Välkommen hem!

CarelessWhisper

Trådstartare
I lördags åkte jag, mamma och min pojkvän till Göteborg för att möta upp Karin från Busebo´s jättar. Så nu har jag världens finaste (enligt mig iaf :love:) lilla belgiska jätte hemma.

Han heter Busebo´s Sayless men kallas numera för Klosso (efter jätten i smurfarna). Han är en hane, ungefär 10 veckor gammal.

Han är helt orädd och väldigt nyfiken, blir gärna klappad. Hans favoritställe verkar redan nu efter två dagar vara uppe på hans sitthylla (ett trähus).

ShowUserFile.aspx


Här är buren som vi har byggt! Till höger där det inte är något nät finns sitthyllan och hans toalett och till vänster finns höhäck, pelletsskål och vattenskål. :)

ShowUserFile.aspx
 
Sv: Välkommen hem!

Åh vad söt! :D grattis!
Verkligen en fin bur också!
 
Sv: Välkommen hem!

Så söt! Akta så han inte flyger bort bara, de där öronen var inte att leka med... :D

Ungefär hur stor är han nu, längd/viktmässigt? :)
 
Sv: Välkommen hem!

Vilka öron :love: :love: :love:

När jag bor på gård ska jag ha jättar, så oerhört söta men ändå ståtliga på samma gång.
 
Sv: Välkommen hem!

Delvis KL

Har inte de exakta måtten i huvudet, men den är kanske ungefär 160x80x80cm (längd x bredd x höjd).

Jag vet inte hur lång han är och hur mycket han väger men kan kolla på det imorgon och återkomma.

Ska försöka se till att han inte flyger iväg. ;)

Det ska bli kul när han blivit van vid gräs och vi har köpt fler galler, då ska han få en stooor hage att hoppa i på dagarna. När han växer ska vi sätta annat nät längst upp så det blir högre, man vill ju inte att han ska hoppa ut. :D
 
Sv: Välkommen hem!

Helt OT men hjälp vilken liten yta som krävs till BJ! (0,9 kvm).

Din yta är ju helt ok :) Tyckte buren såg liten ut först men svårt utan att ha något att jämföra med. Välbyggd iaf! =)

Vore lite kul att ha en sån bjässe någon gång. Som typ gårdsmaskot. Får ta och skaffa mig en gård först bara.
 
Sv: Välkommen hem!

Helt OT men hjälp vilken liten yta som krävs till BJ! (0,9 kvm).

Din yta är ju helt ok :) Tyckte buren såg liten ut först men svårt utan att ha något att jämföra med. Välbyggd iaf! =)

Vore lite kul att ha en sån bjässe någon gång. Som typ gårdsmaskot. Får ta och skaffa mig en gård först bara.

Ja, det minsta man får ha är väl typ 120x70x70 någonting. Jag hade helst velat göra den lite längre (kanske 180 cm) men nu var det pappa som byggde det mesta så ja.

Tanken är att vi i höst ska göra en inhägnad han kan vara i från morgonen till sent på kvällen så han slipper sitta så mycket i buren. :)
 
Sv: Välkommen hem!

Här är några nytagna bilder, han är nu ungefär 4 månader och 3 veckor. :laugh:

ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


ShowUserFile.aspx


Och en bild på den nya rastgården. :laugh:

ShowUserFile.aspx
 
Sv: Välkommen hem!

Vad fint han har det. Har själv en jätte på ca 1 år och han är stark. Tänkte inte på det när jag satte ihop kompostnätet utan att ha förankrat det i stolpar, för han drog i väg med allt :laugh:
 
Sv: Välkommen hem!

Tack så mycket! Förut hade vi en vanlig rastgård av kompostgaller men i helgen köpte vi fler galler och stolpar och fixade den som är på bilden. Känns säkrare att ha två kompostgaller högt, han börjar bli så stor nu att man är rädd att han ska hoppa över. :)

Förresten, är din kastrerad? Vid vilken ålder kastrerade du honom isåfall?
 
Sv: Välkommen hem!

Nej, han är inte kastrerad, har faktiskt aldrig tänkt tanken,men jag har bara honom. Har haft en jätte förut men han dog tyvärr knall och fall när han var 1,5 år, den var inte heller kastrerad. Båda har varit rumsrena och går/gått på kattlåda fast de bor ute i stallet, hur smidigt som helst att städa ;)
Den förra, Åke, var mycket inomhus ihop med katter och hundar, men till slut så blev han för tung, 10 kg så jag orkade inte bära honom. Det märkte han för då blev han orolig när han satt på armen.
Nuvarande SvenHarry väger "bara" 8 kg så han är mer behändig. Jättar är så mysiga.
 
Sv: Välkommen hem!

Gud vilken underbaring! :love:

Får man vara så fräck och fråga vad du gav för honom? :o Blev nämligen lite sugen själv nu... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp