Vad tror ni??

E

emilou

Jag är en tjej som har över 30 års erfarenhet av egna hästar och tävling i hopp. Ridit ponny på elit nivå och häst på nationella tävlingar. Ridit in många egna unghästar.

Pga familj och barn känner både jag och min man att min hopp karriär är över (sedan 5 år sedan då första dottern kom).
Jag har en tre årigt halvblod kvar som jag nu funderar på att sälja för att få pengar till en annan häst.

Nu den 12 maj var jag med i en otäck ridolycka och känner att det är nu jag ska satsa på något annat.
Dvs när jag har läkt ihop mina bäcken frakturer mm.

Jag vill satsa på en islandshäst och har ridit på bla turridning och hos en kompis några gånger. Men det är oxå det hela.

Någon gång i framtiden när när jag lärt mig mer om rasen mm så är målet att kanske kunna tävla. Jag är en människa som anser att ska jag sitta och träna en massa så vill jag oxå visa upp mina färdigheter och förhoppningsvis få både positiv och negativ kritik.
Man blir ALDRIG full lärd när man håller på med hästar.
Jag har en nordsvensk oxå som är min skogsmulle nu, så det är det sista jag är ute efter.

Då kommer min fråga till ER.

Ska jag köpa en färdig inriden isis, och ta instruktör till hjälp för att lära mig allt?

Eller kan jag köpa en unghäst och jobba på marken och rida in och undertiden rida hos bekanta och lära mig mera och sedan ta hjälp vid inridningen?
Problemet är att jag kommer att ha ca 50 000 att spendera på hästen så läget ligger ju på en unghäst.

Men klarar jag det?

Jag är rädd för att förstöra en redan inriden häst med min okunnighet. Kan ju inte ha instruktör varje dag.
Och istället lära mig på andra hästar (med instr typ 1 g i v) under tiden jag marktränar unghästen.

För att starta inridningen skiljer väl sig inte så mkt från det vanliga halvblodet vad jag har förstått. Förutom att man börjar senare efter 4 års åldern.
Hoppas ni förstår hur jag menar!

HOPPAS verkligen att jag får seriösa svar från er Islandskunniga.
Jag vill verkligen satsa på detta.
Tack på förhand!!!!
 
Sv: Vad tror ni??

Ja. Jag skulle nog satsa på en unghäst och en bra tränare. Då gäller det dessutom hitta rätt unghäst ;) vilket inte är lätt det heller. En med mycket motor, bra steg och som kommer gillar jobba och så ett gott lynne.

Ta in så mycket som möjligt, läs om stammar och hästar, försök få en bra kontakt som kan hjälpa dej hitta den häst du söker.
 
Sv: Vad tror ni??

Jag har precis som du ridit hela mitt liv på egna och andras hästar, dvs ponnyer och halvblod. När vi skaffade barn (02) räckte tiden inte alls till för halvblodet som då var min blivande hopphäst, som fick åka på foder och sedan såldes. Jag har sedan (05) köpt en islandshäst, då 4 år, och gjort allt jobb med henne från grunden, dvs ridit in henne ungefär som alla andra hästar. Vi har tävlat lätta klasser, men av olika anledningar så är hon nu dräktig och fölar forhoppningsvis om en månad - men sen kör vi igång igen. Det är riktigt kul - även om jag saknar hoppningen mellan varven.

Jag skulle definitivt råda dig att köpa en riktigt bra unghäst. Jag tycker inte att ridningen skiljer sig så särskilt mycket, och det finns ju kurser att gå!

Lycka till!
 
Sv: Vad tror ni??

Jag håller med Balderum om att det nog är unghäst som gäller, i kombination med en bra tränare. De växer givetvis inte på träd (varken bra unghästar eller bra tränare), men de finns. Och hittar du rätt unghäst får du betydligt mer häst för pengarna än om du köper en "färdig". Men då får du givetvis räkna med att lägga en del mer pengar på träningen av både dig själv och hästen.... och det är givetvis en längre väg till bra tävlingsresultat, men det antar jag att du är medveten om.

Jag tror inte att en ryttare med din bakgrund förstör en "färdig" islandshäst. Självklart tar det ett tag att vänja sig vid ny storlek på häst och nytt rörelsemönster, men en bra ryttare får nog in det relativt snabbt, med en god tränare till hjälp. Och jag tror också att du klarar av inridningen av en unghäst. Som du själv skriver så är det ju "bara" gångarterna som skiljer den från halvblodet ridmässigt sett....
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 838
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 609
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 494
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp