vad skulle ni göra?

A

AlterPride

vi har en schäffer/rottweiler blandis här hemma
hon är världens snällaste och skulle aldrig göra någon nått ont.
(aldrig kanske mna inte kan säga men hon ALDRIG visat nånting mot nån)
hon är 5 år
och en duktig brukshund
älskar att jobba!

min mor har varit mkt på brukshundklubben under sina år har även hållt några kurser
men hon började ändå valpkurs för den sociala biten
och de är där problemen börjar,

så fort hon är kring andra hundar, skäller hon och morrar som en besatt.
Hon är inte arg, utan hon vill busa och vi tror också hon är lite osäker.
Men detta har lett till att man drar sig för att ha med henne någonstans
för de blir inte bättre,
och vi har tagit hjälp av folk på bruks
gått kurs där lite mer än 1 år så hon har fått träffa andra hundar regelbundet (vi har 2 hundar till hemma också)
men de blir inte bättre
och vi har nu tappat modet

vad skulle ni göra?
hur ska man få henne att sluta?
 
Sv: vad skulle ni göra?

Om hon morrar när hon är busig och ni är säker på att det är leksugen hon är och inte nervös eller rädd/osäker (som jag skulle anta att hon är) så är det ett taskigt kommunikationscenter denna hund är utrustad med.
Vad skulle hon kunna vara osäker på, en viss hund, en viss färg, en viss storlek, att det är många hundar på samma plats..?
Ta reda på när detta uppstår i vilka situationer och jobba från det.
 
Sv: vad skulle ni göra?

vi är 110% säker på att hon bara är busig.
För hon viftar på svansen,
och inga hundar är rädda för henne
dom fattar att hon inte vill något illa.
för dom kommer gärna fram glada och busar med henne.

Hon reagerar likadant på alla hundar stora som små osv.
Och de har ingen betydles hur många dom är elelr vilket kön de är.

enda stället där hon inte håller på är hemma.
Då kan hon kanske börja leva om men då lyssnar hon när man säger nej.
och vi har ju tränat henne mkt med att vara iväg på olika ställen dom första åren
för vem som helst förstår ju att hunden från början är osäker när de är nya platser osv.
men de har inte gett ett enda resultat.

inte ens om de är ett ställe som vi besöker ofta,
som bruks tex.
vi var där 1 gång i veckan i ett år utan att de gav de minsta resultat. (gällande den punkten)

hon är i andra fall jätte lätt lärd och vill göra rätt och få berömm.
men just i detta fall är de som tvärtom...
 
Sv: vad skulle ni göra?

Vifta på svansen betyder inte per automatik att en hund är glad. Man måste läsa av mer än så. Att vifta på svansen skulle man enkelt kunna säga betyder att hunden är socialt engagerad. Kanske man kan säga kamplust, om man säger social- och jaktkamplust?? Det finns många tillfällen en hund viftar på svansen och det "betyder" olika saker. En hund som spårar viftar på svansen, en hund som söker viftar på svansen (och det går snabbare och snabbare ju närmare bytet den kommer... rätt så roligt att se), en hund som tränar skydd viftar/slår kraftigt med svansen - det är ju inte så att den tänker å vad jag har roligt *ha ha* jag skrattar på mig. Den hunden är koncentrerad, engagerad och jobbar med både kropp och själ.

En hund som visar aggressiva signaler viftar också på svansen. Den är lika engagerad i vad som häner som en hund som är glad.

Ibland kan man behöva strärka en hund och ibland kan man behöva tala om för de att det inte är ett önskat beteende. Det är svårt att veta vilket utan att se hunden och göra sig en egen uppfattning om signalerna som hunden sänder ut.
 
Sv: vad skulle ni göra?

det må så vara.
men om hon vore arg skulle inte andra hundar komma fram glada eller hur?
jag har aldrig sett en hund vara rädd för henne..
utan dom kommer gärna fram och busar :smirk:
 
Sv: vad skulle ni göra?

Det beror nog mer på de andra hundarna. Min yngre hund knallar glatt förbi grannens hysteriska Schäfer som faktiskt är elak som fan. Hon är inte rädd för den och hon går förbi den som om det är grannens Vavva trots att Schäfern står och gormar och gör utfall så att fradgan sprutar.
 
Sv: vad skulle ni göra?

men att alla skulle göra de?
stora som små? valpar som gamla
och att dom sedan busar och hon fortsätter låta iaf när hon springer med en leksak i munnen osv.
 
Sv: vad skulle ni göra?

Ja då är väl hunden uteslutande glad då :smirk:
 
Sv: vad skulle ni göra?

Om hon morrar när hon är busig och ni är säker på att det är leksugen hon är och inte nervös eller rädd/osäker (som jag skulle anta att hon är) så är det ett taskigt kommunikationscenter denna hund är utrustad med.

Håller jag inte med om! Rottisar morrar gärna när de leker. De är ett lekmorr och helt normalt.
 
Sv: vad skulle ni göra?

inte vad jag vet.
men de ska vi kolla upp
tack för tipset :)
 
Sv: vad skulle ni göra?

Får hon leka när ni är på klubben?

Om Du har någon hund som hon får leka med, så lär henne att bästa sättet att få en chans till lek är när hon är lugn och avkopplad. Med andra ord, när hon är tyst och helt lugn, så säg varsågod och låt henne leka en stund. Men då måste hon vara helt tyst och sitta lugnt och stilla utan att ni behöver hålla henne på plats.
Ta in henne i "ryggsäcken" och ha henne där tills hon slappnar av.

Eller så kan ni i andra hand klicka henne, när hon är tyst och lugn. Belöna med godis, då det är lugnande.

Men innan Ni börjar med detta, speciellt det jag skrev högst upp, så måste ni vara säkra på att det är bus det handlar om och inte att hon visar aggression. För en hund kan morra och vifta på svansen både när de är glada och när de är aggresiva. Man måste läsa hela hundens kroppsspråk för att kunna skilja på vilket.

Men det borde ju finnas någon på klubben som kan hjälpa Er med hunden? Annars skulle jag rekommendera en privattränare.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad skulle ni göra?

AlterPride skrev:
vi har en schäffer/rottweiler blandis här hemma
hon är världens snällaste och skulle aldrig göra någon nått ont.
(aldrig kanske mna inte kan säga men hon ALDRIG visat nånting mot nån)
hon är 5 år
och en duktig brukshund
älskar att jobba!

min mor har varit mkt på brukshundklubben under sina år har även hållt några kurser
men hon började ändå valpkurs för den sociala biten
och de är där problemen börjar,

så fort hon är kring andra hundar, skäller hon och morrar som en besatt.
Hon är inte arg, utan hon vill busa och vi tror också hon är lite osäker.
Men detta har lett till att man drar sig för att ha med henne någonstans
för de blir inte bättre,
och vi har tagit hjälp av folk på bruks
gått kurs där lite mer än 1 år så hon har fått träffa andra hundar regelbundet (vi har 2 hundar till hemma också)
men de blir inte bättre
och vi har nu tappat modet

vad skulle ni göra?
hur ska man få henne att sluta?


Vår vovve var likadan. Han blev så uppspelt så han bara skällde hela tiden. Vi gjorde då så att vi tränade genom att hålla oss på sådant avstånd så att han klarade det utan att skälla. Vi gick närmre och började han skälla så backade vi igen. Så höll vi på tills vi kunde minska avståndet mer och mer. Vi tränar mycket passivitet bland hundkompisar också, tränar i grupp och tar paus då vi inte gör någonting. Visst kan han skälla fortfarande någon gång, men då bara några skall.
 
Sv: vad skulle ni göra?

Speciellt en hund som är avståndstagande, för de är det mycket jobbigt att behöva leka med hundar/hälsa på hundar varje gång de går på klubben...
 
Sv: vad skulle ni göra?

Men vad är eg det stora problemet?

Har, som nån skrev, också uppfattningen att vissa raser gärna "lekmorrar". Vi hade en boxer på djursjukhuset som alltid gjorde ett morrliknande ljud när hon lekte med oss. Och hon var definitivt bara helglad :D

Om andra hundar inte har problem med er hund, och hon funkar bra med dem, är själv problemet bara det att Ni inte gillar det? För om det nu är hennes sätt att uttrycka sin upphetsning lite extra, varför göra ett problem av det? (Obs jag utgår här ifrån att hon inte är aggressiv.) Det där med att bara låta dem leka om de är tysta & lugna som nån sa. Skulle ni göra likadant med barn? Man kan gå in & bryta om det blir för mkt, annars, varför lägga sig i deras sätt att leka?

Bara några sena funderingar av Lenis, som kan ha missat nån punkt nånstans i feberdimmorna ;)
 
Sv: vad skulle ni göra?

Ja, lite i mitt inlägg har Du nog missat i feberns dimma.

Det där med att bara låta dem leka om de är tysta & lugna som nån sa. Skulle ni göra likadant med barn? Man kan gå in & bryta om det blir för mkt, annars, varför lägga sig i deras sätt att leka?

Självklart får de både morra och skälla när de leker, men man får inte börja en lek när de är så uppskruvade och morrar, skäller och far fram i kopplet. Då får de ta och lugna ner sig och när de är lugna så får de som belöning leka med kompisarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 293
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp