Vända boggisläp för hand på ojämn mark?

Jag har inte kunnat rubba något av mina (Kylinge Apollo, Thule Excellent). Möjligtvis kunnat dra dem lite fram eller bak på hårdgjort underlag.
 
Lite fundersam - eller korkad. Jag VET att boggi är svårare att vända för hand. Men om man får "rull" på det, varför är det egentligen svårare att få det att svänga i rörelse då än ett enkelaxlat? Att det går tyngre? Annat?
Om du tänker dig släpet ovanifrån, eller ritar det för enkelhets skull, med alla hjul tydliga, så ser du att när släpet skall vridas så kommer två eller fler av hjulen att behöva släpas mer eller mindre i sidled mot marken istället för att enbart rulla snällt. Det är "tvärsläpandet" som är trögt. Det är också anledningen till att jag undviker tvära svängar med tillkopplad lastad transport på hård mark - det belastar chassit rätt elakt.

Och till ursprungsfrågan, nej jag kan knappt svänga min boggitransport alls för hand, några få grader på gräs och inte alls på hård mark. Att rulla transporten på stödhjul och bakre axeln skulle möjligen funka på en perfekt slät asfalt- eller betongyta, men helt otänkbart i praktiken på gräs eller ens grus.
 
På ett enkelaxlat ska det ju liksom bara runt 'sin egen axel' dvs det sular runt på ett hjul sas. Det är ju ganska 'lätt'
Som en fin piruett på stället. Som när isprincessan gör piruett på taggarna på skridskon.

Boggi- Som om isprincessan ska piruetta på hela skridskon, du har mer yta mot marken som ska dras runt. Blir nog snarare en volt än en piruett. Svårare även med fart.

Ja, typ, ungefär, kanske. :angel::idea::o

Som nån skrev, det lär gå avsevärt lättare om ena hjulparet hänger i luften :D

Om du tänker dig släpet ovanifrån, eller ritar det för enkelhets skull, med alla hjul tydliga, så ser du att när släpet skall vridas så kommer två eller fler av hjulen att behöva släpas mer eller mindre i sidled mot marken istället för att enbart rulla snällt. Det är "tvärsläpandet" som är trögt. Det är också anledningen till att jag undviker tvära svängar med tillkopplad lastad transport på hård mark - det belastar chassit rätt elakt.

Och till ursprungsfrågan, nej jag kan knappt svänga min boggitransport alls för hand, några få grader på gräs och inte alls på hård mark. Att rulla transporten på stödhjul och bakre axeln skulle möjligen funka på en perfekt slät asfalt- eller betongyta, men helt otänkbart i praktiken på gräs eller ens grus.

Tack - nu blev det kristallklart varför det är tyngre! :bow:

Men skit också... det här var ju inget bra. Jag kan ju inte ha ett släp jag inte ens får in på gården häst/vinter/vår (när det är halt/slirigt). Eller tja in får jag det ju alltid men är ju kul om jag kan använda bilen utan släp på också...

Samtidigt tar det sjukt mycket emot att köpa ett "nytt" (beg blir det ju då) enkelaxlat... och tar emot nästan lika mycket renovera det jag har för massa tusenlappar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ett trix är att köra in och sen backa släpet så det står i vinkel mot körriktningen. Sen ta man loss och vänder bilen för sig och backar intill från andra hållet och kopplar på.
Men man behöver ha plats för att åtminstone få bilen i fyrtiofem grader mot släpet för att det ska fungera någorlunda enkelt.
 
Jag och gubben vänder/flyttar vårat VV ganska lätt om vi hjälps åt. Men helt själv tror jag inte att jag skulle klara det, men är rätt liten och klen. Underlaget är ojämn grusplan med rätt grovt grus, dock inga backar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fördelen är att tomt står släpet utan att sätta ner stödhjulet så på så vis rullar det lättare över ojämnheter än en som måste stödja på ett fånigt litet stödhjul i fram.
Så det är både och i vanlig ordning.
 
Transporten i sig kommer inte vara särskilt tung (ca 700 kg), men det låter inte riktigt som det kommer hjälpa...
Innan hade jag transporten ståendes på ojämnt grus (väger 900kg tom) och då kunde jag inte rubba den alls (var även själv). Nu står den på asfalt och jag älskar det, går att rubba, dock inte så lätt att flytta i sidledd då den behöver plats.

Lite logiskt när jag tänker på boggiena vi har på lastbilarna. Det är samma princip. Enda skillnaden är väl egentligen att vi har svängbara boggiehjul, dvs det bakre hjulet svänger. Vi har även en bil där boggien är fast och när du svänger fullt, hela bilen skakar då det däcken dras i backen.

I och med att det är fast boggie på hästtransporter så behöver de mer plats, får man rull på det på t ex asfalt är det inga problem att flytta det i sidledd själv. Kan dock bli ett litet problem i grus/gräs.
Måste släpet stå på det där trånga stället, har du inget annat bättre ställe att ställa det på? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ptr
Ett trix är att köra in och sen backa släpet så det står i vinkel mot körriktningen. Sen ta man loss och vänder bilen för sig och backar intill från andra hållet och kopplar på.
Men man behöver ha plats för att åtminstone få bilen i fyrtiofem grader mot släpet för att det ska fungera någorlunda enkelt.

Det finns inte plats för det. Endera kör man in och kopplar av släpet i färdriktningen där det står efter bilen och vänder det för hand. Eller så precisionsbackar man i uppförsbacke (åtminstone på sommaren).
 
Backa uppför kan ju vara stökigt!
Men går det inte att komma åt sidan såpass att du kommer förbi släpet i alla fall så du får loss bilen.
Har du lite lagom med lut så går det att använda för att hjälpa till att vända transporten med genom att lägga kloss för hjulen på ena sidan och sen när man kommit halvvägs så lägger man på andra sidan.
 
Innan hade jag transporten ståendes på ojämnt grus (väger 900kg tom) och då kunde jag inte rubba den alls (var även själv). Nu står den på asfalt och jag älskar det, går att rubba, dock inte så lätt att flytta i sidledd då den behöver plats.

Lite logiskt när jag tänker på boggiena vi har på lastbilarna. Det är samma princip. Enda skillnaden är väl egentligen att vi har svängbara boggiehjul, dvs det bakre hjulet svänger. Vi har även en bil där boggien är fast och när du svänger fullt, hela bilen skakar då det däcken dras i backen.

I och med att det är fast boggie på hästtransporter så behöver de mer plats, får man rull på det på t ex asfalt är det inga problem att flytta det i sidledd själv. Kan dock bli ett litet problem i grus/gräs.
Måste släpet stå på det där trånga stället, har du inget annat bättre ställe att ställa det på? *nyfiken*

Om jag inte ska ställa det hos grannen så ja tyvärr. Jättedum gård. Hela skiten ligger i en backe. På två ledder.

Sett "uppifrån": Högst upp ligger huset. Sluttar nedåt. Sen kommer en "etage"/avsats som är plan (stallplan/gårdsplan), sen sluttar det (brant) nedåt igen. Sen blir det plant.

Sett från när man kommer körande så via en uppförsbacke (som går vinkelrätt i en annan uppförsbacke) så kommer man upp på den plana etappen som är stallplanen. Den är ganska exakt totalt tre bilar bred. Ställer man tre bilar i bredd med nosen mot stallet (dvs inkörda) så står bilen tv intill uppförslutet och bilen th intill branten neråt. Det är bara tre bilar brett längst in. Halvvägs två och innan det en bil brett.

Så det går inte att få runt bil + släp. Ska man ge sig på det måste man köra in uppför backen, svänga 90 grader vänster upp i backen mot huset och ta sig upp (på gräs) så ekipaget rätar ut sig, och sen backa släpet 90 grader in. Det är tekniskt möjligt så länge det är torrt ute. Är det blött (regnat), höst/vår (blött i marken), is/snö eller lera så gliiider hela skiten långsamt baklänges ner mot branten. Jag har provat. Höll på att kissa på mig innan jag fick grepp...

Ska man backa upp för infartsbacken så måste man vända släpet utanför, i en annan uppförsbacke (plats finns) och sen backa uppför, mellan två grindstolpar (smalt). Det går men man får samma problem där när det är is, allt bara glider när man ska vända. Dessutom blir det för min lilla pluttbil tung skjuta upp släpet när det är dåligt grepp. På nuvarande släp vill gärna bromsen slå i också uppför bara för att jävlas än mer.

Köra in och sen backa ut är nemas problemas - men jag vill gärna kunna använda bilen utan släpet ;)

Det är den sämst planerade jävla gård som finns. Eller sämst placerade i alla fall. Jag brukar hävda att ALLT lutar i den här jävla byn...
 
Backa uppför kan ju vara stökigt!
Men går det inte att komma åt sidan såpass att du kommer förbi släpet i alla fall så du får loss bilen.
Har du lite lagom med lut så går det att använda för att hjälpa till att vända transporten med genom att lägga kloss för hjulen på ena sidan och sen när man kommit halvvägs så lägger man på andra sidan.

Nej jag kan inte koppla loss släpet och få bort bilen utan att vända släpet så jag får bort det bakom bilen. Det är en väg in och en väg ut.
 
Det jag kikat lite på har tydligen "äkta" boogie, individuellt fjädrande axlar. Så antar det inte går att höja upp så främre hjulparet går i luften? (Om det nu hjälper vilket ju inte är säkert det gör ens).
 
Om jag inte ska ställa det hos grannen så ja tyvärr. Jättedum gård. Hela skiten ligger i en backe. På två ledder.

Sett "uppifrån": Högst upp ligger huset. Sluttar nedåt. Sen kommer en "etage"/avsats som är plan (stallplan/gårdsplan), sen sluttar det (brant) nedåt igen. Sen blir det plant.

Sett från när man kommer körande så via en uppförsbacke (som går vinkelrätt i en annan uppförsbacke) så kommer man upp på den plana etappen som är stallplanen. Den är ganska exakt totalt tre bilar bred. Ställer man tre bilar i bredd med nosen mot stallet (dvs inkörda) så står bilen tv intill uppförslutet och bilen th intill branten neråt. Det är bara tre bilar brett längst in. Halvvägs två och innan det en bil brett.

Så det går inte att få runt bil + släp. Ska man ge sig på det måste man köra in uppför backen, svänga 90 grader vänster upp i backen mot huset och ta sig upp (på gräs) så ekipaget rätar ut sig, och sen backa släpet 90 grader in. Det är tekniskt möjligt så länge det är torrt ute. Är det blött (regnat), höst/vår (blött i marken), is/snö eller lera så gliiider hela skiten långsamt baklänges ner mot branten. Jag har provat. Höll på att kissa på mig innan jag fick grepp...

Ska man backa upp för infartsbacken så måste man vända släpet utanför, i en annan uppförsbacke (plats finns) och sen backa uppför, mellan två grindstolpar (smalt). Det går men man får samma problem där när det är is, allt bara glider när man ska vända. Dessutom blir det för min lilla pluttbil tung skjuta upp släpet när det är dåligt grepp. På nuvarande släp vill gärna bromsen slå i också uppför bara för att jävlas än mer.

Köra in och sen backa ut är nemas problemas - men jag vill gärna kunna använda bilen utan släpet ;)

Det är den sämst planerade jävla gård som finns. Eller sämst placerade i alla fall. Jag brukar hävda att ALLT lutar i den här jävla byn...
Aha, jag tänkte om du kunde haft släpet, som t ex jag har det. Har det ståendes hemma, nu vet jag inte hur du bor förstås. Det var jättemeckigt att det stod vid stallet, var tvungen att flytta det så fort det var större tävlingar, lika med jag tröttnade och tog hem släpet, när jag inte fick ha det hemma frågade jag chefen och nu står det på jobbet. Både hemma å på jobbet är asfalt och jag älskar det.
Har märkt att om det är minsta lilla uppförsbacke så blir det tungt så in i.... så vet inte om tungt boggie är att rekommendera på den gården där du har hästen. Det skulle väl vara i så fall om de som har gården hade en fyrhjuling att backa med.

Jag har backat med fyrhjuling och släp efter, inga kopplingar som kan slira, bara gasa i lagom takt, själv tog jag det väldigt lugnt då jag är kass på att backa med vanligt släp bakom. Det går ju åt fell hål mot vad jag är van vid med lastbilens släp. :rofl::rofl::rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp