Vända hamsterns dygn

_FiA_

Trådstartare
Börjar bli lite småtråkigt att min hamster är så extremt nattaktiv. Han vaknar vid 12-1 på natten och går å lägger sig där på tidiga morgonkulan. Ser ni det som extremt elakt att någon dag när jag bara är hemma hålla honom vaken och försöka vända dygnet för honom? Är det någon som har lyckats med det på sin hamster? Dom hamstrar jag haft innan har i alla fall vaknat runt 7-8 och då har man ju ett par timmar man kan mysa innan man går och sover.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Jag vände ofta på min hamsters dygn när jag var liten! (Guldhamster) och hon tog då inte skada av att vi lekte med henne under dagen, hon sprang som attan på natten ändå! :laugh:

Och eftersom att hon blev 4, nästan 5 år gammal så torde det inte skadat henne! :love:
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Om man inte vill ha ett nattaktivt djur, ska man kanske inte skaffa ett nattaktivt djur.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Instämmer!

Att medvetet vända dygnet för sin hamster ser jag som elakt. De är nattdjur av naturen. Tänk er själva om ni är extremt kvällströtta och sen blir väckta på nätterna hela tiden. Till slut sliter det på en att inte få sova som man ska. Att det gått bra för vissa individer säger inte mycket.

Det är en annan sak om hamstern själv väljer att vakna tidigare. Mina vaknar alltid runt kl 19 på kvällarna och då står de ändå i ett eget rum.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

När jag hade dvärghamster lärde han sig att jag kom hem från skolan vid 17 och vaknade således vid den tiden, för då serverades det mat och sedan fick han komma upp.
Han lärde sig det av sig själv.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Fast att dom är nattdjur egentligen säger ju inte så mycket. Tänk människor tex vi är ju dagdjur, men det är ju många som jobbar natt? och sover på dagen? huvudsaken man får sina sömntimmar såklart, men vilka tider på dygnet spelar väl egentligen ingen roll?
Är ju väl medveten om att dom är nattdjur, men mina 4 andra hamstrar vaknade runt 7 och då, har jag nog trott att det var ganska normalt eftersom alla gjort så. Så blev väl lite smått besviken nu när han sover hela min vakna tid.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Okej ja min han sover trots att tvn är är på och att jag ger honom mat.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Nej, det spelar jättestor roll. Har du helt missat att man i media pratat ganska mycket om hälsoriskerna som är förknippade med nattjobb?

Sen har vi människor högre kognitiva förmågor, och kan ha en helt annan förståelse för att vi måste vända på dygnet. Men alla klarar det inte ändå. Långt ifrån alla människor klarar av nattjobb.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Börja servera din hamster något gott när du vill att den skall vaka upp.
Mina guldisar som levt hos mig hela livet har blivit runt 3 år, har mått gott, varit nyfikna och när dom väl ha lärt sig att man får komma ut dagtid då har halvvänt på dygnet eller snarare varit uppe en del på natten och en del på dagen.
Hamstrarna har gillat att få komma ut och springa utanför buren. Än bättre om man lyckats fixa en lekplats inhängtat så dom kan roa sig ett bra tag.
Jag har aldrig hört talas om någon hamster som mår dåligt av att vända en del på dygnet mer än just här men här. Då har jag ändå varit med på hamsterlistor med uppfödning både i Sverige, Singapore och USA.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Fast hur skall hamstern lära sig vad som är rätt beteende för att få tillgång till att få komma ut och springa eller få godsaker?
Jag har haft över 50 guldhamstrar och INGEN har mått dåligt av att jag plockar ut dom i början fast jag väcker upp dom först förstås. Oftast med något som luktar gott. Sätter tom fart på sovande ungar som ännu inte har öppnat ögonen.
Det har sedan inte tagit lång tid för hamstrarna att stå och tigga att få komma ut ur buren på tidiga eftermiddagen (det var då jag gick upp).
Hamster kan inte förstå hur den skall göra för att roliga/intressanta saker skall hända. Man måste visa dom. Det gynnar både ägare och hamster.
Min allra första hade ett tråkigt liv och var stort sätt bara nattaktiv. Hon fick ju inte komma ut så ofta då.

Jag blir nästan lite sugen att ha hamster igen. Några långhåriga BY och SKP och gärna bandade sådana. Har jag haft ett gäng med när jag avlade.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Fast om man visar hamstern att en människa betyder att få komma ut och leka och betyder något gott att äta så brukar dom glatt vakna på dagen när människor blir aktiva. Dom väljer att göra så.
Det räcker med att man väcker upp hamstern försiktigt under några dagar för att plocka ut den och släpper lös den på något ställe den får upptäcka och sen har den fattat. Guldhamster (syrisk hamster) rör ju sig över stora ytor i det vilda för att söka mat och plocka ut dom fyller ju upp det där med att få lite växlande omgivning. Det ger oftast en mycket gladare och aktiv hamster tycker jag.
Men i början så vet ju inte hamstern hur den skall göra eller att den kan göra.
Då visar man den.
Poletten brukar trilla ner rätt snabbt.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Nej, det spelar jättestor roll. Har du helt missat att man i media pratat ganska mycket om hälsoriskerna som är förknippade med nattjobb?
Och den studien har dom gjort på alla som är morgon människor då?
Kan säga tvärtom, jobbar jag dag så mår jag skit. Jag är nattmänniska och min kropp funkar bäst om den får vara vaken 11-04.

Hur det är med hamstrar vet jag inte, men hästar är ju normalt nattaktiva och klarar ju sig fint att få ha "vårt" dygn. Tror man skall se mer på individen och inte rasen.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Fast nu har väl den här hamstern visat vilken rytm den har "naturligt"? Den sover när den vill och är vaken när den vill, det är inte troligt att den tvingar sig själv att vara vaken på tider den egentligen känt ett stort sömnbehov. Den har inte läst att den är nattaktiv, den bara är det.

Jag är också en kvälls/nattmänniska och mår inte bra av att gå upp tidigt heller. Det finns alltid undantag som bekräftar alla regler, men att utgå ifrån att alla är undantagen känns lite långsökt.

Sen är det inga raser vi tittar på, utan arter.

Angående hästar så undrar jag först om de verkligen är nattaktiva? Jag trodde att de var aktiva dygnet runt med flera sovperioder. Kan bara minnas en studie jag läst, som var på Przewalskis i "semi-naturligt" hägn, där var de mer aktiva under dagtid... Sen tvingar vi bara hästarna att vara vakna när vi hanterar dem på sådant sätt som kräver att de är vakna, tex ridning eller körning.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Jo jag anser att hästar är nattaktiva, men det är ju en helt annan diskussion. ;)
Det jag ville framhäva var att vi alla är individer och det måste man lyssna på först. Hamstrar kan jag som sagt var inget om, men om vi spånar lite på en tankeställning så..
Låt oss säga att vi flyttar hamstern till annan kontinent, (typ Australien) kommer den då bli dagaktiv, eller blir/är det ljuset som styr den?
Om det bara är ljuset som styr individen så kan man ju isf göra en mörkare dagbelysning och vice versa och se om det skulle funka. Vill hamstern fortfarande leka på natten om den har bra med ljus? Ja någon får ju gärna testa.

Det enda jag kan jämföra med som djur jag haft som är nattaktiva är mina malar.
De styrs enbart av ljuset. Så det spelar ingen roll när det är släckt i karet, så fort ljuset slocknar så blir de aktiva.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Vad du anser är inte direkt relevant för mig ändå, inte när jag har vetenskapliga studier som säger sitt i alla fall. Det känns inte troligt att den domesticerade varianten av en art är nattaktiv, när de vilda är dagaktiva.

Visst kan man lyssna på individen, men individen har ju sagt sitt genom att välja sitt egna dygn.
Och ljuset styr mycket av det (säkert i kombination med fler faktorer), i försöksdjurslabb vänder man ofta på dygnet för djuren så att de är vakna under kontorstid och det gör man via ljuset. För oss människor är det ju dock inte bara ljus som styr, i så fall vore det plättlätt att få vem som helst att kunna jobba natt eller kunna gå upp tidigt på morgonen...

Men visst, om TS vänder lite på sin hamsters rytm genom att ta hjälp av ljus och mörker så är det en sak, om det funkar. Att tvinga den att vara vaken en viss tid, bara för att man själv tycker att djuret är tråkigt, tycker jag är en annan.
 
Sv: Vända hamsterns dygn

Varför gör saker och ting mer komplicerat än det är.
Det är väl klart att om hamstern inte har kopplat att man får komma ut när det rör sig utanför buren, oavsett tid på dygnet, så kommer den ju inte aktivt att tigga om att få komma ut.
Först så väcker man den lite försiktigt, sedan plockar man ut den och låter den får springa. Några gånger så och den kopplar att det rör på sig utanför = jag får komma ut. Då kommer den aktivt att börja tigga om att få komma ut även dagtid. Guldisar lär sig snabbt att det gynnar deras intresse.
Enda gången jag bara skulle muta med godis bara skulle vara vid en extremt nervös hamster. Dom är inte trevliga att plocka upp om dom inte hoppar upp i handen själv och känner sig trygg med det.
Man blir biten om man försöker.
TS hamstern har inte valt att vara vaken dagtid för den har inte lärt sig att det gynnar dess intresse ännu.
Hamstrar är relativt coola djur som är nyfikna och snabbt lär sig vad som gynnar dom. Smartare än möss på det viset.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Lyan
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 338
Senast: cherie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 225
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 046
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp