombination med att man inte kan känna varken revben eller ryggrad.
Om ryggraden+revben är väldigt kännbara (nästan vassa) och magen rund, bör man dock misstänka maskangrepp.
På en kanin i bra hull kan man känna ryggraden lite och ana revbenen, magen ska kännas mjuk och slät.

Jättebra tips, tack så jättemycket :)!

Ni som ger kaninerna pellets vad för någon sort pellets ger ni dem? Vart köper ni det?

En fundering också bara... om en kaninhona fått dubbelhaka en gång... kan hon bli av med den då? bara en tanke, tycker det är rätt charmigt ;D
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Mina får Stampe som köps på Granngården, här kostar det 179kr för en 18kg-säck.

Ang dubbelhaka så är det olika från kanin till kanin.
Det brukar gå att kunna minska på hakan så att den blir liten, men inte få bort den helt.
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Min dvärgvädurs hanne (drygt 1 år) får fri tillgång på hö och vatten, 4 msk pellets som är nån lösviktsvariant :eek: från djuraffären. Provade med en dyrare sort nån gång som han blåvägrade o äta, han fick den i två veckor o åt inte en enda pellets (så då gick han på hödiet :) ).

Sen får han frukt, grönsak eller annat gott 2 ggr om dagen, tex:
morot
äpple
gurka
knäckebröd
sockerärtor
broccoli

Vi håller på att prova oss fram när det gäller godsakerna.

Om någon vecka ska vi ut o beta i gröngräset, när han är van vid kopplet.

Han är förresten normalviktig, inte tjock men jag känner inte ryggraden sticka upp heller. Kastrerade hos vet för några månader sen som tyckte att han såg fin ut.
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Mina kaniner får:
- Fri tillgång till hö.
- Pellets i begränsad mängd; mina vuxna kaniner får 2 msk - ½dl per dag, ingen pellets på sommaren. Hona med kull samt växande ungkaniner "fri tillgång" (cirka 1dl för ungkaniner, några deciliter för hona med kull). Ev. även havre på vintern.
- Grenar/kvistar av exempelvis björk, lönn, rönn, asp & äppelträd. (På vintern grankvistar.)
- På vintern, våren & hösten grönsaker och frukt (morot, broccoli, kokt potatis, äpple etc.), på sommaren mest grönt utifrån (inklusive äppel från egna träd).
 
Sv: Vad matar ni era kaniner med?

Mina kaniner får hö, pellets (Krafft groov 90), grönsaker/lite frukt och grenar. Nu när det börjar bli sommar så är de ute mycket och äter gräs också.
Just nu får de ca 1/4 - 1/2dl pellets var, beroende på kanin. Alla håller sig i väldigt bra hull på det och bygger muskler lätt
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Murray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 540
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp