Bukefalos 28 år!

Välja bort moment under utbildning

Personlig övertygelse skall vara just personlig.
Den får aldrig påverka andra människor negativt.

Därför så är det varje persons eget ansvar att välja livssituation, yrke och utbildning efter vad som går att kombinera med det.
Att ändra på omgivningen ingår i inte i den personliga friheten eftersom det inkräktar på andra människors personliga frihet.
 
Självklart ska man inte tvingas göra något moment man inte vill, men lika självklart är det att man inte ska få ut legitimation eller betyg i kursen och heller inte fortsätta med kurser som kräver denna kunskap.

Kanske kan det vara värt att ha en förberedande kurs för läkarlinjen mfl utbildningar där man visar att man klarar de kontroversiella momenten så man sorterar bort de som ändå inte kommer att fullfölja utbildningen. Det är dyrt att utbilda folk.
 
Självklart ska man inte tvingas göra något moment man inte vill, men lika självklart är det att man inte ska få ut legitimation eller betyg i kursen och heller inte fortsätta med kurser som kräver denna kunskap.

Kanske kan det vara värt att ha en förberedande kurs för läkarlinjen mfl utbildningar där man visar att man klarar de kontroversiella momenten så man sorterar bort de som ändå inte kommer att fullfölja utbildningen. Det är dyrt att utbilda folk.
Hade för mig att man hade flyttat moment i vissa läkarutbildningar? Tex obduktion till så tidigt som möjligt så att de som inte klarar det hoppar av tidigt.
 
Jag trodde i min enfald att det i stort sett tillhörde allmänbildningen att veta att man skär i både döda djur och människor när man utbildar sig till läkare. Att söka in till en läkarutbildning och tro att man inte kommer ställas inför sånt är helt befängt i min värld.

Jag hade personligen inte velat bli behandlad/opererad av en läkare som sätter sina personliga värderingar och åsikter före läkarvetenskapen och utbildningen.
 
Tycker det är intressant att det diskuteras kring veganer och dissektion av djur under läkarutbildningen, när en stor del av veterinärstudenter (och veterinärer) är veganer och där har så vitt jag vet ingen diskussion uppkommit. Är det någon utbildning där både döda och levande (försöks)djur förekommer är det just veterinärutbildningen.
 
En fundering till om en person pga personliga preferenser inte vill dissekera ett avlidet djur hur ställer sig dessa personer till att skriva ut läkemedel som har djurtestats? En sån läkare hade jag inte velat träffa iallafall. Det är ju mer eller mindre så gott som alltid det har gjorts djurförsök innan man testar nya mediciner på människor. Ska dessa läkare enbart skriva ut naturläkemedel då eller hur tänker dem?
 
En fundering till om en person pga personliga preferenser inte vill dissekera ett avlidet djur hur ställer sig dessa personer till att skriva ut läkemedel som har djurtestats? En sån läkare hade jag inte velat träffa iallafall. Det är ju mer eller mindre så gott som alltid det har gjorts djurförsök innan man testar nya mediciner på människor. Ska dessa läkare enbart skriva ut naturläkemedel då eller hur tänker dem?
I vegancommunityt så brukar man säga att hälsan går först, så att äta medicin som är djurtestade är okej om inga alternativ finns. Tänker att de anser att det är likadant att skriva ut medicin, att som verkligheten ser ut nu finns inga alternativ.
Och om man inte haft hälsan kan man heller inte jobba för att förbättra djurens situation.

Deg är alltså inte mina åsikter, utan ser vad som skrivs i vegangrupper på Facebook.
 
I vegancommunityt så brukar man säga att hälsan går först, så att äta medicin som är djurtestade är okej om inga alternativ finns. Tänker att de anser att det är likadant att skriva ut medicin, att som verkligheten ser ut nu finns inga alternativ.
Och om man inte haft hälsan kan man heller inte jobba för att förbättra djurens situation.

Deg är alltså inte mina åsikter, utan ser vad som skrivs i vegangrupper på Facebook.

Problemet uppstår ju om läkaren väger in djurtestat eller ej i bedömningen i val av läkemedel.
 
Vill en inte utföra vissa moment i utbildningen är det bara att välja en annan utbildning. Jag har noll intresse av att träffa en läkare som inte genomgått vad beprövad erfarenhet anser är en adekvat utbildning (momenten finns ju där av en anledning).

Samma med samvetsfrihet, passar det inte så är det bara att välja ett annat yrke/arbetsplats.
Håller med till 100%. Om man vill ha ett yrke där man inte behöver skära i en död kropp eller utföra aborter så finns det massor av andra yrken att välja på. Snickare t ex behöver sällan göra dylikt. :)
 
Jag trodde i min enfald att det i stort sett tillhörde allmänbildningen att veta att man skär i både döda djur och människor när man utbildar sig till läkare. Att söka in till en läkarutbildning och tro att man inte kommer ställas inför sånt är helt befängt i min värld.

Jag håller helt med. Precis som att jag ser det som självklart att en veterinär kommer att behöva avliva djur (och alltså behöver klara av att utföra det).
 
Instämmer i kören. Debatten belyser för min del än en gång behovet av att se över antagningskriterierna för vårdyrken. Den aktuella diskussionen är del i ett större problem med studenter inom vårdprogram som på olika sätt visar sig vara olämpliga för sitt framtida yrke. Att ha höga betyg gör dig inte till en lämplig kliniker.

Studenter har starka rättigheter att få fullfölja sin utbildning så länge de tar sina poäng. Och även när de inte tar poängen så har de rätt till flera försök, inkl omprövning med annan examinator. Det är ett system som bygger på sunda principer om rättssäkerhet och tillgänglighet. Det är ett bra system fram till den punkt där du ska försöka sätta högskolepoäng på etisk kompass och mellanmänskligt bemötande. Jag minns debatten för några år sedan om en person som blivit dömd för övergrepp (tror jag), avtjänat sitt straff och hävdade sin rätt att läsa till förskolelärare. Jag tror att universitetet till slut lyckades hitta en väg att stänga personen ute men juridiken var på studentens sida.

I detta är frågan om studenter som själva vägrar obligatoriska moment relativt enkel. Att kugga studenter är ett av få verktyg universiteten har för att hindra studenter att gå vidare. Men kan vi alls examinera egenskaper som social kompetens och personliga värderingar på samma sätt som vi examinerar kunskapsnivå och analytisk förmåga? Som klinisk handledare för logopedstudenter har jag egen erfarenhet av hur extremt känsligt detta är för alla inblandade parter. Studenter har rätt att göra om VFU'er på samma sätt som de har rätt till omtentor, men hur pluggar du "social kompetens" eller reviderar dina etiska grundvalar på ett par måmånader?

Jag tror att vi hade sparat mycket (både pengar och krossade drömmar) om vi kunde sålla ut fler av de här personerna redan i antagningsprocesssen till dessa utbildningar. Hur en sån antagning ska se ut vet jag inte och oavsett kommer det aldrig kunna bli 100%, men det måste finnas bättre lösningar än den vi har nu.
 
Hade för mig att man hade flyttat moment i vissa läkarutbildningar? Tex obduktion till så tidigt som möjligt så att de som inte klarar det hoppar av tidigt.
De kanske skulle snegla på hur de gör på veterinärutbildningen. Där börjar de med att dissekera smådjur redan tidigt den första terminen. Min dotter, som läser där nu, ringde hem och var jättekluven, för själva dissektionen var ju intressant men "det var en katt och den var jättesöt!!!"... Men, jag tänker att de tidiga dissektionerna kan sålla bort ett antal studenter som inte klarar av sånt, redan på ett tidigt stadium.
 
Jag tror att vi hade sparat mycket (både pengar och krossade drömmar) om vi kunde sålla ut fler av de här personerna redan i antagningsprocesssen till dessa utbildningar. Hur en sån antagning ska se ut vet jag inte och oavsett kommer det aldrig kunna bli 100%, men det måste finnas bättre lösningar än den vi har nu.
En period var det intervjuer till veterinärutbildningen, om jag inte minns fel. Kanske ett test på SLU också. Var eventuellt ett forskningsförsök? Det gav flera studenter som tog examen, men togs bort för att det var dyrt.

Man vann slaget men förlorade kriget. Kanske borde man ha ansökningsbrev som till vissa högre utbildningar i Amerikatt?
 
En period var det intervjuer till veterinärutbildningen, om jag inte minns fel. Kanske ett test på SLU också. Var eventuellt ett forskningsförsök? Det gav flera studenter som tog examen, men togs bort för att det var dyrt.

Man vann slaget men förlorade kriget. Kanske borde man ha ansökningsbrev som till vissa högre utbildningar i Amerikatt?
Man har haft intervjuer förr till flera utbildningen (bland annat psykolog) men vad jag har i bakhuvudet så ger inte det bättre intag. Studenter utvecklas ju en hel del under utbildningens gång så det är ganska omöjligt att selektera med intervju. Plus väldigt subjektivt.
 
Man har haft intervjuer förr till flera utbildningen (bland annat psykolog) men vad jag har i bakhuvudet så ger inte det bättre intag. Studenter utvecklas ju en hel del under utbildningens gång så det är ganska omöjligt att selektera med intervju. Plus väldigt subjektivt.
Aha, tråkigt. Det kanske var några specifika tester de gjorde för veterinärutbildning just då, var ett gäng år sedan iaf..
 

Liknande trådar

Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 900
Senast: Lurv
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp