Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Fibusen

Trådstartare
Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på ett helt otroligt sätt,lugn och bestämd.

Han vill så himla gärna köra,men min häst kommer tyvär inte bli inkörd som tanken var pga att jag tror han har sadeltvång,vill inte riskera att ha vagn på,och han får ett utbrott.

Sambon har länge pratat om att skaffa en "läromästare" innom körning som han kan lära sig köra med,var inne på varmblod,men jag känner att det är så "mycket" häst för en nybörjare,men det som är bra är ju att han då kan variera och rida ibland.

I dag tog han upp diskutionen om att han faktist VILL ha en egen. Jag har ju haft häst så gott som hela mitt liv,så själva hanteringen är ju inga problem,han har ställt upp flera gånger när jag inte hunnit/orkat åka till stallet med glädje,och han följer ofta med mig dit,han gillar allt med hästarna,borstning,mockning m.m,han gillar att stå och pyssla säger han,samt håller med mig om att mockning är som terapi för själen! :angel:;)

Grejen är den att han inte har sån stor körvana,han har fått köra på travbanan av mig i present,men det var ju under helt kontrolerande former! Sen har han kollat på mycket,läst en hel del,och förhört "körmänniskor",men alltså inte kört själv så mycket. Jag själv har kört en hel del under 2 års tid,körde mer än red,men fick aldrig lära mig,utan vart uppskickad i rockarden,sen en klatsch på hästens rumpa och ett lycka till! Var dock min egna häst,så jag kände henne väl,och hon var inkörd när hon var ung,men hade inte körts på säker 7 år,men det gick ju vägen,och det var skitkul! Nu är det dock säkert 8-10 år sen (även fast det känns som om det var igår)...Jag saknar verkligen att kunna åka ut en sväng i vagn,och hade som sagt planer på att köra in min,men har lagt ner dom.

Som sagt så känns varmblod som för mycket häst för två personer som inte har så mycket körvana,men plusset är att han kan även rida,vilket han kommer vilja göra ibland.

En shettis har vi också funderat på,men dom är ju så himla små! Tanken är att vi ska kunna ut tillsammans i framtiden när min är inriden,och min kommer landa på kanske 165,så shettisen kommer ju hamna låååångt efter,plus att vi är rädda för fångrisken.

Sen gick tankarna till ett russ,men dom har jag knappt någon erfarenhet av alls! :confused: Har stått i samma stall som en och red henne ibland åt ägaren när hon var på semester,en kanontrevlig ponny,men det är som sagt det enda levande exempel jag har! :D

Sambon vill ha ett varmblod sen i framtiden (ganska långt fram alltså),när han fått mer körvana,så vi tänkte kanske ta en äldre läromästare som ska få sina sista år här,och efter det så ska det funderas på varmblod. Ev ett varmblod redan nu,men då ska den verkligen vara kanonlugn och snäll att köra.

Det vore även helt kanon att kunna ta med min åring redan nu på släp,så får han komma ut och kolla in trafik osv.

Hur ska vi tänka,vad ska vi kolla efter?

Är det helt galet att ens fundera på en körhäst med den lilla erfarenheten vi har av körning?
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

En snäll och lugn fd travare skulle jag rekommendera. Hade en som hade varit perfekt för er men han är slaktad tyvärr. Finns många fina hästar.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Tycker inte ni ska hänga upp er på ras utan sikta in er på att hitta en häst som har de egenskaperna ni söker, sen om det slutar med en travare, en nordsvensk, en ardenner, ett russ eller en fjording spelar ingen roll, så länge hästen har dem egenskaperna ni söker, dvs lugn och trygg med vagnen, väl inkörd, lättkörd och lydig. Dem egenskaperna kan man hitta hos vilken ras som helst, det gäller att hitta individen. Sen har man ju större chans att hitta hästar som är inkörda bland fd travare, nordsvenskar, tinkers osv eftersom det ofta är mer naturligt att man kör in dem än det t.ex. är att man kör in ett fullblod.

Så sikta in er på individen istället, kolla på "allt" som besitter dem egenskaperna ni söker, oavsett om det är ett russ eller en ardenner.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Ja,en travare känns som om den är van med "det mesta",som traktorer,mycket folk,många hästar,både vägar och skog och trafik. Med en shettis så kanske den bara körts runt hemma i byn där det knappt varit varken bilar eller andra djur.

Därför går vi i dom tankarna att en äldre travare kanske är det bästa endå,men samtidigt så är det ju mycket mer häst,och det kanske blir svårt när man inte har så himla mycket erfarenhet av att köra,att hålla koll på både stor häst och stor vagn! ;) Jag kan ju erkänna att jag skulle vara bra mycket lugnare om sambon bar iväg ut med en liten shettis än ett större varmblod... :p

Om man väljer varmblod så vill man ju ha en som inte travar för livet,utan som man faktist kan lunka runt med i normal hastighet,och som inte tror det är tävling på gång om man har en till häst med sig.

Jag hade kallblodsto som jag körde,men hon var ju "bara" 150 cm,man kanske ska satsa på en mindre travare då.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Ja,naturligtvis går vi inte helt och hållet efter rasen,men nämde just dessa raser för att dom är i tre helt olika storlekar,från liten till stor,och för att dessa är ju vanligast att dom är körda en hel del,och det är dom som fallit sambon i smaken,fjording gillar han inte alls,och ardenner blir för stor,så nån av dessa tre raser blir det antagligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Tror absolut att ett varmblod skulle kunna funka om ni hittar rätt häst. Äger själv ett varmblod som inte varit i ett par tömmar sen han lämnade travbanan 2007. När jag tömkörde honom första gången (i skogen, ensamma dessutom) var han lite extra pigg de första 100 metrarna och skrittade på med lite extra långa steg, men sedan dess har han gått som en ängel, förivrar sig aldrig och skrittar på slaka tömmar oavsett om det är raksträcka eller inte. Vi har inte börjat köra med vagn ännu då vi inte äger någon för tillfället, men jag tvivlar på att det är några problem.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag skulle inte köpa en fd travare. Visst att de är inkörda men de är ytterst sällan utbildade framför vagn. Inte alltid så bra utbildade under sadel heller....
Jag skulle satsa på en fin fjording. Välutbildad både framför vagn o under sadel. En häst att lära av o ha roligt med. Bra storlek oxå.
Min första häst var en guling. Vi tävlade både hopp o dressyr, röjde i skogen o red hubertusjakter. Hade aldrig kört innan men jag lärde mig snabbt o snart var vi ute på tävlingsbanan där oxå :-)
Aldrig haft en så rolig o allsidig häst efter honom.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag skulle också satsa på ett varmblod. Framförallt till en nybörjare :) Det behöver inte alls bli så mycket häst. Det finns många varmblod som är lugna och trygga. Dessutom är de ju ofta mycket hanterade och det kan ju vara rätt skönt att sånt som skoning, lastning osv bara funkar. Sen brukar de ju vara så himla goa och gosiga. (Hm, jag låter som att jag hade stallet fullt med varmblod som behöver nya hem, ha, ha, men det är bara det att jag verkligen gillar dessa hästar!)

Du är ju hästvan och kommer att kunna sålla bort de som inte funkar om (när?!) ni åker och kikar på häst :) Därför skulle jag inte vara ett dugg fundersam om jag var du. Vore kul att höra vad det blev för häst till slut :)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Och jag skulle rekommendera en lugn och välutbildad tinker/irish cob eller bruksnordis. Eller en trevlig fjording kanske.
Trevliga i huvudet, inte svinstora, men stora nog för att man ska kunna rida också :idea:
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag blir lite förvånad över att så många rekommenderar varmblodstravare. Jag vill börja med att fråga:

Vilken typ av körning är det som gäller egentligen?

Är det endast promenadkörning på bra underlag som gäller?

Kan det tänkas att intresset är så pass stort att ev. tävling kan komma ifråga?

Det finns ju allt mellan hobby, brukskörning, jordbruk, skogskörning, travkörning, dressyr, maraton o.s.v. Den häst ni köper ska ju kunna hänga med på det ni vill och även kunna fungera som läromästare. Där tror jag att en varmblodstravare kommer till korta, ja även en kallblodstravare såvida dom inte är omskolade och mer utbildade i körning utanför travbanan. Jag har själv haft suveräna varmblodstravare som varit underbara körhästar men när dom tänder till och löphuvudet tar över är det en attans massa häst att hålla rätt på samtidigt som man ska ha koll på omgivningen, trafik o.s.v. Annars är de som oftast väldigt trevliga individer med rätt bra potential inom allmän körning med lite utbildning bakom.

En bra start, för att lära sig själv bli en bra kusk rekommenderar jag brukskörning. Där handlar det om både kontroll, körteknik och hästkunskap samt utrustning. Till det behöver man börja med en bra inkörd häst och rasen spelar ingen roll men en som inte är för stor är att rekommendera. En rejäl häst på ca 150 cm i mankhöjd kan även vara en riktigt bra ridhäst. Nordsvensk brukshäst finns i flera storlekar, både kraftiga och mer lätta. Dock är det en energisk ras men med vägledning och en bra utbildad sådan har man en bra start. Dessutom gör man en insats för bevarandet av en inhemsk ras ;) . Hos alla raser finns det ju mer eller mindre lämpliga individer så ta hjälp av någon som är körkunnig vid valet av första hästen :)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

När jag köpte min islänning/shettis hade jag kört häst 2-3 gånger någonsin men man lår sig fort om man har en stabil bra häst!

Hur lång är din sambo?

Går ju köra med alla raser så jag tycker framförallt att ni ska gå efter att hästen passar din sambo i lynne och storlek.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag personligen hade inte köpt en häst som är travtränad/tävlad för jag har hittils inte stött på en endaste som det inte smäller till i huvudet på förr eller senare under körning.
JAG uppskattar INTE när det händer, då är det alldeles för mycket häst att försöka få stopp på och det är inte alltid helt lätt när man inte är van vid att det kan gå fort som tusan.
Annars håller jag med om att travarna är bra hästar som har många andra fina sidor.

Annars finns det ju många andra raser som passar som både rid och körhästar, islänningar, fjordingar, nordisar, halvblod, tinker osv

Men det finns ju många faktorer att ta ställning till och inte bara huruvida hästen är att köra..

Ne stirra er inte blinda på ras utan leta individ istället, jag skulle aldrig i livet ha en islänning... nu har jag världens bästa islänning som går att göra "allt" med både hoppa, dressyra, gångartsridning och köras in ska han med :love:
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag hade i tonåren en jättetrevlig äldre travare i mina ägor. Lugnare och snällare häst har jag aldrig haft. Jag hade ingen körvana innan men tog turer själv med både rockard och släde. Vi mötte timmerbilar på trånga vintervägar och aldrig att han hetsade upp sig :) Så dom finns dom där lugna travarna också! Men vill han mer än att sen på ryggen mullerida så lär man sig ju sällan så bra på dom.
Jag skulle inte haka upp mig på rasen men ändå välja en häst han även kan sitta på storleksmässigt.
Varmblod, nordsvensk, haflinger, fjording har sen mindre betydelse bara individen är lugn och trygg :)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Visst finns det lugna travare men som jag skrev tidigare, de är ytterst sällan utbildade.
För mig är det en väldig skillnad på att sätta fast en vagn o ut o åka lite mot att faktiskt köra häst.
Är man orutinerad ska man ha en rutinerad häst, tyvärr inte lika självklart för alla.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Och det var väl därför han var bra för mig, jag var orutinerad och han var rutinerad :) Sen beror det ju på vad körningen ska ge, vad syftet är. Jag var ute efter trevliga turer på grus och skogsvägar, inte dressyrkörning eller maratonkörning då är ju andra raser mer lämpade så klart.

Jag har haft betydligt jobbigare körupplevelser med både russ och en fjordning. Men det berodde ju så klart på just dessa individer och inte rasen:)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag köpte en ardenner till min man i bröllopspresent.
Dom har gått körkurs tillsammans under förra vintern och han håller på att rida in henne nu.
Hon är förvisso dyr i drift (mkt grovfoder) men är så lugn snäll och trygg med mannen..
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på ett helt otroligt sätt,lugn och bestämd.

Han vill så himla gärna köra,men min häst kommer tyvär inte bli inkörd som tanken var pga att jag tror han har sadeltvång,vill inte riskera att ha vagn på,och han får ett utbrott.

Sambon har länge pratat om att skaffa en "läromästare" innom körning som han kan lära sig köra med,var inne på varmblod,men jag känner att det är så "mycket" häst för en nybörjare,men det som är bra är ju att han då kan variera och rida ibland.

I dag tog han upp diskutionen om att han faktist VILL ha en egen. Jag har ju haft häst så gott som hela mitt liv,så själva hanteringen är ju inga problem,han har ställt upp flera gånger när jag inte hunnit/orkat åka till stallet med glädje,och han följer ofta med mig dit,han gillar allt med hästarna,borstning,mockning m.m,han gillar att stå och pyssla säger han,samt håller med mig om att mockning är som terapi för själen! :angel:;)

Grejen är den att han inte har sån stor körvana,han har fått köra på travbanan av mig i present,men det var ju under helt kontrolerande former! Sen har han kollat på mycket,läst en hel del,och förhört "körmänniskor",men alltså inte kört själv så mycket. Jag själv har kört en hel del under 2 års tid,körde mer än red,men fick aldrig lära mig,utan vart uppskickad i rockarden,sen en klatsch på hästens rumpa och ett lycka till! Var dock min egna häst,så jag kände henne väl,och hon var inkörd när hon var ung,men hade inte körts på säker 7 år,men det gick ju vägen,och det var skitkul! Nu är det dock säkert 8-10 år sen (även fast det känns som om det var igår)...Jag saknar verkligen att kunna åka ut en sväng i vagn,och hade som sagt planer på att köra in min,men har lagt ner dom.

Som sagt så känns varmblod som för mycket häst för två personer som inte har så mycket körvana,men plusset är att han kan även rida,vilket han kommer vilja göra ibland.

En shettis har vi också funderat på,men dom är ju så himla små! Tanken är att vi ska kunna ut tillsammans i framtiden när min är inriden,och min kommer landa på kanske 165,så shettisen kommer ju hamna låååångt efter,plus att vi är rädda för fångrisken.

Sen gick tankarna till ett russ,men dom har jag knappt någon erfarenhet av alls! :confused: Har stått i samma stall som en och red henne ibland åt ägaren när hon var på semester,en kanontrevlig ponny,men det är som sagt det enda levande exempel jag har! :D

Sambon vill ha ett varmblod sen i framtiden (ganska långt fram alltså),när han fått mer körvana,så vi tänkte kanske ta en äldre läromästare som ska få sina sista år här,och efter det så ska det funderas på varmblod. Ev ett varmblod redan nu,men då ska den verkligen vara kanonlugn och snäll att köra.

Det vore även helt kanon att kunna ta med min åring redan nu på släp,så får han komma ut och kolla in trafik osv.

Hur ska vi tänka,vad ska vi kolla efter?

Är det helt galet att ens fundera på en körhäst med den lilla erfarenheten vi har av körning?

Finns säkert något snällt varmblod som har varit med ett tag :) har själv aldrig kört, men fick prova på skolan att köra ett varmblod -från "tävlingsstallet", .. gick hur bra som helst då hästen var trygg, lugn & lyssnade bra.
Häng inte upp er för mycket på ras, utan köp en häst som är snäll att köra, som ni tycker om. Vill ni rida ibland är det kanske smart att köpa just ett varmblod, ? som är inriden också :)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Skulle nog som flera här är inne på att satsa på en häst som är "riktigt" körutbildad vilket dom flesta varmblod inte är. Har kört bådadera och föredrar den utbildade körhästen.
Eftersom det finns hästvana sen tidigare i familjen så skulle jag nog satsa på en bruksnordis som tyvärr ofta ej är några nybörjarhästar. Sen kan man ju välja vilken ras som helst i princip om man vill köra in dom själv, men skulle då ta hjälp av någon erfaren på just detta. Nu vet jag inte var ni bor men kolla efter någon som sysslar med brukskörning dom brukar även kunna hjälpa till med utbildning om det behövs. Lycka till:)
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Tanken än så länge är att vi bara ska komma ut i skogen i en rockard och skritta/trava typ. Vi ska inte alls "dressyrköra" eller så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp