Väggnära golvbrunn i dusch

Carolininen

Trådstartare
Vi håller på och bygger nytt badrum, via entreprenör, och jag vill så gärna ha en väggnära golvbrunn så att jag kan ha stora kakelplattor i duschen. Jag vill ha en långsmal brunn som går längs med ena duschväggen.
Vi har pratat med flertalet fackmän och den här typen av golvbrunnar är ju godkända enl säkert vatten. Nu har vi haft tilltänkt VVS:are och kakelsättare här för offert och bägge avråder från dessa brunnar. Vår snickare har en själv och är jättenöjd.
Någon som har erfarenhet?
Tycker VVS:aren/kakelsättaren bara att det är krångligt med den här nya typen av brunn och hellre kör på ett bekvämt injobbat koncept eller ligger det något i det som sägs?
Man vill ju inte riskera vattenläcka men samtidigt så tycker jag inte de argument som framförs håller så bra....
 
Min sambo är kakelsättare och svarade såhär.

Det är alltid en svårighet med stora plattor när det är fall. Han har bara satt in en sån brunn och vet inte varför det görs oftare och gissade på att det kan ha något att göra med att det är svårt att få till bra?

Kanske inte så hjälpsamt, men fin kakelsättare kanske inte heller har satt in några såna brunnar?
 
Vi har en sån, den är bra. Det enda jobbiga är att den ofta måste rensas på hår och damm för att det stoppar igen ungefär en gång i veckan (vi är två vuxna och ett barn som duschar nästan varje dag).
 
Bra = snygg i vårt fall, haha. Nä men den funkar och den är lätt att göra rent så det är inte så överväldigande stor ansträngning att ta bort det värsta smutsen.
 
Min sambo är kakelsättare och svarade såhär.

Det är alltid en svårighet med stora plattor när det är fall. Han har bara satt in en sån brunn och vet inte varför det görs oftare och gissade på att det kan ha något att göra med att det är svårt att få till bra?

Kanske inte så hjälpsamt, men fin kakelsättare kanske inte heller har satt in några såna brunnar?
Ok!
Jag vet inte om han har satt in sådan innan men han är gammal i gamet så det tycker jag att han borde... de har ju funnits ett tag nu.
Vi ska ha duschnisch så om vi kunde lägga brunnen längs med ena väggen behöver vi ju bara ha fall åt ett håll och därmed kan vi ha stora plattor.

Enligt försäljarna är det nemas problemas (såklart) så länge man noggrant följer anvisningarna...
 
Vi har en sån, den är bra. Det enda jobbiga är att den ofta måste rensas på hår och damm för att det stoppar igen ungefär en gång i veckan (vi är två vuxna och ett barn som duschar nästan varje dag).
Hur länge har no haft den? Hur gammalt är ert hus?
 
Garanterat funkar det. Visst kanske det är lite svårare att få till plattor och fall, men enligt min erfarenhet gillar många hantverkare att ta upp just svårigheter så snabbt som möjligt. Är du noggrann med att hitta en bra, seriös plattsättare (inte alltid det lättaste) och förklarar hur du vill ha det, så kan de absolut få jobbet gjort. Acceptera inte "näää men liksom det är ju lite svårt va...". Det går. Men det finns också en hel del slarvers som vill göra jobbet fort, på lättaste vis.
 
Vi har en sådan brunn sedan 3 år och är jättenöjda. Som du säger är den godkänd av säkert vatten.

Vi har jätteplattor i övrigt i badrummet, men just i duschen har vi mindre för att få mer fog så man inte halkar. Men eftersom fallet bara ska vara rakt bakåt borde ju inte stora plattor vara något problem ur rinnings-synpunkt!

Vi har rensat vår brunn en gång under dessa åren, men det är bara en person med långt hår som använder den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp