Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om hemläxor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

lakrits skrev:
Hur tycker ni det är att ta hem jobbet då?
Skulle inte ni vilja vara utan den delen i erat liv?
Hur mycket fritid har ni?

Jag skulle aldrig hinna eller orka med det och hur är det då inte för barnen?
Man tillbringar sju år i skolan (nu åtta) och sedan ev. gymnasium(vilket dom flesta gör) då är man uppe i tio år ,,,,Vilken skola går dina barn i grundskolan är 9 år + förskola 1 och sen gymnasie 3 år,alltså totalt 13 år - du kanske borde ta reda på lite mer om dagens skola innan du börjar greja i läxor eller inte läxor det är väldigt lång tid och man behöver motivering för att orka alla dessa år....och det får man inte genom massa hemläxor.
Visst högstadiet och uppåt kanske för då är barnen så stora så att dom ska kunna klara av det men upp till sexan-sjuan så tycker jag inte det.
Det är ju under dom här åren dom utvecklas som mest.

Det är bra med lagom m läxor anpassat efter ålder tycker jag - min son är 7 och vi pratar om hans läxa i ca 30 min/vecka , räknar ord, jag läser högt, han ritar något svar osv.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Idasagare skrev:
Jag är lärare och mamma med barn i tonåren. Håller med dej! :)

Den "värsta tiden" är högstadiet. "Man ska förbereda för livet" :eek: Vilket liv? Varken på gymnasiet eller högskolan går man i skolan 8-16 och har sedan läxor. (Möjligen i någon period) och inte senare i livet heller.

Inga läxor på gymnasiet?
Min dotter gör inte annat än sitter med näsan över böckerna, eller beklagar sig om att hon BORDE sitta just så fast hon inte orkar just då.

På universitetet går man visserligen inte hela dagarna, men även om det ibland är 3-timmarspass så är det måååånga och låååånga luntor som ska pluggas in på egen hand. Om man inte har disciplin så klarar man det inte.

Vet därför egentligen inte riktigt vad jag tycker om läxor. Trist ibland, men de blåses upp till något större än det är genom att ungarna gnäller minst lika lång tid före, som det egetligen tar att göra läxan. Hade de satt sig med den direkt så hade de blivit klara fort med den egentligen - iallafall när det rör sig om läxor på låg- och mellanstadiet.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Ni får göra hur ni vill jag misstycker inte om ni väljer det. Men det är ett val ni själva gör! Barnen skall också kunna välja!

Varför skall barnen kunna välja om de skall ha läxor eller ej? Det skall läraren bestämma tycker jag. Inte får man välja bara roliga saker senare i livet heller, tex i varje jobb finns det arbetsuppgifter som man gillar mindre bra, men måste göra ändå.
Det handlar om att lära sig ansvar och att endel saker i livet bara måste göras fast det inte känns kul, typ jobba, gå till tandläkaren, betala räkningar.... ;)
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

åke skrev:
Läxor gör mig vansinnig :devil: :devil:
Jag fattar inte varför vi föräldrar skall göra lärarnas jobb. Har 2 st barn ena går i tvåan och den andra går i trean.
Hade jag viljat jobba som lärare så hade jag blivit det.
Inte fan kan man begära att barnen åker med bussen kl07.15 och kommer hem kl. 14.50 skall göra övertid då?
Ne läxor tillhör 1920 talet.
Inte fasen kommer fröken hit och mockar skit hoss mig. Men jag skall göra hennes jobb efter en lång arbetsdag. Ne fy fan säger jag bara. Skrota läxor, sluta med håltimma, korta sommarlover två veckor så lärarna hinner lära ungarna det dom skall kunna. Lägg inte det på föräldrarna. :devil:
Men guuuuud! Vilken inställning!

Nu kommer jag iof. från en akademisk familj så din syn är för mig så främmande. Men lärarna gör "reklam" för något i skolan inte f*n finns det tid att lära varje individ allt. De finns de som lär sig fort och de som behöver traggla mer. Då krävs det att de får hjälp hemma.

Varför inte sitta ner med barnet och ha en social och härlig stund tillsammans där båda lär sig något. Skrota dumburken den är bara fördummande! Gör läxläsning till något trevligt för kunskap är makt!!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Idasagare skrev:
Den "värsta tiden" är högstadiet. "Man ska förbereda för livet" :eek: Vilket liv? Varken på gymnasiet eller högskolan går man i skolan 8-16 och har sedan läxor. (Möjligen i någon period) och inte senare i livet heller.
Ja du har inte gått på tekniskhögskola ser jag....

Jag har läst fem år på chalmers och har bara gått 8-16-17 tiden varje dag. Sedan har jag suttit till midnatt med "läxor", plus tentaplugg hela helger!

Är nu egenföretagare och sambon arbetar säkert 90timmar i veckan och får sitta med papper hemma....
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag kan ha förståelse för vissa läxor för mindre barn, läsning och engelska när det dyker upp, men vissa lärare ger läxor bara för att det ska vara läxor.
Jag har själv otroligt lätt för att lära in saker och har aldrig haft problem med läxor, just för att jag aldrig behövt göra dem.
Min äldste son har däremot ett elände med sina läxor, han har lätt för att förstå men allt går sakta, nu när han går i sjuan och har hem en fysikläxa på 5 A4-sidor tar det en timme för honom att ta sig igenom en gång. Lägg till en mattesida och lite glosor och en engelsk text kan ni ju göra er en bild av hans dag.
Han åker till skolan 7.15 och kommer hem 15.45 då fikar han och börjar med läxorna de tar ca 1½-2 timmar, sen är det middag. När ska han hinna leka? När ska han känna sig tillfredställd med sitt skolarbete? För honom är skolan en plåga som han aldrig känner sig ledig från.
Även om jag brukar läsa läxorna med honom och be honom berätta istället för att läsa upplever han det jobbigt, för hur duktig han än är känner han läxorna som ett misslyckande.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Ja, jag vet att det är jobbigt att läsa på högre nivå.
Men, skillnaden mot en unge i klass 3 är att du har valt det själv, av intresse, med tanke på ditt arbetsliv, du har som vuxen bestämt att jag gör denna uppoffring för att sedan få arbeta med det jag vill och tjäna mycket pengar.
Ungen i trean har nog svårare att motivera sig att göra matteläxan med 40 likadana tal som upprepar samma sak till f*rbannelse.
Vad har detta barn lärt av denna matteläxa?
Troligen kunde barnet redan innan läxan räkna denna typ av tal (eftersom lärare sällan skickar hem matteläxor som barnen inte redan tränat på) och det enda som läxan egentligen gör är att cementera två saker: läxor är pest och matte är pest.
Som vuxen kan man själv bedömma när man kan något och gå vidare den valmöjligheten ges inte till barn.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Du har rätt.....skrev fel.

Givetvis så går man 9 år och inte sju år och sedan gymnasium.....

Vadå ta reda på??? Ett enkelt skrivfel......lätt hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Nu har ju du ett val som vuxen vilket barnen inte har ......

Hur tycker du man ska göra för att motivera barnen då?
Eller vad tycker ni andra?

Det har ju pratats väldigt mycket om betyg m.m och det har aldrig varit så här dåligt i skolan någon gång som det är nu.

Barnen i skolan har väldigt dåliga betyg och kunskapsnivån är låg.
Jag tycker inte det är konstigt att det är så för man är trött på skolan redan i tidig ålder.
Visst,,det kanske inte bara har med läxor att göra men jag tror att det är en stor del i det hela.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag kan bara svara för mig själv. Jag hade inga läxor under hela lågstadiet. Där körde vi med principen "man gör kalrt det hemma man inte är klar med i skolan", och eftersom jag alltid låg ungefär 1 år före kunskapsmässigt så hade jag aldrig något jag inte var klar med. För mig hade det varit jättebra med läxor så jag hade fått in rutinen på att göra dem. Det tog flera år upp på högstadiet innan jag faktiskt gjorde läxorna ordentligt.
Jobbar nu med barn (5st) i deras hemmamiljö och de har allihopa veckoläxa för en 7-åring så känns inte det heller rättvist, det är så mycket som ska göras och det går inte att tänka som 7åring att man har "hela veckan" på sig, de ser bara en JÄTTESTOR läxa framför sig.
Gärna läxor, men det ska vara korta, lätta läxor över 1-2 dagar som går snabbt att göra. Jag upplvever verkligen att "mina" barn ser det som en jättegrej att göra en så stor läxa, tror det hade varit mkt lättare om den delats upp.

I övrigt så har jag inte mkt till övers för den skola jag gått i. Jag känner nu, på universitetet att det är så fruktansvärt skönt att 'ntligen få studera utan att alla undervisning och studietakt är anpassad till de minst motiverade/studiebegåvade eleverna.
Jag tror på att överhuvudtaget individanpassa skolan mer. Men, då krävs det antagligen resurser som inte finns.. :smirk:
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag tror snarare att barn gör så enormt mycket annat på fritiden att de inte har ork för skolan också. Kan ta en bekant som exempel: hennes barn rider, spelar fotboll, går på showdans och spelar ett instrument. Ungefär 10 aktiviteter i veckan. Med en sån fritid förstår jag att man inte orkar med skolan.

I kombination med att läraryrket är ett lågstatusyrke, så det kanske inte är så lätt att få de bästa krafterna dit.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Shudde skrev:
I övrigt så har jag inte mkt till övers för den skola jag gått i. Jag känner nu, på universitetet att det är så fruktansvärt skönt att 'ntligen få studera utan att alla undervisning och studietakt är anpassad till de minst motiverade/studiebegåvade eleverna.
Jag tror på att överhuvudtaget individanpassa skolan mer. Men, då krävs det antagligen resurser som inte finns.. :smirk:

Jag upplever att det är just detta som är skolans problem! Allt anpassas till de svagare med motiveringen att "de starkare klarar sig ändå" (eller finns det andra motiv?). Jag har själv haft väldigt lätt för matte och satt mer eller mindre uttråkad genom hela grundskolan, hade sällan läxor då jag gjorde allt mycket snabbare än de andra….min son har samma gåva och han kan nu redan I tvåan räkna alla fyra räknesätten (och procent ). Jag tycker det är synd att man inte får extra stimulans och utmaningar då man man är duktig på nåt.

För mig gick det så att när jag sedan började I gymnasiet och matematiken blev mer avancerad och man faktiskt måste plugga litet så höll jag helt på att tappa bort mig….vaddå hur pluggar man matte :confused: , hade jag ingen koll på, hade aldrig behövt göra det tidigare ….nåja, skärpte till mig på slutet och fick sedan hyfsade betyg ändå.

Men det skulle ha varit nyttigt för mig att ha matteläxor genom hela skoltiden. Och då menar jag inte att traggla enkla tal som jag redan kunde, utan nåt som krävde eftertanke.

Men, men, allt kräver resurser....
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

mimmipigg skrev:
Ja, jag vet att det är jobbigt att läsa på högre nivå.
Men, skillnaden mot en unge i klass 3 är att du har valt det själv, av intresse, med tanke på ditt arbetsliv, du har som vuxen bestämt att jag gör denna uppoffring för att sedan få arbeta med det jag vill och tjäna mycket pengar.
Ungen i trean har nog svårare att motivera sig att göra matteläxan med 40 likadana tal som upprepar samma sak till f*rbannelse.
Vad har detta barn lärt av denna matteläxa?
Troligen kunde barnet redan innan läxan räkna denna typ av tal (eftersom lärare sällan skickar hem matteläxor som barnen inte redan tränat på) och det enda som läxan egentligen gör är att cementera två saker: läxor är pest och matte är pest.
Som vuxen kan man själv bedömma när man kan något och gå vidare den valmöjligheten ges inte till barn.
Då kan ju de föräldrar som är emot läxor ha egna klasser så kan vi som vill att våra barn ska få tillgång till mycket kunskap och som vill att våra barn ska kunna välja bland alla universitetsutbildningar etc. ha "egna" elitklasser, gärna för mig!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Nej det låter som en dålig ide, men att individanpassa läxorna/skolgången tror jag på. Man mår varken bra av att vara för pressad eller ha för lite krav på sig när man är barn. MEN som pedagog i dagens skola tror jag tyvärr inte att de möjligheterna finns, man kan inte stimulera varje elev på optimalt sätt när man har 30 ungar att se efter, samtidigt som man ska försöka undervisa.
Det är Sverige i ett nötskal. Vi tar inte tillvara på det som är våran framtid. Vi tar inte tillvara på den kompetens vi har i landet. De viktigaste jobben som finns, de som tar hand om barnen och de som ser till att folk lever är bland de mest lågavlönade vi har.

jag tycker det är jättekonstigt. Men så är jag fortfarande ung och naiv :P
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Britta68 skrev:
Jag upplever att det är just detta som är skolans problem! Allt anpassas till de svagare med motiveringen att "de starkare klarar sig ändå" (eller finns det andra motiv?). Jag har själv haft väldigt lätt för matte och satt mer eller mindre uttråkad genom hela grundskolan, hade sällan läxor då jag gjorde allt mycket snabbare än de andra….min son har samma gåva och han kan nu redan I tvåan räkna alla fyra räknesätten (och procent ). Jag tycker det är synd att man inte får extra stimulans och utmaningar då man man är duktig på nåt.
Det finns skolor som individanpassar ganska mycket, ibland får man söka lite innan man hittar dem.

Ett tips: montessori...
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Du säger att du är lärare och ingen förespråkare för läxor - men du ger läxor ändå? Varför? För att tillfredsställa föräldrarna eller för att du tror att det finns pedagogiska fördelar med din metod?

Jag vet att det finns jämförelser gjorda mellan s k läxfria skolor och skolor som av tradition ger mycket läxor. Inget tyder på att läxor ger bättre skolresultat. Förmodligen finns det andra, viktigare, faktorer som påverkar skolresultaten.

Jag är emot läxor av den huvudsakliga anledningen att det alltid finns något/några barn som inte har något stöd i skolarbetet hemifrån. Risken är stor att dessa, ofta redan utsatta barn, får det ännu jobbigare, ökade skuldkänslor m m. Jag anser att läxor till barn endast kan accepteras om skolan också kan erbjuda tid och hjälp för läxläsning!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Men,,,,det är väl klart att alla vill att sina barn ska få kunskap att de ska bli duktiga och få ett bra yrkesliv.
Det är väl ingen som vill något annat.

Men för att de ska bli intresserade att få den här kunskapen och viljan till att lära sig och ev. läsa vidare så behövs det en förändring tror jag.
Som jag sagt tidigare så är det säkert inte bara läxorna det hänger på men det har nog en stor del i bristen på motivation.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

kan man inte se det så här då - läxor ger lärarna mer tid till svaga elever som då kan få mer hjälp...
Nu funkar det ju inte så.

Jag läste inte en läxa på hela låg o mellanstadietiden, läste enbart på till prov - hade 4or i alla teoretiska ämnen, det gick bra i 7an också - men sen....RAS
Katastrof - ingen studievana och föräldrar som inte hade studievana heller, jag skulle så ha velat ha föräldrar som stöttat mig i min läxläsning och förstått vikten av att befästa kunskapen efter skoltid - alltså repetera det man ärt sig på lektionen.

Jag tänker inte göra mina barn den otjänsten, men nog ska dom få fritid också.

Annars kanske jag sätter mig i lärarummet och börjar ifrågasätta personalens fika - skämt åsido - om ett barn i högstadieåldern har fysikläxor som varje vecka tar 1 1/2 timme i anspråk så är det nog dags att prata m läraren. Fråga varför, be om handledarmaterial, tja, få låta läraren träffa en engagerad (och trixig) mor.
Kanske man får ett vettigt svar...
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Mabuse skrev:
Jag tror snarare att barn gör så enormt mycket annat på fritiden att de inte har ork för skolan också. Kan ta en bekant som exempel: hennes barn rider, spelar fotboll, går på showdans och spelar ett instrument. Ungefär 10 aktiviteter i veckan. Med en sån fritid förstår jag att man inte orkar med skolan.
Inte konstigt att även vissa barn lider av stressyndrom... :crazy:

Läxor... hmm, jag har ju inga egna barn så jag har svårt att avgöra. Men jag tycker nog att läxor bör introduceras i tid. Dock ej för många/mycket utan i rimliga mängder med hänsyn till ålder. Jag minns också läxor från tidig skolålder (skriva en sida med en bokstav, skriva ord, 3-4 glosor i engelskan i trean osv) och jag tyckte inte det var så mycket lidande. Å andra sidan hade jag lätt för mig och tyckte det var väldigt roligt i skolan.

Att högskolan inte har arbetsdagar 8-16 + extraarbete som någon skrev. Mja, det beror nog på vad man läser. Och: går verkligen barn i mellanstadieålder alla dagar 8-16 i skolan!? :crazy: Dessutom; läser man en sån utbildning som jag gjorde på högskolan där det mest var egna studier så var det HIMLA bra att man lärt sig studera lite på egen hand! Vilket jag tror man kan lära sig med hjälp av läxor.

Men; självklart måste barn få vara barn också! Mastodontläxor med flera sidor mattetal + engelskaläxa med 30 glosor + no-läxa med x antal växter att lära sig från ena dagen till den andra tycker jag inte hör hemma på låg o mellanstadie.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Britta68 skrev:
Jag upplever att det är just detta som är skolans problem! Allt anpassas till de svagare med motiveringen att "de starkare klarar sig ändå" (eller finns det andra motiv?). Jag har själv haft väldigt lätt för matte och satt mer eller mindre uttråkad genom hela grundskolan, hade sällan läxor då jag gjorde allt mycket snabbare än de andra….min son har samma gåva och han kan nu redan I tvåan räkna alla fyra räknesätten (och procent ). Jag tycker det är synd att man inte får extra stimulans och utmaningar då man man är duktig på nåt.


För mig gick det så att när jag sedan började I gymnasiet och matematiken blev mer avancerad och man faktiskt måste plugga litet så höll jag helt på att tappa bort mig….vaddå hur pluggar man matte :confused: , hade jag ingen koll på, hade aldrig behövt göra det tidigare ….nåja, skärpte till mig på slutet och fick sedan hyfsade betyg ändå.
Jag håller med.
Min bror hade enormt lätt för sig i skolan. Han läste inte en läxa på hela grundskolan. Han lärde sig ändå. Gymnasiet flöt också rätt enkelt för honom och ändå gick han ut med mycket bra betyg. Däremot blev det svårare på högskolan; han hade ju aldrig lärt sig egen studieteknik. Och då var även han tvungen att läsa själv hemma. Så det blev rätt kämpigt för honom första året....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 922
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 118
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 902
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 900
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp