Vad ska vi göra?

Sv: Vad ska vi göra?

Ring en transpotör. Dom går på myckat bättre på lastbil än på transport.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag kan ju säga såhär, att vi har lasttränat henne jätte mycket sen hon var liten. Och det framgick även i annonsen att hon var svår lastad. De "nya" äagrna vet mycket väl vad de har gett sig in på och tycker inte att det ska ifrågasättas här..
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ja, vi har lastat överallt på hela gården men det har inte hjälpt.


Det kommer en transportör och ska lasta henne vet bara inte riktgit när..
 
Sv: Vad ska vi göra?

Bra!
Transportörer är proffs och hästarna ser oftast saken på ett helt annat sätt när det gäller att gå upp på en lastbil. Det blir inte en så klaustrofobisk känsla som med en trailer. Bra också att de nya ägarna vet vad de får, så kan de ta itu med lastträning i lugn och ro sedan.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag kan ju säga såhär, att vi har lasttränat henne jätte mycket sen hon var liten.

Har det här problemet alltså dykt upp plötsligt? Låter lite märkligt att en häst som är "jättemycket lasttränad" (korrekt får man anta) helt "out of the blue" bara blåvägra att åka. Hittar ni inte orsaken lär ni inte hitta lösningen heller.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden, vi har tränat henne sen hon vr liten och aldrig fått in henne. Så det är inget nytt problem. Har tidigare tagit hälp av "proffs" men det har inte funkat. Men som sagt så vet de nya ägarna om probemet.
 
Sv: Vad ska vi göra?

*kliar mig i huvudet*

Hur kan man medvetet köpa en häst som inte går att lasta :confused:

Tänk om hästen skadar sig och man MÅSTe åka iväg med den direkt...

Grattis till försäljningen!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ja du, jag har inte en aning. Det är upp till dom...
 
Sv: Vad ska vi göra?

PÅ stället jag sommarjobbade en gång var dem med tvunga att få in en olastad häst i lastbilen.

En ledde hästen två STARKA karlar tog var sitt bakben o lyfte sen gick den, rent ut sagt var det som att gå "rullebör/skottkärra"..:crazy::crazy:

Helst skulle man vilja skrika på dem, men vad gör man när man är ny på stället..:cry::eek:

Till saken hör att den aldrig mer tramsade och stod stilla, sen hur bra det är psykiskt vette fan...me usch..så det kanske funkar, men själv har jag lite mer tålamod än dem:crazy:
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden, vi har tränat henne sen hon vr liten och aldrig fått in henne. Så det är inget nytt problem. Har tidigare tagit hälp av "proffs" men det har inte funkat. Men som sagt så vet de nya ägarna om probemet.

Ni har aldrig fått in henne? :eek:
Föl är det ju bara att bära in? :confused:
Om ni har försökt och misslyckats har hon antagligen lärt sig att hon kan komma undan med det. Men allt låter jättekonstigt. Ta hjälp av ett annat proffs och träna henne i flera veckor. Om hon har en sådan fobi för trailern kan det hända olyckor om ni får på henne och åker direkt, utan att hon får tid att vänja sig.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Kunde de lösa det så snabbt och bra så lovar jag dig att den hade tagit mer skada av alla andra 1000 försök att få in den.

Hellre en gång brutalt än 1000 misslyckade försök där både ägare och hästs självförtroende förstörs.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ahh, det är i för sig sant:idea: men det är ju inget man rekommenderar..
 
Sv: Vad ska vi göra?

En gång har vi fått det. Men inte sen dess. och jag kanske överdrev sen hon var liten. men som ett åring iaf. och då var det inte bara att lyfta in henne hon var då ca 165 hög. Så nej.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Inget vidare, vi har bara fodrat henne i transporten. men då svälter hon tydligen hellre. så nu får hon mat inne, och vi väntar på att en transportör ska komma.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Hej !
Vi har haft en svårlastad häst.
Det som funkat har varit repgrimma och longerlina runt bommen och ut till en person som står och drar.och håller emot, hon älskar att tävla och vill ut och tävla! Så nu efter 1 år så går hon nästan rakt på bara med 2 personer.

En trygg person vid sidan.
Transporten parkerad så det inte finns utrymme vid sidorna för att kasta sig.

Förra året fick vi vara 1 person inne som tog emot ,2 st vid sidan +
stark karl som höll emot.Vi på sidorna fick lyfta en hov i taget framåt.
De första ggr inga bakhovar.vi lyfte helt enkelt benen framåt.
sakta och lång tid ,mkt beröm. bakåt och på det igen.

Inget i baken,inga linor ,ingen mat,transport i paddock med mat
tröja över huvudet ja vi prova allt med vårt tjuriga envisa sto.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Går det att få upp en eller två hovar på baklämmen? Isåfall tycker jag att du ska testa med Monty Roberts metod. Jag har hjälpt kompisar som fått lyfta på sina hästar med denna metod och numera kan man skicka på deras hästar.
/ Christina
 
Sv: Vad ska vi göra?

ja hon går upp med båda framhovarna ganska långt in, det är bara bakhovarna som inte kommer upp.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Om det vore min häst så skulle jag då backa av henne när hon gått upp på lämmen. Se till att det är DU som ber henne backa och inte att hon backar själv. Tänk positivt själv och tänk att du inte ska bjuda in henne på "festen" i transporten. Beröm mycket och använd gärna repgrimma när du jobbar med lastningen. Till slut bör hon bli nyfiken o då berömmer du henne mycket. Detta kan ta lite tid men till slut tror jag att hon kommer gå in själv. Hur lång tid det tar kan jag inte säga eftersom jag inte sett hästen. Men det brukar funka. Var noga med att inte vänta för länge med att backa av henne. Men se till att förlänga stunden varje gång. Lycka till. / C
 
Sv: Vad ska vi göra?

*kliar mig i huvudet*

Hur kan man medvetet köpa en häst som inte går att lasta :confused:

Tänk om hästen skadar sig och man MÅSTe åka iväg med den direkt...

Grattis till försäljningen!
Vi har köpt ett svårlastat sto. Hon har mycket skit bakom sig. Skulle hon bli så pass skadad att en distriktare inte kan fixa det då tar vi bort henne. Hon skulle aldrig klara av att stå på DJ sjukhus.

Sedan så kan det ju vara så att den nya ägaren har en bra tränare runt knuten. Vem vet.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 158
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp