Vad säger ni om detta?

Ja, det underlättar säkert väldigt mycket om man har någon form av kvitto/faktura på utgifterna. Visst har hästen blivit omhändertagen, men tänk om säljaren försöker lura köparen att betala mer, för att tjäna en extra slant? Det är inte fel att ha något som styrker vilka utgifter man haft för hästen, om jag inte läste fel så hade det höet som gavs till stoets ätits av andra också, är då rimligt att köparen ska betala hö som dennes häst egentligen inte ätit?
Precis just därför hade jag som säljare haft kvitton för att kunna visa upp vilka utlägg jag haft för hästen.
Men nu verkar det inte som dom haft det avtalat att kvitton ska finnas, just därför får man nog betala och vara glad att den blivit omskött.
 
Precis just därför hade jag som säljare haft kvitton för att kunna visa upp vilka utlägg jag haft för hästen.
Men nu verkar det inte som dom haft det avtalat att kvitton ska finnas, just därför får man nog betala och vara glad att den blivit omskött.
Handlar det bara om hundralappar kan man göra det, men handlar det om tusenlappar, nja då hade jag nog velat se någon form av kvitto/faktura för vad de extra kostnaderna är för något.
 
Det man ska komma ihåg är att det tydligen inte avtalats om självkostnadspris. Det innebär att priset kan vara ungefär vad som helst. Själv hade jag inte styrt upp föl, sto och hovslagare gratis. Det är ju också ett jobb.

Hade troligen lagt på en hundralapp på hovslagarens pris.
Då hade du haft ditt sto osålt. Jag skulle aldrig betala mer än självkostnadspris till den som ska ha fölet. En kan liksom inte klara sig utan den andre.
 
13 sidor senare och jag känner bara att det här måste bottna i en annan konflikt (vilket jag iofs tänkte redan från början). För det är fan helt orimligt att TS+stoägare skulle ha den här inställningen om det inte vore för att fd stoägaren är extremt illa omtyckt av någon annan anledning. Det är verkligen petitesser som tagits upp som misstänkta "bedrägerier". När man är i en konflikt och tycker illa om en person är det ganska naturligt att vända på saker och ting till att passa sin egen känsla. Men...

Man gör nog i så fall klokt i att tänka på att alla andra här på forumet inte är färgade av konflikten och därmed ser saker och ting på ett mer objektivt sätt. Ett objektivt synsätt är alltid bra att ha med sig i en strid. Mitt råd är att backa. Betala vad det kostar och var glad över att få hem en välskött häst.

(Mvh från en som en gång i tiden lämnat en välmående häst hos en betrodd, yrkesverksam hästmänniska och sex veckor senare hämtat hem ett fullständigt vrak. Med stora köttsår, avmagrad till oigenkännlighet och psykiskt helt förstörd). På SEX veckor! Hellre för mycket omvårdnad än för lite är helt klart min grundtanke.
 
Senast ändrad:
Nä alla hade varit nöjda om utgifter redovisats löpande.

I båda fallen behåller du originalkvittona för din bokföring. Vill kunden ha underlag får du skicka kopior av kvittona med fakturan.

Från: https://www.bisnode.com/sverige/nyheter-inspiration/nyheter/helene-svarar/

Din kompis har helt rätt i att h*n ska få tillgång till kvittona. Kopiera är inte direkt svårt eller dyrt. Man kan tillochmed ta ett kort med mobilen och skicka över. Går man in på skatteverkets hemsida står det dessutom klart och tydligt att :
  • Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören.
https://www.skatteverket.se/foretag...eringochutlagg.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html
 
I båda fallen behåller du originalkvittona för din bokföring. Vill kunden ha underlag får du skicka kopior av kvittona med fakturan.

Från: https://www.bisnode.com/sverige/nyheter-inspiration/nyheter/helene-svarar/

Din kompis har helt rätt i att h*n ska få tillgång till kvittona. Kopiera är inte direkt svårt eller dyrt. Man kan tillochmed ta ett kort med mobilen och skicka över. Går man in på skatteverkets hemsida står det dessutom klart och tydligt att :
  • Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören.
https://www.skatteverket.se/foretag...eringochutlagg.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html
Att inte göra pålägg är en sanning med modifikation, här är det två leverantörer vid verkning, uppfödaren och leverantören. Hovisen levererar verkning och uppfödarna assistans vid verkning. Man får inte påstå att hovslagaren tog 500kr när den tog 400kr utan vidarefakturera 400 och fakturera 100 kr.
 
Att inte göra pålägg är en sanning med modifikation, här är det två leverantörer vid verkning, uppfödaren och leverantören. Hovisen levererar verkning och uppfödarna assistans vid verkning. Man får inte påstå att hovslagaren tog 500kr när den tog 400kr utan vidarefakturera 400 och fakturera 100 kr.

Men då gör du inte ett pålägg utan tar betalt för din tid. Å nu blir det ännu mer komplicerat får då får du tekniskt sätt lön. Å då ska man blanda in arbetsgivaravgifter.
 
I båda fallen behåller du originalkvittona för din bokföring. Vill kunden ha underlag får du skicka kopior av kvittona med fakturan.

Från: https://www.bisnode.com/sverige/nyheter-inspiration/nyheter/helene-svarar/

Din kompis har helt rätt i att h*n ska få tillgång till kvittona. Kopiera är inte direkt svårt eller dyrt. Man kan tillochmed ta ett kort med mobilen och skicka över. Går man in på skatteverkets hemsida står det dessutom klart och tydligt att :
  • Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören.
https://www.skatteverket.se/foretag...eringochutlagg.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html

Du pratar ju om något helt annat, ovanstående handlar om momsregler. Det är inte momsregler vi pratar om här.

Vi har t ex mellan 7-13 % påslag på alla utlägg vi gör i verksamheten (för kunds räkning).

Notera att enligt din länk är kravet att kunden ska ha ett betalningsansvar gentemot leverantören.
 
Men då gör du inte ett pålägg utan tar betalt för din tid. Å nu blir det ännu mer komplicerat får då får du tekniskt sätt lön. Å då ska man blanda in arbetsgivaravgifter.
Nej tekniskt sett är det ett påslag, inget annat. Vad pengarna sen de facto används till är en helt annan sak.

Arbetsgivaravgifter kräver en arbetsgivare och det finns inte hos privatpersoner/hobbyverksamheter.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 097
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 696
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp