Vad ska jag göra med en hel kyckling?

Wysiwyg

Trådstartare
Efter att ha ätit kycklinglår insåg jag att det där med hel kyckling är ju jädrigt gott så jag slog till med en idag! Dock brukar jag överskatta min egen kockförmåga, tro att jag lagar till något fantastiskt gott och så blir det med lite tur mediokert och torrt. Så för att undvika besvikelser rådfrågar jag er :D

Ert bästa recept för hel kyckling i ugn! Gör ingenting om det tar lite tid, bara det blir gott!
 
Jag slänger i kycklingen i en gjutjärnsgryta. I med lök och morötter i bitar. Salta, peppra och ställ i ugnen på 175 grader tills benen börjar lossna från kötet. Häll över en burk kokosmjölk och krydda upp lite hetta. När det är varmt - servera med ris eller pressad potatis.

Jag köper nästan aldrig kycklingdelar, bara hel kyckling när det är extra billigt.
 
@tanten Hur vet man när köttet lossnar från benen? :o

Ja just denna kyckling var på extrapris! Har många gånger sneglat ditåt men inte "vågat" köpa en eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till med den! Men nu är tiden alltså kommen :D Har dock ingen gjutjärnsgryta heller.. Ska införskaffa en efter sommaren!
 
Stek kycklingen med kryddor mm. När den kallnat så du kan göra småbitar av den gör du resten av receptet.

Aha du menar så. Nä jag vill helsteka den och äta den som den är, har ätit mycket grytor på sista tiden. Men när grytandan faller på ska jag testa Jamiereceptet!
 
Efter att ha ätit kycklinglår insåg jag att det där med hel kyckling är ju jädrigt gott så jag slog till med en idag! Dock brukar jag överskatta min egen kockförmåga, tro att jag lagar till något fantastiskt gott och så blir det med lite tur mediokert och torrt. Så för att undvika besvikelser rådfrågar jag er :D

Ert bästa recept för hel kyckling i ugn! Gör ingenting om det tar lite tid, bara det blir gott!

Jag brukar helsteka den i ugnen. Brukar använda stekpåse för ändamålet att lägga kycklingen i för att slippa skrubba hela ugnen efteråt, det kan skvätta en del stekflott runt om annars. Stekpåse hittar man t.ex. på ICA eller Coop eller annan livsmedelsaffär. Jag brukar blanda smör, örtkryddor, citron och salt, röra till en röra och gnida in under skinnet på kycklingen. Sen lägger jag den i stekpåsen och på en plåt och in med den i mitten av ugnen på 175 grader. Jag räknar ungefär 60 minuter per kg kyckling så om kycklingen väger t.ex. 1,5 kg får den stå inne i 90 minuter. Köttsaften ska vara klar i färgen och köttet vitt (absolut inte rött eller rosa) när kycklingen är klar.
 
Ta kycklingen, gnugga in den i några goda kryddor och smör. Lägg med bröstsidan uppåt i en form. ha i några cm vatten i formen. Täck med folie. Låt stå inne typ 45 minuter på 200*c, tag sedan bort folien och kör 15-20 min till tills du ser att den är färdig (man kan skära i vecket mellan låret och kycklingen också för att se att köttsaften är klar och att den inte är rå).

Den blir saftig när den är ångad under folien med vattnet och skinnet blir gyllene och fint när du kör den utan folie. Perfekt kyckling :)
 
Kleta in kycklingen invändigt med rejält med kryddat smör, exempelvis örter och vitlök. Dela en citron i klyftor och tryck in. Använd samma smör till att peta in under skinnet. Gnid in kycklingen utvändigt med kryddor eller en påse grillolja för kyckling. Helstek i ugn ca en timme. Kycklingen blir supersaftig och mör, påminner mycket om beer can.:d
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp