Vad säger ni om detta?

Är det värt tjafset? Nuvarande ägaren kanske måste inse att det är att betala och sedan lära sig läxan. Kanske tur att hästen kom på stall så den får foder och inte faller ur? Med tanke på att den är dräktig.
Varför tror du fakturan är kryddad?
Var 5e vecka låter inte alls omöjligt, vet många (inkl mina egna) som har en sådan skoperiod (verkningsperiod). Här kan en verkning kosta 800 kr och är det då *3, så redan där är det 2400 kr. Foder kan ju också vara dyrt, här är det inte ovanligt att grovfoder kostar 3 kr kg, och jag vet tom de som betalar 4.50 kr kilot.

Sura pengar, men nuvarande ägare verkar ju inte heller besitta kunskap hur ett avtal ska utformas och då utnyttjar vissa det.
 
Är det värt tjafset? Nuvarande ägaren kanske måste inse att det är att betala och sedan lära sig läxan. Kanske tur att hästen kom på stall så den får foder och inte faller ur? Med tanke på att den är dräktig.
Varför tror du fakturan är kryddad?
Var 5e vecka låter inte alls omöjligt, vet många (inkl mina egna) som har en sådan skoperiod (verkningsperiod). Här kan en verkning kosta 800 kr och är det då *3, så redan där är det 2400 kr. Foder kan ju också vara dyrt, här är det inte ovanligt att grovfoder kostar 3 kr kg, och jag vet tom de som betalar 4.50 kr kilot.

Sura pengar, men nuvarande ägare verkar ju inte heller besitta kunskap hur ett avtal ska utformas och då utnyttjar vissa det.

Denna häst har då inte några 5 veckors skoperioder. Men tror kanske det är lättast att tänka som @Görel och ägaren kan känna sig lättad över att inte ha med fd art göra mer.
 
Men skärp dig. Behöver man 8 balar spån på två veckor tex?

Men vänta nu, är det inte så att stoet bor med fölet fortfarande? Eller?

8 balar på två veckor är rimligt för en pisspella. Jag hade åtgång på 6 balar till stora stoboxen, och var det en kisslisa gick det en bal varannan dag för att hålla tjockt och torrt. Hade det varit ett föl med hade det givetvis gått ännu mer.
 
När mitt extremt grisiga sto var tvungen att stå på spån en period med ett av sina föl behövde jag lägga in en ny bal var tredje dag för att hålla boxen okej ren. Jag är inte pedant, hade jag varit det hade jag fyllt på ännu oftare.
 
Men vänta nu, är det inte så att stoet bor med fölet fortfarande? Eller?

8 balar på två veckor är rimligt för en pisspella. Jag hade åtgång på 6 balar till stora stoboxen, och var det en kisslisa gick det en bal varannan dag för att hålla tjockt och torrt. Hade det varit ett föl med hade det givetvis gått ännu mer.
Just det, tänkte inte på fölet! Då kan det ju vara rimligt, men väldigt snålt av av fölägaren att låta stoägaren stå för alla sådana kostnader, men så var avtalet. Men, stoägaren kan ju fått ett bra inköpspris på stoet om hon stod för omkostnaderna, vilket vi inte vet något om.
 
Åtgången i sig tycker jag inte är orimlig för en häst. Med ett föl är den t o m låg, men jag antar att fölet är avvant vid det här laget.
 
Ägaren vill veta vem som verkat hästen om denne ska betala för det. Det är ju inte så konstigt.
Om det är ordentligt gjort, vad har det för betydelse vem som gjort det? Speciellt om det inte är till ett överpris, utan i normal prisklass.
Finns ju som exempel inget som säger att säljaren inte har kunnat göra det själv om kunskapen finns. Lika lite som det finns någon som säger att säljaren i så fall ska göra det gratis.

En bit till som köparen borde ha insett redan från början är att man tar in fölet och stoet på stall vid avvänjning. Man tar inte bara stoet ifrån betet huxflux och lämnar fölet eller tvärt om. Så om stoet ska hämtas efter avvänjning måste man räkna med att det också stått på stall ett tag och inte bara gått på bete.
Dessutom så drar sto med föl i ålder för avvänjning mycket strö i boxen. Inte ovanligt med boxar man måste tömma helt varje dag = att det går åt mycket strö.
 
Om det är ordentligt gjort, vad har det för betydelse vem som gjort det? Speciellt om det inte är till ett överpris, utan i normal prisklass.
Finns ju som exempel inget som säger att säljaren inte har kunnat göra det själv om kunskapen finns. Lika lite som det finns någon som säger att säljaren i så fall ska göra det gratis.

En bit till som köparen borde ha insett redan från början är att man tar in fölet och stoet på stall vid avvänjning. Man tar inte bara stoet ifrån betet huxflux och lämnar fölet eller tvärt om. Så om stoet ska hämtas efter avvänjning måste man räkna med att det också stått på stall ett tag och inte bara gått på bete.
Dessutom så drar sto med föl i ålder för avvänjning mycket strö i boxen. Inte ovanligt med boxar man måste tömma helt varje dag = att det går åt mycket strö.
De står inte i samma box och fölägaren hade nog bara tänkt dela på dem. Inte vet jag men stoägaren måste hämta sitt sto nu fast att fölet bara är strax över fem månader gammalt.
Stoägaren trodde fölet skulle hämtas i december då fölet är lite äldre. Självklart skulle stoet stallas upp men fd ägaren skulle kontakta stoägaren innan det skedde. Men nu är det som det är.

Kanske lika bra det eftersom de har två vitt skilda åsikter om vad som avtalats men tycker faktiskt synd om fölet.
 
Jag har mina avelshästar i Skåne och själv bor jag i Stockholm. Jag hälsar på dom så ofta jag kan men periodvis blir det knappt alls på 5-6 månader. Jag litar fullkomligt på de som har hand om mina hästar - det är extremt kompetenta människor som i mina ögon kan betydligt mer än vad jag kan.

Ja, som jag skrev i något inlägg så skriver jag som jag gör för att vi gjorde samma sak en gång och fick ändå hem en fruktansvärt vanskött häst och då handlade det inte om så lång tid. Då hjälpte det tyvärr inte hästen att ha ett bra kontrakt, att man kände människorna, att de var duktiga och kunniga annars, för hästen såg fortfarande ut som den gjorde. :(
 
De står inte i samma box och fölägaren hade nog bara tänkt dela på dem. Inte vet jag men stoägaren måste hämta sitt sto nu fast att fölet bara är strax över fem månader gammalt.
Stoägaren trodde fölet skulle hämtas i december då fölet är lite äldre. Självklart skulle stoet stallas upp men fd ägaren skulle kontakta stoägaren innan det skedde. Men nu är det som det är.

Kanske lika bra det eftersom de har två vitt skilda åsikter om vad som avtalats men tycker faktiskt synd om fölet.

Så det var avtalat att stoet skulle hämtas i dec? Eller stoägaren bara "trodde det"? Som jag har uppfattat så har det varit att stoet skulle hämtas efter betesperioden/ så fort fölet var avvant, rätt mig om jag har fel?
 
Så det var avtalat att stoet skulle hämtas i dec? Eller stoägaren bara "trodde det"? Som jag har uppfattat så har det varit att stoet skulle hämtas efter betesperioden/ så fort fölet var avvant, rätt mig om jag har fel?

Ja stoägaren trodde det eftersom fölet blir 6 månader i mitten av november men inget som avtalats alltså då inget som var säkert. Trodde ingen människa vande av föl som precis är 5 månader men tydligen gör folk det.
 
Ja, som jag skrev i något inlägg så skriver jag som jag gör för att vi gjorde samma sak en gång och fick ändå hem en fruktansvärt vanskött häst och då handlade det inte om så lång tid. Då hjälpte det tyvärr inte hästen att ha ett bra kontrakt, att man kände människorna, att de var duktiga och kunniga annars, för hästen såg fortfarande ut som den gjorde. :(

Det är ju fruktansvärt. Stackars häst.
 
Ja stoägaren trodde det eftersom fölet blir 6 månader i mitten av november men inget som avtalats alltså då inget som var säkert. Trodde ingen människa vande av föl som precis är 5 månader men tydligen gör folk det.

Ja, det var verkligen märkligt att vänja av så tidigt. :confused:
 
Vet inte men står det inte i djurskyddslagen att fölungen inte får avskiljas från stoet tidigast 6 mån om det inte handlar om sjukdom ?
 
Vet inte men står det inte i djurskyddslagen att fölungen inte får avskiljas från stoet tidigast 6 mån om det inte handlar om sjukdom ?

Jag kollade på jordbruksverkets hemsida nu och där står det såhär:

"
Vänj av ditt föl vid rätt tid och på rätt sätt
Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något av följande sätt:

  • Naturlig avvänjning innebär att fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
  • Stegvis avvänjning innebär att fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme bredvid stoet under en del av dygnet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
  • Avvänjning med hjälp av fölgrupp innebär att fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som fölet känner igen.
"
 
Ja stoägaren trodde det eftersom fölet blir 6 månader i mitten av november men inget som avtalats alltså då inget som var säkert. Trodde ingen människa vande av föl som precis är 5 månader men tydligen gör folk det.
Jodå, men jag har aldrig hört talas om det i Sverige. Min stallägare har dock precis köpt ett hingstföl från Holland, det stuteriet vänjer av vid 4 månader. Inget ovanligt i resten av Europa.
 
Senast ändrad:
Jo och när det handlar om någon annans häst och möjligheten att inkassera sina pengar hade jag varit mkt nogare som säljare att kunna visa upp vad jag haft för utlägg för hästen. Dock hade jag som köpare inte bråkat om det utan varit glad att hästen blivit omhändertagen.
Ja, det underlättar säkert väldigt mycket om man har någon form av kvitto/faktura på utgifterna. Visst har hästen blivit omhändertagen, men tänk om säljaren försöker lura köparen att betala mer, för att tjäna en extra slant? Det är inte fel att ha något som styrker vilka utgifter man haft för hästen, om jag inte läste fel så hade det höet som gavs till stoets ätits av andra också, är då rimligt att köparen ska betala hö som dennes häst egentligen inte ätit?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 096
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 696
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp