Bukefalos 28 år!

Väldigt känslig golden. Hjälp!

A

Annsisen

Hej!

Jag har en goldenvalp på 12 veckor som har och har haft en del problem.
Redan då vi fick hem honom hade han problem med diareé till och från plus att han bet och kliade sig väldigt mycket.

Vi har varit hos veterinären och dom sa att vi skulle ge honom en diet med torsk, ris, kycklig och liknande saker vilket vi gjorde och då blev han väldigt mycket bättre! Kliandet fanns fortfarande kvar så vi fick då tips om att tvätta honom i något som heter oatbath. Vi har använt det två gånger som dom sa till oss. Han kliade sig först lite mindre men nu har det ökat igen.

Vi har börjat att ge honom det gamla fodret igen och märker hur magen börjar bli mer och mer lös samt att kliar sig ännu mer igen. Han har inte diaréé men korvarna är inte alls lika fasta utan blir lite mer och mer krämiga för var dag som vi ökar dosen av valpfoder. Han äter Lone star.

Vi var hos veterinären idag igen för att följa upp ett blodprov som inte var riktigt bra senast. Dom tyckte att vi skulle byta foder. Problemet är att vi inte vet vilket vi ska ta! Jag har läst mycket om valpfoder vs vuxenfoder, protein- och fettmängd men kommer inte fram till vilket som kan tänkas vara bäst om det nu är så att han kanske har någon allergi eller en känslig mage som ger honom diarée och klåda.

Vad tycker ni? Han är ganska tunn för sin ålder men har hela tiden haft bra aptit. Börjar känna lite panikkänsla nu över att inte komma fram till något så alla tips och råd är välkomna :)

Ursäkta för ett långt inlägg! =)

//Ann
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Vi har haft liknande problem med vår goldentjej.
Strax efter vi fick hem henne började hon klia sig mycket och blev väldigt dålig i magen.
Vi misstänkte också foderallergi först.
Sen hittade vi små svarta hoppande djur i hennes päls (igelkottsloppor), efter behandling slutade hon klia sig.
Magen blev bra av ris- och fiskdiet, men hon blev lös direkt vi började tillsätta det vanliga maten.
Det visade sig vara mask. Och efter avmaskning var hon bra i magen.
Hon hade mask till och från ganska ofta då hon var liten, nu är hon 5 månader och har varit bra i magen länge.

Nu kan det ju självklart vara något helt annat i ert fall.
Men veterinären vi hade kontakt med berättade att det var rätt sällsynt med foderallergier. Och i vårt fall uteslutet eftersom hon ätit fodret hos uppfödaren utan problem.

Angående valp/vuxenfoder så har jag fått höra att det är bäst att ge ett valpfoder och därefter juniorfoder tills valpen är ett år iaf.
Men man ska vara noga att kolla kalcium/fosfor balansen för valpar av tyngre raser (golden räknas dit).

Vi ger vår RC maxi junior som vår uppfödare rekommenderade, det fungerar jättebra.
Sedan har jag hört i Goldenkretsar att Eukanuba har den bästa kalcium/fosfor halten för att skelettet ska utvecklas på rätt sätt. Men man får nog avgöra själv vad man vill tro på.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Jag har egentligen inget tips. Vill bara säga att det är SÅ tråkigt hur det blivit med Goldenaveln idag. Tycker var och varannan kliar sig och har utslag :(
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Jag har haft Golden sedan början på 80 talet och tycker inte att det är mera problem golden nu...men det kanske verkar så pga. alla forum så man får höra om alla fall runt om i sverige:o

Många raser har klåda o allergier...men hur många Golden föds det...massa över 2000 varje år...så tyvärr blir det några "måndags ex" och dom brukar höras mycket!!!

Men jag skulle kolla upp ohyra mera...har haft mjällkvalster på mina hundar och innan vi konstaterade det så hade jag någon som kiade länge utan att vetten hittade några kvalster...men efter behandling av alla i folken + nära vänners hundar så kliar ingen längre, så undra hur länge det funnits i flocken??:eek:
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Men veterinären vi hade kontakt med berättade att det var rätt sällsynt med foderallergier. Och i vårt fall uteslutet eftersom hon ätit fodret hos uppfödaren utan problem.

Att hunden ätit fodret förut är definitivt ingen garanti för att den inte ska bli allergisk mot den. En allergi kan i princip bryta ut när som helst.

Min golden började visa allergiska besvär för ett halvår sedan (hon är 3,5år), förvisso mot kvalster men sådana har hon ju också haft runt sig hela livet?

Foderallergier blir allt vanligare, tyvärr.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Jag skulle välja ett foder som är baserat på ris, fisk eller kyckling eftersom hunden visat sig må bättre på det.

Olivers petfood har ett fiskbaserat foder som min tik testar just nu.
Standardt har en viltbaserat sort (hjort) som visat sig funka bra för hundar som reagerar på vanlig mat.
Hills och Specific har givetvis sorter som är vänlig mot magen.
Även royal canin om jag inte minns fel (det borde de ha).
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Be veterinären föreslå ett lämpligt foder. Och så blir det kanske bäst att avmaska.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

*KL*

Avmaska är mitt tips. Blir det inte bättre så byt foder. Vet ej vart du köpt valp ifrån men det finns många lustiga uppfödare ute i landet. Vissa tänker inte på hur hundarna är i magen. Kan tänka mej att det luktar apa om skiten med. Visst bajs luktar men det ska inte lukta rutten skit. Ja du förstår vad jag menar.

Vad får valpen för foder? Har du pratat med uppfödaren. Vad tycker denne att du ska göra.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

men vad säger uppfödaren?? om det är allergi, är ni villiga att ha kvar valpen resten av dennes liv? ni kanske bör fundera på alternativet att lämna tillbaka valpen och köpa en frisk valp istället.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Vad tråkigt att ha köpt en sjuk valp:( Vad säger uppfödaren?
Jag hade nog försökt lämna tillbaka valpen, eller min hjärna säger det, hjärtat säger absolut inte:crazy:
Jag har haft bra erfarenhet av probschampo på kliande djur, både hästar och hundar, det kan vara värt att testa.
Min gamle hund hade ständiga problem med magen, oavsett foder så var han alltid taskig i magen, dessutom väldigt kräsen. Vi provade diverse kurer med antibiotika och annat men inget hjälpte utan veterinären menade att så länge han annars var frisk och pigg så fanns det inget att göra.
När han var två år fick han börja följa med mej till jobbet på en ridskola, han åt hästskit och jag fick mocka både på jobbet, i bilen och hemma i soffan eftersom han spydde upp allt igen:crazy: Men efter ett par veckors ätande så blev magen bra! Han slutade spy och hans mage skötte sig utomordentligt bra. Vad det var som gjorde att han mådde så bra av hästskiten vet jag inte, kanske var det b-vitaminet? Men bra var han och resten av sitt liv hade han hade aldrig mer problem med magen och han åt mycket bättre.

Så en daglig dos av hästskit kanske;)
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Klicka på "svara på detta" den vars inlägg du vill svara på för att undvika missförstånd. Uppe i inläggets högra hörn syns sedan vem man vänder sig till.
Loka går på ett lämpligt foder och behöver inte avmaskas.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

men vad säger uppfödaren?? om det är allergi, är ni villiga att ha kvar valpen resten av dennes liv? ni kanske bör fundera på alternativet att lämna tillbaka valpen och köpa en frisk valp istället.

Lämna tillbaka en valp för att den diarré och klåda men ingen diagnos? :confused:
Är allergi hos hund ens ett godtagbart skäl till att lämna tillbaka hunden?

En ellergiutredning tar månader att genomföra och det är inte säkert att det är det valpen har.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

jag hade tagit mig en funderare på det. helt klart. har jag betalat för en frisk hund ska jag inte behöva betala för en massa allergiutredningar och köpa specialfoder för att hunden inte tål annat.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Fast sådant får man väl ändå lov att räkna med när man skaffar hund, att den KAN bli sjuk? Det hör väl till normalt ägaransvar att i så fall ta hand om den. Det är därför man själv skaffar en försäkring på sin hund.

Du skulle överväga att lämna tillbaka den trots att den inte har någon diagnos? *förvånad* Skulle det ha varit skillnad om hunden utvecklat allergi först vid tre års ålder och varför i så fall?

Räknas allergier ens som dolt fel?
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Som andra sagt så skulle jag prova först med att avmaska och även byta foder. Jag kan rekommendera James Wellbeloved som är ett foder som är väldigt snällt mot känslig amagar och många allergihundar funkar bra på det eftersom de har alternativa protein- och kolhydratkällor såsom kalkon, anka, lamm och fisk (inte i samma foder utan 4 olika såklart) istället för kyckling osv.

Är det någon annan i kullen som har/haft problem?
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

klart att den kan bli sjuk, det är inte det. en infektion eller andra sjukdomar är en helt annan femma. den ökade känsligheten borde dock vara ett medfött fel.

tycker du att ägaren eller uppfödaren ska stå för veterinärkostnaderna? om ägaren betalar, ska denne söka ersättning hos uppfödaren om felet visar sig bero på allergi eller överkänslighet?
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Eftersom jag precis har gått igenom det själv: Jag tycker ägaren (ägarens försäkringsbolag) står för kostnaden och jag tycker inte att allergi är en orsak att söka ersättning hos uppfödaren.

"Det borde vara medfött". Det är inte säkert. Ökad känslighet kan lika gärna uppkomma av för hastiga foderbyten. Inte skäl nog att börja kräva ersättning. Speciellt inte utan en diagnos på hunden.

Sådana kostnader tycker jag det är självklart att man är beredd på när man skaffar djur. Det är ett lotteri och det finns inga garantier.

Sen undrar jag fortfarande om allergi räknas som dolt fel?

Skulle du, som uppfödare, vara beredd att köpa tillbaka en valp pga "diarré och klåda" utan diagnos/ordentlig utredning och betala en utredning för att köparen inte tycker att det är dennes ansvar? Jag tycker det låter småsinnt av köparen om jag ska vara helt ärlig...
 
Senast ändrad:
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Jag vet att du trollet har kämpat hårt och fortfarande kämpar med din hund, och jag skulle göra detsamma med min egen hund. Däremot om hunden var sjuk från dag 1 jag fick den så är jag inte helt säker längre. Självklart är man glad och uppspelt över nya valpen osv, men även om man vet med sig att hundar KAN bli sjuka tycker jag det är annorlonda med en hund som ÄR sjuk från början. Jag tycker inte en hund som har diaree och kliar sig ska levereras ens, men allt beror ju på gradern av det hela. Vad är diarree tex, är det enstaka lösa avföringar i samband med flytt, eller är det kraftig ihållande diarree med påverkat allmäntillstånd osv.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

småsint? uppfödaren har sålt en sjuk valp, det är väl inte småsint att kräva att skadan ska repareras? tänk om du köpt en bil från en bilhandlare, och när du får hem bilen visar det sig att bilen är trasig? en bil kan gå sönder när som helst, visst, men är den trasig vid leverans, eller havererar strax därefter, då är det väl självklart att bilhandlaren ska stå för reparationerna. varför skulle det vara annorlunda med valpar?

blir hunden allvarligt sjuk av "för hastiga foderbyten", då skulle jag säga att den inte var helt 100 från början. foderbytet blir bara den utlösande faktorn.

även om ägarens försäkringsbolag står för vissa kostnader, så stiger snabbt kostnaderna för köparen. självrisker och procent ska betalas, och specialfoder och mediciner ingår inte i de flesta försäkringar. hade jag fött upp en valp som insjuknade direkt efter leverans (eller var den sjuk redan innan?) då hade i alla fall jag erbjudit mig att ta hem valpen och själv stå för kostnaderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Förstår vad du menar. Dock undrar jag då, kan man verkligen missa att en valp har diarré och klåda när man köper den? Gjordes ingen vet.besiktning? Och om man vet om det när man köper den, har man då rätt att lämna tillbaka den pga det?

Intressant diskussion. :) Nu framgår det inte riktigt av det TS skriver hur snabbt valpen blev dålig, hur seriös uppfödaren verkade och om besiktning m.m. gjordes så frågan blir lite hypotetisk. Vet inte ens om det är ett alternativ för TS att överväga att lämna tillbaka valpen.

Har jag gjort mitt bästa och valt en bra kennel, en bra uppfödare och friska avelsdjur till den valp jag vill ha. Jag har suttit och tittat på valparna och allt sett ok ut, vet.besiktningen är UA. Och valpen blir sjuk dagen efter...
Uppfödaren har tagit sitt ansvar, köparen sitt. Jag har svårt att se en hundvalp som en produkt som kan returneras (under förutsättningarna ovan). Ingen har gjort fel, det här är sånt som händer, sånt man får räkna med. Otur helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 061
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: annaovega
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 360
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 813
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp