Bukefalos 28 år!

väldigt synliga revben:(

L

Lolla

min lilla älskling äter som en hääst:P men hanns revben syns och käns mycket iaf...jag rider ingen ting nu och har inte gjort det på en månad eller så..han e mager över revbenen men inte över buken...han äter mycket med havre, betfor och hö..vad kan jag ge honnom för att han ska få lite hull på revbenen åxå??finns det något bra foder för sånnt?? :confused:
 
Hej! Jag haren häst som är precis likadan!
Är hästen avmaskad? Tänderna?
Ngt som är bra för att få upp hullet är pelleterad Luzern som blötläggs före utfodring, det funkar bra!! Ngt annat är helt vanlig korn! det tar lite längre tid men det ger ett fint resultat!! Lycka till!! :banana:
 
Tycker att det låter som proteinbrist eller mask.
Lusern inehåller mycket protein och jag tycker att det är ett kanonbra foder.
Men om hästen inte är maskad på länge så kan det ju vara det. Hur är han i pälsen?

// Anna
 
min häst har också blivit tunn. en ridlärare sa att det kan vara proteinbrist. finns det något mer än lusern som innehåller mkt protein?
 
Håller med om att den troliga orsaken till att hästen är tunn över revbenen är att hästen antingen har mask eller får för lite protein. Mycket protein finns det t ex i Lusern eller Soja. Det finns också färdigfoder med hög proteinhalt t ex Krafft Protein. Tänk på att man måste vara försiktig när man börjar ge proteinrika fodermedel. Börja med att ge bara lite, lite (kanske 100g/dag under den första veckan) och öka mängden sakta.
 
japp han är nyss avmaskad för ja tänkte att det kunde vara mask..men icke..tänderna är det inget fel på..men ja ska prova med lusern..tackar för svaren:p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 139
Senast: Irival
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 525
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp