Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen om personuppgifter vid arbete hemifrån?

Alla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).

Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).

(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).

Här i min kommun vet jag att alla politiker fick plattor för flera år sen! Så kan de läsa alla underlagen där istället för på papper inför möten.
 
Hur kan såna adekvata skyddsnivåer uppfyllas i ett hem där det bor flera personer? Där man har hem gäster och hantverkare?

På mitt jobb har jag fått lära mig att när vi tar med jobbdatorn hem är det viktigt att se till att ingen kan komma åt innehållet. D.v.s. Inte lämna den i olåst läge. Inte låta nån familjemedlem låna den utan att man själv sitter med osv. Hur kan samma nivå upprätthållas när det gäller en pärm med papper? Om man inte låser in den nånstans där inte ens partner kommer åt den?

Fast flera personer(kollegor utan samma behörighet), gäster(besökare) och hantverkare är väl inte helt ovanligt på en arbetsplats heller? :confused:

Är precis lika noga med jobbdatorn och eventuella papper på jobbet som hemma, ibland är det nog till och med mer känsligt om mina kollegor ser vissa saker än om min familj gör det. Att det inte skulle gå att upprätthålla "adekvat skyddsnivå" hemma vore ju märkligt, en arbetsplats är ju också ett hus liksom.
 
Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av detta av en slump när jag behövde kopior från ett rehab-samtal vi haft pga hosta. "Att HR tagit med sig rehabpärmen hem". Först tänkte jag inte mer på det. Men sen slog det mig att det kan ju faktiskt finnas en hel del både känslig och väldigt personlig information i en sån pärm. Det känns liksom inte helt rätt i magkänslan, om ni förstår vad jag menar?
Har min magkänsla rätt eller fel?
Jag håller nog med flera i tråden att det snarare låter lite knöligt att ni har sånt bara på fysiskt papper i en pärm än digitalt. Det bryter nog inte mot varken GDPR eller annat, utan snarare drygt att en person tar med sig en pärm hem som fler har behov av att komma åt.
 
Fast flera personer(kollegor utan samma behörighet), gäster(besökare) och hantverkare är väl inte helt ovanligt på en arbetsplats heller? :confused:

Är precis lika noga med jobbdatorn och eventuella papper på jobbet som hemma, ibland är det nog till och med mer känsligt om mina kollegor ser vissa saker än om min familj gör det. Att det inte skulle gå att upprätthålla "adekvat skyddsnivå" hemma vore ju märkligt, en arbetsplats är ju också ett hus liksom.

Fast på arbetsplats finns det ju oftast arkivskåp med lås och rutiner för förvaring av såna dokument. Frågan är om personen i TS exempel förvarar pärmen otillgängligt för alla andra när hen inte kan hålla den under uppsikt. Och gällande trådstarten så är det ju HR-dokument. Inte helt osannolikt att en partner vet vilka personerna är som dokumenten handlar om. Det finns säkert en anledning till att de inte ska spridas till vem som helst. Det handlar ju om människors integritet.
 
För att den personen som ska läsa pappret bor under en bro, har en mobiltelefon för 199 kronor och inte skulle komma ihåg lösenordet till en mail/mina sidor om hens liv så hänger på det. Så då händer det att man får ta med sig det fysiska pappret till personen så att hen kan läsa pappret. Eller att personen under bron oväntat ger en ett skrynkligt men viktigt papper som man behöver ta med sig på något vis även till nästa möte eftersom kontoret är 2 timmar bort.
Jag undviker absolut att ta med papper hem, men jag kan som sagt behöva transportera fysiska papper mellan olika platser.

Men varför skulle man behöva ta hem det pappret? Varför kan det inte digitaliseras och originalet arkiveras på en säker plats alt. skrivas ut och skickas iväg?
 
Senast ändrad:
Hur kan såna adekvata skyddsnivåer uppfyllas i ett hem där det bor flera personer? Där man har hem gäster och hantverkare?

På mitt jobb har jag fått lära mig att när vi tar med jobbdatorn hem är det viktigt att se till att ingen kan komma åt innehållet. D.v.s. Inte lämna den i olåst läge. Inte låta nån familjemedlem låna den utan att man själv sitter med osv. Hur kan samma nivå upprätthållas när det gäller en pärm med papper? Om man inte låser in den nånstans där inte ens partner kommer åt den?
Skyddsvärd information ska hållas skyddad oavsett vilken informationsbärare eller plats den än finns på.

Kan man inte se till det så uppfyller man ju inte kraven = inte okej, oavsett om det är i hemmet eller på en arbetsplats.

Att något är digitaliserat är långt ifrån en garanti för att det hålls tillräckligt skyddat.
 
Alla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).

Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).

(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).
Jag för en ständig kamp mot vår registrator som hemskt gärna vill ge mig handlingar i pappersform och diarieföra när allt är handlagt, och jag vill ha allt i diariet från början så jag kan handlägga digitalt hela vägen 😂
 
Fast på arbetsplats finns det ju oftast arkivskåp med lås och rutiner för förvaring av såna dokument. Frågan är om personen i TS exempel förvarar pärmen otillgängligt för alla andra när hen inte kan hålla den under uppsikt. Och gällande trådstarten så är det ju HR-dokument. Inte helt osannolikt att en partner vet vilka personerna är som dokumenten handlar om. Det finns säkert en anledning till att de inte ska spridas till vem som helst. Det handlar ju om människors integritet.
Nu ska ju sekretessade material förvaras oåtkomligt oavsett, men varför skulle en partner veta vilka personer dokument handlar om? Då finns det ju betydligt större problem än att dokument tas hem, i så fall har ju person delat integritetskänsliga uppgifter muntligt? Eller missar jag något :confused: Inte tusan känner ju min partner till något om mina patienter?

Ser inte att det skulle vara särskilt otroligt att ha ett mindre arkivskåp (eller i min del av landet, vapenskåp) hemma om man regelbundet jobbar med sekretessmaterial hemma. Och får erkänna att jag är lite förvånad över det höga tilltron till digital säkerhet som en del i tråden uttrycker 😅
 
Och alla advokatbyråer som vill att man ska faxa utredningar om LVU! Länge faxade vi till förvaltningsrätten också men där kom det ju tillslut en säker e-post för några år sen.

Jo en advokat fick 22 sidor i ett LVU-ärende igår. Iofs mest för att jag inte vill skicka säker e-post i mitt namn i just det ärendet. Annars kan vi det numer. Oftast.

(Eller en hel akt med 2 miljoner sidor 😂 ).
 
Fast flera personer(kollegor utan samma behörighet), gäster(besökare) och hantverkare är väl inte helt ovanligt på en arbetsplats heller? :confused:

Är precis lika noga med jobbdatorn och eventuella papper på jobbet som hemma, ibland är det nog till och med mer känsligt om mina kollegor ser vissa saker än om min familj gör det. Att det inte skulle gå att upprätthålla "adekvat skyddsnivå" hemma vore ju märkligt, en arbetsplats är ju också ett hus liksom.
Har aldrig jobbat på ett ställe som har känslig uppgifter om personer men kommer från bilindustrin och nu mer inom mat.
Där går det inga obehöriga utan översyn pga spioneri och sabotage, nog tusan trodde jag att det var minst lika mycket säkerhet runt sekretess runt personer.
 
Nu ska ju sekretessade material förvaras oåtkomligt oavsett, men varför skulle en partner veta vilka personer dokument handlar om? Då finns det ju betydligt större problem än att dokument tas hem, i så fall har ju person delat integritetskänsliga uppgifter muntligt? Eller missar jag något :confused: Inte tusan känner ju min partner till något om mina patienter?

Ser inte att det skulle vara särskilt otroligt att ha ett mindre arkivskåp (eller i min del av landet, vapenskåp) hemma om man regelbundet jobbar med sekretessmaterial hemma. Och får erkänna att jag är lite förvånad över det höga tilltron till digital säkerhet som en del i tråden uttrycker 😅

Fast nu var det en HR-pärm som det handlar om i trådstarten och det är nog få jobb där man inte får berätta vilka ens kollegor är. Bor man på samma ort som arbetsplatsen kan ju kollegorna vara bekanta till partnern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp