Bukefalos 28 år!

Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Domino_s

Trådstartare
Fick hem min nya häst igår och för att rida så måste man ju ha sadel. Då min "ponny" har storlek ladugårdsdörr i bomvidd så kan jag inte på långa vägar använda någon av hennes sålänge även om bägge är raka i ryggarna.

Hästen är i dagsläget tunn, både i hull och muskulärt. Jag har ingen jättebrådska att hitta en sadel och är fullt medveten om att jag säkerligen kommer behöva byta igen i höst. Jag är främst ute efter en sadel som går att byta/ställa bomvidden på då hon förhoppningsvis kommer bredda sej snabbt såfort hon kommer upp i vikt.

Jag är själv duktig när det gäller sadlar och har ett hum om vad jag ska prova. Men tips och råd är alltid bra. Jag funderar på en Wintec IW i första hand.
Vill helst inte lägga någon stor summa på sadel, utan håller mej gärna under 5000,-

Tyvärr bara hagbilder, men man får ju ett hum om hur ryggprofilen, längd och bogar ser ut.

20140329_184958_5337ab882a6b22263880e9b8.jpg


20140329_182219_5337ab779606ee39e8ea78fb.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Det kan nog gå, så länge man inte har järn för ladugård hästar(dvs wide och x wide), så är sadeln hyfsat rak i bommen.
Åtminstone de lite äldre iw sadlarna.

Att tänka på är dock att åtminstone wintec iw är lite smalare i bomvidderna än hopp sadlarna trots samma järn. Så man får gå upp en bomvidd åtminstone.
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Tyvärr så tror jag att både gamla och nya IW kommer att ha för breda bossar så att halva bossarna kommer hänga i luften, även om du har pad under. Tvärt mot förra inlägget så är IW bredare i kammaren än de andra modellerna. Skulle satsa på en Wintec hopp nya modellen till att börja med och se var ryggen tar vägen och sedan byta upp mig till en IW om ryggen breddar sig tillräckligt. Alt så kan en Thorowgood T8 dressyr fungera i dagsläget på den ryggen riktigt bra.
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Jag tror inte på wintec till den hästen.

Lippo Jessica (dressyr) eller någon av Lippos hoppsadlar skulle jag testa.
Tycker det är väldigt prisvärda sadlar.
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Jag kanske skulle ha varit lite tydligare. Det är alltså endast en dressyrsadel jag är ute efter.

Jag ska låna hem lite sadlar i veckan och testa. Hon är ju för tillfället extremt tunn och omusklad. (ser bättre ut på fotona än vad det är). Jag kommer inte köpa en sadel som passar nu och endast nu (därav en med utbytbart järn/steginställning), hon kommer bredda sej ur den på några veckor då hon ska upp i vikt. Om jag tittar på ryggprofilen uppifrån så ser jag att hon kommer få fin bredd framöver.. :)

Jag har kikat på teknas s-line (tror det är rätt modell). Den går ju också att ställa. Men risken är att den blir för svängd.
Har även kikat på den vanliga Wintec Pro dressyr.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

har hört att tekna s line är rakare än isabell werth. teknas sadlar tycker jag är bekvämare också då de är väldigt mycket smalare i midjan.
 
Sv: Vad tror vi om en Wintec IW på denna donna?

Tack för alla svar! Nu är ny sadel utprovad och påväg. Det blev en Tekna s-line till slut. Hästen var nöjd, den följde henne bra och allra gladast är nog mattes plånbok! :D

Mvh Domino_s
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp