Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om hemläxor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
Var står ni när det gäller hemläxor???? Vad har ni för synpunkter och åsikter om detta?

Jag har en son på 10 år som är lagom duktig på det mesta i skolan.
Men när det kommer till läxorna här hemma så är det inte alltid så lätt och jag förstår honom faktiskt.

Jag tycker att när dom är skolan så ska dom arbeta och sedan är det bra.
De behöver ha sin fritid efter skolan, sina andra aktiviteter som dom har vid sidan om.

Jag tror att skoltröttheten skulle minska och effektiviten skulle öka något för barnen om de skulle slippa ha hemläxor.

Vi vuxna/föräldrar vill ju gärna inte ta med jobbet hem utan vi vill göra våran arbetsdag och sedan är det bra.

Förstår ni vad jag menar??
Vad tycker ni??
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Minns när jag var drygt 9, den enda läxan i veckan kändes som en enorm börda.
Jag tror att barn upp till kanske 11 årsåldern mår bäst av att bara leka. Efter det kan det vara dags att börja intruducera läxor.
Tycker dock det är en annan sak med läsläxor, det kan föräldrar och barn göra tillsammans.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag tycker att laxor kanske inte ar helt fel, men definitivt inte helt ratt heller.
Ser pa sambons lillasyster (14 ar) som verkligen druknar i laxor nar hon kommer hem, hon som har bra betyg och laser som hon ska i skolan skulle inte behova lasa pch plugga mer nar hon kommer hem tycker jag.

Arbetar man bra i skolan sa kan man fa slippa laxorna tycker jag.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Men så är det ju när man går i skolan, man har läxor! Det hör till. Om man har så mycket andra aktiviteter att man inte orkar med sina läxor så får man väl dra ner på aktiviteterna.

Som jag minns min skoltid så hade jag både läxor av typen "detta måste göras hemma", och sådana av typen "den som inte hinner så långt man ska på lektionen får jobba hemma".

Ju högre upp man kommer i utbildningssystemet, desto mer arbete utanför lektionerna blir det. Därför tycker jag att det är bra att man tar det lite i taget, istället för att exempelvis ha noll läxor i grundskolan, och låta det explodera i gymnasiet. Senast på högskolan krävs ju att man har disciplin och vana att sköta huvuddelen av studierna utanför undervisningen.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag tycker att det är ganska vettigt att man introducerar saker på lektioner och sen får varje barn öva på egen hand efter individuell förmåga och ta den tid det tar till skillnad från i skolan när man har ett bestämt schema. Dessutom är det vettigt att man övar på att lära sig saker på egen hand. Det finns inget negativt med läxor på sikt för din son, snarare tvärtom. Även om det kanske inte är jättespännande just när de ska göras.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Hejsan!

Vi bor i Finland och här är det vanligt med läxor från första klass. Så gott som varje dag har de nog nåt som skall göras, nån sida som skall räknas i matte, nåt som skall läsas eller skrivas...jag tycker det är bra att de får rutin på läxläsning från början. Oftast upplever jag det så att läxan inte är speciellt jobbig utan det är mera det att ta sig till att göra den som känns jobbigt, om ni förstår vad jag menar....

De jobbar ganska självständigt i vissa ämnen och om de vill så får de ta "frivilliga" läxor om de ligger efter de andra i nåt ämne, dvs de kan jobba hemma, men det är inget tvång.

Över helgerna har de inga läxor.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag är kluven till läxor.

Å ena sidan skall de lära sig att ta ansvar för sina studier förr eller senare, frågan är bara när det är lagom. Det skall ju helst inte vara så att de har flera timmars studier kvar när de kommer hem från skolan ÄVEN om de gjort allt de ska i skolan.

Tänk själva - jobba heltid - 8-16 ungefär och sen ha ett par tre timmars exta arbete ...nej, det tycker jag är ganska orimligt.

jag är nog för att det mesta skall hinnas med i skolan och läxor bara skall finnas i undtantgsfall
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

*lånar*

Visst jag kan tycka att det är bra att de introduceras i vad som senare komma skall men jag tycker ändå att det som ska göras ska göras i skolan.

Inte för att jag är ointresserad till att hjälpa till, absolut inte men jag tror att barnen skulle uppskatta skolan lite mer om de visste att de gör sina timmar i skolan och när dom kommer hem så är dom lediga.

Det har varit lite diskussioner om just detta, bla föreläsning om barnen ska ha läxor eller inte. Tyvärr kunde jag inte gå på detta och undrar därför hur ni ställer er.

Att som någon skrev att man skulle dra in på barnens aktiviter m.m för att de ska sitta hemma och läsa läxor tycker jag inte är OK.
Det är ju under den här tiden barnen utvecklas, hittar sig själva m.m.

Visst, har dom läxor så går ju det före lek m.m men tycker ändå att det är för mycket läxor som ska göras hemma...

Hur mycket läxor har era barn?
Som sagt,,,min kille går i 4:an och han har läxor tre-fyra dagar i veckan.

Varje dag ska det skickas med en bok där dom ska fylla i vad dom har gjort just den dagen.
Tisdagar, torsdagar och fredagar är det andra läxor, ibland flera stycken.

Jag antar att det varierar från skola till skola....
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

jag har också en grabb i fyran, han får ett veckoblad på fredagen och där står det vilka läxor han skall göra under veckan som kommer. Han brukar sätta sig ner och göra allt på en gång så är han ledig sen. Det tar sällan mer än en halvtimme, så det är inte så farligt. Men å andra sidan har han extremt lätt för sig. Förra veckans matteläxa gjorde han på 53 sekunder !

Mina döttrar går i 9:an - de har ganska mycket plugg varje dag. Skrivningar och vanliga läxor. De är välorganiserade för det mesta och hinner både läxor och hästar. Det som blir lidande är det sociala livet - de kan inte umgås med sina kompisar lika mycket som alla andra. men läxor i 9:an känns oundvikligt.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag är emot läxor.
Det som ska göras ska göras i skolan. Men hinner man inte på lektion kanske man får ta hem och göra lite. Men tycker absolut inte att man ska få läxor.
Jag tror också att skoltröttheten skulle minska en massa om barnen verkligen får komma hem efter skolan och verkligen känna att dom är lediga. Ångest tär på en väligt mycket.
Man får ju tex inte ge läxor över helgen(tror det är så iaf) Men då på fredagen hade vi en lärare som gav oss en läxa till tisdagen då vart det ju över helgen iaf, visst man hade måndagen på sig men läxan ligger iaf å gror i det undermedvetna hela helgen, sånt kan ge en ganska stor ångest.
Barn måste få ha sin uppväxt någon annanstans än framför läxbäckerna.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Min son går i tvåan och de läxor han har tar sällan mer än 15 minuter att göra. Det kan vara att skriva ett par sidor I skrivhäftet, räkna en eller ett par sidor matte eller kanske läsa en sida eller två I läseboken. Jag tycker inte läxorna är betungande för honom iaf, utan det handlar mera om att lära sig ta ansvar och göra saker på egen hand (förstås hjälper vi föräldrar till vid behov).

Upp till sexan tycker jag ändå att läxorna skall vara hyfsat lätta. Sedan I högstadiet och gymnasiet är det väl dags att öka på svårighetsgraden, för senast I högskolan så är man ju ansvarig själv för att få nåt gjort.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

aneka skrev:
Men då på fredagen hade vi en lärare som gav oss en läxa till tisdagen då vart det ju över helgen iaf, visst man hade måndagen på sig men läxan ligger iaf å gror i det undermedvetna hela helgen, sånt kan ge en ganska stor ångest.
QUOTE]

Men gör läxan redan på fredagen då så slipper du ha så stor ångest.....
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Britta68 skrev:
Min son går i tvåan och de läxor han har tar sällan mer än 15 minuter att göra. Det kan vara att skriva ett par sidor I skrivhäftet, räkna en eller ett par sidor matte eller kanske läsa en sida eller två I läseboken. Jag tycker inte läxorna är betungande för honom iaf, utan det handlar mera om att lära sig ta ansvar och göra saker på egen hand (förstås hjälper vi föräldrar till vid behov).

Så minns jag det också. I lågstadiet hade vi småläxor av typen "veckans ord", då man skulle skriva ett ord tio gånger och lära sig hur det stavades. Som jag minns det kunde det rent av vara roligt att göra läxorna i de ämnen man tyckte om (jag kanske var konstig, vad vet jag). Plugga till prov och sånt måste man ju ändå göra utanför skoltid, eller hur löser man det annars? Så jag skulle säga att det är väldigt svårt att klara skolan om man aldrig pluggar utanför skoltid.

Och sen detta med att ha ångest hela helgen för att man har en läxa tills på tisdag - så är det att plugga, man är aldrig ledig. Så är det för övrigt på många jobb också, man tar med sig jobbet hem på kvällar och helger.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

lakrits skrev:
Att som någon skrev att man skulle dra in på barnens aktiviter m.m för att de ska sitta hemma och läsa läxor tycker jag inte är OK.
Det är ju under den här tiden barnen utvecklas, hittar sig själva m.m.

Det var jag som skrev det. Som jag ser det är skolan att betrakta som det viktigaste man gör, ungefär som ens jobb. Och andra aktiviteter får man ta i den mån inte skolan blir lidande. Det är också utvecklande att få träna på att ha den prioriteringen och disciplinen, och en bra träning för arbetslivet.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag tycker att det är roligt att ta del av min åtta-årings läxor. Han går på fritids efter skolan som slutar runt ett-tiden. Läxorna gör han inte förrän vid sju på kvällen så det är sex timmars fri tid däremellan :)
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

aneka skrev:
Man får ju tex inte ge läxor över helgen(tror det är så iaf) Men då på fredagen hade vi en lärare som gav oss en läxa till tisdagen då vart det ju över helgen iaf, visst man hade måndagen på sig men läxan ligger iaf å gror i det undermedvetna hela helgen, sånt kan ge en ganska stor ångest.
Barn måste få ha sin uppväxt någon annanstans än framför läxbäckerna.
Jag är själv lärare och ni skulle bara veta hur olika föräldrar vill ha det med läxor. Själv är jag ingen oerhörd förespråkare av läxor men har haft föräldramöten där föräldrar efterlyser läxor och anser sina barn få alldeles för lite av dem. Sedan vill många på min nuvarande skola hellre ha läxor över helgen för då hinner de med dem bättre än under de proppfull veckorna. Vi brukar därför ge från fredag till onsdag så kan man välja. Har dock försökt att ha "vettiga" läxor och inte bara för sakens skull. Tex har de läsläxa (så gott som alla barn behöver öva läsning) där de gör diskussionsfrågor och en problemlösningsläxa (en vecka hade vi att de skulle jämföra kostnaden för köpesbröd och hembakt bröd och det stod att de skulle baka bröd också vilket få gjorde men katten så många ilskna föräldrar vi fick som inte hade tid att baka med sina barn, aja baja oss) vi sedan diskuterar hur man löst och vad man kommit fram till.

Sedan får en del elever läxa för att de inte gör sitt arbete i skolan, där är det dock skillnad för vissa har inte förmågan att göra lika mycket som alla andra dvs man kan inte bara säga "ni som inte hunnit till tal 56" tycker jag, utan vi utgår från individuell planering. Många är jättebra på att ta ansvar själv typ "jag har varit sjuk och tar därför hem" eller "jag har nog inte jobbat så bra, tar därför hem...".

Men läxors vara eller ej är tydligen en ständigt förekommande debatt, minns en tidigare diskussion här på forumet.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

lakrits skrev:
Var står ni när det gäller hemläxor???? Vad har ni för synpunkter och åsikter om detta?

Jag har en son på 10 år som är lagom duktig på det mesta i skolan.
Men när det kommer till läxorna här hemma så är det inte alltid så lätt och jag förstår honom faktiskt.

Jag tycker att när dom är skolan så ska dom arbeta och sedan är det bra.
De behöver ha sin fritid efter skolan, sina andra aktiviteter som dom har vid sidan om.

Jag tror att skoltröttheten skulle minska och effektiviten skulle öka något för barnen om de skulle slippa ha hemläxor.

Vi vuxna/föräldrar vill ju gärna inte ta med jobbet hem utan vi vill göra våran arbetsdag och sedan är det bra.

Förstår ni vad jag menar??
Vad tycker ni??


Jag är lärare och mamma med barn i tonåren. Håller med dej! :)

Den "värsta tiden" är högstadiet. "Man ska förbereda för livet" :eek: Vilket liv? Varken på gymnasiet eller högskolan går man i skolan 8-16 och har sedan läxor. (Möjligen i någon period) och inte senare i livet heller.

Visst ska barnen ha t.ex läsläxor, viss matteträning osv men det ska vara individuella läxor som barn, lärare och förälder kommer överens om. Barnen måste orka! De ska hinna "leva" också. Läxor kan då vara i perioder. Om barnen får vara med och bestämma så funkar det garanterat bättre. Pedagogens ansvar att se till att det blir någon läxa någon gång. :angel:

Så många barn det finns idag med perstationsångest. Många gånger framdrivet av föräldrar som minsann minns sin skolgång och då var det si och så. :cool:

Fick ont i magen när jag hörde förslaget om skolgång på sommarlovet. Nu ska alltså de ungar som inte har förutsättningar och hjälp må ännu sämre genom att aldrig få andas. :cry:
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag hatar läxor!
När ska man göra dem för att det inte ska bli bråk, när mina barn kommer hem efter en halvtimmes skolbussåkning är de trötta och pömsiga och vill inte göra läxor efter middagen vill de leka lite och sen är klockan sängdags och ingen vill göra läxor...
Någon som känner igen sig?
Läsläxor i de lägre klasserna men varför dessa straffuppgifter i matte? Upprepningsuppgifter till förb***else.
När ungen är sjuk kommer grannungarna samma dag med en lunta som ska göras tills han är frisk!!!
När jag sjukskriver mig från jobbet är det hittils ingen som skickat hem några dagisungar till mig som ska skötas om.
Ett barn som kämpar allt vad den kan i skolan och sen ska fortsätta traggla hemma tröttnar, orkar inte i längden, någongång måste måste man få känna sig färdig och att man klarat av något och inte ha läxor och ogjorda saker hängande över sig.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

*lånar*

Visst, ok,,,har barnet inte jobbat på lektionen så kan jag kanske också tycka att h*n får ta med sig hem och göra det hemma,,det blir ju då ett ansvar för barnet och som också kan göra att barnet inser att det är bättre att jobba i skolan.
Det får ta ansvar för sina handlingar.

Men även om det bara tar en kvart eller halvtimme att göra läxan så är det ju ändå något som ska göras och som ofta "stör" barnet.

Min son går upp klockan 7.15 och kommer vid 15.00, då är han inte direkt pigg på att sätta sig hemma för att göra läxor, ännu mer skola.

Det är klart att skola och utbildning är viktigt för barnen, det är ju något som dom kommer ha nytta av hela livet men hur ska dom kunna lära sig något om det inte är roligt???
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

(Jag är grundskolelärare och trebarns mor), så här tycker jag; Jag är skeptisk till hemläxor därför:
1.De är orättvisa
2.De begränsar barnens fritid
3. I den annars så "vetenskapliga" skolan finns det inga studier gjorda i Sverige på vilken effekt hemläxor har på eleverna. Trots detta så får varje lärare godtyckligt ge hur lite eller hur mycket läxor som helst! :eek: Det finns ingen litteratur om detta att studera på lärarhögskolan. Varje lärare gör som h*n känner!!! Inte klokt!!!

Men vad är alternativet? Svar: Ge eleverna tid att ta ansvar för sina studier under skoldagen. Det man inte hunnit klart får man kanske göra hemma istället.

Ingen regel utan undantag..... Ska erkänna att jag ger lågstadieeleverna läsläxa en gång i veckan. Detta för att jag inte hinner läsa med varje enskillt barn (ettor o tvåor) så mycket som behövs. För treorna vill jag att de ska få in skönlitterär läsning hemma. Det är syftet med att jag ger den läxan.
Multiplikationstabelltäning till fredagarnas förhör. Kan göras i skolan eller hemma.

Är också för språk-glosor som hemläxa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
801
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 922
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 118
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp