Bukefalos 28 år!

Vaddå, är det hästens fel då?

nattrexx

Trådstartare
Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad!
Jag såg de små söta ponnysarna och tänkte ''vilken söt och snäll ponny det dära måste vara! Säkert ryttarens förstaponny som ska bära än säkert över hinndrerna'' Men icke! De hade så skarpa bett att jag ryste!Jag pratar alltså om B och C ponnysar och barn i 7års åldern! Ska verkligen så små ryttare rida med te.x pessoabett på starkaste ringen? Ridningen såg helt katastrofalt ut! Ryttarna slet i munnarna på hästarna som var taggade för tävlingen, de sågade ner dem långsamt och sen smiskade med spöt för att få dem att springa fortare!? Vaddå, ryttarna säger ju åt dem att sakta in genom att såga i munnen och ändå använder dem spö! Hörde efter flera av ryttarnas rundor att domaren sa ''Ta det lite lugnt med spöt mm'' Sen när dem ska svänga svängar som inte ens är med i omhoppning och alltså inte går på tid så måste dem göra värsta barrelrace svängar så hästarna nästan går omkull.. Det var inte så kul att se detta tyvärr..
Sen om hästara rivit eller vägrat för att rtyyaren ridit dåligt och fel så blir dem arga och sura på hästarna och skriker att dom är dumma i huvudet! Vaddå, det är väl knappast hästens fel att det går dåligt? Hade dem ridit lite lugnare hade dem kanske haft större chans att bli placerad..
Ser verkligen alla hopptävlingar ut såhär när det är små barn och låga höjder? Tycker ju synd om hästarna :/
 
Tyvärr är det ganska vanligt :(. I alla fall här. Vet inte hur många gånger man blivit så arg att man nästan sprungit in på banan för att slita ur spöet och tyglarna ur händerna på ryttarna.

Men tyvärr är det ju oftast inte barnens fel utan det är deras tränare och föräldrar. Dom barnen har aldrig fått lära sig rätt och fel och de vet absolut inte hur ont/obehagligt hästen får/tycker det är när de håller på som de gör.

Men det är heller inte bara ponny tävlingar sådant händer utan en hel del händer på storhäst tävlingar med vuxna ryttare. Inte ens alla ryttare på ELIT nivå är bra och snälla ryttare :(
 
Tyvärr är det ganska vanligt :(. I alla fall här. Vet inte hur många gånger man blivit så arg att man nästan sprungit in på banan för att slita ur spöet och tyglarna ur händerna på ryttarna.

Men tyvärr är det ju oftast inte barnens fel utan det är deras tränare och föräldrar. Dom barnen har aldrig fått lära sig rätt och fel och de vet absolut inte hur ont/obehagligt hästen får/tycker det är när de håller på som de gör.

Men det är heller inte bara ponny tävlingar sådant händer utan en hel del händer på storhäst tävlingar med vuxna ryttare. Inte ens alla ryttare på ELIT nivå är bra och snälla ryttare :(

Så synd om de stackars hästarna! Om det är tränaren och föräldrarna som lär fel och tycker man ska behandla hästar på det sättet så kanske dom inte ska hålla på med hästar. Eller iaf ta upp en faktabok om hästar... Det är ju inte rättvist mot hästarna,tävling ska ju vara kul för både häst och ryttare inte bara ett stressmoment där man ska skena runt banan för att slippa få ont..
 
@nattrexx

Oftast är det ju därifrån beteendet hos barnen/ungdomarna härstammar hos :(. Om tävlingarna ser ut så, hur ser då vardagen ut hemma för hästarna?

Tävling ska, precis som du säger, vara en rolig sak för både häst och ryttare. Men ofta så glöms hästen bort i det sammanhanget :(
 
@nattrexx

Oftast är det ju därifrån beteendet hos barnen/ungdomarna härstammar hos :(. Om tävlingarna ser ut så, hur ser då vardagen ut hemma för hästarna?

Tävling ska, precis som du säger, vara en rolig sak för både häst och ryttare. Men ofta så glöms hästen bort i det sammanhanget :(

Usch vill knappt tänka på det.. Föstår inte hur föräldrar/tränare tänker när dem låter ryttarna rida på det viset... Hästarna måste ju vara helstressade hela tiden.
Man kanske ska satsa på stilhoppning så slipper man se sånt.. För hoppar man på det sättet på en stilhoppning får man garanterat minus poäng..
 
Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad!
Jag såg de små söta ponnysarna och tänkte ''vilken söt och snäll ponny det dära måste vara! Säkert ryttarens förstaponny som ska bära än säkert över hinndrerna'' Men icke! De hade så skarpa bett att jag ryste!Jag pratar alltså om B och C ponnysar och barn i 7års åldern! Ska verkligen så små ryttare rida med te.x pessoabett på starkaste ringen? Ridningen såg helt katastrofalt ut! Ryttarna slet i munnarna på hästarna som var taggade för tävlingen, de sågade ner dem långsamt och sen smiskade med spöt för att få dem att springa fortare!? Vaddå, ryttarna säger ju åt dem att sakta in genom att såga i munnen och ändå använder dem spö! Hörde efter flera av ryttarnas rundor att domaren sa ''Ta det lite lugnt med spöt mm'' Sen när dem ska svänga svängar som inte ens är med i omhoppning och alltså inte går på tid så måste dem göra värsta barrelrace svängar så hästarna nästan går omkull.. Det var inte så kul att se detta tyvärr..
Sen om hästara rivit eller vägrat för att rtyyaren ridit dåligt och fel så blir dem arga och sura på hästarna och skriker att dom är dumma i huvudet! Vaddå, det är väl knappast hästens fel att det går dåligt? Hade dem ridit lite lugnare hade dem kanske haft större chans att bli placerad..
Ser verkligen alla hopptävlingar ut såhär när det är små barn och låga höjder? Tycker ju synd om hästarna :/
Nej, inte vanligt. Åtminstone inte här där jag bor.

Skarpa bett är inte ovanligt, men ridningen brukar vara sjysst, spöanvändningen under kontroll och ryttarna skyller inte felen på ponnyerna, det är min uppfattning.

/Lady_S
 
Brukar inte titta så mycket på ponny tävlingar men ser dom oftare på cr eller liknande och tycker det är en mycket liten del som inte ser bra ut.

Skulle gissa på att det beror på många och bra hopptränare här omkring.
 
Tycker nästan det är ännu värre när elitryttarna blir helt hysteriska på sina hästar när de vägrar på ex. VM... Det är ju inte hästens fel att de kommer in fel på hindret. Och det lär inte göra hästen gladare av att bli sliten i munnen och sporrad ca. 20 ggr pga en vägran. Tråkigt att se när de gör så.
Ja, jag förstår att de blir besvikna och frustrerade, men de borde inte ta ut det på hästarna.
 
Jag tycker att det har blivit mycket bättre på senare år. Även om skärpningen i reglerna kanske inte var så stor egentligen så har många blivit mer uppmärksamma på hur de använder spö. Införandet av mer stilbedömningar gör också sitt till tror jag. Det ska se lätt och harmoniskt ut, och det gör det inte om ryttaren använder spö, sporrar eller tyglar så som TS beskriver det. En felfri runda på vettig tid blir också mer värd än om endast tiden avgör placeringen. Tycker mig se att det tänket även sprider sig till andra klasser. Att div 3 har stilbedömning r en bra grund för fortsatt trevlig ridning.

Har f ö sett elitponnytävlingar i Holland. Flertalet ryttare hade inte ens spö med sig, varken på framhoppning eller bana. De få hästar som stannade fick för det mesta en vänlig klapp på halsen. När en ryttare plötsligt spöade sin häst blev alla verkligen förvånade, kontrasten mot övriga var så stor. Inte underligt att Holland har bra ryttare på hög nivå när barnen rider får lära sig att rida så harmoniskt och välbalanserat.
 
Tycker reglerna borde bli bra mycket hårdare vad gäller bett och spön. Spelar egentligen ingen roll vilken inriktning det är. Det är minst lika viktigt att lära ryttare använda sin "utrustning" som att lära sig att rida. Nu är jag visserligen inte så aktiv i hoppvärlden längre efter att jag bytt över helt och hållet till Islandshästar men jag har sett allt för många åtdragna munnar och spända rumpor bland yngre ryttare i hoppningen.
 
......men jag har sett allt för många åtdragna munnar och spända rumpor bland yngre ryttare i hoppningen.
Vem har dragit åt munnen på ryttarna? Svårt att stå i fältsits kanske utan att spänna rumpan? :D

(Förlåt men kunde inte låta bli :D)
 
Jag blev faktiskt positivt överraskad senast jag var på ponnyhoppning, förväntade mig sämre ridning men nästan alla var snälla mot sina ponnyer och red prydligt! Det kanske skiljer sig från olika distrikt?
 
Ser likandant ut här omkring :cry:
Dock tycker jag att barn mellan 10-15 brukar vara värst. 6äringarna kan man ju förstå ifall de bara tagit efter och lyssat blint på tränare/förälder. Är man 13 kan man räkna ut att hästar är levande och kännande varelser, vilket kan vara svårare som yngre.

Sen finns verkligen dom ungar som verkligen älskar sin häst och skulle aldrig tänka på at slita i dom.

Blir alltid lika glad när någon kommer in på banan med vanligt hederligt tränsbett och rider med förstånd.
 
Jag blir alldeles paff av att höra hur det är på sina håll!

Häromkring är de allra flesta ponnybarn väldigt trevliga mot sina ponnyer och behandlar dem så som man bör behandla en vän. Vet inte om det beror på att ridskolorna här inte lär ut dumheter, eller om det beror på att det finns många väldigt duktiga tränare, eller om det beror på något annat. Men jag upplever tack och lov inte att det är vanligt förekommande med dålig och/eller elak ridning.
 
Det är faktiskt lite roligt då det inte är vanligt där jag bor, jag bor lite längre upp i Norrland och varför det inte finns sånna händelser här uppe är för att alla här uppe säger till och påpekar då sånt sker! Vi är stränga mor djurplågeri och vi bannar folk från tävlingar som håller på så! Så mitt tips är att, våga säga till!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 937
Senast: krek
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 463
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 001
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp