Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen??

Sv: Vad säger lagen??

Alkemisten skrev:
Jo men i mitt fall gäller det inte en villaträdgård utan privatägd mark och väg, där mina hundar finns. Är det samma sak som gäller då? Folk som passerar förbi går på min väg och genom min mark.

Jag kan inte ha full koll på mina hundar när de är ute. Vår trädgård/mark är för stor för det. Därför kan jag inte heller alltid garantera att jag kan kalla in dem innan någon passerar förbi. Ser jag att någon kommer och hund är på väg ner kallar jag så klart in dem. Men det passerar många förbi som jag antagligen inte ser.

Ibland kommer en kvinna med två foxterriers, och hennes hundar springer rakt in på vår gård och bajsar och skrapar på vår altandörr, speciellt när det är löptider! Hon har ingen koll alls, hunden lyder inte för fem öre! När hon kommer brukar mina hundar komma till mig vilja in! Finns inget jobbigare än ettriga foxterriers tycker de! I detta läge har vi nästan dubbelt intrång - hon går på privat väg + att hennes hundar inkräktar på vår privata innergård och dörr!

kolla in på skk välj om hund, sen vanliga frågor, så läser du längre ner på sidan
http://www.skk.se/
 
Sv: Vad säger lagen??

Tack det var bra att veta.

Det där med att ha hunden lös mellan 1 mars och 20 aug. Gäller det även på ens egna marker?? Jag menar om hunden skulle fånga något vilt på min mark. Jag har en hel del egen skog. Så klart är det inte önskvärt pga viltets ungar, och inte för att det någonsin hänt, men kan jag få böter om hunden tar något som jag själv ändå skulle ha jagat under jakttider. Jag känner inte många som lyder dessa lagar på sina egna marker.
 
Sv: Vad säger lagen??

Om du på fullaste allvar anser att det är samma sak att gå in i en hage med ungtjurar som det är att möta en häst med ryttare på så undrar jag hur du tänker:confused: Givetvis har du ansvar för att hästen inte skadar någon när du kör/rider varför tror du annars att man har ansvars försäkringar? Det är skillnad om någon olovandes går in i min hästhage men har jag bett någon hantera min häst och personen blir skadad är det mitt ansvar. Läs gärna turidnings företagens dilemma, där kan det bli tal om skadestånd om en kund blir biten/sparkad. Det är alltid djurägarens ansvar att se till att staket är hela, det är en annan sak om du kan bevisa att någon släppt ut dina djur men även då kan du få betala eller din försäkring om du har någon
 
Sv: Vad säger lagen??

hovis skrev:
Det bästa av allt är väl att det inte finns en hemförsäkring i världen som täcker dessa kostnader utan det går direkt ur fickan på hundägaren vilket flertalet heller inte har klart för sig. Dyrt blir det alltid,ibland fruktansvärt dyrt.

En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå.

De flesta försäkringsbolag har en ansvarsförsäkring som man kan teckna just som djurägare. Men man får fråga efter den själv :idea:
 
Sv: Vad säger lagen??

Jag vet inte.
Vad jag vet är att inte långt från vårt stall ligger en gammal risig gård, där det finns fyra lösa hundar som springer kring hästarnas ben när man rider förbi.. :crazy:
Har för mig att jag har sett en skylt för en vandringsled går inte mer än cirka 50 meter därifrån. De har även lösgående får som hänger en i hälarna, och gäss.

Nu undrar jag, vad gäller hundarna, vad händer om en hund blir sparkad/häst blir biten när vi befinner oss på väg genom gården? Det är alltså en allmän väg som går rakt genom gården som vi rider på och vi får rida där.
Är det hundägaren som har ansvar då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad säger lagen??

För det första får man inte rida på vandringsled om det inte finns ridningtillåten skyllt.

Får heller inte rida på gång och cyckelbana!
 
Sv: Vad säger lagen??

*knapplån*

Längs en allmän väg där vi brukar rida bor en hund som alltid är lös och alltid springer ut och jagar folk, bilar och djur. Vi har nyligt flyttat till området, men vi har hört att det varit mycket problem med detta tidigare. Första gången vi red förbi där var jag ensam med min valack som är 100% säker på hundar, han blev inte rädd men hunden skällde och var hotfull och gick ända in på haserna på honom. Jag gastade åt ägaren att ta in hunden, någon tittar ut genom fönstret och väljer sedan at tignorera detta!!
Jag blir snorförbannad men rider vidare.
Nästa gång vi kom dit var även ovana maken med på sin inte så hundsäkra häst. Samma hände, hunden kom ut och hotade och skällde. Dock var sonen(typ lägre tonåren) ute, han började gå in när hunden sprang ut till oss... DÅ satte jag igång att skrika och hota med polis osv (jag var hyfsat upprörd då det i detta fallet var risk att andra hästen skulle sticka) :devil: och se! Pojken tog in hunden och aldrig har den setts till efter det :angel:
:devil:
(är också hundägare och förstår viljan att ha hunden lös, men... ibland går folk över gränsen...)
 
Sv: Vad säger lagen??

skuggi skrev:
*knapplån*

Längs en allmän väg där vi brukar rida bor en hund som alltid är lös och alltid springer ut och jagar folk, bilar och djur. Vi har nyligt flyttat till området, men vi har hört att det varit mycket problem med detta tidigare. Första gången vi red förbi där var jag ensam med min valack som är 100% säker på hundar, han blev inte rädd men hunden skällde och var hotfull och gick ända in på haserna på honom. Jag gastade åt ägaren att ta in hunden, någon tittar ut genom fönstret och väljer sedan at tignorera detta!!
Jag blir snorförbannad men rider vidare.
Nästa gång vi kom dit var även ovana maken med på sin inte så hundsäkra häst. Samma hände, hunden kom ut och hotade och skällde. Dock var sonen(typ lägre tonåren) ute, han började gå in när hunden sprang ut till oss... DÅ satte jag igång att skrika och hota med polis osv (jag var hyfsat upprörd då det i detta fallet var risk att andra hästen skulle sticka) :devil: och se! Pojken tog in hunden och aldrig har den setts till efter det :angel:
:devil:
(är också hundägare och förstår viljan att ha hunden lös, men... ibland går folk över gränsen...)
Absolut visst finns det annsvarslösa hundägare.

Det är i allafall otillåtet att rida på vandringsleder som trådstarten gör....
 
Sv: Vad säger lagen??

Grållens vän skrev:
Absolut visst finns det annsvarslösa hundägare.

Det är i allafall otillåtet att rida på vandringsleder som trådstarten gör....

Ja det är faktiskt inte helt säkert att det är otillåtet, därför bör man höra sig för med aktuell kommun. Hos oss har vi anlagda ridvägar, men dessa korsas eller så är det så att bitvis får ridande och fotgängare samsas på vissa bitar.
 
Sv: Vad säger lagen??

Efter att jag lagt in tråden så kollade jag på naturvårdsverkets sida och så här står det:
http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1988

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.

Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vand-ringsleder. Men man bör betrakta det som otillåtet. De är anlagda för vandring och motion till fots.

Det är ju en tolkningsfråga hur man ska tolka ordet BÖR!!
 
Sv: Vad säger lagen??

Alkemisten skrev:
Jo men i mitt fall gäller det inte en villaträdgård utan privatägd mark och väg, där mina hundar finns. Är det samma sak som gäller då? Folk som passerar förbi går på min väg och genom min mark.

Jag kan inte ha full koll på mina hundar när de är ute. Vår trädgård/mark är för stor för det. Därför kan jag inte heller alltid garantera att jag kan kalla in dem innan någon passerar förbi. Ser jag att någon kommer och hund är på väg ner kallar jag så klart in dem. Men det passerar många förbi som jag antagligen inte ser.

Har du inte hört tallas om allemansrätten där det innebär att man får visstas på annans mark.

Kram
 
Sv: Vad säger lagen??

Alkemisten skrev:
Tack det var bra att veta.

Det där med att ha hunden lös mellan 1 mars och 20 aug. Gäller det även på ens egna marker?? Jag menar om hunden skulle fånga något vilt på min mark. Jag har en hel del egen skog. Så klart är det inte önskvärt pga viltets ungar, och inte för att det någonsin hänt, men kan jag få böter om hunden tar något som jag själv ändå skulle ha jagat under jakttider. Jag känner inte många som lyder dessa lagar på sina egna marker.

Lagen om lösa hundar är till för att skydda djuren och det är oberoende av vem som äger marken.

Kram
 
Sv: Vad säger lagen??

Borde vara det har aldrig hört talas om att det är tillåtet med lösgående djur på allmän väg:eek:
 
Sv: Vad säger lagen??

En till fråga i nästan samma ämne:

Får man rida på en grusväg med bom? Alltså den borde ju vara enskild! Men om det inte sitter några skyltar......

Nån s om vet?
 
Sv: Vad säger lagen??

Du kan gå in på agria.se och klicka fråga experterna och sen fråga juristen :bump: ;)
 
Sv: Vad säger lagen??

Paradis skrev:
Har du inte hört tallas om allemansrätten där det innebär att man får visstas på annans mark.
Har du inte hört talas om att man inte får beträda annans tomt utan tillåtelse, att man inte får gå så nära andras boningshus att man kan störa? Går vägen genom en gård så befinner man sig på ngn annans tomt.
 
Sv: Vad säger lagen??

Nu är det så att det finns inget "koppeltvång"!
Hundarna får vara lösa hela året under förutsättning att du har pli på hunden såsom om den vore kopplad.
 
Sv: Vad säger lagen??

Mia_R skrev:
Har du inte hört talas om att man inte får beträda annans tomt utan tillåtelse, att man inte får gå så nära andras boningshus att man kan störa? Går vägen genom en gård så befinner man sig på ngn annans tomt.

Jo jag vet att man inte får gå på tomter men det finns ganska många gådar här omkring som det går vägar i genom och om man inte fick gå eller köra bil där så skulle man inte kunna komma fram till dom husen/gårdarna som ligger längre in på vägen.

Kram
 
Sv: Vad säger lagen??

Iris71 skrev:
En till fråga i nästan samma ämne:

Får man rida på en grusväg med bom? Alltså den borde ju vara enskild! Men om det inte sitter några skyltar......

Nån s om vet?

Om jag som markägare låst min väg med en bom, så gör jag det av en orsak och skulle INTE bli glad om det nonchaleras att vägen är avstängd...

Kolla först med markägaren om du får rida där fast vägen är avstängd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 554
Senast: Jadzia
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 751
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 223
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 308
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp