Bukefalos 28 år!

Vad ska man göra?

J

Jenilee

Nu ger jag snart upp, därför söker jag lite råd och stöd hos er alla bukare.

Jag har ridit sedan 7 år ålder, även hållit på inom trav, skolkörning gått naturbruk inriktning häst(trav). Dock har jag varit förföljd av avsittningar, brytna ben, hjärnskaning mm. Nu kommer problemet.
Tidigare va ja bara rädd då jag skulle hoppa, men nu i höstas (Okt) åkte jag av en häst(ridskolehäst), och bröt nästan handen.
Efter denna avsittning har jag bara våga rida min häst 2 gånger!!
Första gången skritta vi 100 meter fram och åter.
Andra gången skritta vi en längre bit, dock höll vi på stegra över så jag fick hoppa av. Nu vågar jag inte rida, än hur sugen man är på att fara ut, ångrar mig alltid innan jag är i stallet, åsså kommer tårarna. Gumman är så otroligt snäll men ändå vågar jag inte, hon vill så gärna komma ut. Alla man pratat med förstår inte hur jag känner mig, vissa tycker man e fjantig å ska ha bomull i öronen å sen ut. Jag vill så göra sysselsätta gumman, promenader hatar hon, longerad förstår hon sig ej på. sen har man ingen som kan hjälpa en heller. De flesta i min omgivning tycker jag ska sälja hästan eftersom jag inte ens rider henne, de vill jag inte heller. :crazy:

Vad gör man? :confused:
bcd040d7afb297c76085d4ed342d3c85_480_640.jpg
 
Sv: Vad ska man göra?

Stackare! Kan du inte hålla till i ett ridhus, i skritt till att börja med? Om hästen är stregrig, menar jag. kan någon annan, någon som du litar på rida hästen innan? Det kan inte vara kul att vara så rädd, jag är själv en liten fegis men sådär "ridrädd" har jag aldrig varit.

Idioter som tycker att du ska sälja:mad:. Kan de inte hitta etr sätt att hjälpa till? Kanske rida lite, vill du det? Om jag var du skulle jag tvinga mig själv skritta i ridhus, men för mig fungerar det så att det går över när jag har skrittat ett par varv. Skäms du liksom? Eller kan du tala öppet om det? Du kanske kan hantera henne från marken till att börja med, för att aktivera? Ridning är ju faktist inget krav, men det är ju roligt. Tömkörning är ju lite mer likt ridning.

Det låter på ditt meddelande, men jag har ju absolut ingen aning om hur det är, som att du inte har så mycket vilja? Som att du liksom tror/tycker att ridning är en omöjlighet? Jag skulle bli livrädd för att rida ute om jag höll på att gå över med min häst, och skulle vilja hålla mig i ridhus, eller åtminstonde bana..
 
Sv: Vad ska man göra?

Håll dig i paddock eller ridhus och be någon leda dig?!
Vet precis hur du har det dock :( Hoppas de löser sig för dig!
 
Sv: Vad ska man göra?

Mitt tips är att testa lite western! Kanon för dåligt självförtroende! Börja med en skolad häst - om du tycker det känns bra kan du fortsätta med din egen. Kan du inte låta ngn annan rida din häst ett tag? Så sipper du DEN pressen iaf. Skit i vad folk säger! Rädslan är ju inte irrationell och det är verkligen inte bara att "skärpa till sig"! Vi är MÅNGA som varit med om saker. Säger lycka till! Sälj inte någon häst just nu!!!!!
 
Sv: Vad ska man göra?

Fast ärligt talat så tycker jag att om man är så pass rädd att man bara klarar att skritta ett par hundra meter, då ska man nog inte ha en häst som stegrar sig. Både du och hästen vinner ju på att du säljer hästen till någon mer orädd och istället skaffar en tryggare häst.
Jag vill så göra sysselsätta gumman, promenader hatar hon, longerad förstår hon sig ej på.
Då kan du ju ta tillfället i akt att lära hästen att bli longerad. Det är ju alltid br att träna på din och hästens kommunikation och det kan hjälpa dig att få bättre självförtroende. Dessutom tillhör det lite allmänn uppfostran och är väldigt användbart den dagen du kanske åker in till klinik för hältutredning eller liknande.

Tömkörning är också ett bra träningssätt som är bra för både dig och hästen att kunna.

Leta reda på en tränare som kan lära dig hur man tränar sin häst från marken (tömkörning/arbete från marken på akademiskt vis/arbete på lång tygel/whatever) så kan du aktiver din häst och samtidigt få själförtroende genom att du lär dig något nytt osv.
 
Sv: Vad ska man göra?

Då kan du ju ta tillfället i akt att lära hästen att bli longerad.
Jag har börja lite smått att lära henne bli logerad i skritt, sakta men säker börja hon förstå. Sen har jag fundera på börja lära henne NTT/akademiskt för att få en utmaning för oss båda.
Just nu har jag hästen i ett stall där varken ridhus lr paddock är ett alternativ närmsta är 7 mil bort :( men vi har nu tänkt flytta till nytt stall där jag har liten plogad plan att hålla till på :bow: Sen ska vi kolla upp ang tränare i de trakterna.

Sen ang att någon annan ska rida gumman, har jag leta någon som vill jätte länge men ingen verk ha viljan :cry:
Men innan sommaren sk då jag å gumman kunna skritta ut i skogen utan problem igen.. Det är då vad jag vill :bump:

Mitt tips är att testa lite western! Kanon för dåligt självförtroende! Börja med en skolad häst
Jag känner/vet ingen som håller på med western, så det kan bli lite svårt.
 
Sv: Vad ska man göra?

Det finns en bok av Sven Forsström som heter "Ridning och rädsla" som ska vara väldigt bra!! Jag har för mig att det fanns en hemsida också men hittar den inte nu. Jag har själv inte läst boken men en del artiklar av honom och han är bra!!

Jag tror också du skulle ha mycket hjälp av att lära dig jobba hästen från marken på ett bra sätt, t ex PNH. Så att du känner att hästen lyssnar och litar på dig på marken innan du sitter upp.

Jag sökte på ridning rädsla på Google och fick upp ganska mycket intressant!!

Hitta en instruktör och en medryttare snarast!!! Lycka till!!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Senast: Nixehen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp