Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om hemläxor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Läxor gör mig vansinnig :devil: :devil:
Jag fattar inte varför vi föräldrar skall göra lärarnas jobb. Har 2 st barn ena går i tvåan och den andra går i trean.
Hade jag viljat jobba som lärare så hade jag blivit det.
Inte fan kan man begära att barnen åker med bussen kl07.15 och kommer hem kl. 14.50 skall göra övertid då?
Ne läxor tillhör 1920 talet.
Inte fasen kommer fröken hit och mockar skit hoss mig. Men jag skall göra hennes jobb efter en lång arbetsdag. Ne fy fan säger jag bara. Skrota läxor, sluta med håltimma, korta sommarlover två veckor så lärarna hinner lära ungarna det dom skall kunna. Lägg inte det på föräldrarna. :devil:
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Hinner man inte det man skall under dagen/lektionen pga att man "trasslar" så får man ta hem och göra klart.

I övrigt, INGA LÄXOR! Man är bara barn/ung en gång! Håller med dig, skulle vi vuxna acceptera att ta hem vårt jobb hela tiden?

Tror inte heller att man behöver öva på att ha läxor som de gör i småskoleåldern.

Vet barn som har svårt i skolan och sitter hela em/kvällarna för att hinna med det de andra gör i skolan och så ska de göra läxor också. Ska inte de barnen också få lov att hinna med något annat? Likaså alla de barn som har prestationsångest. Hade ett flertal barn i åk 7 som var så nojjiga inför ett prov att de varken kunde sova eller äta, det är ingen bra start då de säkert har många år kvar i skolan.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

benjamin skrev:
Ingen regel utan undantag..... Ska erkänna att jag ger lågstadieeleverna läsläxa en gång i veckan. Detta för att jag inte hinner läsa med varje enskillt barn (ettor o tvåor) så mycket som behövs. För treorna vill jag att de ska få in skönlitterär läsning hemma. Det är syftet med att jag ger den läxan. QUOTE]

Det köper jag!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Min dotter går i ettan och har två läxor varje vecka, en läsläxa från måndag till fredag och en matteläxa från måndag till tisdag.

Läsläxan är helt ok men jag hade föredragit att de fick den fredag till fredag.
Matteläxan är helt vansinnig enligt mig, nu är den iofs väldigt lätt, min dotter var klar med ettans mattebok redan i f-klass men tvingas nu börja om från början (vilket också kan disskuteras), men den tar ändå tid. Till saken hör att de får inte göra läxan på fritids och just på måndagar kan jag inte hämta henne förrän 17.30, sen är det raka vägen ut till stallet och även om hästarna har vilodag på måndagar så tar det ju lite tid att mocka, fixa med fodret och rykta. Det finns helt enkelt inte någon möjlighet för henne att göra läxan hemma i lugn och ro utan hon brukar sitta på sin ryktlåda och göra matteläxan.

Har försökt prata med hennes fröken ifall hon kunde ge min dotter läxan över helgen men får då till svar att barn ska vara lediga på helgen. Så det blir inget med det. Att vi i vår familj har helg torsdag/fredag eftersom min sambo är ledig då och jobbar helgen i stället och jag kan vara flexibel med mina studier, verkar inte spela någon roll. :confused:
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Hinner man inte det man skall under dagen/lektionen pga att man "trasslar" så får man ta hem och göra klart.

I övrigt, INGA LÄXOR! Man är bara barn/ung en gång! Håller med dig, skulle vi vuxna acceptera att ta hem vårt jobb hela tiden?

Eh, ja? Jag har alltid med mig jobb hem. Sambon har med sig jobb hem 3-4 dagar i veckan.

Angående den som skrev att de inte orkar göra lärarnas jobb som förälder - kan inte barnen göra läxorna själva? Jag minns inte att mina föräldrar var särskilt involverade i mina läxor. De kanske påminde nån gång att jag skulle göra dem, men inte satt de bredvid.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag brukar vikariera som lärare i grundskolan och min mamma är rektor. Jag är emot hemläxor och det är faktiskt hon också! Det är meningen att barnen ska lära sig i skolan och med tanke på hur de flesta arbetar idag finns det inte mycket tid kvar för föräldrar och barn att umgås på fritiden. Ska den då konkurrera med hemläxor också blir det ju så dumt. Inte meningen att man ska bli trörr och skoltrött innan man gått ut grundskolan.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag tycker att läxorna samtidigt är ett sätt för föräldrar att följa med vad barnen lär sig I skolan. Om barnen inte skulle ha läxor, skulle ni då be dem visa vad de gjort under dagen? Hur skall man annars veta att de lär sig nåt?
Visst är det skolan som har ansvar för att de lär sig saker, men som förälder bör man väl ändå följa med litet, speciellt I dagens skolor där lärarna har stora grupper att hålla reda på så är det lätt att försvinna I mängden (och här skyller jag inte på lärarna, de gör så gott de kan). Om barnen sitter och dagdrömmer och slappar sig genom hela skolan, är det då skolans fel att de inte lärt sig nåt? Kanske, men det blir mitt problem som förälder om mitt barn får så dåliga betyg att h*n inte kommer in nånstans och kan skaffa sig en ordentlig utbildning.

Och med det menar jag inte att jag kräver toppbetyg utan normalnivå som kan ge en studieplats och efter några års utbildning ett vanligt jobb. För det önskar jag att mitt barn skall få (läxor eller ej ;) )!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Mabuse skrev:
Eh, ja? Jag har alltid med mig jobb hem. Sambon har med sig jobb hem 3-4 dagar i veckan.

Ja, det är allt för många som har så, jag också bl.a då jag arbetade som lärare, men det är inte ok! Framförallt skall vi inte ge våra barn den missvisande tron att arbetet är allt. Låt de istället få uppleva vad viktigt det är med vänner och fritidsintressen! Då blir arbetet sekundärt och inte så viktigt vad det är, det är ok att inte "göra karriär".
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Mabuse skrev:
Plugga till prov och sånt måste man ju ändå göra utanför skoltid, eller hur löser man det annars?

Det finns andra sätt en prov att mäta kunskaper på! ;)
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Fast jag tycker inte att arbetet är sekundärt! Man ska ändå tillbringa stora delar av sitt liv där, så då vill jag gärna att det är något som är intressant och kul! För åtminstone för mig så funkar det inte att "stänga av" och sitta mig igenom ett arbete där jag inte trivs, och vänta på att klockan ska bli fem så att jag får gå hem och börja det riktiga livet.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Det finns andra sätt en prov att mäta kunskaper på! ;)

Klart det finns, men normen i skolan är att ha prov, och då måste man plugga. Går man i en skola där det inte finns några prov behöver man kanske inte plugga.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

mimmipigg skrev:
Ett barn som kämpar allt vad den kan i skolan och sen ska fortsätta traggla hemma tröttnar, orkar inte i längden, någongång måste måste man få känna sig färdig och att man klarat av något och inte ha läxor och ogjorda saker hängande över sig.

Ja, där satt den!

Just detta handlar det om. Det är en otrolig skillnad med barn som Cirku´s som har det otroligt lätt för sig och får läxor som tar 53 sek att göra.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Hur tycker ni det är att ta hem jobbet då?
Skulle inte ni vilja vara utan den delen i erat liv?
Hur mycket fritid har ni?

Jag skulle aldrig hinna eller orka med det och hur är det då inte för barnen?
Man tillbringar sju år i skolan (nu åtta) och sedan ev. gymnasium(vilket dom flesta gör) då är man uppe i tio år ,,,,det är väldigt lång tid och man behöver motivering för att orka alla dessa år....och det får man inte genom massa hemläxor.
Visst högstadiet och uppåt kanske för då är barnen så stora så att dom ska kunna klara av det men upp till sexan-sjuan så tycker jag inte det.
Det är ju under dom här åren dom utvecklas som mest.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Mabuse skrev:
Klart det finns, men normen i skolan är att ha prov, och då måste man plugga. Går man i en skola där det inte finns några prov behöver man kanske inte plugga.

Det stämmer inte. Det står inte i skolverkets rekomendationer att du skall ha prov.

Att eleven kan något till ett prov innebär inte att kunskapen finns och det är ändå kunskaperna man försöker mäta.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Nej, men långt ifrån alla har det så! Många måste ta arbeten som inte är "drömjobbet" åtminstone perioder i sitt liv. Då är det jätteviktigt med ett socialt liv som inte innefattar arbete.

Har sett på nära håll hur en arbetslöshet efter att ha haft ett "drömjobb" och tvingats sluta, helt enkelt inte klarar situationen. Saknar identitet utan sitt arbete. Följden blev ensamhet och depression.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

lakrits skrev:
Hur tycker ni det är att ta hem jobbet då?
Skulle inte ni vilja vara utan den delen i erat liv?
Hur mycket fritid har ni?

För min del så trivs jag betydligt bättre på det här jobbet, där jag tar med saker hem, än på mina förra jobb, där jag inte behövde det. Inte på grund av själva hemtagandet, utan för att jobbet i sig är mycket roligare. Detsamma gäller nog för sambon (som dessutom pluggar halvtid vid sidan av sitt heltidsjobb), törs jag säga.

Den största fritidstjuven skulle jag nog säga är ridningen, inte jobbet.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Det stämmer inte. Det står inte i skolverkets rekomendationer att du skall ha prov.

Att eleven kan något till ett prov innebär inte att kunskapen finns och det är ändå kunskaperna man försöker mäta.

Det stämmer väl visst det? Det är skillnad på normer och regler, normer är informella och regler är formella. Just därför står inte normerna i skolverkets rekommendationer, eftersom de är informella.

Och som skolan faktiskt ser ut idag så har de flesta (alla?) elever prov, och till dem måste man oftast plugga utanför skoltid. Sen skulle vi kunna ordna skolan på så sätt att det inte fanns några prov, men som det ser ut idag så är det prov.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Ni får göra hur ni vill jag misstycker inte om ni väljer det. Men det är ett val ni själva gör! Barnen skall också kunna välja!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Nej, men långt ifrån alla har det så! Många måste ta arbeten som inte är "drömjobbet" åtminstone perioder i sitt liv. Då är det jätteviktigt med ett socialt liv som inte innefattar arbete.

Har sett på nära håll hur en arbetslöshet efter att ha haft ett "drömjobb" och tvingats sluta, helt enkelt inte klarar situationen. Saknar identitet utan sitt arbete. Följden blev ensamhet och depression.

Det har jag också gjort. Efter avslutad civilekonomutbildning på landets högst rankade skola blev jag först oavlönad praktikant och levde på sparpengar, och sen hästskötare. Det var jättedeppigt, och ingenting jag mådde bra av. När jag säger att jag inte skulle stå ut med att ha ett jobb jag inte trivs på i längden så talade jag av egen erfarenhet. Jag vet att jag inte står ut med att ha ett för mig meningslöst jobb. Att bara ha en rik fritid räcker inte, har jag ett trist jobb så är jag inte glad de timmar jag är ledig heller.

Som tur är går det ju att flytta på sig, så att man får ett jobb man trivs med.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Ni får göra hur ni vill jag misstycker inte om ni väljer det. Men det är ett val ni själva gör! Barnen skall också kunna välja!

Nej, jag tycker inte att man behöver få välja allting. Jag ser hellre att barnen har läxor men lär sig det dom ska, än att de inte har det och kommer efter.

Det är ingen mänsklig rättighet att inte ha med sig jobb hem. Sånt är livet när man pluggar - man är aldrig riktigt ledig (utom på sommaren då). Och trivs man inte med det, då kan man sen, när man är vuxen, välja ett jobb där man inte behöver ta med sig jobbet hem längre, utan kan vara just ledig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 915
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 093
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 863
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp