Bukefalos 28 år!

Vad sjutton - kissar inne?

Alexandra_W

Trådstartare
Gammeltiken är 9 år i vinter, kastrerad för 1 - 2 år sen (minns ärligt talat inte exakt, kan kolla om dte är viktigt) och inga problem av kastraktionen so far.

Hon står sen slutet av juli på metacam för en tåledsartros. Först fick hon en kur, sen satte vi ut det för att se ev försämring. Som kom, jag satte in metacamet igen i början av september.

I början av augusti (direkt efter avslutad metacamkur, b ara som info, saknar enl veterinärerna troligen betydelse, men..) började hon 'hux flux' dricka mkt vatten, och kissade inne på nätterna/om det blev 'länge' utan att gå ut. Normalt aldrig haft problem med det.

Utreddes noga hos vet efter några dagar så utan att ngt fel kunde hittas. Slutade inom några dagar efter det att dricka mkt vatten, och slutade kissa inne.

Sen dess har hon haft ett par gånger då hon kissat inne, precis innanför ytterdörren. Det är tyvärr en tyst hund, hon säger inte till när hon måste ut utan ställer sig bara vid dörren.

Nu senaste fem dagarna har det hänt 3 ggr att hon kissat inne, med ojämna mellanrum. Igår hade de varit ute 1½ h innan, och sen var det en pöl precis innanför dörren. Det var folk hemma. Detta har alltså varit dagtid!

Hon kan när hon släpps ut ibland inte ens lämna trappen, och ibland kan hon vara ute och inte kissa på t ex 20 min fast hon eg 'borde behöva'. Det finns dock inget samband mellan 'inte kissat ute'-gångerna och kissat inne-gångerna typ så att om ej kissat ute så kissat inne.

Har börjat gå små promenader varje gång de går ut, isf att som vanligt bara släppa på gården när de bara 'ska ut och kissa' för att hon ska sätta sig. Ibland sätter hon sig av det, ibland inte.

I övrigt verkar hon må bra, när hon inte är på metacam är hon stel och lite 'ynklig' och vill inte riktigt leka med andra hunden, men på metacam är hon samma rara damphund som vanligt.

Och jag förstår inte, något är ju knas, hon har varit prickfritt rumsren innan, under alla år jag haft henne (kom när hon var 4) har antalet olyckor totalt varit kanske tre innan 'det här', och då alltid när något gått åt skogen och de blivit ensamma hemma för länge. Det har dock hänt att de blivit inne för länge utan olyckor. Hon har dessutom alltid varit en 'väderhund' och kunnat tycka 'usch det regnar' och vänt i dörren på morgonen och inte gått ut förrän vid lunch, utan olyckor.

Hon har inga problem med att kissa som syns, typ att dte gör ont eller är obehagligt.

Och jag förstår ingenting. Inte vet heller för den delen, men vi ska göra en ny utredning, hoppet att den ska visa ngt är väl dock rätt liten.. =/
 
Sv: Vad sjutton - kissar inne?

Jag har haft två hundar som inte kunnat hålla sig (båda hannar dock). Första hunden hade fått åldersinkontinens, katarr av ngt slag, knoniskt, fick medicin som hjälpte. Andra hade njurfel och överkonsumerade vatten och kissade således lätt på sig.
 
Sv: Vad sjutton - kissar inne?

kan det ha och göra med kanske att hon börjar bli till åren? En del hundar kan ju bli sådär då..
 
Sv: Vad sjutton - kissar inne?

jo, senilitet kan ju ge sådana 'besvär', men hon har inte minsta ålderstecken etc övrigt, och min ringa erf är att börja kissa inne etc är ett av de 'senare' tecknen på senilitet, dvs det brukar komma andra innan.

Annars har det varit njur- respektive leversjukdom som gett det, så det jag trodde det var på den här damen med när hon dessutom då när det började började dricka mkt. Men alla prover var ju okej, det som gör det till ett mysterium.

Funderat på om det första gången var 'av nöden tvunget', och att det sen blivit 'bekvämt'. Men är ju som vet tyckte på telefonen att visst kan det vara så, men varför är det bara bekvämt ibland? Och just det som är så konstigt. Hon kan kissa inne 1½ h efter hon var ute och kissade, och hon kan hålla sig 10 h en natt utan problem. Eller kissa inne en natt trots att hon var ute vi 01, och jag kom upp vid 06. Det finns ingen logik.

Och om hon av ngn anledning skulle behöva kissa oftare, och sätter sig inne 'nödd och tvungen' för ingen upptäcker att hon står vid dörren och tycker 'jag måste gå ut', så blir det ju ändå konstigt varför det bara är ibland?

Enda jag kan komma på, men håller inte hela vägen, är att när impulsen 'kissnödig' kommer, så måste hon kissa genast. Och så kommer det på hallgolvet. Men återigen, varför bara IBLAND?

Min förra tik, med njursvikt, var så innan hon fick behandling. Jag kunde SE henne kissa på golvet. Hon skällde när hon ville ut. Min dator är 1½ m från ytterdörren. Hund gick till dörr, skällde, jag reste mig direkt, och när jag tagit tre steg satt hon sig och kissade, djup olycklig och skamsen. Dvs hon kunde inte 'hålla emot' när impulsen kom. Det var dock så 'hela tiden' inte kom och gick som för den här, så stämmer inte helt heller.

Pratat mer med mamma om igår, och när hunden var ute, så hon kissade (eller som mamma sa - jag kollade ju inte om det kom nåt, men hon hukade ju och så som vanligt). Sen 1½ h senare var det en STOR pöl (dvs inte bara lite stänk eller en liten pöl) nere i hallen. (Vi har yttepyttehall, så det är i princip 'innanför ytterdörren')
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 231
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp