Bukefalos 28 år!

Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Har du tagit åt dig :D ?

Jag vill gärna veta hur man resonerar om man har småbarn och BÅDA föräldrarna dricker sig klart berusade.

Vem har tillsynsansvaret då ?

Men vad är "klart berusade"? Att dela på en flaska vin till fredagsmiddagen som Kanelbulle skrev om innebär ju faktiskt att båda är påverkade. Hur berusade de är kan ju dock diskuteras.

Eller säg att den ena dricker 3 glas vin och den andra 1 glas på en fredagkväll. Är man då diskvalificerad som förälder?

Jag tror själv att jag nog skulle välja att en person låter bli vinet helt om man har riktigt liten bebis hemma. Ofta brukar det väl bli så "per automatik" om mamman ammar.

Ett annat påhittat exempel: föräldrarna har ett barn på 1 år som inte ammas längre. De blir bortbjudna till ena parets föräldrar en fredagskväll på middag med flera inbjudna. Det andra parets föräldrar föreslår att vara hemma i lägenheten hos den lilla denna kväll. De har träffat barnet sen det var liten spädis och känner barnet rätt väl som mor/farföräldrar. Då anser jag att föräldrarna HAR tagit sitt ansvar: de har sett till att två andra pålitliga (och nyktra) personer finns på plats om barnet skulle vakna och kan agera om något skulle hända. De har delegerat sitt tillsynsansvar för några timmar en fredagkväll. Är detta helt förkastligt och oansvarigt menar du?

Jag tror att de flesta i en sån situation nog ändå istället tar med barnet och ev lämnar middagen tidigare. De svärföräldrar som bjudit på middagen vill det nog också gärna. Men; OM man skulle göra så som jag skriver....
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

skulel aldrig kunna sänka mig så lågt att dricka framför mitt barn... förstår inte vf andar gör det. min morsa gjorde det och tyckte att det var hur normalt som helst. nu har vi ingen kontakt alls. vet inte ens om jag vill att hon ska få träffa sitt barnbarn när det väl kommer.

Nu verkar du ju ha beskrivit en situation med en förälder som inte bara tog ett glas vin till maten utan betydligt mer än så.

Själv har jag vuxit upp med föräldrar som ibland under vår uppväxt tagit en drink före maten eller druckit en öl en varm sommarkväll eller haft partaj hemma med flera vuxna som druckit i måttliga mängder. EN gång under min uppväxt har jag sett en förälder så full att jag tyckte det var jobbigt. Den andra föräldern förklarade då för oss att hän var full och så var det inte så mycket mer med det. Jag var kring 11-12 år då.

Eftersom jag inte är absolutist kommer jag troligen dricka någon gång inför mina barn; men jag kommer förstås inte "ta mig en rejäl bläcka" och bli drängfull inför dem.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nu verkar du ju ha beskrivit en situation med en förälder som inte bara tog ett glas vin till maten utan betydligt mer än så.

Själv har jag vuxit upp med föräldrar som ibland under vår uppväxt tagit en drink före maten eller druckit en öl en varm sommarkväll eller haft partaj hemma med flera vuxna som druckit i måttliga mängder. EN gång under min uppväxt har jag sett en förälder så full att jag tyckte det var jobbigt. Den andra föräldern förklarade då för oss att hän var full och så var det inte så mycket mer med det. Jag var kring 11-12 år då.

Eftersom jag inte är absolutist kommer jag troligen dricka någon gång inför mina barn; men jag kommer förstås inte "ta mig en rejäl bläcka" och bli drängfull inför dem.
mycket mer än så...
du hade nog en lyckligare barndom än vad jag hade då, tack vare att föräldrarna drack sig fulla---
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Barnvakt för några timmar om barnet känner barnvakten är väl helt OK.

Men inte att båda föräldrarna kommer hem sedan och är berusade. Vem har då ansvaret?

Jag har en superpappa till min minsta som vaknar vid minsta pip om det är något med barnen.

Men har han druckit - hohoho - då skulle de kunna starta ett världskrig i lägenheten utan att han vaknade.

Än en gång, det handlar inte om bilkörning. Bara att jag tycker "barnkörning" ligger på ungefär samma acceptabla berusningsgräns.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Eller säg att den ena dricker 3 glas vin och den andra 1 glas på en fredagkväll. Är man då diskvalificerad som förälder?
.

Nej, det är nog ganska exakt så vi gör :D


Men om båda dricker mer så de är klart berusade - då är man dissad tycker jag. Vem kan då bedöma klart hur sjukt ett barn är eller vakna av en kräkning i barnsängen tex ?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nix, inte alls faktiskt.

Men var går ok-gränsen? Inte 17 pratar jag om att supa skallen i småbitar, det intresserar mig inte. Men ett eller ett par glas vin under en middag på fredagkväll med trevligt sällskap tycker jag inte gör mig till oansvarig. Jag tycker att du är lite väl snabb på att döma ibland.

Man är inte mer än människa. I det ingår bland många alla saker att uppskatta vin, utekvällar ibland men även svampplockning och fingerfärg, samt en givande karriär. Jag kommer aldrig lyckas bli så där perfekt som man tydligen ska vara för att få ha barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men just därför tycker jag "rattfull"-gränsen är ett bra mått.

Jag kan dricka ett eller två glas vin under en kväll och klara ett trafikpolistest. (nu chansar jag iofs aldrig på att köra men det är en annan diskussion)

Då kan jag ju också ta hand om barn.

Men skulle jag dricka mer typ en hel flaska vin (om det inte var en vääääääääldigt lång kväll) så skulle jag bli så himla trött att jag inte skulle känna mig trygg som "vakande" ansvarig förälder.

Känslan av att mitt i vargtimmen vakna när barnet snott in sig i täcket i värmen och inte andades - den skräcken vill jag på inga vis uppleva igen, men ÄNNU MINDRE vill jag inte vakna eller inte vara 100% alert när något sådant händer.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nix, inte alls faktiskt.

Men var går ok-gränsen? Inte 17 pratar jag om att supa skallen i småbitar, det intresserar mig inte. Men ett eller ett par glas vin under en middag på fredagkväll med trevligt sällskap tycker jag inte gör mig till oansvarig. Jag tycker att du är lite väl snabb på att döma ibland.

Man är inte mer än människa. I det ingår bland många alla saker att uppskatta vin, utekvällar ibland men även svampplockning och fingerfärg, samt en givande karriär. Jag kommer aldrig lyckas bli så där perfekt som man tydligen ska vara för att få ha barn.

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med dig!

Nu dricker inte jag alls eftersom INGEN ska kunna använda det som argument om att jag är en dålig mamma. MEN min historia inom alkoholen är väl full 5 gånger i hela livet, 3-4 öl per år och då oftast 2,8: or. Gillar även baileys och har tagit några glas om året. Men om jag skulel dricka något nu skulle jag vara diskvalificerad som förälder enligt silverkedjans sätt att se, för jag är ensamstående. Så även EN öl en kväll efter barnen lagt sig skulle vara illa nog. Tur då att det finns alkoholfri öl så jag klan vara en sån där perfekt förälder som aldrig lämnar över ansvaret till någon annan.......:p
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Kan eller VILL ni inte läsa vad jag skriver ?

Jag är ingen helnykterist och säger inte att man inte ska kunna dricka EN öl eller eller ETT glas vin som småbarnsansvarig.

SUPA tycker jag däremot inte man ska göra någonsin.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag försöker:)

(Jag syftar inte bara på dig med texten nedan.)

Men känslan jag får är "my way or the highway".
Gör man inte på ett visst sätt, är man diskvalificerad som bra förälder. Jag tror inte att någon här har ansett supa som okej, men det är nolltolerans som verkar gälla om man ska genom nålsögat.

Men det blir lite av en elitförälderkänsla.
De som prioriterar rätt jämt, gör rätt osv. Jag får lite ångest av det, om jag ska vara ärlig. Och framför allt kan jag inte relatera det till några i min närhet, även om jag ser dem som bra föräldrar med trygga glada barn.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tycker inte jag förespråkar nolltolerans, bara vanligt omdöme?

Vilket inte är helt extremt jättevanligt i en liten hårt supande bruksort som den här :crazy:

Ofta TÄNKER man ju inte.

Ur barnets perspektiv alltså.

Man kanske tycker det är jätteskönt att dricka för mycket vin för då sover man lättare själv hela natten.

Att sedan ungen behövt hjälp vet man ju inget om.

OFTAST går det ju bra.

Men jag är jobbskadad - jag ser alltid de fall när det INTE gör det :cry:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är trist att du ser den sidan av det.

Jag ser den andra.

Det trista är att du anser dig handla med barnets bästa framför ögonen hela tiden, vilket leder till slutsatsen att andra inte gör det.
Även om det bara handlar om att de gör annorlunda.
Men jag skulle tro att de allra flesta faktiskt har sina barn bästa för ögonen.
Sen om det (för att ta ett annat exempel) yttrar sig i att man är hemmafru eller jobbar spelar inte så stor roll.
Det finns inte så klara Rätt och Fel alltid.
Visst är det bästa att aldrig dricka alkohol, men om man gör det så kan man ju fortfarande göra det med omdömet i behåll.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Kan eller VILL ni inte läsa vad jag skriver ?

Jag är ingen helnykterist och säger inte att man inte ska kunna dricka EN öl eller eller ETT glas vin som småbarnsansvarig.

SUPA tycker jag däremot inte man ska göra någonsin.

Är det någon i tråden som tycker det är helt ok att supa i närheten av sitt barn? Alltså bli så full att man kanske inte minns nåt, inte kan gå rakt och definitivt itne kan ta hand om barn? Någon?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

KL


Jag tycker det är så himla konstigt....vi blir allt äldre och äldre när vi skaffar barn ändå blir föräldrarna mer och mer omogna och egoistiska med åren.
Jag får banne mig inte ihop det alls.

// Åsa
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Inte supa sig full och redlös, men ut ta ett par drinkar med ett par kompisar skulle vara OKEJ. Jag skulle säkert även vilja följa med karln också och bara låta bli alkoholen. Inte för att jag är så mycket för att sitta på krogen men ändå. Någon gång ibland tillsammans med sambon är alltid trevligt :cool:
Det gäller ju att ha kontroll på sin konsumtion av spriten så att det inte leder till framtida problem. Föräldrar ska ju kunna hantera att vara iväg på fest och kunna hantera spriten, de ska ju inte supa sig full och redlösa när de har barn eller inför barnet. Så pass ego får man inte vara. Det kanske går an när man är ung o dum, men så snart man är blivande förälder eller är förälder så får man faktiskt börja tänka till lite och ha lite mer kontroll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

.... men om han var ute heldagar i skogen eller om han var ute med polarna spelar väl eg. ingen större roll i sammanhanget.

Jo det gör det,
Om han är i skogen och nykter, så är han vid sina sinnens fulla bruk när han väl får tag i honom.
Och det kan ju inte vara så svårt i denna tidsålder av mobiltelefoner.

Han går ju då åtminstone att prata med och kan hjälpa till att fatta vettiga beslut.
Fylle-beslut är väl inte något som man har någon direkt nytta av i ett sådant här sammanhang?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Kram på dig.
Jag orkar inte ta den här diskussionen.
Den påminner mig om döda spädbarn till alkoholist-föräldrar.
Så den gör för ont.

Tag den gärna även åt mig är du snäll.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jo det gör det,
Om han är i skogen och nykter, så är han vid sina sinnens fulla bruk när han väl får tag i honom.
Och det kan ju inte vara så svårt i denna tidsålder av mobiltelefoner.

Han går ju då åtminstone att prata med och kan hjälpa till att fatta vettiga beslut.
OT
I den riktiga skogen dvs på landsbygden fungerar ofta inga mobiltelefoner. jag menar nu min definition på en skog dvs man skall kunna gå vilse i den. jag menar inte en Lundadefinition som säger att tre träd är en skog.

Men lite allvarligt så kan man inte alltid vara tillgänglig. det viktiga är att en förälder är närvarande. Den andre föräldern kanske inte kan nås men så måste det kunna vara. Särskilt alla med hästar som hobby tycker väl att man skall kunna låta en förälder ensam ta hand om barnet.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Var anser ni att den gränsen går ?

En sådan gräns är ju inte samma för alla tror jag. Jag personligen skulle bli FÖR påverkad av en öl med högre promille än 3,5 så där går liksom min gräns. Gränsen är att jag ska vara klar i knoppen och ha kontroll över mig, och när jag känner att jag är påverkad så tycker itne jag att jag har full koll på situationen, så det innebär att jag inte kan dricka så mycket att jag blir påverkad.

Men nu är jag ju en lättpåverkad variant....:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
12 273
Senast: Imogen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 568
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
756
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp