Vad ska vi göra?

F

Fhanny

Vi har ett stort problem, vi har precis sålt våran tre åring. Och vi får inte in henne i transporten, vi har verkligen provat allt! Idag så gav vi henne lugnande men det hjälpte inte heller, vi har verkligen provat allt och har nu slut på förslag. Hon går upp på lämmen med frambenen, men inte mer! Vi har stått hur många timmar som hellst, pappa stog hela natten bara för att få in henne och att hon inte skulle vinna över oss. Alltså jag vet inte hur många timmar vi har hållt på och testat. Hon är inte rädd eller stressad utan bara sur, så fort man kommer nära baken på henne så sparkar hon.
Vi måste verkligen få in henne i transporten snart, vad kan ni ge för tips på vad vikan göra?
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag har linat in på följande vis när det varit akut och inte funnits tid att träna:

Knyt ett låååååångt rep runt magen på hästen. Det skall sitta åt, men inte jättehårt, och se till att knuten på repet inte kan glida! Knuten skall vara under magen på hästen och linan tar du fram mellan frambenen på hästen, upp genom käk- och nosremmen på grimman, in i transporten och ett par varv runt bommen.

Själv kan du antingen stå inne i transporten eller utanför med linan. Med denna repning är det minimal risk att hästen knäcker sig i nacken, för börjar de kasta sig så är det kroppen/bringan som tar trycket, inte nacken. De kan inte backa när man har den här lösningen och det har hjälpt de hästar jag lastat med den här metoden.

Att använda linor är alltid ett riskmoment och man bör vara väldigt försiktig. Använd handskar, hjälm och ha en vass kniv inom räckhåll.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska vi göra?

Hur snart är snart, förresten? Och har du tillgång till egen transport? Ett enkelt sätt kan vara att ställa transporten i hagen och fodra kraftfoder och annat gott i en krubba där inne. Det brukar kunna få "lättlurade" individer att övervinna sin skepticism (min skulle aldrig i livet gå på den lätte! :D)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Om hon är longerbar? Prova att longera, framför rampen. Stanna och försök att gå på, ge henne bara ett försök annars longera igen en liten stund. Bjud henne på igen o.s.v. Om hon går på bli inte stressad, utan ta det lugnt innan ni stänger bakom, vill hon backa ut igen låt henne göra det och longera igen. Detta kanske inte funkar på henne, men värt ett försök. Ta en dag när ni har god tid på er. Om ni väljer att ta linor var försiktig så att hon inte skadar sig på dom. Bjud henne på ngt gott inne i transporten. OBS: Mata inte in henne, bara godis när hon kommit in i transporten. Jag har samma problem så jag vet att det inte är lätt. Lycka Till!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Vi hadde en tinker vi lånade en sommar som va precis lika dan ,
men vi tog henne på en häst transport(Lastbil) hon gick rakt in,killen som körde sa det att det e bara för det är bredare det e vad jag kan säja:p
 
Sv: Vad ska vi göra?

vi har en (även det ett ungsto) här som periodvis varit omöjlig att lasta (för att ibland gå på hur fint som). inte nervös/stressad/rädd alls utan hon bara "fryser" fast. vi har gett lugnande vid akuta behov (tex. pinne genom halva kotan) för att få på henne snabbt. med lugnande (sprutat med domocedan) så har det bara varit att putta på lite..... dvs. hon har på mindre än 5 min.stått på transporten, istället för 5 timmar.

hon får panik av linor, bättre att backa intill en vägg eller dörröppning med henne.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Har ni provat med hingstbett i munnen på henne? Även den suraste tanten brukar bli from som ett lamm och inte konstra med ett sådant bett i munnen.
Vi lastade ett tjurigt 4-årigt sto med hingstbett, det var det enda som hjälpt när hon blev istadig och bara stegrade sig och sparkade.

Kanske slänga en jacka över huvudet på henne också?
 
Sv: Vad ska vi göra?

Som någon skrev, hur snart är snart? Hur välhanterad är hon innan? Är det bara nu som hon sparkar åt er? Är ni säkra på att hon inte är rädd? Är ni säkra på att hon förstår vad ni kräver av henne?

Jag är ingen NH-människa som pysslar med lekar eller så, däremot så tror jag på god hästhållning och god hästkommunikation. Därför blir mitt tips att se till att kommunikationen från marken fungerar. Det är i och för sig kanske lite sent att komma med detta tips eftersom ni redan stött på svåra problem, och eftersom jag inte har sett er in action så vet jag inte om det är rätt tips heller.

Led henne på gården, lägg upp bommar, konor, pressenningar, pinnar på hinderstöd m.m. och led henne igenom dessa. Kanske även bygga upp ett litet hinder på 20-30 cm som du leder över. Led på olika sätt, led så du går först, led så du går bredvid och led så du går snett bakom henne och hon går först. Jobba med signaler för halt, frammåt, långsamt, sidförande och back. Se till att din häst lyssnar och förstår dessa signaler och går dit du ber om. Detta behöver inte vara flera dagars jobb, utan om du har tränat markhantering från början så kanske det räcker med några timmar.

Det var vad hästen behövde kunna. Det andra är vad du behöver kunna. 90% av de jag sett försökt få in sin häst i spolspilta, transport och dylikt upplever jag (observera att det är med mina ögon) använder motstridiga signaler. Oftast vill vi för mycket. Det är jätteviktigt att verkligen berätta för hästen vad vi vill, och våga tro att hästen klarar av det. Och att samtidigt lägga ribban på en lagom nivå. Och att ALDRIG begära frammåt genom att dra i grimskaftet!

Med det problem som du beskriver skulle jag börja ha som mål att hästen ska kunna stå stilla mitt framför transporten och titta rakt in i transporten. Hästen får absolut inte backa, vika undan huvudet eller försöka gå åt sidan, flytta bakdelen eller dylikt. Den ska stå still. När hästen står still, beröm. Om hästen försöker röra på sig, lägg på lagom motstånd i form av t.ex. ta i grimmskaftet, smacka eller det du finner bäst i situationen. Det viktiga är att så fort hästen slutar göra det den gjorde - beröm. Se till att den tittar in i transporten igen. Sedan bestämmer DU att det är dags att avbryta och lägger en volt.

Se till att steg ett fungerar några gånger och gå sedan över till steg 2. Börja med att hästen står som i steg 1, och innan hästen tröttnar bestämmer du att ni ska ta ETT (råkar den ta flera så är det en bonus, men minst ett) steg rakt fram, stanna sedan hästen och låt den stå som i steg 1. BERÖM! Den MÅSTE hela tiden ha blicken in i transporten när den står, och korrigera som beskrivet i steg 1. Avbryt innan hästen tröttnar och lägg en volt. Upprepa steg 2 några gånger.

Därefter steg 3, hästen ska avancera närmare transporten. Här gäller det att inte ha för bråttom. Bäst är om hästen rör sig frammåt mot transporten, då ska den ha mycket beröm. Om hästen stannar och fortfarande har koncentrationen (=bjudningen) mot transporten så är det ok, låt den stå en stund och fundera så kommer den att börja gå igen. Det är när hästen SLÄPPER koncentrationen på transporten som problemen kommer komma. Innan en häst börjar backa, resa sig och konstra ser man att den släpper koncentrationen. I samma ögonblick gäller det att återta koncentrationen med t.ex. lite lirk i grimmskaftet. Det är SUPERVIKTIGT med beröm och eftergift när hästen återfår koncentrationen. När hästen sedan är koncentrerad och avslappnad igen, begär ett steg till, beröm. Hästen stannar igen, se till att den är koncentrerad och låt den få en kort funderare, begär sedan frammåt och beröm.

Ha en bestämd punkt som hästen ska avancera till, låt den komma till den punkten några gånger som ovan beskrivits. Avancera sedan den punkten ett steg i taget. Låt hästen få en ordentlig paus emellanåt, kanske till och med ställa in den i stallet en stund för lite höätning. Lägg in lite av de andra "övningarna" ni gjorde innan lastningen började, eller till och med variera med dessa. Det gör att ni signalerar till hästen att "det här är bara en vanlig övning, precis som när vi la sadel på dig eller lärde dig lyfta på hovarna"

Om hästen konstrar får du ALDRIG lägga en volt, om det inte är fara för liv och hälsa. Volten ger eftergift, eftergift betdyer beröm. Beröm gör att hästen lätt kan tro att den faktist gjort något som du har bett den om (vilket den ju inte har). När hästen "exploderar" genom att sparka, kasta sig, resa sig eller dylikt har man ofta gett motstridiga signaler eller otydliga signaler. Hästen förstår inte vad den ska göra och bryter ut. Minska styrkan på signalerna och minska kraven, ibland måste man backa tillbaka och säga att "ok, nu tyckte du det var jobbigt, då räcker det med att du står och tittar in i transporten några gånger så fortsätter vi därifrån sedan".

Eller så kan du vincha in hästen! Hur du än väljer att göra så hoppas jag att det går bra för alla inblandade, du verkar ha en väldigt jobbig situation just nu. Lycka till!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ta in annan häst i transporten först, låta den käka och vänta en liten stund innan er häst "får" gå på?
Köra in transporten mot stallgång?
Skicka in henne själv? Förvånansvärt många köper det!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag har linat in på följande vis när det varit akut och inte funnits tid att träna:

Knyt ett låååååångt rep runt magen på hästen. Det skall sitta åt, men inte jättehårt, och se till att knuten på repet inte kan glida! Knuten skall vara under magen på hästen och linan tar du fram mellan frambenen på hästen, upp genom käk- och nosremmen på grimman, in i transporten och ett par varv runt bommen.

Själv kan du antingen stå inne i transporten eller utanför med linan. Med denna repning är det minimal risk att hästen knäcker sig i nacken, för börjar de kasta sig så är det kroppen/bringan som tar trycket, inte nacken. De kan inte backa när man har den här lösningen och det har hjälpt de hästar jag lastat med den här metoden.

Att använda linor är alltid ett riskmoment och man bör vara väldigt försiktig. Använd handskar, hjälm och ha en vass kniv inom räckhåll.

Vi har gjort nmågot liknade men det har inte funkat!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Om hon är longerbar? Prova att longera, framför rampen. Stanna och försök att gå på, ge henne bara ett försök annars longera igen en liten stund. Bjud henne på igen o.s.v. Om hon går på bli inte stressad, utan ta det lugnt innan ni stänger bakom, vill hon backa ut igen låt henne göra det och longera igen. Detta kanske inte funkar på henne, men värt ett försök. Ta en dag när ni har god tid på er. Om ni väljer att ta linor var försiktig så att hon inte skadar sig på dom. Bjud henne på ngt gott inne i transporten. OBS: Mata inte in henne, bara godis när hon kommit in i transporten. Jag har samma problem så jag vet att det inte är lätt. Lycka Till!

Vi har gjort något liknande men inte funkat det heller. Och mat eller godis går inte att locka henne med. Hon äter bara när hon är hungrig och knappt då.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Har ni provat med hingstbett i munnen på henne? Även den suraste tanten brukar bli from som ett lamm och inte konstra med ett sådant bett i munnen.
Vi lastade ett tjurigt 4-årigt sto med hingstbett, det var det enda som hjälpt när hon blev istadig och bara stegrade sig och sparkade.

Kanske slänga en jacka över huvudet på henne också?

Grejen är den att hon inte har haft bett i munnen förr. Och Hon är himla smart så något över ögonen går hon inte på, fast man snurrar henne.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Japp vi har både transport och lastbil, och har provat att ha en häst där inne men inte hjälpt. Vi har haft transporten i hegen och bara utfodrat i den. Men då skiter hon i att äta.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 145
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp