Vägrar dricka

Boll

Trådstartare
Min ettåring vägrar dricka.
Någon som har nåt tips på hur vi ska få i honom något?
Vi har provat med välling, vatten, saft, äpplejouice, vätskeersättning, mjölk, chokladmjölk, cocacola... Ja, allt vi kan komma på.
Han har haft maginfluensa (började i tisdags) som ersattes av vanlig influensa (började i torsdags). Han har hosta och lite feber.
Igår kissade han bara lite och nu har han inte kissat alls sedan åtta i går kväll. Givetvis får han alvedon och ipren om han har ont.
Allt man stoppar i honom spottar han ut :cry:
På barnakuten vill de inte ta emot honom utan de tycker att vi ska avvakta.
Vi fick en tid vid tre! Men han måste ju dricka!! Han drack nästan inte på hela dagen i går heller och kissade kanske någon matsked på hela det dygnet. Vet detta eftersom vi har en färgad servett lindad runt snoppen.
Någon som har ett bra tips på vad vi ska göra?
Man är ju så orolig för honom! :cry:

Det konstiga är att han gärna vill äta godis (försökt lensa storebrors lördagsgodispåse) Liiiiite glass har jag lyckats få i honom oxå.

// Anna
 
Sv: Vägrar dricka

Eftersom han verkar äta glass så prova med isglass, det är ju mer vätska än vanlig glass.

Sen är det skedmata var 5 minut, det är inte säkert att man får i dem så mcket mer med hjälp av det men kanske lite ialla fall.

Suga på en isbit har ibland kunnat lockats mina ungar, och dricka ut sugrör brukar vara lite roligare.
Dricka ur glas, snapsglas, pipmugg, sportflaska, vad som helst som får dem lite nyfikna.

Det är ett elände när de mår dåligt de små liven...

Jag kom på att jag började ge dottern lite thé i den där åldern, houng, lite thé och mjölk, jag tänkte om han har ont i halsen så kanske det är lättare att dricka något som är varmt/ljumet.
 
Sv: Vägrar dricka

Tack för ditt svar.
Vi har provat med the och annan ljummen dryck. Funkar inte :(
Även provat att skedmata. Han öppnar inte munnen oc spottar om man försöker tvinga honom.
Har fått i honom lite välling nu, ca 70 ml. Då bajsade han direkt (löst), men lite vätska stannar ju kvar.
Lite äppleskrap har jag oxå lyckats få i honom.

// Anna
 
Sv: Vägrar dricka

Min ena dotter hade samma sak i hostas, och sjukvarden var inte sarskilt oroade da heller... trots att hon vagrade att dricka och knappt kissade alls pa flera dagar. De sade att man behover inte bekymra sig om mat alls, det gor inget om det tar ganska sa lange innan de ater, och att forsoka med vatska sa ofta som mojligt. Vi sprutade in vatten i munnen pa henne nar det var som varst, med en san dar liten 5ml plastspruta. Det funkade bra.

Tank pa att mjolk kan oroa magen annu mer nar man har maginfluensa, sa var lite forsiktig med det.
 
Sv: Vägrar dricka

Spruta i ena mungipan brukar funka för oss oxå, både med tråkiga mediciner och vatten. Passar på när man byter blöja och de ligger på rygg.
 
Sv: Vägrar dricka

Elivia var jättedålig runt nyår. Fick åka in akut till barnakuten med henne efter 1 vecka med ständiga kräkningar.

Där sa det att vätskeersättning blandat med saft istället för vatten insprutat med medicinspruta var det bästa för att hålla vätskebalansen. INge kul att tvinga dem men helt klart bättre än att behöva sätta dropp.

Lycka till.
 
Sv: Vägrar dricka

Tack för alla svar.
Vi har lyckats få i honom lite dricka iallafall.
Hemmegjord isglass gillade han :laugh:
Vi får försöka kämpa vidare. Just nu är han faktiskt ganska pigg, även om han varken druckit eller kissat så mycket. De är tappra de små liven :love:
// Anna
 
Sv: Vägrar dricka

Vi har några små sprutor (det kittlas i gommen när man sprutar) som vi har använt när barnen verkligen behöver få i sig vätska men inte riktigt vill.
 
Sv: Vägrar dricka

Är inte det ett dåligt tips???

Varför skulle det vara dåligt? Isbitar är vatten, suger man på en isbit så smälter den och eftersom barnet suger så får den i sig vätska, ungefär som en isglass. Och nu menar jag självklart en isbit från frysen, inte utifrån om nu någon troddet det...:crazy::D
 
Sv: Vägrar dricka

Och nu menar jag självklart en isbit från frysen, inte utifrån om nu någon troddet det...:crazy::D
Trodde du menade den gula snön som finns runt stolparna ;)
Allvarligt talat så fick jag alltid höra när jag va liten att absolut INTE stoppa isbitar i munnen eftersom man kunde sätta den i halsen. :p
 
Sv: Vägrar dricka

Fast i kärlek och sjukdom finns det inga lagar... :D Ett så pass dåligt barn som man inte får i vätska har ialla fall jag i famnen och oftast är det jag som har fått hålla isbiten. Men vi har även en suverän isbitslåda som ger långa smala isbitar, perfekta att ha vid sådan tillfällen!
 
Sv: Vägrar dricka

Idag har han faktiskt ätit/druckit ganska mycket välling. Ca 300 ml! :bump:
Sen ville han ha lite riktig mat, så han fick fiskgryta som jag la i lite mjölk och smör i så att det blev blaskigt. Han åt kanske en halv dl. Drack lite vatten till.
Så det känns som om han börjar ta sig lite :banana:

Fast några isbitar, varken vanliga eller gula. vill han inte suga på tyvärr.

// Anna
 
Sv: Vägrar dricka

Min mellanpojk (2 år) är dålig just nu och är inte heller särskilt pigg på att dricka. Men "Festis" med sugrör går bra!

Hlsn Helena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp