Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen om personuppgifter vid arbete hemifrån?

Whoever

Trådstartare
Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av detta av en slump när jag behövde kopior från ett rehab-samtal vi haft pga hosta. "Att HR tagit med sig rehabpärmen hem". Först tänkte jag inte mer på det. Men sen slog det mig att det kan ju faktiskt finnas en hel del både känslig och väldigt personlig information i en sån pärm. Det känns liksom inte helt rätt i magkänslan, om ni förstår vad jag menar?
Har min magkänsla rätt eller fel?
 
Håller med @Fetaost Jaf jobbar med dokument som är väldigt känsliga och alltid förvaras inlåst när jag inte är på kontoret. Då jag jobbar hemifrån mycket kan jag endast jobba med digitala dokument, jag kan aldrig ta med mig fysiska dokument hem. Jobbar inte jättemycket med HR-dokument, men tänker ändå att det bör vara likadant där, inga fysiska dokument utanför kontoret.
 
Vi jobbar hemifrån mer eller mindre med känsliga dokument och för vår del är det lagligt. Har ju då distansarbetsavtal som reglerar arbetsplats. Är en myndighet med egen juridikavdelning som provar stort som smått så för vår del är det grönt.
 
Kan inte vara omöjligt att ta hem dokument med sekretessinfo (fritidspolitiker i socialnämnden lär ju kunna läsa hemma t.ex.) och de lär kunna tas med till möten så de bör inte vara omöjliga att "flytta utanför huset" som princip.
Men någon form av rutiner för när, hur, av vem och hur de då ska hantera borde finnas. Vad som är rimligt och hur de avvägningarna görs lär variera i olika verksamheter.

Sedan är en annan fråga utöver det vad som behöver vara tillgängligt för andra med och som kan behöva vara på plats av det skälet.
 
Uppfylls adekvata skyddsnivåer genom hela hanteringen så är ”här eller där” egentligen inte så viktigt ur den aspekten.

Men som övriga varit inne på så finns det fler parametrar att ta ställning till för huruvida det är lämplig eller ok, så som tillgänglighet, rutiner etc.
 
Jag tänker lite att om fler än min magkänsla känner samma sak. Så borde det säkert finnas några lagstadgar/regler kring det. Jag jobbar inom industrin så det finns ju många här som levt ett väldigt hårt liv. Och nu när det är mycket aktiva ståndpunkter som tex GDPR osv.
 
Jag jobbar hemma och har med en hel del dokument som är känsliga/har sekretess. Samtliga av mina kollegor har mest troligt med liknande information hem också. Jag har inte hört något speciellt gällande sekretessen, den gäller oavsett var jag befinner mig och det hör till mitt jobb att se till att den hålls oavsett var jag är. Papper med sekretess ser jag till att elda upp eller ta till jobbet för att förstöras när de är "förbrukade".
 
Jag tänker lite att om fler än min magkänsla känner samma sak. Så borde det säkert finnas några lagstadgar/regler kring det. Jag jobbar inom industrin så det finns ju många här som levt ett väldigt hårt liv. Och nu när det är mycket aktiva ståndpunkter som tex GDPR osv.
GDPR handlar dock mer om datakommunikation. Och datorn har de väl med sig hemma antar jag om de jobbar hemma och då har säkert cheferna tänkt på det. I övrigt är det som ovanstående säger, sekretessen gäller ju oavsett var man jobbar. När jag jobbar hemma är jag till exempel enligt vårt avtal bunden till att ingen kan överhöra mina samtal eller stå bakom ryggen och kolla på systemen. Vi jobbar ju en del med folk som har skyddade personuppgifter också. Däremot är ju allt vårt kopplat till systemen vi har, och alltså i datorn, och sällan några lösa papper eller pärmar.
 
Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av detta av en slump när jag behövde kopior från ett rehab-samtal vi haft pga hosta. "Att HR tagit med sig rehabpärmen hem". Först tänkte jag inte mer på det. Men sen slog det mig att det kan ju faktiskt finnas en hel del både känslig och väldigt personlig information i en sån pärm. Det känns liksom inte helt rätt i magkänslan, om ni förstår vad jag menar?
Har min magkänsla rätt eller fel?
Jag kan förstå att det känns obehagligt men hade nog själv börjat med att lyfta frågan hur det hanteras inom företaget. Att arbeta med sekretessbelagda uppgifter är inget konstigt och vad som är känsligt är ju väldigt personligt. Många dokument byter händer och då gäller det att det finns rutiner som fungerar.

Din magkänsla har nog varken rätt eller fel. :)
 
Jag absolut hatar att hantera papper utanför kontoret men ibland behöver jag trots allt förflytta papper mellan olika möten eller leverera dom personligen och då gör jag en massa underliga lösningar som att gömma papprena i adresserade kuvert och liknande eftersom jag är övertygad om att jag tex kommer råka ut för en bilolycka, bli rånad på min väska eller liknande. När jag jobbar hemifrån så brukar jag elda upp pappren på balkongen vid slutet av dagen om jag av någon orsak skulle ha skrivit något som hade kunnat kopplas till någon och som inte kan tas med tillbaka till jobbet (som när jag var i karantän i flera veckor i början av pandemin)

Jag har ju fördelen av att bo ensam så det är inga risk att nån skulle överhöra något möte eller se min skärm.
 
Uppfylls adekvata skyddsnivåer genom hela hanteringen så är ”här eller där” egentligen inte så viktigt ur den aspekten.

Men som övriga varit inne på så finns det fler parametrar att ta ställning till för huruvida det är lämplig eller ok, så som tillgänglighet, rutiner etc.

Hur kan såna adekvata skyddsnivåer uppfyllas i ett hem där det bor flera personer? Där man har hem gäster och hantverkare?

På mitt jobb har jag fått lära mig att när vi tar med jobbdatorn hem är det viktigt att se till att ingen kan komma åt innehållet. D.v.s. Inte lämna den i olåst läge. Inte låta nån familjemedlem låna den utan att man själv sitter med osv. Hur kan samma nivå upprätthållas när det gäller en pärm med papper? Om man inte låser in den nånstans där inte ens partner kommer åt den?
 
Jag är mest fundersam över varför man har papperna fysiskt istället för digitalt? 🤔
/ Hon som inte behövt hantera viktiga dokument på fysiska papper på 6år
Det beror ju på var man jobbar. Jag har hanterat anmälningar som kommit in till myndigheten och de förekom i alla former.
 
Jag är mest fundersam över varför man har papperna fysiskt istället för digitalt? 🤔
/ Hon som inte behövt hantera viktiga dokument på fysiska papper på 6år

Alla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).

Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).

(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).
 
Alla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).

Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).

(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).
Same! Vi ska snart få mina sidor så att de klienter som kan/ vill logga in kan få sina dokument den vägen. Det är tamifan skandal att det dröjt så länge.
Jag hantera en säkert ett par decimeter papperhögar på en månad.
Och FAX används fortfarande flitigt.
 
Same! Vi ska snart få mina sidor så att de klienter som kan/ vill logga in kan få sina dokument den vägen. Det är tamifan skandal att det dröjt så länge.
Jag hantera en säkert ett par decimeter papperhögar på en månad.
Och FAX används fortfarande flitigt.
Oj, jag visste inte att fax ens fanns mer O_o Jag tror inte jag använt en sedan typ 1999.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp